Welk maat

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Ik heb al veel gelezen hier (oa het topic van Debora1987 over de goede maat), kan zaterdag eindelijk op pad om wat fietsen te gaan testen, alleen ik verneem graag jullie advies over welke maat geschikt voor mij zou zijn.

Mijn lengte is 1.66 en mijn binnenbeen lengte 72 cm.

Al een paar winkels gebeld, de 1 adviseert hoe dan ook een dames model, want he, ik ben een dame :-?
De andere verwacht dat ik echt een M nodig heb en anders kan er wel wat aangepast worden zodat het wel gaat passen.
En nog een paar oa een Giant store, heeft helemaal geen mountainbikes op voorraad, niet 1.


Op basis van mijn lengte/binnenbeen lengte heb ik een S nodig verwacht ik?


En kan iemand mij uitleggen hoe het werkt met de getallen van Scott? Zit daar logica in? 900 is volgens mij 29", de 700 serie 27,5" Maar dan de 10/20/30?
En is een vrouwen stuur minder breed dan een mannenstuur?

Verder nog tips? ALvast heel erg bedankt om mij wat verder op pad te helpen!
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Ik ben zelf 1.68 en zou altijd voor een S gaan. Mijn inziens moet je winkels die je op een M willen zetten uitsluiten van je zoektocht. Rij nu op een Giant XTC 29" in maat S en dat bevalt me goed. Ik kan me wel goed voorstellen dat ik bij een volgende fiets op een 27,5" uitkomt, maar dat zou meer zijn omdat ik een wat speelsere fiets zou kiezen met meer veerweg.

Breedte van het stuur vind ik lastiger. Rij nu zelf met 68cm en na meer dan een jaar vind ik dat een redelijke breedte, hoeft voor mij zeker niet meer. Logischerwijs lijkt het mij dat een goede breedte afhankelijk is van breedte van je borstkas en lengte van je armen. Dan komen vrouwen idd gemiddeld op een smaller stuur uit. Maar dat valt prima achteraf aan te passen, daar zou ik me niet druk over maken.

Verdere tips.. Ik weet dat veel winkels geen S hebben staan, wat het lastig maakt om te proberen. Maar het zou wel een goede tip zijn.
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Dank voor je reactie! Ja daar kwam ik dus ook al achter na een rondje bellen, geen S dus vandaar ook dat een M waarschijnlijk wel ging passen, maar er wordt wel een S in elkaar gezet :-D (op basis van wat ik heb gelezen en de tabellen die ik heb gevonden moet ik ook een S).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16837
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De kans dat het geen S moet zijn is in elk geval uiterst klein. Nu is de lengte van de fiets wel belangrijker dan de hoogte omdat je daar simpelweg minder marge hebt om e.e.a. aan te passen. Een zadelpen kan altijd wel een end omhoog of omlaag maar je wilt geen extreem lange stuurpen.
Een S is meestal ongeveer 15~16 inch, zeg 38~40cm en dat is dan gemeten van hart trapas tot bovenkant zitbuis.

Laat je geen verkeerde maat aanpraten en laat de winkels die dat wel proberen vervolgens links liggen. Die zijn er niet op uit om jou zo goed mogelijk te helpen, maar om van hun toevallig beschikbare voorraad af te komen.

Bij Scott staan die 10/20/30 e.d. voor de rangorde, hoe lager dat getal hoe hoger in de lijn dat model zit meen ik (maar dat zie je ook wel aan de prijs ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Bij Belga fietsen in Groningen staan een heleboel modellen in verschillende maten, is het proberen waard
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat Kermit zegt!


Wil ik aan toevoegen dat kreten als 'S', 'M' of 'L' niet zo heel veel zeggen. Wat bij het ene merk een L is, is bij een ander merk een M. Dus je kunt veel beter de daadwerkelijke maat in centimeter of inches aanhouden. Wat Kermit al aangeeft: voor jou waarschijnlijk een 15" of 16" frame, maar ik zou een 17" niet meteen uitvlakken. Het ligt er ook aan hoe hoog je (wilt) zitten.

Daarnaast is ook van belang hoe je de fiets wilt gaan gebruiken. Wil jij sportief gaan knallen, wedstrijden of met een groepje, dan wil je verder voorover zitten. Dit kun je uit de bovenbuis halen (een iets groter frame is iets langer) of met de stuurpen verstellen. Maar als je wat verder voorover zit heb je wat minder controle. Bij een te groot frame kun je nog maar heel beperkt de zithouding zo corrigeren dat je comfortabel rechtop komt te zitten.

