Aankoopadvies beginnend mountainbiker

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

Ik wil met een klein budget graag ook gaan beginnen met fietsen (vooral omg. Nijmegen). Ik ben 2m lang en weeg ~98kg.

Ik had eerst zo'n 500 euro in gedachte, maar voor dat geld krijg je blijkbaar te weinig fiets. Ik weet dat tweedehands veel wordt aangeraden, maar ik begin daar liever niet aan (wachten op de juiste deal, hopen dat je de eerste bent, hopen dat het in de buurt is en dan met mijn internet kennis een fiets gaan keuren...) Dus na wat leeswerk wil ik daar nu ~800 euro van maken, maar minder is uiteraard beter. Het merk Radon lijkt meer waar voor je geld te geven dan andere merken en ik twijfel nu dus tussen de volgende fietsen:

Radon Team ZR 6.0 https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... /wg_id-117" onclick="window.open(this.href);return false;
Radon Team ZR 7.0 https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... ountry=118" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan weinig over deze fietsen op dit forum vinden, dus vandaar mijn vraag aan jullie: Welke fiets zouden jullie voor een beginner aanraden? En zijn er eventueel nog interessante alternatieven?

Alvast bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mijn vrouw heeft laatst een ZR lady gekocht, voor zover ik kan zien veel waar voor het geld.
Persoonlijk zou ik de 7.0 aanraden, die is wat lichter en heeft een wat betere vork en banden. Ja, hij is wat duurder maar dat zijn precies de dingen die een instapper kunnen maken of breken als je het terrein in gaat :)

Je hebt dan nog wel een keuze welke wielmaat je wil.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De 7.0: hoe hoogwaardiger, hoe lekkerder je fietst. En in deze prijsklasse is iedere 100 euro merkbaar!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

Ja, als ik de Radon fietsen vergelijk met andere merken, dan zijn deze toch een stuk beter afgemonteerd qua onderdelen. Ik zat eerst te kijken naar Cube, maar als ik de verschillende prijsklassen (500 t/m 900 euro) van deze merken met elkaar vergelijk, wint Radon elke keer.

Qua wielmaat zal ik sowieso een 29" moeten nemen, aangezien mijn binnenbeenlengte ~97cm is. Dan kom ik uit op een 22" frame en die zijn enkel te koop met 29".

Ik snap dat een duurdere fiets (met betere onderdelen) lekkerder fietst, maar het gaat mij meer om de prijs/kwaliteit/prestatieverhouding. Aangezien ik echt een beginner ben vraag ik me af of ik (zonder enig vergelijkingsmateriaal) gelijk zo hoog moet gaan zitten qua budget. Als ik langer met de 7.0 kan doen dan een 6.0, dan is het de extra investering wel waard. Maar is het niet beter voor een goedkopere te gaan en als het mountainbiken bevalt na x jaar gewoon een nieuwe fiets te kopen? Is upgraden echt iets wat mensen doen bij een fiets in deze prijsklasse?

En dit gaat eigenlijk over mijn budget heen, maar door een ander topic toch even naar de Team ZR 8.0 gaan kijken en het viel me op dat deze fiets nu in de 'aanbieding' is: https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... /wg_id-117" onclick="window.open(this.href);return false; Beetje saai qua kleuren, maar is dit nog een noemenswaardige upgrade t.o.v. die andere fietsen?

6.0 = 650
7.0 = 800
8.0 = 900
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Op alle modellen van cube kon ik afgelopen week 10% korting bedingen. Gewoon bij een fietsenmaker in eindhoven. Dus dat kun je misschien ook nog meenemen in je keuze.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freaky86 schreef:Ik snap dat een duurdere fiets (met betere onderdelen) lekkerder fietst, maar het gaat mij meer om de prijs/kwaliteit/prestatieverhouding. Aangezien ik echt een beginner ben vraag ik me af of ik (zonder enig vergelijkingsmateriaal) gelijk zo hoog moet gaan zitten qua budget. Als ik langer met de 7.0 kan doen dan een 6.0, dan is het de extra investering wel waard. Maar is het niet beter voor een goedkopere te gaan en als het mountainbiken bevalt na x jaar gewoon een nieuwe fiets te kopen? Is upgraden echt iets wat mensen doen bij een fiets in deze prijsklasse?
Als je nu goedkoper begint is er een kansje dat je materiaal je eerder in de steek laat. Misschien niet meteen kapot gaat, maar wel weigert te functioneren als je het nodig hebt. En dat kan wat lol wegnemen, waardoor de kans dat je het leuker gaat vinden iets kleiner is.

Daarnaast, als je nu een iets betere fiets koopt en je vindt het leuk, dan hoef je ook niet direct een nieuwe aan te schaffen.


Prijs/kwaliteit is een slechte raadgever. Dan koop je hooguit de beste fiets van bijvoorbeeld €500,-. Als dat je budget is, dan is het nog een verstandige keuze. Maar in heel veel gevallen is een fiets van €800,- zoveel beter dat je met die van €500,- dus niets op schiet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

De goedkope fiets is prima. Hij doet 't, maar 't is allemaal een stuk minder duurzaam.
De duurdere is op alle onderdelen namelijke beter. Zoveel beter dat die fiets wel jaren mee kan.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Is duurder nu inderdaad duurzamer? Dat denk ik niet altijd.
De 6.0 heeft hoofdzakelijk deore onderdelen, en dat is voor een beginner gewoon prima spul.
En het verschil tussen deore, slx en xt is vaak het gebruikte materiaal, hierdoor is het duurder.
Deore stalen kettingbladen gaan langer mee dan de alu xt bladen.

Het enige wat mij een beetje tegenstaat van de 6.0 is de voorvork, tis er een met een veer, de voorvork van de 7.0 is een luchtgeveerde.
Nu heb ik geen persoonlijke ervaring met de XC30, het zou best een aardige vork kunnen zijn.

En het een en ander hangt er ook vanaf wat je er mee gaat doen.
Wil je er lekker mee over de bospaden of eventueel ook wat jumps en drops.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Deore is zeker prima, maar ;t is echt niet allemaal deore: hij heeft ook mindere naven.

't Belangrijkste verschil zijn de vork en de wielen. Best relevante onderdelen en duur om te vervangen.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

De 8.0 is in alles de betere.. deze heeft ook de "nieuwe" groep er op.
De andere 2 rijden nog met de oudere groepset niet dat die slecht zijn hoor. Uit deze 3 met beperkt budget zou ik de 7.0kiezen heb je marge voor de 8.0 dan zeker die
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

jimbo schreef:Op alle modellen van cube kon ik afgelopen week 10% korting bedingen. Gewoon bij een fietsenmaker in eindhoven. Dus dat kun je misschien ook nog meenemen in je keuze.
Bedankt voor de tip, maar of het interessant is hangt natuurlijk af van de prijzen die de fietsenmaker hanteert :wink: Ik gok dat dit niet de prijzen zijn die je online kunt vinden.
Lars TB schreef:Als je nu goedkoper begint is er een kansje dat je materiaal je eerder in de steek laat. Misschien niet meteen kapot gaat, maar wel weigert te functioneren als je het nodig hebt. En dat kan wat lol wegnemen, waardoor de kans dat je het leuker gaat vinden iets kleiner is.

Daarnaast, als je nu een iets betere fiets koopt en je vindt het leuk, dan hoef je ook niet direct een nieuwe aan te schaffen.

Prijs/kwaliteit is een slechte raadgever. Dan koop je hooguit de beste fiets van bijvoorbeeld €500,-. Als dat je budget is, dan is het nog een verstandige keuze. Maar in heel veel gevallen is een fiets van €800,- zoveel beter dat je met die van €500,- dus niets op schiet.
Ik snap je punt m.b.t. "lol" en ik kan me inderdaad snel ergeren aan dingen die niet werken 'zoals het heurt'. Ik had me daarom ook gericht op fietsen met minimaal Deore en daar voldoet volgens mij de 6.0 aan, toch? Maar goed, vooral de luchtgeveerde vork van de 7.0 is het denk ik al waard om minimaal daarvoor te gaan.
massen schreef:Is duurder nu inderdaad duurzamer? Dat denk ik niet altijd.
De 6.0 heeft hoofdzakelijk deore onderdelen, en dat is voor een beginner gewoon prima spul.
En het verschil tussen deore, slx en xt is vaak het gebruikte materiaal, hierdoor is het duurder.
Deore stalen kettingbladen gaan langer mee dan de alu xt bladen.

Het enige wat mij een beetje tegenstaat van de 6.0 is de voorvork, tis er een met een veer, de voorvork van de 7.0 is een luchtgeveerde. Nu heb ik geen persoonlijke ervaring met de XC30, het zou best een aardige vork kunnen zijn.

En het een en ander hangt er ook vanaf wat je er mee gaat doen.
Wil je er lekker mee over de bospaden of eventueel ook wat jumps en drops.
Zeg je nou dat Deore duurzamer is dan SLX of XT? Wat maakt het dan dat je die laatste zou willen? Enkel dat het lichter is? Vanaf de 7.0 zijn het inderdaad lucht geveerde vorken. Van wat ik online kan vinden over de XC30 is het een 'prima' vork, maar ik lees ook dat lucht > veer een duidelijk verschil maakt (ook qua onderhoud).

En jumps zie ik mezelf nog niet doen. Ik denk dat ik het voorlopig houd bij routes/bospaden en verhard.
Kjiratsiekoedel schreef: Deore is zeker prima, maar ;t is echt niet allemaal deore: hij heeft ook mindere naven.

