Cube Stereo 120 HPA Race 2016

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Deze dus
Ik ga waarschijnlijk deze week de bovengenoemde fiets kopen.
Nou heb ik hem in een iets kleiner frame al kunnen bewonderen, en de eerste indrukken zijn erg goed.
Een proefrit was echter niet mogelijk omdat het frame echt te klein voor mij was.
De beste fietsenmaker laat er eentje komen in 23" , dus dat zou moeten passen.

Ondanks dat ik links en rechts goede verhalen lees over Manitou, wil ik toch graag jullie mening.

Ik vermoed dat 't de Manitou Minute Expert is, want de gemonteerde vork heeft TS Air, maar is niet op de Manitou website te vinden.

Als jullie nog meer dingen hebben die mogelijk een dealbreaker zouden zijn, hoor ik 't graag.

Oh ja, ik fiets doorgaans 1x per week over gevarieerd terrein. (Klimmen, stenen, downhill-achtig, en modder etc)


Ik ben benieuwd naar jullie tips.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij heb ik een TS-Air Manitou, de 29" 120mm Tower Comp (goedkoopste versie van de Tower).
Die vork bevalt mij uitstekend, eerder een soepel aansprekende vork dan een stugge dus voelt comfortabel. Het enige nadeeltje is dat het geen erg lichte vork is, ongeveer 2.000gr. Maar dat is zo'n 2 à 2,5 ons meer dan duurdere vorken met dezelfde veerweg, imo niet iets om wakker van te liggen. Bovendien is het niet zeker dat die Minute in de Cube exact dezelfde vork is.

De naamgeving Tower/Minute is wat verwarrend. Eerst heetten de allmountainvorken van Manitou Minute (ook in 26"), daarna werd de 29" versie Tower genoemd. En nu is de naam Minute weer terug... nouja, meer dan een andere sticker is dat natuurlijk niet.

Dat-ie niet op de website van Manitou terug te vinden is komt waarschijnlijk omdat het om een OEM vork gaat. OEM betekent Original Equipment Manufacturer en spullen met die aanduiding zijn meestal onderdelen met licht afwijkende specs t.o.v. de aftermarket spullen (soms alleen de kleur...).

Hoe dan ook, ik zou het met die vork wel aandurven.
Sowieso een leuke fiets die Cube...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Goed nieuws dus.
Tja, dat die vork 200 gram zwaarder zou zijn kan ik ook niet wakker van liggen.
Ik mag zelf ook wel wat afvallen :P

Met een beetje geluk is de fiets morgen binnen, op tijd voor de eerste toertocht.
Maar moet uiteraard wel even proefrijden voor de koop.


Overigens is de naam Tower momenteel niet terug te vinden in de line-up, dus de kans dat het daadwerkelijk een omgelabelde Manitou Minute Expert is, is groot.

't Kan uiteraard ook nog een heel andere vork zijn, volgens specs van Cube.

We gaan 't meemaken. Dank voor het uitvoerige bericht.


-Edit-

Ik zie zonet dat er in de Minute line-up ook ineens een "Comp" vork bij gekomen is.
Dus nu is het sowieso koffiedik kijken welke vork het is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een Manitou Minute Expert 120mm in mijn fiets gehad, erg fijn vorkje :-q
Basic, maar werkt goed en behoorlijk stijf (tapered en 15mm steekas).
Manitou is op hun site wat onduidelijk over de vering en de demping, maar er zit TPC rebound demping op, en Absolute compressie demping, instelbaar tot lockout.
De vering is een eenvoudige luchtveer met een kleine stalen negatief veer.
Ik kreeg er een handleiding en een setje spacers bij om 'm om te bouwen naar 100 of 140mm. Heb 'm gewoon op 120mm laten staan, beviel goed.
Ik kon tijdje terug een 2e hands Pike 140mm kopen, net toen de Fox van mijn vrouw kapot ging. 1+1=2. Was dat niet gebeurd, dan reed ik nu nog steeds heel tevreden rond met de Minute.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Dat geeft de burger moed :)

Bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Plaatjes bekeken, de compressie/lockout knop op de Cube is zwart (plastic), dat komt overeen met de Expert.
De Pro heeft een rode alu knop voor de compressie/lockout.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij mij is de remote lockout/compressieknop van mooi rood alu :)
Toch is de Comp de goedkoopste versie van de Tower. De reboundknop zit onderop, dat is wel een simpel plastic dingetje.
Ik heb de remotehendel weggelaten, geen zin in extra kabels, en kan dus ook de lockout niet gebruiken.

Manitou heeft verschillende luchtveersystemen, ik heb me verder niet verdiept in de verschillen. Deze vork kwam voor een schappelijke prijs voorbij en dat is de reden dat ik 'm gekocht heb. Geen spijt van...

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

De vork die op de Cube zit die ik wil hebben heeft een 6-standen selector, dus dat werkt sowieso niet met remote.
Maar; het is idd een plastic knopje
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lockout wordt overgewaardeerd.
Remote wordt overgewaardeerd.
Overgewaardeerd in het kwadraat wat mij betreft :D
Ik had de Compressie uit of op het 1e klikje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Mwoah, op m'n huidige fiets heb ik een Reba Dual air met remote lockout.
Als ik in de pedalen ga staan om een klimmetje te doen, dan helpt de lockout wel degelijk om de energie niet verloren te laten gaan.
stschuurhuis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 09:29

Mooie bike, ik heb zelf de 2016 HPC Race gekocht, wat een heerlijke fiets, iets andere onderdelen natuurlijk, maar qua geometrie hetzelfde als welke jij noemt. Ik heb er in ieder geval nog geen seconde spijt van.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Goed om te weten :)
Plaats reactie