Keuze welke Fully?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik had een Cube AMS 120 ZWART/MAT /NOTUBES FLOW EX 29" VELGEN SET/
Schwalbe 2.35 Nobby nic Double defense / Hope BB /kmc ket. die afgelopen week donderdag is gestolen uit de garage.
Dat ik deze terug zie is klein. Ik was zeer tevreden met de bike. Maar ik heb ook niets anders uitgeprobeerd. Ik kan niet vergelijken met een canyon of ander merk.

Nu eens aan het kijken naar een fully maar de felle kleuren die je op de frames, velgen etc ziet vind ik maar niets.
Zelf fiets ik heuvellandfschap, eifel en 1x per jaar op vakantie in de bergen .



duo of 1 tandwiel voor? Kom ik daar in de Eifel of Gardameer ook goed mee weg.
Merk je het verschil tussen 29" en 27,5" erg goed?
Welke Fox? Zit er veel verschil?

Diversen gezien:
cube-stereo-120-hpc-sl-carbonnflashred-2016/ (de kleur overal in laten verder lopen vind ik niet mooi)
Canyon lux-cf-6-9-pro-race
Canyon NEURON AL 9.9
Canyon neuron-al-9-0

KEUZE:


[URL=http://s1036.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

[url][URL=http://s1036.photobucket.com/user/Patri ... w.jpg.html]Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruijtersfotografie op zo 29 januari 2017, 16:49, 8 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als de vorige je beviel, dan zou ik weer wat gelijkaardigs nemen. Dus weer iets met pakweg 120/130 mm veerweg.

De Epic is een heel andere fiets, de Cube Stereo 160 gaat juist weer iets te veel de andere kant op en de Haibike is nog dikker. De Neuron is de enige die iets lijkt op wat je had.

Welke wielmaat maakt niet schokkend veel uit. 29" rolt iets lekkerder, 27,5" is iets speelser, het zou een tikje van je rijstijl af kunnen hangen.

3 bladen ga je nauwelijks meer vinden. Met 2 kom je even ver. En de meeste mensen redden het ook wel met 1 blad voor, zeker als je redelijk getraind bent. Hooguit voor de bergen moet je misschien het blad wisselen naar 2 tandjes minder.

Maar weer een Cube Stereo, maar dan de 120 of 140, dan heb je weer iets vergelijkbaars. Maar er is veel in die categorie te koop.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BigNiner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 30 januari 2013, 14:25
Mijn mountainbike: Bulls

http://fietsland.com/fietsen/mountainbi ... ilter=8343" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=119829" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Volgens mij kom je ook uit Zuid Limburg?
Wat vond je van je 29" 120mm Cube, die hier prima voldeed?

Je noemt compleet verschillende type fietsen, van puur XC, tot trail-tour, tot AM.
Ik denk dat je eerst moet bepalen wat je zelf zou willen: beviel je oude fiets, of miste je iets, en wat dan?

Na de keuze van type fiets kun je dan gaan zoeken en ons wat keuzes voorleggen.
De keuze single, double, triple komt daarna wel. Single in Zuid Limburg is alleen een redelijke keus als je zeer getrainde benen hebt, hier heb je als gewone rijder meer aan een double of triple wat bereik betreft, met al die steile klimmetjes in de omgeving.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

aurelius schreef:Volgens mij kom je ook uit Zuid Limburg?
Wat vond je van je 29" 120mm Cube, die hier prima voldeed?

Je noemt compleet verschillende type fietsen, van puur XC, tot trail-tour, tot AM.
Ik denk dat je eerst moet bepalen wat je zelf zou willen: beviel je oude fiets, of miste je iets, en wat dan?

Na de keuze van type fiets kun je dan gaan zoeken en ons wat keuzes voorleggen.
De keuze single, double, triple komt daarna wel. Single in Zuid Limburg is alleen een redelijke keus als je zeer getrainde benen hebt, hier heb je als gewone rijder meer aan een double of triple wat bereik betreft, met al die steile klimmetjes in de omgeving.

Ja ik woon in Geleen. Helaas vorige week is mijn bike gestolen. Bike was goed. Aanpassing ketting/ banden en velgen en betere BB. Auto heb ik wel terug. Bike niet!
Zelf fiets ik de route naast de deur. Teuven, Valkenburg, Aken, Eifel en 1x per jaar Gardameer.
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

HAllo

Hoe bevalt de Rockshox?