't Belangrijkste verschil zijn de vork en de wielen. Best relevante onderdelen en duur om te vervangen.
Alleen de "rear hub" en "front hub" zijn Acera. Maakt dat veel uit?
niels.o schreef:De 8.0 is in alles de betere.. deze heeft ook de "nieuwe" groep er op.
De andere 2 rijden nog met de oudere groepset niet dat die slecht zijn hoor. Uit deze 3 met beperkt budget zou ik de 7.0kiezen heb je marge voor de 8.0 dan zeker die
Ik snap dat de 8.0 in alles de betere is :-D

Denk dat ik inderdaad de 6.0 van mijn lijstje moet wegstrepen. Ik neig nu naar de 7.0 (vind de 8.0 een beetje saai ogen met dat zwart grijs... oog wil ook wat)
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Jawel dat zijn, in het geval van cube in iedergeval, exact dezelfde prijzen ovetal. Die zijn ze verplicht te melden van cube.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een luchtveer is beter af te stellen op je gewicht. Stalen veren werken alleen in een bepaalde gewichtsrange, eronder of erboven en de vork wordt een draak (stuiterig igv te licht, duiken en traag terugkomen als je te zwaar bent). In het geval van de tandbladen zullen de stalen Deores idd langer meegaan. Maar als het op derailleur, shifters etc aankomt, prefereer ik toch liever een hoger groepje :wink:

Rear- en front hub zijn de voor- en achternaaf van de wielen. Arcera is de echte instapper en voor het "ruigere" werk (denk aan nattigheid, blubber, zand, krachtsinvloeden, etc) wat minder geschikt. Zie Overzicht shimano groepsets

Wat ik al zei, de 7.0 lijkt een goede keuze en tegen de tijd dat de slijtdelen aan vervanging toe zijn of je je gaat irriteren aan de werking of gewicht van bepaalde delen, heb je al wat meer ervaring en kennis opgedaan om bewuste upgrades te doen (als de fiets niet staat te verstoffen in de schuur) :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freaky86 schreef: Zeg je nou dat Deore duurzamer is dan SLX of XT? Wat maakt het dan dat je die laatste zou willen? Enkel dat het lichter is? Vanaf de 7.0 zijn het inderdaad lucht geveerde vorken. Van wat ik online kan vinden over de XC30 is het een 'prima' vork, maar ik lees ook dat lucht > veer een duidelijk verschil maakt (ook qua onderhoud).
In sommige opzichten is Duurzamer. Maar dan heb je het over de kettingbladen en de cassette. Omdat die van staal zijn. De ketting kan om die reden ook wat langer mee gaan.

Maar bijvoorbeeld de draaipunten van de derailleur zijn minder goed gelagerd (passing is minder) en de derailleur zal dan weer eerder speling gaan vertonen en daarmee minder gaan werken. Eerst alleen merkbaar bij zware belasting en langzaam ook bij gewoon gebruik.

De XC30 biedt wat comfort en voor een goedkope vork is hij erg duurzaam. Maar op snelheid geeft de vork je nu niet echt controle. Het gaat altijd beter dan een ongeveerde vork, maar de demping is te beperkt om grotere en snel opvolgende klappen goed te verwerken.

De verschillen tussen de 6.0 en 7.0 zijn niet dusdanig dat je met de 6.0 geen lol kunt hebben. Maar zodra je op snelheid gaat komen met de 6.0 moet je de vork gaan vervangen. En dan ben je minstens het dubbele van de huidige meerprijs kwijt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Freaky86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 18:07

Een luchtveer gaat het dan sowieso worden. De 6.0 valt daarmee ook af en dan blijft de 7.0 over. De 8.0 heb ik ook weggestreept, want dat gaat toch richting de 950 euro inclusief verzenden en dat vind ik toch wat te veel (voor het geval hij in de schuur gaat verstoffen :wink:). Maar nu ben ik op een aanbieding gestuit die het allemaal om kan gooien. Bij 12gobiking krijg je nu 15% korting op alle Cubes (ook al pricematch laten doen bij fietsenwinkel). Daardoor neig ik nu naar deze fiets:

Cube Attention SL 29 2017 - 764 euro (+29,95 verzending)
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2017" onclick="window.open(this.href);return false;

Verschil met de Radon is er niet qua onderdelen? Ik kan alleen moeilijk oordelen over het verschil in gewicht voor een fiets in mijn maat. De Cube lijkt dus een betere deal te zijn dan de Radon. Ook met het oog op doorverkoop later (er staat bijvoorbeeld geen enkele Radon op marktplaats)?

Radon ZR Team 7.0 2017 - 812,43 (+29,95 verzending)
https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... 7.0-582313" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat denken jullie?
Plaats reactie