Canyon Spectral CF8.0 of toch iets anders?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mikeface
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 13:27

Na bijna 3 jaar op mijn Cube LTD Pro ben ik toe aan een fully. Ik ben geen strava koning en wil vooral veel lol hebben. Ik hierbij uit op een trail fiets die wat minder aggressief is qua geometrie. Voor een budget van €3000-3500 is er redelijk wat te kiezen maar de afmontage is vrij bedroevend op de bekende a-merken. Mijn long list bestond uit YT Jeffsy, Specialized Stumpjumper Carbon Comp ST en de Canyon Spectral 8.0. De Specialized is erg gaaf maar de afmontage is niet top en hij is ook nog eens 500e boven de top van mijn budget. Wel een schitterend frame maar dat gaat de upgrade drift alleen maar in de hand helpen vrees ik! Jeffsy is ook leuk maar ik ben niet zo gecharmeerd van de ethirteen onderdelen. Dan blijft de Spectral over. 2.6 banden, sram gx, rs pike voor en hele goede reviews.
Mis ik nog andere leuke alternatieven?

Ik ben ook wel gecharmeerd van Scott Spark en Genius maar ze zijn stervens duur! Top Fuel Ex idem.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Weer een cube?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mikeface schreef:... op een trail fiets die wat minder agressief is qua geometrie. ...
Je bedoelt juist agressiever!

(zo drukt de pers het namelijk uit, een fiets voor full-attack downhill mode! En agressief staat dan meteen voor longer, lower, slacker)


(maar inderdaad kun je een wedstrijdgerichte XC bike ook als agressief omschrijven, maar dan als in 'wild nerveus'. Nu zou ik jouw Cube daar niet onder scharen, maar dat is weer een andere discussie).


Ik zou ook de Cube Stereo 140 op mijn shortlist zetten.


(Ik heb zelf een Banshee Spitfire, eventueel te koop, absoluut 1 van de beste fietsen waar ik op gereden heb. Maar je zoekt dus waarschijnlijk iets van carbon?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mikeface
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 13:27

Klopt inderdaad. Eigenlijk zoek ik een fiets die op bijna alle type trails goed uit de voeten kan. De Cube is een leuk ding maar wat nerveus op het gebied van stuurwerk. Ik wil ook wat behendiger worden op de fiets. Bunny hops, Manuals, wel te doen op mijn Cube maar zeker niet eenvoudig. Een stopper zou al helpen qua ruimte voor gewichtsverplaatsing. Ik wil eigenlijk niet meer investeren in deze basis. Ik heb al SLX remgroep erop gezet. 200 Euro op even fiets van 1100 Euro is al best veel!

Ik had de Cube Stereo 140 eigenlijk nig niet goed bekeken, dat ga ik nig even doen. Carbon is geen must maar zou wel leuk zijn.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

En misschien ook even bij Radon kijken of er een model is wat je past.
"This species has amused itself to death"
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-940-2018" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-rc-900-comp-2245" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-rc-900-team-2245" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien is één van deze wat voor je. Met het geld wat je bij de alu modellen over houdt kun je upgraden, wielset bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De Spectral in aluminium zou mijn 1e keuze zijn.
Lovende recensies alom en ziet er ook nog eens goed uit. What do you want more if it fits?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mijn vriendin heeft een Spectral CF8.0.
Schiterende fiets, zeer compleet en helemaal top afgeleverd..
Afbeelding
Voor NL is een Rekon voor wel fijn, maar voor de rest kant en klaar.
Het setje roze pedalen, roze handvatten, roze kabels en roze mudguard kan een kwestie van smaak zijn, maar mocht je dat ook willen PB ik je wel ff waar je dat ook kan bestellen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mikeface
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 13:27

Jurf schreef:Mijn vriendin heeft een Spectral CF8.0.
Schiterende fiets, zeer compleet en helemaal top afgeleverd..
Afbeelding
Voor NL is een Rekon voor wel fijn, maar voor de rest kant en klaar.
Het setje roze pedalen, roze handvatten, roze kabels en roze mudguard kan een kwestie van smaak zijn, maar mocht je dat ook willen PB ik je wel ff waar je dat ook kan bestellen.
Grappig, in alle tests wordt de rekon als enige minpunt genoemd van deze fiets!
De aluminium versie is wel erg scherp geprijsd maar kan me voorstellen dat de betere wielen (en droppen maar in mindere mate) het geheel toekomstbestendiger maken.

De Scotts komen echt niet in de buurt van de Canyons, zelfs overjarig zijn ze minder waar voor je geld...

Cube Stereo 140 is ook een interessante optie. Jammer dat alleen de duurste uitvoering met een 1x aandrijflijn is uitgerust.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Een Rekon heeft niet de grip van een DHF/DHR, maar voor in het westen van NL rijd het wel prima.
Redelijk weinig rolweerstand en je gaat er relatief makkelijk mee over de duinparcours als Zandvoort wat hier vlakbij ligt.
In duitsland en de Alpen gaat de DHF er voor op en zonodig een DHR achter, maar dat is hier echt overkill.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En om nu een fiets niet te kopen omdat het bandje wat eronder zit je niet bevalt is ook zoiets. :roll:
Mikeface
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 13:27

Dice Oldskool schreef:En om nu een fiets niet te kopen omdat het bandje wat eronder zit je niet bevalt is ook zoiets. :roll:
Ach, ze moeten wel iets te zeuren hebben in zo’n test.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Op zich is het vrij allround, alleen DHR rolt bij ons op de duinparcours gewoon niet, en een Rekon komt in de Alpen grip tekort.
Kooper een snellere voorband bij voor NL en een DHR2 voor buitenland met een flesje tubeless melk en je bent klaar.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Als je wat "anders" zoekt, dan zou je ook eens kunnen kijken naar een Cotic Rocket?
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Geen idee welke maat je zoekt en of je een probleem hebt met het bestellen in de UK. Mijn bike komt hier vandaan en dat verliep goed. Ze hebben altijd wel leuke overjarige modellen met korting.

Suggesties:

Scott Genius 2017

Ibis Mojo HD3

Orange Segment Pro

Orange Segment RS

Transition Scout GX Carbon

Intense Primer 2017

Intense Spider
Plaats reactie