Fiets upgraden of toch een andere fiets kopen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Herma
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 11:33
Mijn mountainbike: Cannondale FSI Carbon 4 2016

Sinds begin 2015 heb ik mijn huidige, en eigenlijk ook eerste "echte", moutainbike (Specialized Jett Expert 29). De fiets bevalt me op zich goed, maar ik zou deze nu willen upgraden met onder andere een nieuwe voorvork en wellicht nieuwe wielen.

Daarnaast begin ik nu toch te twijfelen of het wellicht beter is om niet teveel in deze fiets te investeren, maar toch een andere fiets aan te schaffen. Dit ook in verband met het toch relatief hoge gewicht (bijna 14 kg) van deze fiets en de kosten van een nieuwe voorvork en eventueel wielen / assen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gevoelsmatig, dus zonder me in de specs van beide modellen te hebben verdiept, zou ik zeggen:
Verkoop de Jett, leg je budgetvan wielen en vork en evt wat extras bij en ga eens proefrijden op een Fate ☺
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Eensch met TenZNL hierboven.
De Jett verkopen/inruilen en het geld wat je voor een set wielen en vork had willen uitgeven, bij een andere fiets leggen.
Een lichtere wielset kost al snel €400, zo ook een betere vork. Die 800 euro zou ik bij een andere fiets leggen ipv de Jett hiermee te upgraden.
Heb ff snel naar de overige specs gekeken, en ook die zijn best basic. (no offence btw, als het voldoet is dat prima, maar je geeft hier aan je wielen en vork te willen upgraden, dus zal de rest ook echt wel aan de beurt komen. Een verslaving is geboren... 8) )

Kijk ook eens naar heren modellen. Bij de meeste merken zijn er nauwelijks verschillen tussen een heren en dames model, behalve het kleurtje en het zadel. Maar hierin is wel veel meer keus!
Modeljaar 2016 loopt richting zijn einde, dus bij veel fietsenwinkels is er misschien wel een mooie deal te maken.
Of anders bijvoorbeeld Canyon:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... x-7-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... 9-wmn.html" onclick="window.open(this.href);return false; ("damesmodel")
of:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... f-5-9.html" onclick="window.open(this.href);return false; (carbon)
Lekker vies is niet bah...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Niets aan toe te voegen.
Oude verkopen en voor een nieuwe gaan die helemaal af is.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Als het alleen om een wielset zou gaan, zeker een echte handgespaakte wielset, dan was ik er nog niet zo zeker van om een andere fiets te kopen. Immers als een fiets ergens van opknapt zijn het een stel goeie, stijve en lichtere wielen. Helemaal i.c.m. een andere en betere vork.

Maar een goeie vork en dito (handgespaakte) wielset kost je minimaal tussen de €800,- en €1000,-.
Dan kom je al een heel eind in de richting van een nwe en direct beter afgemonteerde fiets terecht.
“Old, not obsolete”
Herma
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 11:33
Mijn mountainbike: Cannondale FSI Carbon 4 2016

Marco79 schreef:Als het alleen om een wielset zou gaan, zeker een echte handgespaakte wielset, dan was ik er nog niet zo zeker van om een andere fiets te kopen. Immers als een fiets ergens van opknapt zijn het een stel goeie, stijve en lichtere wielen. Helemaal i.c.m. een andere en betere vork.

Maar een goeie vork en dito (handgespaakte) wielset kost je minimaal tussen de €800,- en €1000,-.
Dan kom je al een heel eind in de richting van een nwe en direct beter afgemonteerde fiets terecht.
Ja dat is dus ook net het dilemma, is mijn fiets het uberhaupt waard om nog zoveel geld erin te steken. Ik vraag me af of het het waard is om € 800,- à € 1.000,- te investeren in een fiets met een aanschafwaarde van rond de € 1.100,-.

Gevoelsmatig neig ik dan denk ik toch meer naar het kopen van een nieuwe / andere fiets.
Herma
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 11:33
Mijn mountainbike: Cannondale FSI Carbon 4 2016

Kootje schreef:Eensch met TenZNL hierboven.
De Jett verkopen/inruilen en het geld wat je voor een set wielen en vork had willen uitgeven, bij een andere fiets leggen.
Een lichtere wielset kost al snel €400, zo ook een betere vork. Die 800 euro zou ik bij een andere fiets leggen ipv de Jett hiermee te upgraden.
Heb ff snel naar de overige specs gekeken, en ook die zijn best basic. (no offence btw, als het voldoet is dat prima, maar je geeft hier aan je wielen en vork te willen upgraden, dus zal de rest ook echt wel aan de beurt komen. Een verslaving is geboren... 8) )

Kijk ook eens naar heren modellen. Bij de meeste merken zijn er nauwelijks verschillen tussen een heren en dames model, behalve het kleurtje en het zadel. Maar hierin is wel veel meer keus!
Modeljaar 2016 loopt richting zijn einde, dus bij veel fietsenwinkels is er misschien wel een mooie deal te maken.
Of anders bijvoorbeeld Canyon:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... x-7-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... 9-wmn.html" onclick="window.open(this.href);return false; ("damesmodel")
of:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... f-5-9.html" onclick="window.open(this.href);return false; (carbon)
Bedankt voor de tips! Het begin van de verslaving is inderdaad aanwezig haha, bekend verhaal denk ik! Ik ga dit weekend eens kijken wat ik nog voor m'n huidige fiets kan krijgen en dan ook maar eens de opties voor de volgende fiets op een rijtje zetten :)
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Orienteren op een andere fiets kan nooit kwaad.
Of een fiets van €1100,- het waard is om er €1000,- in investeren? Mijn fiets kostte iets van €1300,-
Heb ik zo langzamerhand eenzelfde bedrag in geïnvesteerd, fiets is er niks meer waard om geworden. Maar het was mij elke cent waard. De fiets is nu precies zoals ik 'm zou willen. Komt bij dat ik het sleutelen ook leuk vind. De vraag is of je het zelf waard vindt om €1000,- in je fiets te steken.
“Old, not obsolete”
Mamba
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 4 februari 2014, 22:52
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy Lt

Als je inruilt krijg je wellicht over een tijdje het zelfde gevoel dat je vork en wielen aan wilt passen. Dan zit je met een nieuwe fiets met het zelfde 'probleem'. Tenzij je een significant betere/duurdere fiets koopt.
Ligt er dus vlgs mij aan wat je er voor terug koopt.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Mamba schreef:Als je inruilt krijg je wellicht over een tijdje het zelfde gevoel dat je vork en wielen aan wilt passen. Dan zit je met een nieuwe fiets met het zelfde 'probleem'. Tenzij je een significant betere/duurdere fiets koopt.
Ligt er dus vlgs mij aan wat je er voor terug koopt.
Eens met wat Mamba zegt.........als je voor een marginaal meerbedrag een fiets koopt heb je in de regel ook niet de beste vork en stijfste/lichtste wielset. Dat moet je zeker in je achterhoofd houden.

Met de internetaanbieders als Canyon, Radon etc. zal je dit iets minder hebben.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Canyon Grand Canyon, met dameszadel: voor 999,- en erg goede hardtail van 11,5kg, met Reba, SLX, XT afmontage. 2 Kleuren.
Daar hoef je niets meer aan te upgraden, omdat dat moet... En als je het wil, omdat het kan, dan vormt het frame en de rest van de afmontage een prima basis.
Wielen kunnen een tik lichter door eerst die prima X-Kings eens tubeless te gaan rijden. Maar verder?
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... 9-wmn.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Voor 1000 a 1200 kun je toch al wel een fiets met Reba RL met steekas hebben, dat alleen al is wel een vooruitgang tov de vorken op goedkopere fietsen. Echt fancy wielen zul je echter niet vinden op fietsen in die prijsklasse.
Everybody bought a new bike!
Herma
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 11:33
Mijn mountainbike: Cannondale FSI Carbon 4 2016

Mamba schreef:Als je inruilt krijg je wellicht over een tijdje het zelfde gevoel dat je vork en wielen aan wilt passen. Dan zit je met een nieuwe fiets met het zelfde 'probleem'. Tenzij je een significant betere/duurdere fiets koopt.
Ligt er dus vlgs mij aan wat je er voor terug koopt.
Daar heb je zeker gelijk in. Ik ben dan ook wel aan het kijken naar een betere / duurdere fiets dan mijn huidige.

De bedoeling is om een nieuwe fiets te kopen waar in ieder geval standaard al een betere voorvork in zit, die gewicht een stukje lichter is (bij voorkeur carbon frame) en met een redelijke afmontage.

Ik lees veel over Canyon hier op het forum, maar heb hier zelf geen enkele ervaring mee. Zijn deze fietsen alleen via internet te bestellen? En is er dus ook geen mogelijkheid tot testen / proef rijden?
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Canyon is inderdaad alleen via internet te bestellen.
Proefrijden kan bij de Canyonfabriek in Koblenz (Duitsland). (alleen parkeerplaats, of hebben ze dat BMX baantje nog?)
Lekker vies is niet bah...
Plaats reactie