Canyon Neuron of Canyon Spectral

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jeffsy is ook leuk. Maar we zijn het er over eens dat een XC fully a la Neuron niet zo bij TS past?

Verder lees ik hier dat het niet alleen aan de fiets ligt, maar ook aan de rijder.
Kermit en ik hebben Nino voorbij zien komen tijdens een training op het marathon parcours vd Roc dAzur.
Nino vloog op een carbonnen HT van een drop van minimaal een meter, gewoon omdat dat de kortste weg was. Zonder dropper en waarschijnlijk niet meer dan een 100mm vork.
Kermit dacht dat we op het enduro parcours zaten, wilde niet geloven dat het de marathon was. Tot we het bekende paarse marathon bordje zagen.
Relativerend momentje.

Verder wel eens met Aurelius gefietst. Ik durf te zeggen dat hij op zn Lux dingen rijdt waar menig Spectral rijder voor af zou stappen.
Dus goed gereedschap is bet halve werk, maar de andere helft moet je nog steeds zelf doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Nog ff on-topic over de maat & mijn ervaring met de Spectral.
Ik zit qua maat tussen een M en L. Canyon rekentool adviseerde me een M. Deze ook besteld. Na thuisbezorging voelde fiets echter iets te kort aan qua reach, maar na-rekening leverde ook op dat ik bij een L het zadel net niet laag genoeg kon zetten (0,5 cm te hoog). De dropper kan gewoon niet laag genoeg, omdat het frame wat lang doorloopt bij zadelpen. Te hoog zitten was een no-go.
Prima contact hierover met Canyon gehad via chat in nederlands.

Ik heb de benodigde winst gehaald door mijn zadel iets naar achter te zetten en 1cm langere stem te monteren. Nu perfect.

Ergo: Goed meten. Reken vooral goed uit hoe jouw ideale houding is en of dat past met de dropper op maat L of XL. Ik gebruikte de waarden van mijn hardtail en racefiets als referentie qua zadelhoogte (afstand zadel - midden trapas). Je kan dus nog wat tunen/tailoren als nodig. Net als de banden.
En Canyon neemt fiets echt terug als niet past, die garantie geven ze.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Ik ga waarschijnlijk een dagje plannen om naar Koblenz te rijden. Aangezien dit niet zo heel ver is kan ik dan beide maten Spectral eens bekijken en voelen.

Zoals jullie dus zien gaat mijn voorkeur sterk uit naar de spectral. Ik ga wel nog even de eindejaars uitverkoop van Canyon afwachten, misschien dat ik dan een mooie slag kan slaan. Tegen die tijd ben ik toch al in Koblenz geweest en weet ik welke maat ik moet hebben.

Iedereen super bedankt voor alle antwoorden, opmerkingen, adviezen en discussies!
Hoop stiekem wel dat de spectral 6.0 in hellfire red de uitverkoop in komt. De 5.0 is alleen in stealth en de blauwe kleur te krijgen. Vanaf mijn scherm ben ik niet helemaal overtuigd van beide kleuren, maar bij minn bezoek misschien wel.

Voor wat betreft de jeffsy. Ik vind dit zeker een mooie fiets maar is in mijn ogen iets verfijnder als de spectral. Voor mij komt de spectral meer over als een dikke rag bak, waar de jeffsy meer richtong neuron gaat.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@TSTM, dank je wel :wink: . Dat was een leuke technische Let’s Ride Vise!
Moesten we misschien maar eens herhalen, met al die echte trailrijders hier :winkie: .

TS: mooie keus! Aan eindejaarssail doen ze niet echt. Er zijn soms wel ‘aktieweken’, bv met de Tour de France.
En ze hebben de outlet die je in de gaten kunt houden! Daar komen bv die fietsen in terecht die binnen een maand terugkomen. Check dan https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... =mtb-bikes" onclick="window.open(this.href);return false;.
Laatst gewijzigd door aurelius op do 16 augustus 2018, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:Ik dram niet door, ik leg op een fatsoenlijke manier uit hoe ik tot mijn standpunt kom.
Dat is prima, maar gaat volledig voorbij aan wat TS vraagt. Dat jij van mening bent dat alles op een XC fiets kan, daarmee negeer je compleet aan wat er beschikbaar is op de markt. En spits je jouw standpunt dus alleen toe op jezelf en niet op TS.
aurelius schreef:De huidige generatie fietsen met minder veerweg is qua geometrie ook steeds meer opgeschoven richting het trailspectrum. Was eerst enduro 'hot', nu is dat 'trailrijden'. Mede door die trend, mede door het steeds technischer worden van de XC-wereldbekerwedstrijdparcoursen, hebben alle moderne 100-120mm fietsen tegenwoordig een slackere hoek, langere reach, een dropper, en daarmee zijn ze veel potenter en 'leuker bergaf' geworden, 'leuker op trails'. Moet je grotere stukken overbruggen, met veel klimmen onderweg, dan zijn er dus hele leuke fietsen met minder veerweg die dat goed kunnen, en ook goed en erg leuk zijn technisch bergaf.
Dat zeg ik, je gaat compleet voorbij met wat er op de markt is. Nu zijn XC fietsen opgeschoven. Maar trailfietsen zijn OOK opgeschoven en niet voor niets. Net als allmountain en enduro ook verder is opgeschoven. Dat houdt in dat je op een moderne XC fiets nog steeds minder vertrouwen krijgt dan op een moderne trailbike. Het is dus een compleet non-argument dat je dus veel meer kan op een XC bike. Heb ik nog een goede tip voor je: vergelijk hem de volgende keer met een downhillbike uit 1995. Dan is een moderne XC bike ook 'longer and slacker'!

