Canyon Neuron of Canyon Spectral

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef:Even een 'educated guess': uiteindelijk is het klimmen met een Spectral ten opzichte van een Neuron een verschil alsof je met een rugzak van 4-5 kg rijdt. Voor een 80 kg rijder is dat een prestatieverschil van 3-4% (omdat je extra gewicht mee sleept). Van die 3-4% is pakweg 49% het extra gewicht en 49% de houding. ALS de extra veerweg al verschil maakt is dat misschien 2%. En dat is dan 2% van 3-4%!!
Het is dus niet zo dat je met de Spectral niet kunt klimmen. Je kunt er prima mee klimmen. Maar zoals Aurelius geheel terecht aangeeft, als je met de verkeerde groep in het verkeerde terrein mee probeert te komen, dan heb je het op de Spectral iets zwaarder.
Als het verschil echt 3-4% is, kom je op een klim van een half uur dus ongeveer een minuut later boven. Lekkere vrienden die niet even dat minuutje op je willen wachten. In de praktijk zit er onderling tussen die vrienden natuurlijk ook makkelijke >3-4% verschil in fitheid dus uiteindelijk maakt het allemaal niet zo veel uit. Deze hele discussie gaat nergens over.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sterker nog, als je eerder boven bent, moet je langer wachten op je vrienden ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je eerder beneden bent ook :winkie: .
Wij wachten altijd op elkaar, naar boven en naar beneden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar beneden sta je niet in de wind ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Aurelius, je dramt je zin te ver door. Je moet en zal gelijk hebben, en dat TS een Neuron koopt.
Dat hele geneuzel dat een fiets met meer veerweg slechter klimt moet je uit je hoofd zetten. Dat heeft niet alleen te maken met veerweg, maar ook geometrie of vering systeem (Horst, VPP etc).
Ik heb nu een Bronson met 160mm en VPP, die klimt echt beter dan de Nerve die ik had met 110mm.

TS geeft aan dat ie aanklooien leuk vind, snelheid omhoog boeit hem niet. Soms een trip naar een bikepark. Dan is een Spectral gewoon een goeie keuze. Klaar.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik dram niet door, ik leg op een fatsoenlijke manier uit hoe ik tot mijn standpunt kom. Je hoeft het er niet mee eens te zijn hoor. Maar bespaar je de ergernis, zonde van de energie :-q .
Ik heb genoeg gezegd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

mwouters91 schreef:Ik ben 1.90 groot, met een binnenbeenlengte van 87-88
XL

ik heb Canyon Nerve L. Ben 183cm, binnenbeen 90cm. Jij hebt meer reach nodig. En zadelpen kan makkelijk hoger/lager.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TS had toch al een sportieve HT?
Dan is de Spectral een logische keuze, de Neuron zit te dicht bij een XC HT.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

En de Jeffsy dan?
Iets goedkoper en een mooie 1x11 aandrijving met grote range.
Ik heb geen ervaring hoe de Fox vering zich weerhoudt tov de Rockshox op de Spectral, maar hij is ook nog eens een dikke €100 goedkoper.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Lars TB schreef: Even een 'educated guess': uiteindelijk is het klimmen met een Spectral ten opzichte van een Neuron een verschil alsof je met een rugzak van 4-5 kg rijdt.
Je 4-5% (5kg op systeemgewicht 100kg) is een leuke schatting, maar ik denk dat dat nog te hoog is. Sowieso is de hele discussie dat veerweg je kost bij klimmen nogal dubieus (het kan namelijk ook sneller klimmen als het maar een beetje oneffen is). Verder is het verschil in gewicht tussen de Neuron en Spectral geen 4 kg. De zithouding is ook niet zo radicaal anders (en luchtweerstand is op MTB klimsnelheid ook niet spannend) dat ik daar een enorm verlies zie.

En tsja, als we onder de 4% gaan dan gaan dingen als een nachtje beter slapen meer zoden aan de dijk zetten :bier:

@Aurelius, ik volg je redenatie, maar eerlijk gezegd geloof ik totaal niet dat een Lux zoveel sneller is dan een Trailbike. Dat een Nino of MvdP er op rijden zegt me ook helemaal niks.

Profs zijn niet de experts die we denken dat ze zijn. Ze gaan op zo'n ding zitten en fietsen maar. Om het bij MTBen te houden. Josh Bryceland rijdt alles af fabriek en kan het geen drol schelen wat hij onder zijn billen heeft. Hij heeft een (volgens huidige ideeën) te kleine fiets en hij schijnt volgens zijn mecaniciens zijn vering nooit aan te passen. Hij won dingen omdat hij een bizar talent is, maar dat is bepaald niet het uiterste uit je materiaal halen (misschien is kijken naar details ook een van de redenen waarom Greg Minnaar zo goed is en blijft?).

