Advies gevraagd: welke 29er?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
KB2016
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 16 januari 2016, 11:14

Hallo Menschen!

Ik ben van plan om mijn 26er Focus Black Hills te verkopen en een 29er aan te schaffen. Voor cross-country fietsplezier.

Nu heb ik een aantal fietsen in mijn 'lijstje' gezet:
- Canyon Grand Canyon AL SL 6.9 (2016); SLX + Reba RL (https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-6-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;) (kost 1099,- + verzendkosten).
- Focus Black Forest LTD (2016); Fox Float Fit 4 Performance (http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/ ... td-29.html" onclick="window.open(this.href);return false;) (kost 818,-; in Duitsland, wel te verstaan..., dus evt. een kleine roadtrip aan wagen).
- Giant Talon 1 (2016); Rockshox Reba RL (https://www.giant-bicycles.com/int/talon-29er-1-2016" onclick="window.open(this.href);return false;) (kost 839,-; scherpe aanbieding).
- Bulls Copperhead (2015); SLX + Reba (jammer genoeg geen 2015-link....) (kost 1049,-; aanbieding hier in de buurt).

Ik heb laatst een testrit op een Cube LTD Race (2016) mogen doen; hier heb ik ervaren dat ik met m'n rechter hak vaak de achterbrug raakte, evt. mede door het 'geknikte' model van de achterbrug van Cube. Cube laat ik zodoende nog even buiten m'n lijstje..

De Focus heb ik ook op straat getest, zij het met framemaat L (maat M was beter geweest, weet ik nu). Hierbij 'mis' ik dan de RL van de Fox-voorvork. Ook heeft de Fox-voorvork de beperking van 3 standen op de vork zelf. I know; 'luxe-probleem'....

Voorkeur gaat zodoende vooralsnog uit naar een Rockshox Reba.

Maandag (morgen..) ga ik een testritje op de Bulls maken, checken of ik op straat ook al verschil in bvb. voorvork voel.

Nadeel van Canyon is, dat ik niet een testrit kan maken; het is online bestellen en dan maar hopen dat ik de juiste keuze heb gemaakt....

M.b.t. de keuze: ik laat mijn keuze niet erg beïnvloeden door bvb. de remmen; mochten deze niet bevallen, dan heb ik eerst nog een set SRAM X0-remmen ter vervanging liggen. Liefst niet direct ouder spul op een nieuw gekocht fiets, maar die 'escape' is er dus nog.

Graag hoor/lees ik jullie ervaringen/advies/afwegingen om tot een weloverwogen keuze te komen.

Bij voorbaat dank!

Greetz Karst B.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

6 JAAR GARANTIE, 30DAGEN RETOURRECHT
Dat is onze sluitende kwaliteitsbelofte! Desondanks inspecteren wij elk frame en elke vork in onze CT-scanner.

Goed kijken welke frame maat je nodig hebt, je kan er ook over bellen, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat er iemand niet tevreden was bij Canyon van hetgeen wat hij besteld
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Wat ik zo lees, dan zou ik zeggen de giant. Goede mix van componenten voor een scherpe prijs.
Kona R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: Kona hei hei de luxe

EEN ADVIES TEST FIETSEN!!!!
Kijken welke geometrie het beste bij jou past.
Alle bovenstaande fietsen zijn kwalitatief goed.

Succes
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

+1 voor Kona R :

op papier lijkt me het allemaal mooi , maar op de fiets zitten en rijden geeft een hele andere kijk.

Ik was in de run voor een fully ; BMC, GIant, Scott, Bulls,Cube "gepast" maar met een Trek er van door gegaan, man wat een verschil in geometrie :winkie: :lol: :-q

Ik zweer bij een Fox demper , andere weer bij Rockshox :tong
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kijk, eigenlijk gaat het hier om:
floris Zwitserland schreef:..., ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat er iemand niet tevreden was bij Canyon van hetgeen wat hij besteld
Wat je ook koopt, je zult er zeer snel aan wennen. Een korte proefrit zegt eigenlijk weinig. Ten eerste wordt je zithouding nauwelijks ingesteld en als die niet lijkt op wat je gewend bent, dan voelt een fiets meteen vreemd aan. Terwijl als je er een uurtje mee weg bent, dan bevalt het meestal wel.

Jouw keuzes wijken weinig van elkaar af. De Bulls heeft een andere geometrie dan mainstream, maar theoretisch is die eigenlijk het beste. Daarbij zijn de meeste Bulls rijders erg tevreden over hun fiets. Focus rijders ook. Net als de rest overigens.

Maak je dus niet al te druk om een proefrit... 8)

Wel is die FOX met FIT4 demper superieur aan de Reba. De vraag is alleen of je dat er uit gaat halen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kona R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: Kona hei hei de luxe

Sorry Lars,

Niet geheel met je eens.
Dit jaar zelf nieuwe bike gekocht.

Kwam van een 29 er scandium fully, ben naar carbon 29er carbon hardtail gegaan.

Zowel een 27.5 carbon giant hardtail als een 29 er giant carbon hardtail op zelfde parcour 28 km met 400 hm getest.

De 27.5 was voor mij een waar gevecht en na 3 kwart ronde kramp, 29 er was een genot.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kona R schreef:Sorry Lars,

Niet geheel met je eens.
Dit jaar zelf nieuwe bike gekocht.

Kwam van een 29 er scandium fully, ben naar carbon 29er carbon hardtail gegaan.

Zowel een 27.5 carbon giant hardtail als een 29 er giant carbon hardtail op zelfde parcour 28 km met 400 hm getest.

De 27.5 was voor mij een waar gevecht en na 3 kwart ronde kramp, 29 er was een genot.
Maar in dat geval heb je het over 2 wel van elkaar verschillende fietsen. En dan nog, dan duurt het gewoon iets langer dat je gewend bent. Kramp komt in ieder geval niet door 27,5. Maar wel van een andere/verkeerde houding. Of van een fiets die om een andere rijstijl vraagt. En dat laatste kun je inderdaad ontdekken met een proefrit.

Maar je kwam van een 29er en je ging weer voor een 29er. Lijkt mijn theorie toch wel een beetje op te gaan... :wink: :kiss: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kona R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: Kona hei hei de luxe

Waren beide XTC.
Ik twijfelde tussen 27.5 en 29.
Als je 2 29 ers onderling vergelijkt zal het verschil niet zo groot zijn als 27.5 en 29.
Dus in jouw theorie zit zeer zeker een kern van waarheid.
Maar je zal het met mij eens zijn dat geometrie, verschil balhoofdhoek en achter brug lengte een heel ander rijgedrag kan geven met dezelfde wielmaat.
Het is maar net wat je persoonlijk het prettigst vind.
Dat voel je alleen door te testfietsen.

Ben het met je eens dat er uiteindelijk aan gaat wennen.
Plaats reactie