Maar hé:
aurelius schreef:Even los van merk en specifiek model: iedere soort bike is natuurlijk ontworpen, toegerust, op een bepaald inzetgebied waarbinnen het excelleert.
Je weet het wel :o

Waarom combineer je dan niet de vraag van TS met wat er op de markt aangeboden wordt?

DAT is precies de reden waarom ik iedere keer zo fel reageer als jij WEER je eigen situatie beschrijft en niet gewoon de mening van de complete fietsindustrie toepast op de vraag van een zoekende... .

Feit is dat een LUX sneller klimt.
Feit is dat een Neuron meer controle geeft.
Feit is dat je met een Spectral nog veel gekkere dingen kunt doen.
TS geeft meermaals aan dat hij vooral wat wil spelen. Dus... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus geen ruzie :kiss:
TS gaat voor de Spectral, is volgens mij een goede keuze.
Pat had vorig jaar een Spectral om te reviewen. Die is goed aan de tand gevoeld. Iemand maakte de opmerking dat het een vliegend tapijtje was.
Was smooth, maar sloom. :roll:
Dat terwijl hij de hele dag voorop reed (ook bergop) en wij met de tong op het stuur er achteraan!
Hij vloog dus, terwijl het voor hem aanvoelde als appeltje eitje. :winkie:
Zegt genoeg, denk ik.

Pat zn review:
http://www.mountainbike.nl/specials/all ... tral-al-60" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Hier ook een tevreden spectral rijder.. weer 12 dagen saalbach achter de rug waar ik een mooi aantal strava tijden heb kunnen neerzetten(naar beneden top 25% en top 3 op dagklassement) Ik rijd het oude model met 140 mm voor en achter en daarmee kan je vliegen over de tables, drops van 1 meter en vlammen over de wortels. Met zeker 85kg incl bepakking nog niet te kort gekomen hier. Uphill en technische downhill laat je ook de freeride en enduro bakken achter je.

Zelf heb lichte twijfel over een nieuwere spectral of strive( of vergelijkbaar Capra oid.) Enige puntje dat ik met mijn gewicht nog zou veranderen zijn de xt remmen naar 4 pistons.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

4 pots heb je niet nodig. Niet perse. Ook niet met jouw gewicht. Heb genoeg bikepark dagen meegemaakt met de normale XT, is echt een goede rem. Alleen niet fijn te doseren. Moet je mee om kunnen gaan. Voor 203 en achter 180 is zat (of rondom 203). En de organische blokken van Shimano gaan lang zat mee.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Even vraagje:

Net een aantal maten van mijn XC gepakt:

Bovenbuislengte 61cm
Zadelhoogte 78cm
Zitbuislengte 51,5cm
Wielbasis 112cm

Zelf ben ik dus 1.90 groot met een binnenbeen lengte van 88.

Als ik nu kijk naar een spectral XL heeft deze een zadelhoogte van 78,2 tot 92,6.
De L heeft deze van 74,2 tot 88,6.

Aangezien deze een dropper heeft hoe moet ik deze maten dan lezen/zien?
De rest van de maten kan ik zelf niet zo heel veel mee of dit allemaal bij L of XL past aangezien het een compleet ander type fiets is.

Thanks!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat is de hoogte die het zadel heeft bij uitgeschoven dropper. Dus hoe ver je hem er in kan steken en hoe ver de pen er maximaal uit steekt.

Als jij hetzelfde meet als Canyon betekent dat je met de pen er maximaal in (dus tot de strop van de dropper of tot de knik in het frame, ligt er aan waar de limiet zit) met de dropper dus uit dat je precies even hoog uit komt als je nu zit (ik negeer die 0,2 mm maar even...).

Als je twijfelt zou je kunnen vragen of ze er een 125 mm dropper in stoppen ipv de 150 mm. Of je pakt een Revive met 160 mm. En dan heb je nog een centimeter of wat extra verstelruimte die je verder niet nodig hebt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Zou dan wel betekenen dat ik hem dus nooit iets lager zou kunnen zetten als de 78cm. Heb liever natuurlijk iets van speling tbv stellen toch? Van de andere kant wil ik weer zoveel mogelijk drop hebben.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Lars TB schreef:Als je twijfelt zou je kunnen vragen of ze er een 125 mm dropper in stoppen ipv de 150 mm.
Doen ze niet, helaas (heb zelf ook moeten informeren wegens - voor mij - te lange seattube).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

crapforbrains schreef:
Lars TB schreef:Als je twijfelt zou je kunnen vragen of ze er een 125 mm dropper in stoppen ipv de 150 mm.
Doen ze niet, helaas (heb zelf ook moeten informeren wegens - voor mij - te lange seattube).
Pffft, ik zou meteen een Specialized bij een dealer gaan kopen!


Maar goed, er komt dus binnenkort een dropper te koop :winkie:

(maar waarom zou je lager willen zitten dan je nu zit? Dan heb je altijd die dropper nog...!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Lars TB schreef:(maar waarom zou je lager willen zitten dan je nu zit? Dan heb je altijd die dropper nog...!)
Niet voor mijn Spectral maar voor de Strive die ik op het oog had. Maatje M (of 'Race S' :roll: ) was net een tikje te kort, waar maat L met een 2cm langere toptube (en even lange seattube) perfect zou zijn (korte benen/in verhouding lang bovenlichaam). Helaas voor mij komt maat L met een 150mm dropper ipv. 125mm (voor maat S en M).

Het probleem voor mij was dus niet zozeer een te lange toptube, maar een te lange dropper. Misschien toch maar een dealer opzoeken idd... :bier:
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Lijkt mij altijd fijn als je toch een beetje speling overal op hebt.

Welke maten zijn nog belangrijk om te checken en om tot de correcte maat te komen?
Plaats reactie