Dus tsja, is Nino of MvdP een kenner die precies weet wat het beste is voor de situatie? Misschien wel, maar dit is bepaald niet evident. Teveel voorbeelden uit de wielersport van profs die (bepaalde) onderdelen van hun sport compleet negeren. En ja dat kan materiaal zijn, maar ook qua trainen is er nog seeds veel geklooi. Het maakt gewoon veel minder uit dan wij denken.

We zien XC profs zonder vering op parcoursen rijden waar je eigenlijk vrij zeker weet dat vering wel degelijk sneller is en we zien ze zonder dropper rijden, en zien dan rare valpartijen op steile stukken. Ik durf te wedden dat Nino met 140mm vering (en de zelfde houding als op zijn XC racer) op meerdere WC parkoersen minstens even snel is. Dat baseer ik op wat je ziet bij testen en wat we weten over efficiency verlies bij slechte ondergrond.

En jouw vrienden op een Spectral? Die gaan echt niet opeens jouw groep bij houden op een Lux. Net zoals dat jij niet opeens amechtig hijgend achterin zou hangen met een Spectral. Die verschillen zijn echt te klein en zeker niet zo eenduidig neer te leggen. De reden dat ze de groep niet kunnen volgen is vrijwel zeker fysiek en heeft weinig te maken met een fiets die 3kg zwaarder is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

nielsvk schreef:Deze hele discussie gaat nergens over.
Dat dus, en waarom?
Omdat je fietsen (kopen) niet rationeel moet gaan bekijken, maar vanuit het perspectief: "hoeveel lol ga ik ermee hebben?"

En dan komt de een uit op een starre singlespeed, en de ander toert met 170mm veerweg over een Nederlands parcourtje met evenveel lol. Allebei prima toch.

Dus de enige die dat kan bepalen is de ts zelf.
En wat ik al zei, uit zijn posts komt wel naar voren dat de Spectral blijkbaar wat harder kriebelt dan de Neuron. Dus ik zou het wel weten... (of je moet naar een vergelijkbare fiets van een ander merk kijken, zoals de Jeffsey die Kabookie aanhaalt. Ook een mooi ding... maken we het nog even moeilijk voor je ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Even los van merk en specifiek model: iedere soort bike is natuurlijk ontworpen, toegerust, op een bepaald inzetgebied waarbinnen het excelleert.

Reken maar dat een goede 10,5 kg racemarathonfully sneller klimt op een XC-achtig parcours dan een 14.5kg trailbike/AM, al helemaal als je richting de paar honderd meter klimt in XC achtig terrein.
Reken maar dat omgekeerd een goede trailbike/AM bike sneller en zekerder daalt op een technische paar honderd meter afdaling op een berg dan een race/marathonfully dat doet.
Dat zijn de feiten, en ook de uitersten.
'Lastiger' wordt het, waar categorieën tegen elkaar aanschurken, omdat daar de overlap groter wordt, de verschillen qua rij-eigenschappen kleiner...

Maar wat doet dat er toe?
De vraag blijft gewoon: 'wat vind je leuk, wat spreekt je aan, wat kan je, wat heb je vervolgens nodig om daar invulling aan te geven'.

Heb je die vraag beantwoord, dan kies je je merk, model, afhankelijk van kwaliteit/prijs-verhouding, emotie, bedenk het maar. 'Internetter', 'boutique', 'LBS om de hoek'?

Als de TS een AM wil, een dikke trailbike, dan is die Spectral zeer geschikt, die zou ik ook zo blind adviseren.
Met evt de door Kabookie genoemde YT Yeffsy, de 2e post van dit topic.
En zo helpen we de TS steeds verder bij het vernauwen van de zoektocht, die eindigt bij dat ene model.

Dus... next question: als de Spectral boven is komen drijven voor de TS, is de Yeffsy dan ook een mooi alternatief? 2 toppertjes...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar juist omdat er (vrij veel) overlap is kun je in principe met de meeste fietsen het meeste terrein wel rijden (met bijbehorende skills). En inderdaad, de ene fiets is wat beter in dalen, de ander in klimmen of weet ik veel wat.

En de enige die kan bepalen waar hij zelf de nadruk op wil leggen is de ts.
Jij gaf aan liever een lichtere bike te rijden om je "zwakke plek", het klimmen, wat te compenseren. Iemand anders die niet zo goed klimt zal misschien juist andersom redeneren, langzamer klimmen maakt me niet uit, als ik in de afdaling maar zo min mogelijk belemmerd wordt door mijn fiets.

