Oriënterend voor overstap van race ht naar trail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Op dit moment rij ik een 650b Cannondale Flash, top afgemonteerd waardoor het ding maar 8.1kg weegt. Vast in staat top toptijden maar ik mis het comfort van mijn vorige race fully (ghost rt lector pro team) en op afdalingen op bijvoorbeeld Amerongen door het gestuiter van de extreem stijve achterkant.

Nu lees ik hier aardig wat adviezen en zie dat de trailbikes steeds vaker als optie genoemd worden voor de Nederlandse rondjes. Ze zijn niet nodig dat begrijp ik, maar het kan wel door de moderne frames en in meerdere standen lockbare vering. Nu zou ik graag weten hoe dit soort bikes zich gedragen t.o.v. een race ht, want ik heb totaal geen ervaring met dergelijke bikes en bijbehorend in verhouding zeer hoge gewicht. Wat zal dit doen qua fun en tijden t.o.v. mijn ht?

Ik heb geen budget voor een nieuwe fiets maar wil een >2014 model via marktplaats of het forum scoren. Mijn oog is gevallen op de volgende fietsen:
2016 Trek Fuel Ex8 (zeer positieve reviews en redelijk betaalbaar maar 13,7kg)
2015 Trek Fuel Ex9
2014 Canyon Nerve
2014 Scott Genius 710/720/730

Ik snap dat ik moet gaan proefrijden maar zou graag vast horen wat jullie ervaringen zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Van een nerveus custom 650b HT naar een moderne trail fully is een flinke stap in de evolutie :lol: !
Ik zou eerst bedenken: wat voor rij-eigenschappen zoek je, wil je.
Vind je snelheid en gewicht nog steeds belangrijk?

Dan kan het best zijn dat een moderne comfortabele racehardtail ook al volstaat. Bv een Cannondale FSI, met flexende zadelpen en chainstays. Canyon Exceed is er ook zo een, maar dan betaalbaarder.

Nog comfortabeler is een moderne race/marathonfully. Die blijft ook nog licht. Nog steeds georienteerd op snel bergop, en hard bergaf kan ook.

Boeit snelheid en gewicht niet zo, gaat het om de fun, met name op trails en bergaf, dan komen de wat zwaardere fietsen met 120-130mm veerweg en wat luiere hoeken om de hoek kijken...

Jouw smaak bepaalt uiteindelijk welke type fiets het beste bij je past. Ik zou echt eens op zo'n moderne race/marathonfully gaan rijden en op een meer trail georienteerde bike, omdat het beiden heel anders fietst dan je oude Flashje!! Dan merke je vanzelf wat het beste bevalt.

Budget is wel een issue. Lichte racehardtails en race/marathonfully's zijn oha duurder dan trailbikes, waarbij de focus minder ligt op licht-gewicht.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Ik zit op het punt dat ik denk dat snelheid en gewicht me toch niet boeien. Ik heb geen topconditie en geen wedstrijdambities, dus ik heb liever zoveel mogelijk lol op de fiets zonder helemaal kapot te zijn na afloop door het gestuiter van een extreem stijve hardtail.

Daarnaast ben ik op zoek naar een wat comfortabelere zithouding, wellicht ten onrechte maar ik denk dat je bij een race model wat verder voorover gebogen zit. Iets rechterop zou mijn armen/polsen iets kunnen ontlasten en daarbij zie ik ook nog eens wat meer van de omgeving ipv de grond vlak voor me :-)

Ook vind ik het uiterlijk van de gemiddelde trailbike erg gaaf. Vooral zo'n zwarte genius met groene accenten, of een volledig zwarte liteville vind ik prachtig. Deze 2 modellen vallen wellicht iets buiten budget maar een trek fuel ex8 vind ik ook een stuk leuker dan het vergelijkbare race model.

