All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

yo-eddy schreef:Krijg steeds meer het idee dat mensen van alles "nodig" denken te hebben om ergens wel of niet te kunnen/mogen fietsen. Geloof mij, met skills kom je verder dan met welke fiets dan ook :bier: :wink:
100% mee eens.
Maar er is ook zoiets als gewoon accepteren dat je nooit een Danny M. zult worden en dan helpt een bepaalde fiets je net wat meer om iets te durven dan een andere. Bovendien kan het op die manier geleerde ook weer "terugzakken" naar je ritten op een simpeler fiets.

Ik heb dingen gedaan met m'n fully die ik in eerste instantie op mijn hardtail niet aandurfde. Toen ik op die manier het vertrouwen gekregen had later toch ook op de hardtail gereden. Dus een "betere" fiets kan je ook helpen in je groeiproces :)

Is dat ook niet een reden dat de LTHT redelijk populair geworden is? Omdat mensen een fiets zochten waarmee ze net iets meer konden/durfden doen dan op hun oude xc-racegebakje...
Een (am)fully is niks meer dan nog een stapje verder die kant op.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Er is een reden dat de beste rijders in de wereld de beste fiets pakken... . Hoe goed de skills van een Schurter, Hart of Hill ook zijn, met een ongeveerde 26" rijden ze echt hopeloos achteraan.

Dus waarom zou je het jezelf extra moeilijk maken?

Als je dan geen zin, tijd of talent hebt om je techniek naar een hoger niveau te brengen, dan kun je toch minstens zorgen dat je fiets geen beperking is?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Lars TB schreef:

Dus waarom zou je het jezelf extra moeilijk maken?
Omdat de voldoening dan extra groot is als het allemaal weer gelukt is 8)
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef:Er is een reden dat de beste rijders in de wereld de beste fiets pakken... . Hoe goed de skills van een Schurter, Hart of Hill ook zijn, met een ongeveerde 26" rijden ze echt hopeloos achteraan.

Dus waarom zou je het jezelf extra moeilijk maken?

Als je dan geen zin, tijd of talent hebt om je techniek naar een hoger niveau te brengen, dan kun je toch minstens zorgen dat je fiets geen beperking is?

Techniek en talent is NOOIT te koop, dat is het probleem van jouw verhaal, de beste rijders trainen het hardst en hebben het meeste talent daarnaast willen zij het beste materiaal om die paar procent erbij te krijgen om te winnen.
Als je begint met tennissen ga je het met het duurste racket ook niet sneller leren.

Werk EERST aan je basis techniek en ga dan naar je materiaal kijken. Je brengt je techniek niet naar een hoger niveau met meer veerweg je compenseert er hooguit je fouten wat meer mee ..... en zo leer je het dus nooit goed :bier:

Wat ik steeds meer lees is dat men vooral heel goed materiaal moet kopen omdat het anders sowieso niet gaat lukken..... een fabeltje, niets komt zonder oefening :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat fabeltje is wel goed voor de economie ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

yo-eddy schreef:
Wat ik steeds meer lees is dat men vooral heel goed materiaal moet kopen omdat het anders sowieso niet gaat lukken..... een fabeltje, niets komt zonder oefening :-q


Dan krijg je van die rijders die je met een dikke fully op het vlakke voorbij knallen. Om je vervolgens in de afdaling op te houden :evil:

Een beetje techniek lijkt me wel wenselijk :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef:
Lars TB schreef:Er is een reden dat de beste rijders in de wereld de beste fiets pakken... . Hoe goed de skills van een Schurter, Hart of Hill ook zijn, met een ongeveerde 26" rijden ze echt hopeloos achteraan.

Dus waarom zou je het jezelf extra moeilijk maken?

Als je dan geen zin, tijd of talent hebt om je techniek naar een hoger niveau te brengen, dan kun je toch minstens zorgen dat je fiets geen beperking is?

Techniek en talent is NOOIT te koop, dat is het probleem van jouw verhaal, de beste rijders trainen het hardst en hebben het meeste talent daarnaast willen zij het beste materiaal om die paar procent erbij te krijgen om te winnen.
Als je begint met tennissen ga je het met het duurste racket ook niet sneller leren.

Werk EERST aan je basis techniek en ga dan naar je materiaal kijken. Je brengt je techniek niet naar een hoger niveau met meer veerweg je compenseert er hooguit je fouten wat meer mee ..... en zo leer je het dus nooit goed :bier:

Wat ik steeds meer lees is dat men vooral heel goed materiaal moet kopen omdat het anders sowieso niet gaat lukken..... een fabeltje, niets komt zonder oefening :-q
Speelt natuurlijk veel meer. Genoeg techniek die je helemaal niet met een ongeveerde fiets hoeft te oefenen, misschien zelfs andersom. En momenteel groeit een generatie op die wel nooit een hardtail zal rijden... . (Goed, in Whistler dan, momenteel.) En als je leert sturen op een oude 26", dan moet je weer opnieuw leren sturen als je op een moderne 29er over stapt...!!

