Specialized Epic HT vs Canyon GC 8.9

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
RobertXT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 januari 2017, 19:01

Hallo,

In mijn zoektocht (op internet en bij diverse winkels) naar een nieuwe fiets heb ik (denk ik tenminste) mijn keuze beperkt tot de volgende twee fietsen

Specialized Epic HT - EUR 1.599
Zeer mooie fiets (zwart met rood), goed afgemonteerd en tot nu toe goede recensies (alleen wel bijna alleen van de Carbon versie).
Voordelen -> Deze fiets kan ik kopen bij een LBS, wordt op maat afgsteld en ik heb nog (iets van) onderhandelingsmarge (bv extra accessoires), testrit (nog) niet mogelijk

Canyon GC AL SLX 9.9 EUR 1.699
Goede value for money, zeer goede recensies, goede vork
Nadelen -> Zelf in elkaar zetten (niet zo moeilijk denk ik) en afstellen, prijs is exclusief EUR 33 verzenden, testrit niet mogelijk en finetunen (bv inkorten stuur) niet mogelijk (of tegen kosten)

Nu is er eerder gezegd dat de meeste Amerikaanse merken meer "race" modellen zijn en de Duitse (Europese) merken meer tour/comfortabelere modellen zijn. Als ik naar de specs kijk zie ik dat (als leek) niet.

Bovenbuis Epic 601, Canyon 593
Balhoofdhoek Epic 68,5, Canyon 71
Reach Epic 420, Canyon 414
Stack Epic 612,6, Canyon 610

De Canyon lijkt korter en beter geschikt voor mij (ik heb relatief korte armen en benen en ben 1.80m) maar goed , ik heb er weinig verstand van. Ik weet dat dit slechts getallen zijn en je een fiets moet "ervaren" maar voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn geen mogelijkheden (behalve op de stoep bij de winkel en op de stoep in Koblenz) om een testrit te maken op deze twee fietsen.

Graag verneem ik jullie ervaren blik hier op...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het verschil in maatvoering is maar klein en de zithouding kun je in beide gevallen precies gelijk krijgen. De Specialized zal iets gemoedelijker, allrounder zijn wat rijeigenschappen betreft.

Voel je je nu nog onzeker over afstellen en aanpassen, dan zou ik nog voor de Specialized gaan. Maar als je voor de Canyon gaat heb je als 'voordeel' dat je het je wel moet aanleren :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JanPolet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 31 december 2016, 16:49
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro 2015

In principe hoef je bij Canyon alleen je stuur recht te zetten en pedalen te monteren. Verder je vork op juiste druk zetten. Je krijgt er een vorkpomp bij. Druk beginnen met 10% in psi van je lichaamsgewicht. Op internet genoeg te vinden hoe je onderdelen moet afstellen of onderhouden.
RobertXT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 januari 2017, 19:01

Lars TB schreef:Het verschil in maatvoering is maar klein en de zithouding kun je in beide gevallen precies gelijk krijgen. De Specialized zal iets gemoedelijker, allrounder zijn wat rijeigenschappen betreft.

Voel je je nu nog onzeker over afstellen en aanpassen, dan zou ik nog voor de Specialized gaan. Maar als je voor de Canyon gaat heb je als 'voordeel' dat je het je wel moet aanleren :wink:
Ja zo heeft ieder nadeel zn voordeel... :-q
Blijf het jammer vinden dat er zo weinig mogelijkheden zijn om de fietsen te testen...dat is toch de enige manier om een juiste inschatting te maken..
RobertXT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 januari 2017, 19:01

Lars TB schreef:Het verschil in maatvoering is maar klein en de zithouding kun je in beide gevallen precies gelijk krijgen. De Specialized zal iets gemoedelijker, allrounder zijn wat rijeigenschappen betreft.
Dat dacht ik ook inderdaad. Terwijl deze in de testen toch echt als een racefeest getypeerd wordt... :roll:
Lars TB schreef:Voel je je nu nog onzeker over afstellen en aanpassen, dan zou ik nog voor de Specialized gaan. Maar als je voor de Canyon gaat heb je als 'voordeel' dat je het je wel moet aanleren :wink:
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Volgens mij heb je bij Canyon 30 dagen te mogelijkheid om je fiets in jouw omgeving te testen.
Bevalt ie niet, dan nemen ze 'm gewoon weer retour.
Je mag dan een ander uitzoeken of je krijgt je geld terug.
Naar de normale slijtage kijken ze niet en doen er niet moeilijk over.
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

Volgens mij heb je de geometriedata verwisseld; de canyon heeft de vlakkere balhoofdshoek, de specialized de steilere (71gr). De canyon zal zich wat gemoedelijker gedragen, en wat meer controle geven in bijv afdalingen, de specialized zal wat nerveuzer zijn.

De linkjes:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... -9-sl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.specialized.com/nl/nl/men/b ... ail/115227" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ErikR schreef:Volgens mij heb je de geometriedata verwisseld; de canyon heeft de vlakkere balhoofdshoek, de specialized de steilere (71gr). De canyon zal zich wat gemoedelijker gedragen, en wat meer controle geven in bijv afdalingen, de specialized zal wat nerveuzer zijn.

De linkjes:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... -9-sl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.specialized.com/nl/nl/men/b ... ail/115227" onclick="window.open(this.href);return false;
Yep.

De Canyon is dus de iets gemoedelijkere.

Sowieso gaat ook voor wedstrijdgerichte fietsen de trend naar wat minder nerveuze fietsen. Voor hardtails geldt dan dat ze aardig overeenkomen met trail bikes want stuureigenschappen betreft!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RobertXT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 januari 2017, 19:01

ErikR schreef:Volgens mij heb je de geometriedata verwisseld; de canyon heeft de vlakkere balhoofdshoek, de specialized de steilere (71gr). De canyon zal zich wat gemoedelijker gedragen, en wat meer controle geven in bijv afdalingen, de specialized zal wat nerveuzer zijn.