Mijn vrees is alleen dat dit soort fietsen en hun hoge gewicht me gaan tegenstaan omdat ze wel erg traag zijn vergeleken met een racer. Vandaar dat ik jullie ervaringen graag hoor.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

In 2012 heb ik, na ongeveer 24jr star / hardtail, de overstap naar fully gemaakt.

Je geeft het zelf al aan; op een AM fully heb je een nogal andere rijbeleving en snelheidsbeleving dan met een race hardtail..
Vooral bij de eerste ritten dacht ik dat ik beduidend trager was dan met de hardtail maar uit metingen blijkt dit volstrekt niet het geval te zijn, is puur de beleving van snelheid.
Moet er wel bij vermelden dat mijn hardtails nooit lichter dan 10-11kg waren, de fully weegt bijna 14kg; het verschil is in mijn geval niet zo groot als bij de situatie van jou.

Wennen aan de houding is ook zo'n punt. Ook voelde ik in de eerste weken spierpijn in de benen.
Je zit anders, je fietst anders, je lichaam voelt het en moet daar blijkbaar even aan wennen.

De fully geeft mij duidelijk meer vertrouwen en 'rust' bij het technisch biken, de vering neemt een groot deel van de 'taken' over die je anders met je lichaam moet verwerken.
Dat betekent echter niet dat je op je fully te allen tijde passief als een zoutzak in je zadel kan blijven plakken, ook op een fully moet je regelmatig uit het zadel aan het werk (ook de UH rondjes).

Ik ben van mening dat je moet oppassen dat je de keuze hardtail-fully niet alleen maar baseert op je favoriete rondje en het uiterlijk van een robuuste machine.
Het mooiste is dat je ergens, bijvoorbeeld via bikemaatjes, een fully probeert te regelen om de verschillen op een bekend parcours zelf te kunnen beleven...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Opzich kom ik al van een fully natuurlijk, maar dan wel een echte race variant. Dus ik ken de techniek al wel (leer dat maar weer af als je terug gaat naar een ht). Wat mij hieraan beviel is dat het eigenlijk net zo hard ging als de HT alleen een stuk comfortabeler.

Nu kijk ik naar een stukje meer veerweg, zeg maar tot 2 x 120-130mm. Dit soort fietsen zijn echt een klap zwaarder en met een compleet andere geo dan een race fully. Ben heel benieuwd hoe de verschillen tussen deze 2 fietsen ervaren worden.

Daarnaast vraag ik me af of mensen ervaringen hebben met de bikes die ik in de openingspost heb genoemd?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Aan je rijtje kun je evt toevoegen een Specialized Camber, Cube 120mm.
Die groep tourfully's misstaan niet bij een marathon, zijn nog steeds sportief en efficient bergop, knallen bergaf, zonder dat het te downhill- georienteerd wordt, en zijn heerlijk op trails.

Zelf hecht ik aan voldoende reserves bergaf, snelheid, en een efficient gevoel bergop of bij een sprint of klim op asfalt: dan wil ik kunnen staan op de pedalen zonder dat ik wat voel wegzakken.
Ik heb een race/marathonfully met 100mm veerweg, een lock voor voorvork en demper tegelijk, en een dropperpost. 10,5kg kaal, rond de 11 kg met dropper en stevigere banden met meer grip.
Daarmee is 'ie zeer geschikt voor marathons, technische afdalingen, uitdagende technische trails, Alpenritten. Af en toe een dropje kan ook, maar het is geen fiets om mee te gaan springen etc. Het blijft XC-en, met de bandjes vooraal aan de grond.

(Heb ervaring met 26" hardtail, 650b (custom) racefully, 29" race/marathonfully, en 26"/650 custom Nerve).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is inderdaad zo dat een 100 mm fully al weer anders aanvoelt dan een 120 mm trailbike. Ergens ben je het echt directe gevoel wel wat kwijt. Langzamer zal je er nauwelijks mee zijn, maar het voelt nog wat lomper aan. Nu is lomp misschien een groot woord, ik rijd meestal met 140 of 160 mm rond en dat is pas echt wat langzamer. Met 120 mm lijk ik wel te vliegen. Maar het gevoel wat een Epic of Scalpel geeft, dat is er niet. Zoals anderen aangeven, het is eerder gevoel. Zeker op de huidige rondjes heuvelrug ben je naar beneden toe gewoon echt sneller op iets met achtervering. Een 120 mm bike is dan waarschijnlijk het ultieme compromis.

