Trek actual vs virtual - maatadvies

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Ik heb een 2e hands Trek op het oog. (Fuel Ex uit 2015) Hele leuke fiets, maar ik kom er niet uit vwb de maat: de fiets heeft framemaat 17,5 actual en 18,5 virtual. Ik ben zelf 1.73.
Ik heb er een aantal sites op na geslagen, waaronder natuurlijk de site van Trek zelf, maar krijg niet echt een eenduidig antwoord op de vraag welke maat mij het best past. Dus mijn vraag: loopt hier toevallig iemand rond met (ongeveer) mijn lichaamslengte die ervaring heeft met deze maatvoering?
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ben niet echt dezelfde lengte maar met 188 reed ik op een 21,5" (20,5"actual) Fuel EX uit 2016. Paste perfect met een 1cm kortere stuurpen (70mm ipv 80mm), ik geef overigens de voorkeur aan een iets langere reach als ik keuze moet maken tussen twee framematen. Heb ook een 19,5" (18,5"actual) gepast maar dan stond de zadelpen op max hoogte. Fiets voelde ook duidelijk te kort.

Dus voor wat m'n verhaal waard is... Ik denk dat jij met een lengte van 173 op een 18,5" (17,5"actual) wel aardig uitkomt.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Het is altijd even puzzelen met trek zijn actual/virtual maatvoering.
In het kort is de actual maat de daadwerkelijke lengte van de zadelbuis, echter hij rijdt en ' past' als een traditionele 18,5 inch ( waarbij de gedachte is dat de huidige frames lager ( 17,5 inch )en langer (toptube passend bij een traditionele 18,5 inch)
Hieronder de uitleg van trek zelf.

https://www.trekbikes.com/us/en_US/moun ... uide/size/

Uitgaande van een ' normale' verdeling van je lengte in binnenbeenmaat en romp kom je niet slecht uit met de 17,5/18,5 fuel.
Even passen en je weet het zeker
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Thanks beide. Die verdeling is ook nog een dingetje: ben dus 173, maar heb relatief korte benen; beenlengte is 77cm. Dus wordt wel erg krap denk ik.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik reed met mijn 180 cm het liefst op een virtual 18,5" Trek, maar zowel 17,5" als 19,5" (virtual) paste redelijk, waar vooral de 17,5" op het randje zat van goed zitten en de 19,5" ervoer ik toch als aan de grote kant.

In dat opzicht zou ik zeggen dat de 18,5" virtual normaal een tikje groot uitvalt. Aan de andere kant, die extra lengte kun je met een langer bovenlijf prima hebben en een zadel is makkelijk een stuk lager te zetten. Dus dan zou het precies mooi passen in jouw geval!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Lars TB schreef:Aan de andere kant, die extra lengte kun je met een langer bovenlijf prima hebben en een zadel is makkelijk een stuk lager te zetten. Dus dan zou het precies mooi passen in jouw geval!
Dat bedoelde ik, denk dat het juist mooi past. Zoveel reach heeft een Fuel EX ook weer niet, dacht dat een 2015 zelfs korter was dan de 2016.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Oké, dat geeft de burger moed :D Ik heb voor as. vrijdag een proefritje gepland, dus we gaan het zien. Bedankt voor het meedenken!
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Ik heb 'm vanochtend gekocht! :D Maat is perfect voor mij.
De bidonhouder is eraf, flats erop; even wat eten en het bos in :-D Bedankt voor het meedenken! :bier:
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Gefeliciteerd :-q ga je een fijne bike aan hebben!
Plaats reactie