All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Tonner schreef:
Oja en dit filmpje: https://youtu.be/GHhqFh2Wfrw :-D
Kan ik ook allemaal. Ik heb het alleen nog nooit gedaan... :roll: :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tonner schreef:16,5'' of maat M is mijn idee bij mijn lengte van 1,78.
Iets tot 18" zou ik zeggen, 16,5" en sommige M's vallen zeker klein!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Tonner schreef:
vibemaker schreef:
Oja en dit filmpje: https://youtu.be/GHhqFh2Wfrw :-D
:D Heerlijk, kreeg gelijk zin om te rijden toen ik het filmpje zag
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

vibemaker schreef:
Tonner schreef:
Oja en dit filmpje: https://youtu.be/GHhqFh2Wfrw :-D
Kan ik ook allemaal. Ik heb het alleen nog nooit gedaan... :roll: :bier:
Ik heb het nog nooit gedaan,
dus ik denk dat ik het wel kan
~~ Pipi langkous

Ik ben nu op m'n Orbea Loki (niet echt all mountain, maar wel een stevig afgemonteerde slacke 120mm trail hardtail) in Saalbach. Ik heb dat ook nog nooit gedaan, maar ik moet zeggen het gaat prima. Het is alleen een portie vermoeiend vergeleken met een fully... :lol:
Waar woke is, is vuur
WM-MTB-FRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 11:08

Ik heb naar overleg met Bird een Zero TR frame besteld :). Samen met goedkoop wielsetje. Wordt nu internet afspeuren naar verdere onderdelen.

Misschien start ik er een forum post over als hij binnen is. Al weet ik niet of hij echt onder de LTHT en AM valt. Dit is iets meer trial geo. Langere achterkant om ook omhoog lekker te gaan en voor travel van 120/130
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

WM-MTB-FRL schreef:Ik heb naar overleg met Bird een Zero TR frame besteld :). Samen met goedkoop wielsetje. Wordt nu internet afspeuren naar verdere onderdelen.

Misschien start ik er een forum post over als hij binnen is. Al weet ik niet of hij echt onder de LTHT en AM valt. Dit is iets meer trial geo. Langere achterkant om ook omhoog lekker te gaan en voor travel van 120/130
Lijkt me zeker wel onder een allmountain HT te vallen!

Om het plaatjesgehalte wat op te krikken.... :kiss:

Afbeelding[/quote]
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik vind een vork vanaf 130 mm all mountain omdat je tegenwoordig op sommige crosscountry fietsen ook al vorken ziet van 120 mm

Of misschien gaat het wel meer om de dikte van de vorkpoten, daar hoort automatisch natuurlijk ook meer veerweg bij (vanaf 34mm ofzo)

Desalniettemin, eigenlijk zouden we de fietsen niet in hokjes willen proppen maar het blijft natuurlijk intresssant discussiemateriaal :D
Just do Ti, or did i die?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Big Deef schreef:Of misschien gaat het wel meer om de dikte van de vorkpoten, daar hoort automatisch natuurlijk ook meer veerweg bij (vanaf 34mm ofzo)
Ik heb 120mm Fox 34.. wat is dat dan? :lol:
M'n balhoofdhoek is met 67 graden wel slacker dan veel 120/130mm hardtails.
Bird Zero TR is natuurlijk Trail omdat Bird het Trail vind en ze ook een AM hebben. Ik denk dat de TR al vrij AM proof is. Prachtige bike :) :)

http://forums.mtbr.com/all-mountain/im- ... 99006.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar woke is, is vuur
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik denk dat jou fiets makkelijk tot de AM hardtails hoort vanwege de vork voor het ruigere werk en inderdaad de bouw van het frame.....

Maar een fox 34 vind je normaliter niet met 100 mm veerweg of hij moet op een DJ zitten :wink:
Just do Ti, or did i die?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zou mijn 120 wel graag naar 130 verlengen maar ik geloof dat ik dan een nieuwe demper nodig heb helaas.
Waar woke is, is vuur
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Big Deef schreef:Ik vind een vork vanaf 130 mm all mountain omdat je tegenwoordig op sommige crosscountry fietsen ook al vorken ziet van 120 mm

Of misschien gaat het wel meer om de dikte van de vorkpoten, daar hoort automatisch natuurlijk ook meer veerweg bij (vanaf 34mm ofzo)

Desalniettemin, eigenlijk zouden we de fietsen niet in hokjes willen proppen maar het blijft natuurlijk intresssant discussiemateriaal :D
Gaat er toch om dat je er lol mee hebt :bier:

En hoe je er mee fiets :winkie:



Mijn LTHT met 120mm vork, wil een dikkere 130/140mm
Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Geometrie en afmontage zeggen meer dan veerweg toch?

Mijn mtht, voornamelijk voor gebruik in NL: 120mm Fox 32, 65 graden HTA, 650b NoNi/RoRa (onderstaande foto is de enige keer in het buitenland met deze fiets )

Afbeelding

En mijn ltht voor het betere alpenwerk: 140mm Pike, 65 graden HTA, 29er Minion/Hans Dampf

Afbeelding

Beiden getest in de Alpen, en dan is de eerste toch wel wat te weinig fiets als het wat ruiger wordt. Vooral ook die 100mm dropper was wat te weinig om weer op gang te komen. De tweede vreet ook nog wel stukken van Megavalanche en dergelijke. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik denk ook dat het behoorlijk lastig is om een goede definitie te geven aan een AM hardtail. Maar het verhaal van survavida vind ik dan wel weer verhelderend. Combinatie van Geo/vork wielen en of banden.

Desalniettemin is vooral plezier van de fiets hebben het belangrijkste
Just do Ti, or did i die?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Big Deef schreef:Ik denk ook dat het behoorlijk lastig is om een goede definitie te geven aan een AM hardtail. Maar het verhaal van survavida vind ik dan wel weer verhelderend. Combinatie van Geo/vork wielen en of banden.

Desalniettemin is vooral plezier van de fiets hebben het belangrijkste
De rijder en het gebruik spelen ook mee in de definitie ...... Ik kom nog uit de tijd (1987 eerste MTB) dat je gewoon een "mountainbike" had waar wij gewoon zoveel mogelijk mee deden. Dat ging van Trial tot downhill op een stalen ongeveerde fiets.
Krijg steeds meer het idee dat mensen van alles "nodig" denken te hebben om ergens wel of niet te kunnen/mogen fietsen. Geloof mij, met skills kom je verder dan met welke fiets dan ook :bier: :wink:

Leer mijn zoontje van 5 ook gewoon op een rigid fietsje mtb'en zodat je wat meer gevoel krijgt over wat een fiets doet in bepaalde situaties, alle technische snufjes om het wat makkelijker te maken komt later wel :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Klopt,ik kan me er dood aan ergeren.
Van het voorjaar gefietst in de Vogezen, we hadden een gids geregeld.
Zijn eerste vraag was of iedereen wel een fully had, ehhh nee.
We hebben de gids maar thuis gelaten.
Plaats reactie