wo 15 augustus 2018, 22:17
Marginaal volgens mij, de geometrie doet meer voor de wendbaarheid dan de wielmaat. Het is waarschijnlijk vooral dat mensen die van een nerveuze 26er -met klassieke geo- komen die overstappen naar een moderne 29er ervaren dat die nieuwe fiets minder wendbaar is. Of beter gezegd, niet zo nerveus voelt als dat ze gewend waren.
Maar dat zit dan meer in de geometrie die in dezelfde periode ook veranderd is: langer, slacker, lager dan vroeger.
Hooguit een paar ritjes wennen en je weet niet anders meer. Maar hebt wel de voordelen van de nieuwerwetse geo: meer controle en meer vertrouwen. Ik ben 1.70m en kan niet zeggen dat ik het gevoel heb niet wendbaar genoeg te zijn met de 29ers die ik had/heb. Zelfs niet met de als lang bekend staande ("forward geometry") Mondraker.
Ik denk dat wielmaat niet persé leading hoeft te zijn bij de keuze voor een fiets, vooral de geometrie van een fiets moet bij je passen. Alleen als je vooral met springen e.d. aan de gang wilt zou ik de voorkeur aan kleinere wielen geven.
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".Ten Years After