Zit erover te denken mijn downhill fiets weg te doen, en een op downhill gerichte alleskunner erbij te nemen. Dit jaar de DH maar twee keer van stal gehaald, en merk ook dat puur en alleen bikeparks rammen niet helemaal meer is waar ik de meeste lol uit haal. Natuurlijk wil ik wel bikeparks blijven pakken, maar het endurostijl rijden van een lange niet al te moeilijke klim, met daarna een dikke afdaling, en zodoende ook een stuk meer van de omgeving zien trekt me steeds meer. Ik kan dat natuurlijk op mijn LTHT doen, maar met vering ga ik toch een stuk lekkerder op dat soort dikke trails, moet ik zeggen. En in de bikeparks helemaal. Plus op vakantie wil ik geen twee fietsen meenemen, maar wel de vrijheid hebben om en bikeparks te pakken, en mooie tochten te maken.
Nu dacht ik aan de Canyon Torque, niet al te duur in aluminium (want uiteindelijk gaat alles toch stuk), ziet er goed uit, geo ziet er ook goed uit, staat niet superver van een DH fiets af, maar lijkt nog best prima te pedaleren. Alleen de grote vraag, neem ik de 'goedkope' 5.0, of de dure 7.0 (https://www.canyon.com/en-nl/tools/bike ... bike2=4327" onclick="window.open(this.href);return false;). Het enige verschil wat er voor mij echt toe doet is de vering. Bij de dure is het vrij dikke Fox voor en achter (Performance 36 Elite en Float X2), bij de goedkope is het de cheapste Rockshox (Yari RC en Super Deluxe R). Rest van de verschillen (beetje betere wielset, beetje betere aandrijving) boeit me niet echt.
Verschil is 800 euro. Daar kan ik ook de Yari voor upgraden natuurlijk, zit ik alleen nog met die achterdemper. Maar goed, dan komt het weer meer in de buurt van de 7.0 qua kosten, en dan telt het toch weer dat die ook wat andere betere parts heeft. En dan is er natuurlijk ook nog de 6.0, precies ertussen qua prijs. Maar ja, zit je weer met de Lyric RC, en als ik mijn oude Pike RC als referentie neem, moet je die eigenlijk ook upgraden, of in ieder geval de shimstack aanpakken. Wat een dilemma Wat zouden jullie doen?
Welke Canyon Torque
Als je er op die manier tegenaan zit te hikken (wat vering betreft), dan is alleen de 7.0 een optie!
(hooguit is mij even niet duidelijk in hoeverre de mogelijkheden zijn om deze 36 in te stellen.)
(hooguit is mij even niet duidelijk in hoeverre de mogelijkheden zijn om deze 36 in te stellen.)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2010
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
Je oude reign was wel gebaat bij een vering-upgrade. Momenteel met een Lyrik RTC3 en een DVO topaz. Een losse fox X2 kost al bijna 800,- dus ik zou zeker voor de dure optie gaan.
Had je toch die Reign moeten houden....
Ik denk ook dat het de meerprijs wel waard is, al denk ik ook dat je met ieder van de drie alu modellen goed lol kunt hebben. Zou het vooral af laten hangen van hoeveel je hem denkt te gaan gebruiken. Zou zelf richting de 6.0 leunen denk ik.
Ik denk ook dat het de meerprijs wel waard is, al denk ik ook dat je met ieder van de drie alu modellen goed lol kunt hebben. Zou het vooral af laten hangen van hoeveel je hem denkt te gaan gebruiken. Zou zelf richting de 6.0 leunen denk ik.
- crapforbrains
- Mountainbike Junk
- Berichten: 208
- Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
- Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2
De Torque staat ook op mijn lijstje, nadeel voor mij is alleen de vrij lange seattube (in verhouding korte benen met lang bovenlichaam). Ik zou voor de 6.0 met Lyrik gaan; tussen de Pike en een Lyrik zit (uit eigen ervaring) een wereld van verschil, en in de review die ik gelezen heb kwam de Lyrik beter uit de test dan de Fox. Meningen verschillen ongetwijfeld.DaanJ schreef:Wat zouden jullie doen?
De Torque is trouwens 1 van de eerste modellen van Canyon met een niet-PF bottom bracket als ik me niet vergis!
ik had eigenlijk de 7.0 willen hebben vanwege de fox spulletjes, maar de levertijd was eind aug. dus toch maar voor de 6.0 gegaan. behalve de zwarte XS is er nu ook niks direct leverbaar.
ik heb er nu 2 keer mn lokale xc rondje op gedaan, dus kan niks zinnigs zeggen over hoe hij zich in enduro/DH situaties gedraagt, maar voor een bike die voor dat soort dingen is ontworpen doet ie het verdomd goed in de nederlandse polder.
de reviews voor de fox en lyrik waren redelijk gelijk, met hier en daar een klein voordeel voor de fox, maar ik weet niet of dat 300EUR waard is.
op mtb news een hele thread met vooral mensen die aan het wachten zijn, maar ook 2 mensen die de fox demper hebben teruggestuurd omdat hij teveel zuigende geluiden maakt
nu maar snel de bergen in.
ik heb er nu 2 keer mn lokale xc rondje op gedaan, dus kan niks zinnigs zeggen over hoe hij zich in enduro/DH situaties gedraagt, maar voor een bike die voor dat soort dingen is ontworpen doet ie het verdomd goed in de nederlandse polder.
de reviews voor de fox en lyrik waren redelijk gelijk, met hier en daar een klein voordeel voor de fox, maar ik weet niet of dat 300EUR waard is.
op mtb news een hele thread met vooral mensen die aan het wachten zijn, maar ook 2 mensen die de fox demper hebben teruggestuurd omdat hij teveel zuigende geluiden maakt
nu maar snel de bergen in.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Hahaha Wijsheid komt met de jaren he.nielsvk schreef:Had je toch die Reign moeten houden....
Wat Lars aangeeft, het is mij ook niet helemaal duidelijk welke Fox vork er nou op die 7.0 zit. Volgens mij geen standaard model, want enerzijds staat er FIT4 op, maar anderszijds ontbeert hij de LSC en HSC instellingsmogelijkheden.
De Lyric op de 6.0 is helaas het RC model en dat heeft, als ik afga op mijn ervaringen met de Pike RC en berichten op internet over de Lyric zelf, een massief stijve shimstack. Dat vereist dus minimaal een shimstackverbouwing als ik er de max uit wil halen. Maar goed, zo veel moeite is dat ook weer niet.
Het is inderdaad de vraag hoe veel ik hem zal gebruiken of dat de poen nou waard is. In Nederland in ieder geval nauwelijks (af en toe Bikepark Spaarnwoude), en zo vaak ga ik nou ook weer niet naar het buitenland. Kan natuurlijk ook de 5.0 doen, geld uitsparen, en als die Yari echt niet bevalt altijd nog een Fast demper of de Charger 2 erin gooien, maar dan ben ik natuurlijk weer bijna even duur uit als de 6.0.
Capra zeker ook nog niet uitgesloten. Moet er hoe dan ook duidelijk nog flink over slapen
De 36 Performance Elite is in principe gelijk aan de Factory FIT4 (dus niet de RC2) maar dan zonder lelijke kashima. Heeft dus wel LSC maar geen HSC instelling.
Als je de Pike RC te stijf vindt, is de 36 misschien ook niet ideaal voor je. Ik vind de 36 FIT4 eigenlijk een beetje te racy/oncomfortabel aanvoelen, geeft mij te veel feedback door mijn handen/armen. En ik rijd normaal met een stock Pike RC waarbij ik een afstelling heb gevonden die mij plush genoeg is.
Of de Lyrik RC net zo'n stijve tune heeft als de Pike RC weet ik niet, ben ik nog niets over tegen gekomen.
Als je de Pike RC te stijf vindt, is de 36 misschien ook niet ideaal voor je. Ik vind de 36 FIT4 eigenlijk een beetje te racy/oncomfortabel aanvoelen, geeft mij te veel feedback door mijn handen/armen. En ik rijd normaal met een stock Pike RC waarbij ik een afstelling heb gevonden die mij plush genoeg is.
Of de Lyrik RC net zo'n stijve tune heeft als de Pike RC weet ik niet, ben ik nog niets over tegen gekomen.
- crapforbrains
- Mountainbike Junk
- Berichten: 208
- Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
- Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2
Ik heb vorig jaar een maandje gereden op een Strive 6.0 met - ik meen - een Lyrik RC, en ik moet zeggen dat het met een teveel aan HSC demping of progressiviteit reuze meeviel, zeker in vergelijking met de Pike RC op mijn Spectral. Qua stijfheid (als in: flex) was het in ieder geval een enorme vooruitgang, enig merkbaar minpunt was de 'knock' bij het aanspreken van de vork (de eerste millimeters veerweg). Kan me ook voorstellen dat er bij de 170/180mm veerweg meer ruimte is voor wat stuggere travel i.t.t. bijvoorbeeld 150mm op een trailbike.
De levertijden voor de AL-modellen zijn i.i.g. dramatisch, minimaal vanaf eind september, en sommige maten/modellen al uitverkocht. (Ik overweeg een CF of een Capra.)
De levertijden voor de AL-modellen zijn i.i.g. dramatisch, minimaal vanaf eind september, en sommige maten/modellen al uitverkocht. (Ik overweeg een CF of een Capra.)
Laatst gewijzigd door crapforbrains op ma 16 juli 2018, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
FOX komt wel tot leven op hogere snelheid, waar de meeste Pike's eigenlijk afhaken. Pike heeft een ideale afstelling voor trail gebruik, de Lyric neigt iets meer naar de FOX, maar lijkt een tikje minder LSC te hebben. Maar het kan ook in de rebound (HSR)(MSR!!) zitten, daarvoor beide te kort gereden.nielsvk schreef:Als je de Pike RC te stijf vindt, is de 36 misschien ook niet ideaal voor je. Ik vind de 36 FIT4 eigenlijk een beetje te racy/oncomfortabel aanvoelen, geeft mij te veel feedback door mijn handen/armen. En ik rijd normaal met een stock Pike RC waarbij ik een afstelling heb gevonden die mij plush genoeg is.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Als je altijd alleen maar trails rijdt waarop je knetterhard kan is dat natuurlijk mooi. Denk dat een Lyrik wat meer bandbreedte heeft in het instelbereik om ook op langzamere krappe technische trails lekker te rijden, vandaar mijn neiging naar de 6.0. Of misschien ben ik gewoon te langzaam.
Als je in de buurt van de North Shore woont (en dus rijdt?), dan lijkt mij de Pike daar de betere optie. Nu zul je daar natuurlijk ook genoeg paden hebben waar je flink door rijdt, maar die paar keer dat ik er gereden heb kwam de snelheid nauwelijks boven de 15 k/u... .
Voor iedere situatie dus een oplossing... .
Ook Öhlins en Cane Creek lijken voor iets meer LSC (of eigenlijk meer Midrange Speed Compression) te kiezen. Lees je ook in veel testen terug dat het vorken zijn voor doorrijders.
Kom ik toch weer terug op die DVO. Controle van die topvorken zonder de hardheid op lagere snelheden... .
Voor iedere situatie dus een oplossing... .
Ook Öhlins en Cane Creek lijken voor iets meer LSC (of eigenlijk meer Midrange Speed Compression) te kiezen. Lees je ook in veel testen terug dat het vorken zijn voor doorrijders.
Kom ik toch weer terug op die DVO. Controle van die topvorken zonder de hardheid op lagere snelheden... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Maar het ging om welke Torque... en die is niet met DVO leverbaar.
Voor een paar keer per jaar zou de 5.0 ook prima zijn, Yari is niet top maar wel OK. Als je er mee gaat klimmen is het ontbreken van een trail-/klimstand op de demper misschien een groter bezwaar met zo veel veerweg.
Voor een paar keer per jaar zou de 5.0 ook prima zijn, Yari is niet top maar wel OK. Als je er mee gaat klimmen is het ontbreken van een trail-/klimstand op de demper misschien een groter bezwaar met zo veel veerweg.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Vork is misschien wel vooral mentaal. Ik ben de Pike RCT3 en de Boxxer Team gewend, en dan is de Yari gewoon een 'cheape' variant, maar waarschijnlijk niet eens zo slecht, alleen in mijn hoofd haha. En natuurlijk makkelijk om te bouwen naar Charger demper of wat anders beters, mocht het toch nodig zijn.nielsvk schreef:Maar het ging om welke Torque... en die is niet met DVO leverbaar.
Voor een paar keer per jaar zou de 5.0 ook prima zijn, Yari is niet top maar wel OK. Als je er mee gaat klimmen is het ontbreken van een trail-/klimstand op de demper misschien een groter bezwaar met zo veel veerweg.
Vooral het laatste wat je noemt, geen klimstand op de demper, lijkt mij ook het grootste bezwaar van de 5.0. Heb wel even zitten zoeken of de Super Deluxe R om te bouwen valt naar RC3 of RCT, maar over die dempers is nog maar weinig te vinden. Het gat voor het hendeltje zit er iig wel, en ik weet dat de oude Monarch R ook zonder veel gedoe te verbouwen is naar RT3. Aangezien de levertijd toch op de lange baan staat, hoop ik hier nog uitsluitsel over te verkrijgen. Oranje is namelijk wel de beste kleur