En inderdaad is de houding al wat gemoedelijker. Maar in dat opzicht zijn veel marathon fullies best wel aan te passen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

Hoe zit het eigenlijk met de pedalen als je zo'n trail bike alleen in NL gebruikt? Zie namelijk op de meeste foto's flat pedals staan in plaat van die klikdingen. Is er een specifieke reden om flats te gebruiken als je niet van plan bent om tricks te doen?
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Die klikdingen kunnen en mogen ook prima op een trailbike. Gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 1&t=122162" onclick="window.open(this.href);return false;

@ the Drutz: en anders monteer je Mallet's ...
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik rij xc rondjes met een stumpjumper fsr en rijd meestal in een groep waarvan de meeste op een xc ht rijden. Een ht accellereert veel feller en draait veel korter dan mijn fsr. Ik heb weer voordeel bijvoorbeeld bij het klimmen over wortels, dat gaat zeeer makkelijk en zonder nadenken. Overall maakt het qua snelheid niet zoveel uit, maar rij ik wel met meer comfort rond. Ik had pas de kans om een rondje op een epic carbon te fietsen en het verschil met de stumpjumper fsr was toch wel erg groot. De epic voelt veel directer. Het mooiste is denk ik om een ht en en am fiets te hebben, maar in geval van 1 fiets zou ik zeker voor een am georienteerde fiets gaan.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik heb afgelopen jaar overstap gemaakt van XC hardtail (centurion backfire ultimate) naar een trail bike met 140/160mm veerweg. I love it.

Voor mij was het meer de zithouding en het inzetbereik. Liep steeds vaker tegen de grenzen van de vorige fiets op. En dus ook vaker over de grenzen heen, lees over het stuur heen). Mijn geest wilde sneller naar beneden dan mijn fiets. Nu is het andersom.

Vorige week nog eens stukje op mijn "oude" fiets gereden. Wat je echt merkt is de geheel ander zithouding. Veel minder belastend voor je rug. Het verschil in kilo's voel je wel maar wat is voor jou beangrijker moet je jezelf afvragen. Voor mij het gevoel na een lekker rondje fietsen het belangrijkste en niet die rondetijd.

Je punt voor wat betreft de vering locken werkt inderdaad. Als ik een flink stuk over de de weg moet dan lock ik mijn vering voor en achter en laat de voorkant zakken naar 130mm. Dan kun je behoorlijk doorrijden. Voor de rest lock ik zelden tot nooit in het bos/veld.
Wat je wel merkt is dat het bereik van je cassete en tandwielen verschilt met die van een racer wat natuurlijk een verschil in topsnelheid maakt. Maar dat is iets wat je zelft kunt aanpassen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk bij het doorlezen van dit topic gelijk aan de Salsa Spearfish http://www.bikemag.com/videos/salsa-spe ... ble-reels/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit model is nogal aan de prijs maar ik heb ooit een alu voorloper gehad en dat reed ook al als een "spear" :wink: Kwam bij mijn hogere gewicht en leeftijd totaal niet uit de verf, dus ik ben overgestapt op een stalen ltht.
Waarom gelijk van xc hardtail naar am fully, vraag ik me af?
Windsurfer1979
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 3 september 2014, 23:24
Mijn mountainbike: Trek feul ex 8

ik heb zelf een feul ex 8 van 2014 en de fiets bevalt me super goed, ik ga niet weer terug naar een hard tail
trek feul ex 8
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Waarom idd direct naar een AM bike en geen XC fully?
Kijk ook eens naar de Scott Spark.
Plaats reactie