Zolang je geen wedstrijden hoeft te winnen is smaak/voorkeur (en budget uiteraard) imo eigenlijk het enige criterium bij het kiezen van een fiets. En ik kan mijn voorkeuren wel aangeven, maar die zeggen helemaal niets over die van de ts.

Spectral, Neuron, het zijn allebei prima fietsen. Slechte fietsen zijn er amper nog, in het serieuze segment.
Persoonlijk zou ik alleen al om de saaie uitstraling van een Neuron voor de Spectral gaan. Maar een Jeffsey vind ik mooier, de hoekige lompe zitbuispartij van de huidige Spectral vind ik optisch gezien een flinke miskleun. Ziedaar mijn persoonlijke reden om uit deze drie voor een Jeffsey te gaan.
De looks... is dat een goede reden of niet :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

aurelius schreef:Even los van merk en specifiek model: iedere soort bike is natuurlijk ontworpen, toegerust, op een bepaald inzetgebied waarbinnen het excelleert.

Reken maar dat een goede 10,5 kg racemarathonfully sneller klimt op een XC-achtig parcours dan een 14.5kg trailbike/AM, al helemaal als je richting de paar honderd meter klimt in XC achtig terrein.
Reken maar dat omgekeerd een goede trailbike/AM bike sneller en zekerder daalt op een technische paar honderd meter afdaling op een berg dan een race/marathonfully dat doet.
Dat zijn de feiten, en ook de uitersten.
.
Zo simpel is het juist niet. Een parkoers is namelijk niet alleen een paar honderd meter omhoog, het is ook een paar honderd meter naar beneden. En als je minder technisch bent dan een MvdP (dat is iedereen hier), hoeveel tijd kost een voet aan de grond, een gelopen stuk of een valpartij?

Ik vind het prachtig hoeveel jij van top XC machientjes houdt, maar je gelooft volgens mij teveel in tijd winst met die fietsjes... even los dat de voordelen minder evident zijn dan jij nu stelt, er komt meer bij kijken dan een paar kilo minder.

Om jouw voorbeeld in perspectief te zetten, dat is een winst van 4 kg op een klim. Strepen we luchtweerstand en rolweerstand weg houden we genereus 3% over. Maar al zou het 5% zijn, dat is alleen in de klim. De tijdwinst bij perfect rijden is gewoon vrij klein en dat perfecte rijden kunnen we geen van allen.

In Nederland zit de winst vrijwel zeker in de zithouding (aerodynamica) omdat je hier gewoon hard over de parkoersen rost. Niet in die 4 kg. Maar je kan op een Fully ook super agressief zitten als je een kleine maat pakt en met stuurpen gaat goochelen, maar niemand doet dat.

Betreft design: als alles zo goed is toegespitst op gebruik had je niet die sprong in geo gehad die we nu zien. Alles wordt slacker (ook XC bikes) en het einde lijkt daarvan nog niet in zicht. In fietsenland is het allemaal natte vingerwerk, niet gebaseerd op enige feiten. Sterker nog, het is relatief recent dat er wetenschappelijk onderzoek is geweest naar het evenwicht houden op een fiets.

Eigenlijk is aerodynamica en de invloed van gewicht op een wegklim het enige wat echt redelijk simpel uit te zoeken is (daar zit dan ook de meeste winst). Maar of een wegfiets nou een cm langer of korter moet zijn? Nergens op gebaseerd. Bij een MTB zijn er nog veel meer variabelen en zie je dan ook dat het nog flink doorontwikkeld.

Maar kunnen we objectief meten wat de effecten zijn? Ik zou niet weten hoe... het is niet als een Alpe D'Huez waar we in de geschiedenis de tijden kunnen afzetten, elk parkoers en omstandigheden zijn dusdanig anders dat tijden niet zomaar vergeleken kunnen worden.

En in die brei van gegevens en variabelen de invloed van de fiets terugvinden? Vrijwel onmogelijk. Bij gebrek aan betrouwbare meetgegevens kom je dus uit bij het gevoel (zowel haptisch als emotioneel).
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: Persoonlijk zou ik alleen al om de saaie uitstraling van een Neuron voor de Spectral gaan. Maar een Jeffsey vind ik mooier, de hoekige lompe zitbuispartij van de huidige Spectral vind ik optisch gezien een flinke miskleun. Ziedaar mijn persoonlijke reden om uit deze drie voor een Jeffsey te gaan.
De looks... is dat een goede reden of niet :D
+1 :winkie: (ook wat minder standaard keuze, wat mij ook altijd wel trekt)
Plaats reactie