Nieuwe (Canadese) MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Chef-de-Bureau
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 15 augustus 2010, 15:56

Hee allen,

Ik ben sinds kort verhuisd naar Canada en ben hier op zoek naar een beginner MTB om naar t werk te fietsen en zo nu en dan het bos mee in te gaan. Ik heb hier op de lokale marktplaats rondgekeken, en zag daar deze Voodoo Bokor voor $650..

Verder kwam is de Norco Charger 7.2 2016 bij een lokale fietsenzaak in de aanbieding voor $1050.
Ook deze Ghost Tacana voor $1050 (incl. belasting).
Als laatste zag ik deze 2016 Cannondale trail 3 voor $350. Dit is wel een Large model, terwijl ik 1.77m ben, dus wellicht wat groot.

Ik heb zelf nog niet van Ghost & Voodoo gehoord. De Voodoo lijkt erg custom gemaakt, maar weet niet of dat handig is aangezien ik zelf niet heel veel ervaring heb met onderhoud etc.

Anyway, enig advies waarvoor te gaan?

Alvast dank!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Norco is canadees, ontwikkeld en getest in hetzelfde terrein als jij nu wilt gaan fietsen. De Charger is een trailgerichte bike, terwijl de Ghost (overigens geen slecht merk) een XCfiets is. De Trail is een 2e hands, dus daar zal je met een scherp oog en meer verstand van zaken naar moeten kijken.

De Voodoo ken ik ook niet maar lijkt me wat aan de dure kant voor een 26" hardtail. Ik zou het wel weten :bier:
Suc6 met je keuze.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Canada.... tja dat is Norco land...
Chef-de-Bureau
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 15 augustus 2010, 15:56

TenZNL schreef:Norco is canadees, ontwikkeld en getest in hetzelfde terrein als jij nu wilt gaan fietsen. De Charger is een trailgerichte bike, terwijl de Ghost (overigens geen slecht merk) een XCfiets is.
Op de Norco-site noemen ze het zelf echter wel een XC fiets. Wat is het grote verschil tussen Trail & XC?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, de beschrijving zegt imho toch trail:
Norco schreef:The redesigned 2016 Charger invites you to explore new trails and discover new destinations. Available in 650B or 29” options, this bike is designed for serious fun on the trails: pedal to the top of the hill with ease, rip along and ride down the other side with confidence. The Charger is a hard charging, trail-ready bike that you can build your skills and your fitness with. Less weight, and increased strength and stiffness means you can descend faster, climb more easily, and have more fun!
Het verschil heel kort en ongenuanceerd:
XC= meestal race gericht dus diepere zit voor minder luchtweerstand, efficienter klimmen, etc. Meestal niet de beste afdalers en springers, nerveus van aard door de steilere balhoofdshoek. Goeie fietsen voor het vlakke NL.
Trail= De zit is meer rechtop voor betere controle in technische stukken en afdalingen. Tijd is minder belangrijk en nodigt meer uit tot "spelen". Voelt stabieler door de relaxtere zet houding. De balhoofdshoek is wat "slacker", waardoor de fiets wat gemoedelijker en stabieler is (met name op de afdalingen).

De Trek zal (wat) sneller zijn, de Norco meer fun. Lijkt mij de betere fiets daar in Canada.
Chef-de-Bureau
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 15 augustus 2010, 15:56

Duidelijk, dank!

Ik denk dat ik er uit ben :)
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

Anders even contact op nemen met Daan&Hanneke van Basta Bikestore Huissen zijn Norco Dealer kunnen je hierbij goed helpen.
We Are Basta
Chef-de-Bureau
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 15 augustus 2010, 15:56

Nog een vraagje. Ze hebben ook de 2016 Charger 7.0 voor $1575.

Mijn oorspronkelijke keuze was dus de 2016 Charger 7.2 voor $1050

Is deze upgrade de moeite waard? Ik zal de fiets vooral gebruiken voor woon-werk-verkeer, en zo nu en dan voor trails.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je krijgt er een betere vork en betere onderdelen voor. Verschil is het vermoedelijk wel waard. Wel ff opletten dat je bij de 7.0 wel de voorderailleur erbij krijgt, die ontbreekt op de foto op internet :).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Heb onlangs nog een 2016 Charger 9.0 (zelfde kleur maar 29er) afgeleverd en kan zeggen echt een leuke fiets. Over smaak valt niet te twisten maar de oranje/zwart combi is een stuk mooier dan de 7/9.2 uitvoering. Los daarvan zijn zeker de vork en remmen veel beter.

Als je de kans hebt ga gewoon even proefrijden. Zelf heb ik afgelopen winter een aantal ritten gedaan op de Charger en ben er heel erg over te spreken. Prima om op het vlakke snel mee te gaan en super wendbaar en vol vertrouwen als het wat technischer wordt.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Canada is ook wel Devinci land of niet?
Chef-de-Bureau
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 15 augustus 2010, 15:56

Zie hier vooral veel Norco's & Kona's & Rocky Mountain's, maar ook redelijk wat Ghost, GT's en Devinci's idd.

Ik ga morgen de 7.0 & 7.2 uit testen. Ik neig zelf nog meer naar de 7.2 (aangezien ik nog een beginner ben) en ik het design wat mooier vind (zo zie je dat inderdaad over smaak niet te twisten valt!).
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Norco maar zelf zou ik dan voor de bigfoot oid gaan :-q
Je kunt ook kijken naar US made als Salsa/Surly ed
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Die ghost is gewoon te duur.. voor wat je ervoor krijgt. Een jaar of wat terug zat een nog een luchtvork
In de tacana5 nu al niet meer en de prijs is hoger
Plaats reactie