Bij veel merken is het verschil tussen dames en heren uitvoeringen vooral het zadel en de handvatten. Als een merk het echt goed doet, dan zou voor de kleinere maten de vering aangepast moeten zijn (meestal zijn kleinere rijders lichter). Maar er zijn damesfietsen van het ene merk die langer zijn dan herenfietsen van een ander merk. Dus wat betreft de bouw (geometrie) van de fiets is niet echt te zeggen of iets heren of dames georiënteerd is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Sector2Bikes in Elst (Utrecht) Een vrouw die ik mountainbikenles heb gegeven had haar mtb daar gekocht. Zelden een beginner zo goed op een mtb zien zitten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

1,68, heb een Small, 29" race/marathonfully.
Bij Scott is een 10 beter afgemonteerd dan een 20, een 20 beter dan een 30, etc.
9 inderdaad 29", 7 27,5".

XC fietsen hebben gemiddeld 72 cm sturen, trail/AM fietsen 76cm en meer. Dames, met oha smallere schouders, soms iets smaller.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Dankjewel voor jullie reacties! Het wordt steeds een heel klein stukje duidelijker :)
Heel misschien dat ik morgen al wat kan gaan testen <stuiter> het geduld was op toen ik aan de beurt was bij uitdelen haha.

Ik ga er vanuit dat ik de voorkeur heb voor iets rechtop zitten. En mijn doel is eerst verkennen of het iets voor me is, dat zal eerst voornamelijk op de weg zijn, dat kan vanuit huis, af en toe misschien eens naar het bos.
Wie weet wat er daarna nog komt.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Daarna komt nog meer lol :-q
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Vanmorgen een paar Giant fietsen gepast, ga me nog verder oriënteren, maar ik wil die fiets NU! Oh nee, ben ook wel echt een meisje, vind het nu nog te koud :P Maar ik werd echt mega enthousiast van de proefritjes :)

Ben toch wel erg gecharmeerd van de Liv Tempt 2 LTD 2016, voorzover ik kon beoordelen zat ik hier goed op, alleen iets bij het stuur moet iets korter, zodat mijn armen net een beter hoek hebben. Ga straks nog een paar Scott's proberen.


Liv Tempt 2 LTD 2016

Kleuren White
Frame ALUXX-Grade Aluminium
Voorvork SR XCR RL-R 27.5 Air 100mm
Demper N/A
Stuur Giant Connect XC, 19mm rise, 31.8mm
Stuurpen Giant Sport OS
Zadelpen Giant Sport OS
Zadel Liv Contact (Upright)
Pedalen MTB Caged, 9/16"
Shifters Shimano Deore, 3x10 versnellingen
Voorderailleur Shimano Deore
Achterderailleur Shimano SLX (Shadow)
Remmen Shimano M355 [F] 160 [R] 160
Remhendels Shimano M355
Cassette Shimano HG50 11-36, 10-Speed
Ketting KMC X10 w/ Missing Link
Crankset Shimano M522 22/30/40 w/ chainguard
Bottom Bracket Shimano
Velgen Giant CR70 27.5" 6061 Aluminium, dubbelwandig
Naven Giant Tracker Sport, 32H, [F] QR [R] QR
Spaken Roesvrij staal 14G
Banden Schwalbe Smart Sam 27.5x2.25
Gewicht 13,5 kg
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Budget?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Savanne schreef:Vanmorgen een paar Giant fietsen gepast, ga me nog verder oriënteren, maar ik wil die fiets NU! Oh nee, ben ook wel echt een meisje, vind het nu nog te koud :P Maar ik werd echt mega enthousiast van de proefritjes :)
Niet alleen voor meisjes is het te koud, ik heb ook niets met temperaturen <5 graden. :-D Mooi dat je enthousiast wordt, des te leuker is het als je straks een mooie fiets hebt en de zon weer gaat schijnen.

Welke maat heb je gepast van de Giant? Ter ref: Ik meet 1.65 en heb een Giant maatje S.
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Kapitein Iglo schreef:Budget?
Ik weet niet helemaal hoe ik dit moet begrijpen, bedoel je wat mijn budget is wat ik voor een fiets wilt uitgeven?
Laten we zeggen rond de 800 euro voor alleen de fiets.


De Scott Contessa Scale 730 in maat S was me echt te klein en een mannenmodel volgens mij ook een Scale die was te lang. Verder was er helaas niets te passen.


De Giant heb ik in S en M gepast (maar wel verschillende modellen), waarbij ik op de S beter zat had ik het idee (stil zitten) maar tijdens het fietsen draaide het gevoel en fietste ik toch beter op de M. Ook vond de verkoper dat ik beter op de M zat, de S was in mijn bovenrug iets gekromd, de M iets meer gestrekt/recht.
Ohja, op de M overstrekte ik mijn armen iets, maar dat doe ik héél snel, maar dat zou opgelost kunnen worden door een bepaald onderdeel te vervangen (geen idee van de naam) voor een korter exemplaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zeg S
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie