Full suspension xc mtb

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
orb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 2 september 2017, 19:16

Hallo,

Ik sta op het punt een nieuwe full suspension xc mtb aan te kopen. Mijn oog is gevallen op de Orbea Oiz M30 eagle https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/oiz-29-m30-eagle-18

Ik ben al bij de lokale dealer langsgeweest en kan wel een mooie korting krijgen. Hierdoor kan ik wat upgrades kiezen bij het bestellen.

Nu is mijn vraag wat zou ik het beste upgraden?

De Fox Float DPS Performance naar Fox Float DPS Factory en Fox 32 Float SC Performace naar Fox 32 Float SC Factory.
Of de wielen van Mavic Crossmax (Iemand die weet welke dit juist zijn?) naar Mavic Crossmax Elite

Beide kan voor ongeveer dezelfde prijs. (+- €250).

Of zijn er betere fietsen te krijgen voor mijn budget? (Max €3500)

Alvast bedankt,
crewone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0 2018

Ik wil ook een nieuwe Full Suspension XC fiets gaan kopen, maar ben zelf meer aangetrokken tot de Canyon Neuron en eventueel Specialized Camber. (En de Cannondale Scalpel, maar die is me veul te duur i.c.m. de andere fietsen in die prijsklasse)

De Canyon Lux lijkt me niets ivm de gripshift.

Waarom heb je voor de Orbea gekozen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooie fiets!

De upgrade naar de duurdere veerelementen is vooral dat: duurder. Ik denk niet dat je het verschil gaat merken. Zonde van je geld.

Upgraden naar een ander setje Mavic is nu ook geen vooruitgang. Pak dan een nog mooier setje, iets met carbon velgen. Of beter nog: laat zelf iets samen stellen. Daar ga je het meeste verschil mee merken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

orb schreef: De Fox Float DPS Performance naar Fox Float DPS Factory en Fox 32 Float SC Performace naar Fox 32 Float SC Factory.
Weet je zeker dat die demper upgrade €250 kost? De fabriekssite die je linkt zegt nl €69,- meerprijs ipv 249 (klik `m maar aan). En voor dat geld zou ik het wel doen :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

TenZNL schreef:
orb schreef: De Fox Float DPS Performance naar Fox Float DPS Factory en Fox 32 Float SC Performace naar Fox 32 Float SC Factory.
Weet je zeker dat die demper upgrade €250 kost? De fabriekssite die je linkt zegt nl €69,- meerprijs ipv 249 (klik `m maar aan). En voor dat geld zou ik het wel doen :bier:

Die €250 is voor demper en vork.

Ik zou iig die ongemoeid laten en de dropper erbij nemen. Daar ga je pas echt mee vooruit. (strikt genomen omlaag :-D )
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Om te beginnen is de betere fiets, altijd de fiets de qua geometrie en emotie bij je past. Als dit klopt heb je de beste keuze. Daarna zijn de specs pas interessant.

Voor 3500€ heb je een ruime keuze qua merken. Wat misschien ook leuk is, is om een frame naar keuze op te bouwen met de specs die jij graag wilt. Moet wel zeggen. Het is gewoon iets duurder. Maar dan heb je de fiets wel helemaal naar eigen inzicht en wens.
Gebruikersavatar
martijn_k1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 07:49
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Mag ik vragen waar je woont? Ik heb exact dezelfde fiets op het oog, maar we hebben hier in de buurt geen speciaalzaak waar de Orbea Oiz live te bezichtigen of te testen is. Gelukkig heb ik een aanbod op zak van een Orbea manager om zijn fiets te mogen testen.

Het enige minpuntje dat ik heb is de duurzaamheid van de swinglink-lager. Alhoewel je lagers vervangen in je jaarlijkse onderhoud zou moeten zitten, is dit wel een aandachtspunt als je meer kilometers maakt.
http://forums.mtbr.com/xc-racing-traini ... 31736.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou persoonlijk de upgrades niet doen. Kashima zal best beter zijn, maar of je dit in het dagelijks leven gaat merken, vraag ik me af. Beter je geld opzij zetten voor een goed wielsetje.

Ik heb als alternatief een Scott Spark RC 900 team. Nagenoeg gelijke afmontage voor iets meer geld, maar serieuze reputatie. De Orbea blijft echter favoriet.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het is niet alleen de Kashima-coating maar ook de "open-mode adjust tuning range", waarmee je de low-speed compressie in open stand kan regelen. (dwz als het om de 3-way position variant gaat, de andere Factory is een 2-way remote). Ieder z`n ding natuurlijk maar persoonlijk ben ik wel blij met die optie en gebruik `m dan ook vaak.
orb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 2 september 2017, 19:16

crewone schreef:Ik wil ook een nieuwe Full Suspension XC fiets gaan kopen, maar ben zelf meer aangetrokken tot de Canyon Neuron en eventueel Specialized Camber. (En de Cannondale Scalpel, maar die is me veul te duur i.c.m. de andere fietsen in die prijsklasse)

De Canyon Lux lijkt me niets ivm de gripshift.

Waarom heb je voor de Orbea gekozen?
Prijs-kwaliteit komt de Orbea er als een van de betere uit. Bij andere merken moet je vaak inboeten op de afmontage voor dezelfde prijs.
De Canyon Lux was ook een van mijn andere keuzes. Alleen hebben ze het frame niet vernieuwd. Dus geen Boost. Weet niet of dit echt belangrijk is met het oog op de toekomst?

martijn_k1 schreef:Mag ik vragen waar je woont? Ik heb exact dezelfde fiets op het oog, maar we hebben hier in de buurt geen speciaalzaak waar de Orbea Oiz live te bezichtigen of te testen is. Gelukkig heb ik een aanbod op zak van een Orbea manager om zijn fiets te mogen testen.

Het enige minpuntje dat ik heb is de duurzaamheid van de swinglink-lager. Alhoewel je lagers vervangen in je jaarlijkse onderhoud zou moeten zitten, is dit wel een aandachtspunt als je meer kilometers maakt.
http://forums.mtbr.com/xc-racing-traini ... 31736.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou persoonlijk de upgrades niet doen. Kashima zal best beter zijn, maar of je dit in het dagelijks leven gaat merken, vraag ik me af. Beter je geld opzij zetten voor een goed wielsetje.

Ik heb als alternatief een Scott Spark RC 900 team. Nagenoeg gelijke afmontage voor iets meer geld, maar serieuze reputatie. De Orbea blijft echter favoriet.
Ik woon in Belgie. De Scott Spark RC 900 team heb ik nog niet bekeken. Wat is de prijs van deze?

Ik denk inderdaad dat ik de upgrades niet ga doen en het geld ga sparen om later een lichtere wielset te kopen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik ben wel ontzettend blij met mn fox 34 factory. Maar mijn referentiekader is Fox 32 performance en Reba. De 34 spreekt supersoepel aan en de open mode adjust is fijn.

Then again, een betere handgespaakte wielset is waarschijnlijk een nuttigere besteding van je geld.

Ik zou er gewoon een dropper in laten zetten though...
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
martijn_k1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 07:49
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

orb schreef:Ik woon in Belgie. De Scott Spark RC 900 team heb ik nog niet bekeken. Wat is de prijs van deze?

Ik denk inderdaad dat ik de upgrades niet ga doen en het geld ga sparen om later een lichtere wielset te kopen.
Ik zag de 2018 Scott spark rc 900 team voor net geen 4000 Euro.
Plaats reactie