Maar het gaat natuurlijk hand in hand. Denk aan de North Shore. Zonder betere fietsen was het terrein daar gedeeltelijk onontgonnen geweest.

En 30 jaar geleden was op een ongeveerde hardtail met slechte remmen zelfs een hobbelig boerenpad in Limburg al mega spannend. Nu wordt je als beginner ongeveer geacht meteen een zwarte lijn mee te rijden. Het terrein waar mountainbiken nu 'standaard' is, vraagt om een andere fiets dan toen.

Nog een keer naar Canada. Daar weten ze dat voor je echt het terrein in gaat, je eerst een cursus moet doen. Net als bij skiën. En krijg je net als bij skiën advies over het juiste materiaal. Dat mag je negeren, maar maakt het leven niet makkelijker. (Maar het gaat er inderdaad om je basistechnieken op orde te krijgen.)

Waarom zou je een wedstrijdgerichte xc-fiets kopen als je begint met mountainbiken? Om beter de techniek te leren? Kies meteen een AM (zie: volledig on-topic!). Ten eerste omdat die natuurlijk veel beter geschikt is voor een beginner. Ten tweede omdat die veel allrounder is en je je dus ook in het buitenland niet opeens rot schrikt als je een keer een steile rots af moet. En ten derde omdat je daar even goed je techniek op kunt leren als op eender welke fiets.

En dan heb je inderdaad nog wat Kermit hier boven beschrijft: zelfs als ervaren rijden heb je soms een duwtje in je rug nodig (in de vorm van een 'betere' fiets dus). Bij clinics ook vaak genoeg gezien dat er voldoende lui zijn die met een geschiktere fiets veel sneller op niveau zijn. (Let op, ik schrijf 'voldoende', natuurlijk zijn er ook voldoende die het meteen op een twee maten te kleine, half verrotte fiets ook 'even' doen).

Natuurlijk gaat het om techniek. Maar lang niet iedereen wil dat uitvoerig oefenen, zeker in NL niet, waar je het ook veel minder nodig hebt. Dat kan diverse reden hebben, maakt verder niet uit. Maar waarom zou je ze dan de 'juiste' fiets onthouden?

En natuurlijk draait het om techniek. Maar als die profs dan beter materiaal pakken om daar in ieder geval niets te laten liggen, waarom zou je dat een beginner of een toerder wel onthouden? Wanneer mag je dan wel een super-fiets onder je kont schuiven? Als je VDP bergop kunt bijhouden? Schurter op een singletrack? Hart op een downhill?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Het terrein waar mountainbiken nu 'standaard' is, vraagt om een andere fiets dan toen.
...... helaas niet, vnl door de mensen die een scheve boomwortel op een "all mountain enduro hyper fully downhill bike" al lastig genoeg vinden ..... :winkie:

..... de reden van bovenstaande ....
Natuurlijk gaat het om techniek. Maar lang niet iedereen wil dat uitvoerig oefenen,
Hier kunnen we eindeloos over discussiëren en wat mij betreft koopt een ieder uiteraard wat hem bekoort, wat mij stoort is dat door sommigen de fiets een doorslaggevende factor vormt voor wat wel of niet kan.

..... hier komt opa nog ff ..... wij reden 25 a 30 jaar geleden al tig keer "extremer" dan wat je nu op Nl'se routes tegenkomt, dus die evolutie in routes gaat niet half zo snel als de toename in veerweg :bier: :bier: :bier: .

Rij tegenwoordig het meest op een LTHT, wat ik persoonlijk een betere naam vind dan AM hardtail omdat het de fiets omschrijft en niet het toegeschreven terrein waar ie gebruikt zou moeten worden ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef:Hier kunnen we eindeloos over discussiëren en wat mij betreft koopt een ieder uiteraard wat hem bekoort, wat mij stoort is dat door sommigen de fiets een doorslaggevende factor vormt voor wat wel of niet kan.
Ik geloof niet dat er iemand is die dat beweert. Het enige wat ik zeg is dat de ene of de andere fiets het wel makkelijker maakt, zelfs in NL... .

Maar zie het ook als rijden op de Nürburgring. Natuurlijk kun je lijnen leren rijden in een oude Suzuki Alto. En dan leer je het nog wel het beste ook. Maar in een heel dikke Porsche gaat het sowieso stukken sneller, zelfs als de lijnen voor geen meter kloppen!
yo-eddy schreef:..... hier komt opa nog ff ..... wij reden 25 a 30 jaar geleden al tig keer "extremer" dan wat je nu op Nl'se routes tegenkomt, dus die evolutie in routes gaat niet half zo snel als de toename in veerweg :bier: :bier: :bier: .
Hier in NL misschien niet, maar 'we' zoeken dat tegenwoordig op in het buitenland. Daar ligt nog steeds weinig dat niet op een ongeveerde 26" kan, maar het gaat zoveel beter/sneller/leuker op iets passend!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben met Eddy.
Ik krab me altijd even achter m'n oren en besluit dan wijselijk niets te zeggen als iemand beweert dat 'ie een FS nodig heeft vanwege de wortels in Dorst (ik noem maar iets).
Iedereen moet doen wat 'ie leuk vindt, maar dit is natuurlijk grote onzin.
Zoals Eddy al zegt, 30 jaar geleden reden we in de Alpen op een starre stalen fiets.
Nu zijn de trails die we tegenwoordig uitkiezen misschien wat spectaculairder, maar Dorst ging vorig jaar nog prima op een starre singlespeed.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet vooral doen wat hij/zij leuk vind, we fietsen tenslotte voor het plezier, maar ga niet zeggen dat het nodig is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De trails in Frankrijk en Zwitserland zijn nogthans dezelfde als van 15 jaar geleden. En toen ging het sneller en meer onbezonnen dan nu.
Bikeparken met hun hoge jumps een beetje buiten beschouwing gelaten.

