Canyon Neuron of Canyon Spectral

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

:D Lekker Dennis, " het mannetje"
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik heb zelf een setje carbon velgen, 35mm intern. Daar gaat 2.6 DHF op, 2.5WT Aggressor, 2.3 Shorty/DHR2 en dus ook de 2.35 Ikons. Geen probleem.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Nee bedoelde meer qua stand van de fiets, omdat je de totale diameter toch veranderd. Maar dit is natuurlijk zo minimaal dat je het nooit gaat merken.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Ik wil trouwens iedereen even bedanken voor het geven van hun mening en imput hier!
Stel het zeer op prijs dat er serieus gereageerd wordt op mijn vragen.

Keep them coming!
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik heb nog een Spectral 8.0 te koop uit augustus 2016, Fox Factory Kashima en XT afgemonteerd (dat is nu alleen nog maar bij de dure carbon modellen). Maatje M, Cherry Red. Als je wil kan ik wel foto’s sturen.
Is dan wel niet het allernieuwste model, maar wat je bij mij kan besparen kun je je toekomstige vrouw weer blij mee maken.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Hey,

Helaas heb ik een maat L nodig. Ik had ‘m al gezoen in t verkoop topic en op marktplaats dacht ik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mwouters91 schreef:Nee bedoelde meer qua stand van de fiets, omdat je de totale diameter toch veranderd. Maar dit is natuurlijk zo minimaal dat je het nooit gaat merken.
Gaat inderdaad om minder dan een centimeter. Dat kan merkbaar zijn in die zin dat je pedalen een fractie eerder tegen de grond knallen als je doortrapt in een bocht. Maar in de praktijk zal dat wel los lopen!
mwouters91 schreef:Stel het zeer op prijs dat er serieus gereageerd wordt op mijn vragen.

Keep them coming!
Eh, de vragen komen van jou... . :wink:


Dus jij bent weer aan de beurt! :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Nou vooruit, een kleine vraag.

Ik vind dat mijn remhendels nu redelijk ver van mijn vingers afstaan. Op de spectral zit de BR-MT500 remmen van Shimano. Zijn deze met instelbare reach? Zie dit zo snel nergens trug als ik de opzoek (of ik kijk niet goed :P)

Als ik het PPS systeem van Canyon invul met mijn maten geeft hij aan dat ik eigenlijk een XL moet hebben, maar door mijn benen beter naar een L kan gaan. Is dit iets wat jullie al vaker gehoord/meegemaakt hebben? Mij is namelijk altijd verteld dat je het frame beter een maat kleiner kunt pakken als je op de grens hangt, dan een maat groter.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

@mwourters91: snap je twijfel tussen Neuron en Spectral. Heb zelfde afweging gemaakt dit jaar. Ook ik reed op een hardtail. Ben voor Spectral gegaan, omdat ik een fiets zocht die me meer uitdaagde in het terrein en mee kon naar de Alpen/Ardennen. De Spectral maakt mij een beter rijder. Heeft oa. meer reserve om fouten te maken. Mede dankzij 150mm travel en bredere banden kan je heerlijk spelen net naast de trail en extra sprongetjes maken. Ben er niet sneller van geworden tov hardtail overigens, wel is pijn in rug weg.
Kortom: de Neuron is perfect voor NL en factie lichter. De Spectral is breder inzetbaar en zal je meer uitdagen!
Succes met je keuze.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

ReinierT kun jij mij vertellen of je het klimmen met een spectral (in bijv. zuid limburg of buitenland) erg zwaar vind, of misschien niet fijn? Of kun je zeggen dat het wel wat zwaarder of langzamer gaat, maar je prima op komt?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mwouters91 schreef:Als ik het PPS systeem van Canyon invul met mijn maten geeft hij aan dat ik eigenlijk een XL moet hebben, maar door mijn benen beter naar een L kan gaan. Is dit iets wat jullie al vaker gehoord/meegemaakt hebben? Mij is namelijk altijd verteld dat je het frame beter een maat kleiner kunt pakken als je op de grens hangt, dan een maat groter.
Tegenwoordig pak je eerder de grotere maat en compenseer je met een kortere stuurpen. En als je korte benen hebt, dan heb je een lang bovenlijf en heb je dus de lengte van de maat groter nodig! Tenzij je zadelpen dan niet ver genoeg naar beneden kan zou ik dan dus de XL nemen.

Maar wat is je lengte?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Ik ben 1.90 groot, met een binnenbeenlengte van 87-88
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik heb de afweging tussen Spectral en Neuron begin dit jaar gemaakt en ben voor de spectral gegaan. Ik vond technisch rijden, een beetje springen leuk, en vond daarvoor de veerweg van de Neuron te weinig. Voor hoe ik op dat moment fietste zou 110mm wellicht prima zijn, maar de 150mm van de Spectral maakt het mogelijk om meer te doen dan je in eerste instantie dacht/wilde.
Zo heb ik afgelopen zomer voor het eerst een bikepark bezocht in Oostenrijk, waar ik die 150mm maximaal heb gebruikt (en waarschijnlijk ook wel nodig had). Met de Neuron had ik dat waarschijnlijk niet gekund en een fiets moeten huren.
Dus: Spectral, dat biedt heel veel ruimte voor groei op techniek/gravity, waar je bij Neuron vermoedelijk sneller tegen de limiet aan gaat lopen.
Ook op de Nederlandse trail is het een top fiets, klimt zeker niet zo snel maar dat ligt vooral aan de berijder.
NB ik heb wel een 2016 model
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

mwouters91 schreef:ReinierT kun jij mij vertellen of je het klimmen met een spectral (in bijv. zuid limburg of buitenland) erg zwaar vind, of misschien niet fijn? Of kun je zeggen dat het wel wat zwaarder of langzamer gaat, maar je prima op komt?
Het is een fractie zwaarder. Geen groot issue. Fiets is ook ca 1,5 a 2 kg zwaarder. Vooral op vlakke merk je het wel, maar dat komt ook door de standaard banden die zwaarder rollen. En de zit positie is meer rechtop = weerstand. Ik ga met 2 sets banden rijden: voor NL en voor Alpen/Bikepark. Licht rollende banden (en wat smaller) voor NL zal verschil maken tov de grove noppen die er standaard op zitten.
En daarbij: kracht kan je trainen. De fun die je fiets je geeft is afhankelijk van het model.

Met een spectral kan je dus veel beter zelf je set-up maken afhankelijk van wat je gaat rijden. Zo rij ik er ook bikeparks mee.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik weet niet waarom je je zo'n zorgen maakt over klimmen met de Spectral. Dat gaat gewoon prima. Vergeet niet dat je klimmend vooral je eigen gewicht tegen de zwaartekracht in probeert te duwen. Hoe goed dat gaat is vooral afhankelijk van je eigen gewicht en je eigen conditie en kracht. De fiets speelt hierbij een veel kleinere rol dan de meesten denken.

Ik heb het vorige model Spectral (de nieuwe verschilt er niet heel veel van) en rijd er van alles mee van rondjes op Nederlandse routes tot lange alpenklimmen (tot 1500m aan een stuk) tot zwarte bikeparktrails. Het is de ideale allrounder wat mij betreft.

Met jouw lengte zou ik zeker voor een XL gaan.
Plaats reactie