Speclist:
Frame: Canyon Lux CF 9,9, maat Small
Demper: RockShox Monarch XX
Voorvork: RockShox RS-1
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

ruijtersfotografie schreef:. Bike was goed. Aanpassing ketting/ banden en velgen en betere BB.
Wij bedoelen niet welke onderdelen waren goed, maar wat in de rij-ervaring vond jij prettig aan de fiets? Dus meer in de trend van de fiets is lekker wendbaar of juist heel stabiel of je kon lekker snelheid maken en houden of je kon lekker spelen met de fiets...... Dus van welke eigenschappen in een fiets wordt jij blij? En dan niet aankomen met een Flow ex wielset, enz want dat zijn nu nog bijzaken. Want je moet eerst bepalen wat voor type fiets je wilt, want zoals aangeven heb je in je startpost totaal verschillende soorten fietsen genoemd met allen een ander inzetdoel.
"Righty tighty, lefty loosey."
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik was zeer tevreden met de bike. Maar ik heb ook niets anders uitgeprobeerd. Ik kan niet vergelijken met een canyon of ander merk.

duo of 1 tandwiel voor? Kom ik daar in de Eifel of Gardameer ook goed mee weg.
Merk je het verschil tussen 29" en 27,5" erg goed?
Welke Fox? Zit er veel verschil?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als je een 1x11 m8000 xt groep neemt kun je nog steeds smokkelen door een klein tandwiel aan de voorzijde extra te monteren. Kun je wel niet alle 11 achter gebruiken maar dat heb je bij een lange klim ook niet nodig. Je moet dan alleen de ketting even handmatig omleggen. Xt heeft tv slx qua cassettenet wat meer opties.

29 en 27.5 hebben beide hun voors en tegens en is meer een bewuste keuze wat je zelf prettig vindt.

Wat is je maximaal budget?

Hoeveel veerweg zoek je? Vind je 120 mm genoeg?

Waarom specifiek Fox? RockShox is ook prima en zo nog wel wat meer merken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ruijtersfotografie schreef:Ik was zeer tevreden met de bike. Maar ik heb ook niets anders uitgeprobeerd. Ik kan niet vergelijken met een canyon of ander merk.

duo of 1 tandwiel voor? Kom ik daar in de Eifel of Gardameer ook goed mee weg.
Merk je het verschil tussen 29" en 27,5" erg goed?
Welke Fox? Zit er veel verschil?
Je antwoord nog steeds niet op de vraag wat je precies zoekt.

Je hebt grof gezegd vier categorieën mountainbikes:
XC (100 mm veerweg)
Trail (12-140 mm)
Enduro (160 mm)
Downhill (200 mm)

De eerste is wedstrijdgericht, echt op snelheid, wat sommige toerders in NL ook aanspreekt. De tweede is meer allround, de fiets geeft meer controle als het terrein iets ruiger wordt. De derde is vooral afdalingsgericht, het is harder werken op het vlakke of omhoog om de snelheid er in te houden. En downhill spreekt voor zich, daarmee ga je alleen naar beneden.

Nu viel jouw vorige Cube in de trail-categorie en waarschijnlijk zoek je weer zo iets gezien dat je de Eifel en Garda noemt. Dus maak een lijstje met fietsen uit de trail-categorie of geef aan waarom je misschien iets anders zoekt.

Het verschil tussen 29" en 27,5" is niet schrikbarend. Zoek je ultieme snelheid, dan is 29" waarschijnlijk net iets beter, stabieler. Maar 27,5" valt een tikje beter te controleren als je voldoende techniek hebt (wendbaarder, speelser).

De FOX 34 valt in de categorie trail. De FOX 32 is een XC-vork. Maar andere merken bieden ook goede vorken in de verschillende categrorieën.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik zou voor een120er gaan.
Met beklimmingen gaat dit nog super,
En naar beneden geeft ook meer controle dan wat minder veerweg.
Ligt natuurlijk ook aan de geo, maar dit is een gemiddelde

Voor steile beklimmingen en veelzijdig gebruik zou ik ook een dubbel blad voor pakken.
Je hebt gewoon meer bereik, en beter verdeeld.
Je ziet bij 1blads, dat de sprongen op de cassettes soms wel 10 tanden verschil hebben bij de laatste versnelling.
Wat dat betreft zie ik ook geen voordelen voor 1 blaadje voor.
En ik zie ook geen nadelen voor 2 blads.
Sneeuwmonster
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik heb NEURON AL 7.9 gekocht. Twijfelde over de afmontage , Als ik de groene kleur wilde hebben in betere afmontage kost dat 800 euro meer. Neuron AL 8.9 was iets beter . kleur ook niet verkeerd. (grijs/rode letters)

Komt toch een kmc ketting op. En verder zie ik het wel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ruijtersfotografie schreef:Ik heb NEURON AL 7.9 gekocht. Twijfelde over de afmontage , Als ik de groene kleur wilde hebben in betere afmontage kost dat 800 euro meer. Neuron AL 8.9 was iets beter . kleur ook niet verkeerd. (grijs/rode letters)

Komt toch een kmc ketting op. En verder zie ik het wel.
Zeg dan gewoon dat je een groene fiets wilt, dan hoeven wij niet moeilijk te doen om je te willen helpen kiezen... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Lars TB schreef:
ruijtersfotografie schreef:Ik heb NEURON AL 7.9 gekocht. Twijfelde over de afmontage , Als ik de groene kleur wilde hebben in betere afmontage kost dat 800 euro meer. Neuron AL 8.9 was iets beter . kleur ook niet verkeerd. (grijs/rode letters)

Komt toch een kmc ketting op. En verder zie ik het wel.
Zeg dan gewoon dat je een groene fiets wilt, dan hoeven wij niet moeilijk te doen om je te willen helpen kiezen... :roll:
:lol: :lol:
Plaats reactie