De linkjes:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... -9-sl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.specialized.com/nl/nl/men/b ... ail/115227" onclick="window.open(this.href);return false;
Eh klopt. Ik heb ze inderdaad omgedraaid :-q. Balhoofd is iets vlakker. De bovenbuis en reach zijn wel langer bij de Canyon. Wat zegt dat dan? Weet namelijk niet zo goed wat de verschillende maten zeggen over het rijgedrag en de zithouding op de fiets :-?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

JanPolet schreef:In principe hoef je bij Canyon alleen je stuur recht te zetten en pedalen te monteren. Verder je vork op juiste druk zetten. Je krijgt er een vorkpomp bij. Druk beginnen met 10% in psi van je lichaamsgewicht. Op internet genoeg te vinden hoe je onderdelen moet afstellen of onderhouden.
10% in Psi van lichaamsgewicht? Leg dat eens uit, zoals ik dat lees is als je 100kg bent, je 10 psi in je vork doet?? Moet dat niet je lichaamsgewicht + 10% en dat als psi?

Maar is de 25% sag regel niet beter om te hanteren?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RobertXT schreef:Balhoofd is iets vlakker. De bovenbuis en reach zijn wel langer bij de Canyon. Wat zegt dat dan? Weet namelijk niet zo goed wat de verschillende maten zeggen over het rijgedrag en de zithouding op de fiets :-?
De balhoofdhoek zegt iets over het stuurgedrag. Er komt nog wel iets meer bij kijken, maar kort door de bocht zal een steilere balhoofdhoek een nerveuzer stuurgedrag opleveren en een vlakkere balhoofdhoek een gemoedelijkere stuurgedrag. In het laatste geval moet je ook iets harder aan je stuur draaien om de bocht om te komen. En bij een steilere hoek moet je ook scherp blijven in een bocht en misschien iets corrigeren.

Steil is 71 graden, maar ook de wielmaat (die de 'naloop' creëert) heeft invloed op hoe nerveus een fiets is. Bij een 29er is de fiets al iets gemoedelijker dan een 27,5" fiets met dezelfde balhoofdhoek. (En om dat een beetje te compenseren bieden vork fabrikanten voor de kleinere vorken een andere vorksprong aan, waarmee ze de naloop grotendeels corrigeren)(maak nu krijg je nog meer info om het lastiger te begrijpen te maken...)
Gemoedelijk is 62 graden. Deze uiterste vind je alleen op downhill bikes.

Tot voor kort werd er geroepen dat je met vlakkere hoeken de bocht niet om zou komen, maar inmiddels hebben de meeste fabrikanten door dat daar veel meer mee speelt dan alleen die balhoofdhoek en dat een iets vlakkere hoek nauwelijks beperkingen geeft op scherp sturen, maar wel een hoop andere voordelen biedt. Dus zelfs wedstrijdgericht bikes krijgen al wat vlakkere hoeken om op meer verschillende terreinen goed te presteren.

Maar het is dus niet gezegd dat de Specialized werkelijk een nerveuze fiets is waarmee je meteen tegen een boom aan zit als je even de andere kant op kijkt. Daarvoor zijn er dus meer invloeden en zegt de hoek alleen niet alles. Wel kun je zeggen met het verschil naar de Canyon dat die Duitse fiets zeker iets rustiger stuurt en minder correcties nodig heeft.


De bovenbuislengte bepaalt eigenlijk grotendeels de gewichtsverdeling op de fiets. Natuurlijk ook de zithouding. Maar sinds je stuurpennen kunt krijgen van 25 tot 150 mm kun je daar mee een enorm verschil in zithouding creëren. Maar als je te veel gaat afwijken met de stuurpen, dan verander je ook de stuur- en rijeigenschappen van de fiets. Dat is niet per definitie verkeerd, maar het zou wel de verkeerde kant op kunnen gaan. (Heel kort hoort bij een vlakkere balhoofdhoek en een langere bovenbuis een kortere stuurpen om het stuur- en rijgedrag 'normaal' te houden.) Maar over stappen van pakweg rond de 20 mm lengteverschil hoef je je niet heel veel zorgen te maken. Dat corrigeer je inderdaad met een stuurpen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
KettingZweep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 4 mei 2015, 13:11

Hoi Robert,

Je hebt in de tussentijd je keuze misschien al gemaakt, toch nog even mijn 2ct:

Wat betreft de recensies: het frame van de aluminium Epic HT is identiek aan het frame van de alu Stumpjumper HT modeljaar 2015 en 2016 (en misschien wel eerder, dat weet ik niet zeker). Wellicht helpt dit je om meer gebruikerservaringen te vinden.

Ik heb deze fiets en ik vind hem geweldig, maar kan hem niet met de Canyon vergelijken want daar heb ik nog niet5 op gereden. Je hebt gelijk dat een testrit nuttig kan zijn. Ter info: toen ik mij twee jaar geleden meldde bij een bekende S-dealer in Zuid-Holland, kreeg ik min of meer direct het aanbod om een testmodel een weekend mee te nemen.

Succes en plezier bij het maken van je keuze!


Eens dat een proefrit erg nuttig kan zijn. Toen ik
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

RobertXT schreef:
Blijf het jammer vinden dat er zo weinig mogelijkheden zijn om de fietsen te testen...dat is toch de enige manier om een juiste inschatting te maken..
Bij de Specialized dealer is het gewoon mogelijk om een demo Epic te lenen die je naar het bos mee kunt nemen.
"Righty tighty, lefty loosey."
Plaats reactie