Oriënterend voor overstap van race ht naar trail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Op dit moment rij ik een 650b Cannondale Flash, top afgemonteerd waardoor het ding maar 8.1kg weegt. Vast in staat top toptijden maar ik mis het comfort van mijn vorige race fully (ghost rt lector pro team) en op afdalingen op bijvoorbeeld Amerongen door het gestuiter van de extreem stijve achterkant.

Nu lees ik hier aardig wat adviezen en zie dat de trailbikes steeds vaker als optie genoemd worden voor de Nederlandse rondjes. Ze zijn niet nodig dat begrijp ik, maar het kan wel door de moderne frames en in meerdere standen lockbare vering. Nu zou ik graag weten hoe dit soort bikes zich gedragen t.o.v. een race ht, want ik heb totaal geen ervaring met dergelijke bikes en bijbehorend in verhouding zeer hoge gewicht. Wat zal dit doen qua fun en tijden t.o.v. mijn ht?

Ik heb geen budget voor een nieuwe fiets maar wil een >2014 model via marktplaats of het forum scoren. Mijn oog is gevallen op de volgende fietsen:
2016 Trek Fuel Ex8 (zeer positieve reviews en redelijk betaalbaar maar 13,7kg)
2015 Trek Fuel Ex9
2014 Canyon Nerve
2014 Scott Genius 710/720/730

Ik snap dat ik moet gaan proefrijden maar zou graag vast horen wat jullie ervaringen zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Van een nerveus custom 650b HT naar een moderne trail fully is een flinke stap in de evolutie :lol: !
Ik zou eerst bedenken: wat voor rij-eigenschappen zoek je, wil je.
Vind je snelheid en gewicht nog steeds belangrijk?

Dan kan het best zijn dat een moderne comfortabele racehardtail ook al volstaat. Bv een Cannondale FSI, met flexende zadelpen en chainstays. Canyon Exceed is er ook zo een, maar dan betaalbaarder.