Trek Superfly VS Niner Air 9

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
JorgV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 7 november 2014, 15:05

Vorig jaar heb ik een nieuwe Trek Superfly 9 gekocht. Een heel fijne fiets, die echt enorm lekker rijdt. 2 weken geleden kwam ik erachter dat er een scheur in het frame zat. Het frame is onder garantie vervangen, maar in plaats van een opvallende fluorgele Superfly, heb ik nu een zwart met grijze. Ik baal er enorm van en twijfel daarom over de aanschaf van een nieuw frame.

Afbeelding

Zo kwam ik bij de Niner Air 9 uit. Ik vind dat al jaren ook heel mooie fietsen. Nu vraag ik me echter af hoe de rijeigenschappen zijn van de Air 9 (in maat L) in vergelijking met de Trek (19,5 inch). De balhoofdhoek van de Trek is 69,6 graden, die van de Niner 70 graden. De reach van de Trek is een stuk langer dan de Niner (44,3 VS 42,2) en dat is wel een nadeel, op mijn Trek zit ik naar mijn idee namelijk al relatief kort. Een langere stuurpen en eventueel een breder stuur kunnen dit compenseren.

Graag zou ik jullie advies willen, is de Superfly of de Air 9 een significant betere fiets, en is het de moeite waard om van frame te wisselen? Een andere optie is de Superfly houden en bijvoorbeeld een (meer) opvallende stickerset bestellen of eventueel zelfs het frame laten overspuiten.

Alvast bedankt!

Jorg
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: On-One Parkwood

Uhm... als de Superfly echt enorm geweldig rijdt, zou ik niet om het kleurtje malen. Al is het frame fluorroze, mosterdgeel of grijs. Dat is natuurlijk persoonlijk. En wees eerlijk: hoeveel blijft er nog over van dat fluorgeel na een dagje ploeteren in het bos? ;-)

Ik zou zelf iets met stickers doen als de nieuwe kleur mij echt zou irriteren. Misschien kun je proberen om een 'dia-negatieve' vorm van jouw oude fiets te maken. Dus i.p.v. geel met merknaam en accenten in zwart, juist een zwarte bike met neongele accenten. Volgens mij kun je online merkstickers in elke kleur bestellen, en met wat 3M Dayglo Hi Viz tape in fluorgeel en een schaar kom je ook al een eind.

Als je naast een ander frame ook een bak aan andere onderdelen aan moet schaffen om de boel lekker te laten zitten, bouw je in feite een nieuwe fiets op, met alle bijkomende kosten van dien. Dat kun je natuurlijk overwegen. Maar als de Trek lekker zit, zou ik er gewoon vrolijk op door blijven karren.
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

De trek is wat "lui" (tov de 9r) dat zal je op echt technische parcoursen pas echt merken.
Als je nu al vind dat je kort zit :-{ (de niner is nog korter).
Als je puur recreatief rijd zou ik lekker doorrijden (evt. een spuitbeurt van special paintworks).
beter scheef erin dan recht ernaast
JorgV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 7 november 2014, 15:05

Bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad ook gedacht aan stickers op maat laten maken in een opvallende, maar ik betwijfel of dat het gewenste resultaat heeft. Normaal gesproken zit ik vooral op de racefiets, daardoor ben ik gewend om vrij diep te zitten en voelt een mountainbike al vrij snel kort. Op internet kwam ik een Niner Air 9 tegen voor een mooie prijs, vandaar dat ik eraan dacht deze te kopen en de spullen van de Superfly erop te zetten. Met de verkoop van het frame van de Superfly zou ik dan niet bijzonder veel geld moeten bijleggen. Alleen een nieuwe zadelpen, stuurpen, bottombracket en balhoofd, dat valt me nog mee. Voorlopig blijf ik denk ik toch bij de Trek.
Plaats reactie