Advies gevraag over een MTB (nieuw lid hier)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Die scott bij bike xperts is geen slecht idee. Fijne winkel, misschien kan er nog wat af.

Fijne fiets ook :) die kilo carbon hoef jij je echt niet te besparen en deze is goed afgemonteerd.
Waar woke is, is vuur
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

FransSijbrandij83 schreef:Heren en Dames,

Ik ben nieuw hier op het forum en zou graag wat advies over een mtb.

Wat uitleg over mijn situatie om het advies makkelijker te maken.
Ik ben redelijk lomp in bouw en omgang met spullen.
100 kg, 1.88.
Hobby's motorcross en windsurfen

Door mijn huidige hobby's heb ik een zwakke linkerknie (is momenteel ook goed stuk). Mijn onderrug is ook een zwakke plek. Heb besloten om te stoppen met windsurfen en heb al het materiaal verkocht. Daardoor heb ik denk ik een mooi budget voor een mtb, tussen de 1750 en 2500 euro. Vanmiddag een doktersbezoek en ik hoop dat ik over 6 weken kan gaan fietsen.

Ik heb zelf wat huiswerk gedaan, maar het blijft heel erg lastig omdat er ontelbaar veel merken en onderdelen en soorten zijn. Ik ben er wel uit dat het een fully moet worden ivm een zwakke onderrug en knie. Ik heb vaker op een hardtail mtb gezeten (geleend) en dit gaf problemen in de onderrug soms na 30 minuten al.

Nu zijn dit de vragen die ik heb:
Fully of toch niet?
27,5 of 29?
Nieuw of een gebruikte bike?
Welke groep minimaal (kan lomp kracht zetten...conditie is wel wat minder :-D )

Ik zag wat hele mooie gebruikte bikes op marktplaats en sommige hebben carbon velgen, maar blijft dat wel heel bij mij?

Wellicht kunnen jullie mij een beetje op weg helpen en adviseren.

Heel erg bedankt alvast!

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je goed op de toekomstige bike, goed moet zitten en dat de geometrie goed is , natuurlijk kan je op het 2e hands gebied een aantal fietsen vinden ,maar of het past ?, misschien in eerste instantie wel , maar je moet eigenlijk een fiets meenemen op een trail en uitproberen .
Wil je snelheid ? ,of wil je lekker pijnloos kunnen fietsen en zo lekker de Km's maken ?.
Waarschijnlijk zou je een bike fitting kunnen proberen ?, daarin worden wat maten opgemeten en daar kan een advies uit komen wat je evt. qwa geometrie past .
Zelf kan je natuurlijk ook wat doen door wat maten op te meten en bij de meeste fietsen is er on-line wel een geometrie lijst te vinden .

Blijft moeilijk .,maar omdat je toch wat lichamelijke klachten hebt zou ik een bike fitting adviseren .


Mooi?, koop je fiets voor het uiterlijk of moet het ook functioneel zijn?, ben je een strava streber ,of gewoon lekker MTb'en ?
Ik zou Carbon links laten liggen en voor aluminium gaan , voor het beoogde budget kan je in het aluminium een mooie bike scoren die goed is afgemonteerd .

Suc6
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Kermit vertelde is ook belangrijk.
We kijken nu naar jou, en wat bij jou zou passen.
Maar als je vooral met je vriendengroepje gaat rijden en zij rijden allemaal op carbonnen 29" XC hardtails, dan zit je met je FS AM bike niet lekker.
Je vrienden rijden dan met dezelfde inspanning 5km/h harder, dat is heel moeilijk goed te maken met extra kracht en conditie.
Dat veranderd natuurlijk zodra de omstandigheden spannender worden, maar dat zal in Groningen niet snel gebeuren.

Ik heb het al vaker gezegd, best of both worlds wordt lastig, dus misschien 2 fietsjes ?
Een 29" hardtail en een 27.5 FS ?

Kassa...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik ben nog wat zwaarder als jou, 105-110 kilo(afhankelijk van het jaargetijde :lol: ) en net zo lang en lomp. En toevallig dezelfde andere hobby's gehad. Niet dat dat nou zoveel zegt trouwens :lol: maar dat terzijde. Heb jaren op 26er en later 29er hardtails gereden naar tevredenheid maar sinds 3 maanden op een 29er fully; een Canyon Neuron AL 9.9.(vroeger heette dit model"Nerve") Ben er al mee in een bikepark in Tsjechie geweest en alles bleef gewoon heel :winkie: Hier in Apeldoorn en omgeving knal ik sneller over de tracks dan ik deed op mijn hardtails en zeker een stuk comfortabeler en fijner voor mijn gevoelige rug. Heb laatst weer eens een stukje op de hardtail van mijn maat gereden maar dat gestuiter..gewoon irritant nu, kost mij snelheid. Investeren in een fiets met goede, stijve vork en wielset is wel aan te raden.(heb menig wiel opgevouwen)
Plaats reactie