En zo zie je dat wij jaren terug op een mindere fiets met oogkleppen naar onder ramden. Nu "meer" verstand
En op een betere fiets "rustiger" naar beneden.
Biken en techniek moet je beide opbouwen. Zet iemand van 40+ zonder techniek op de dikste bak en hij stapt lekker af als het moeilijk wordt terwijl een 20 jarige hetzelfde doet als wat ik eerder schreef.

Bike en techniek opbouwen en opwaarderen. Gewoon zoals het hoort.
En waar je mee start? Kijk daarvoor gewoon eens in de Beginnershoek.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: Maar zie het ook als rijden op de Nürburgring. Natuurlijk kun je lijnen leren rijden in een oude Suzuki Alto. En dan leer je het nog wel het beste ook. Maar in een heel dikke Porsche gaat het sowieso stukken sneller, zelfs als de lijnen voor geen meter kloppen!
..... ik zie mensen in een dikke Porsche zonder rijbewijs als je begrijpt wat ik bedoel :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef:
Lars TB schreef: Maar zie het ook als rijden op de Nürburgring. Natuurlijk kun je lijnen leren rijden in een oude Suzuki Alto. En dan leer je het nog wel het beste ook. Maar in een heel dikke Porsche gaat het sowieso stukken sneller, zelfs als de lijnen voor geen meter kloppen!
..... ik zie mensen in een dikke Porsche zonder rijbewijs als je begrijpt wat ik bedoel :bier:
Ja.

En wat is daar mis mee?


Hele volksstammen die naar Frankrijk op vakantie gaan en geen Frans spreken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik ben met Eddy.
Ik krab me altijd even achter m'n oren en besluit dan wijselijk niets te zeggen als iemand beweert dat 'ie een FS nodig heeft vanwege de wortels in Dorst (ik noem maar iets).
Iedereen moet doen wat 'ie leuk vindt, maar dit is natuurlijk grote onzin.
Zoals Eddy al zegt, 30 jaar geleden reden we in de Alpen op een starre stalen fiets.
Nu zijn de trails die we tegenwoordig uitkiezen misschien wat spectaculairder, maar Dorst ging vorig jaar nog prima op een starre singlespeed.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet vooral doen wat hij/zij leuk vind, we fietsen tenslotte voor het plezier, maar ga niet zeggen dat het nodig is.

Sorry hoor, maar ik mag niemand een geschiktere FS met een juiste geometrie aansmeren.

Terwijl iedereen hier al jaren roept dat je "een 29er moet", omdat dat zoveel beter rijdt. Ik maak een volgende stap.


Daarbij ontken ik niet dat je met techniek heel wat kunt winnen en dat je daarmee meer wint dan met een goede fiets. En techniek is tijdloos, moet je altijd onder de knie hebben. Maar: nog meer dan het gezeur over een betere fiets: hoeveel moet je in hemelsnaam aan techniek bezitten? Er wordt hier wel extreem doorgedramd over 'techniek'. Terwijl je op een rondje NL minder aan techniek hebt dan aan een goede fiets... :roll:

Maar de tijd staat niet stil. We rijden ook niet meer in Kevers. En hoewel je daar nog steeds prima naar Madrid rijdt, pakken we daar tegenwoordig de SUV voor. Omdat dat in alle opzichten makkelijker/beter/lekkerder gaat. Die 26" dingen zijn niet voor niets een stukje historie, veredelde cruisers, niet geheel geschikt om allround mee te biken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vat het nou niet persoonlijk op.
Maar er is een tendens gaande om behoorlijk overdressed op pad te gaan.
Zo'n beetje als boodschappen doen met je Range Rover.
Rijdt lekker, alles past er in, maar is het nodig?
Nee. Er zijn weinig supermarkten die aan een onverhard pad liggen, bovenop een berg. Dus een Suzuki Salto zou ook kunnen. Maar natuurlijk is het leuker om in de Range te rijden dan in de Salto.
Maar dat betekend niet dat het beste advies is dat je een Range Rover nodig hebt om boodschappen te doen ;)
Omgekeerd kan je ook niet iedereen in een Alto zetten.

Ik wordt pas kriegel als mensen roepen dat ze die Range Rover nodig hebben om boodschappen te doen, want er liggen zoveel verkeersdrempels ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie