Hardtail of Fully op Utrechtse Heuvelrug

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
OpdeWageningseberg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 9 januari 2009, 21:30
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 7.9 2016

Na bijna 7 jaar trouwe dienst is mijn oude Haibike 26' Hardtail aan vervanging toe. Na mijn verhuizing naar Rhenen ben ik de laatste paar jaar veel te vinden op de nieuwe routes van Rhenen, Amerongen en Leersum. Dit zijn erg leuke rondjes. Echter het gestuiter van de niet vlakker ondergrond zorgt toch wel voor zo nu en dan wat last van mijn rug. Daarom nu ook de vraag koop ik een Fully 29' of een Hardtail 29'. Ik weet het op dit moment niet zo.

Voornaamste kandidaat Fully is de Canyon Nerve 7.9. Voornaamste kandidaat Hardtail is de Droessiger HTA 29 3. Ik vind het erg moeilijk: Wie heeft er ervaringen van overstappen van Hardtail naar Fully, en wie rijdt er ook met een Fully op de Utrechtse Heuvelrug?

Met vriendelijke groet,

Piet
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Dag Piet,

Ik heb een Cube stereo (fully) en een cube gtc (hardtail).
Sinds ik de fully heb rij ik zelden meer op mijn hardtail.
Het rijdt zoveel relaxter en prettiger....
Daarom heb ik mijn hardtail maar te koop gezet.
Ik rij vrijwel altijd op de heuvelrug.
Ik zou het gewoon een keer testen en het daar vanaf laten hangen. Het is toch iets persoonlijks.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
naish
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 12:21
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8

Ik heb ook bijna 7 jaar op een hardtail gereden en sinds 2 weken een fully (Rose Ground control ) maar zou niet meer terug willen naar een hardtail. Rijdt erg lekker en normaal reed ik een beetje om een drop heen en nu pak ik de moeilijkste. En ik heb nu alleen maar op Zoetermeer en Bergschenhoek gereden.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als je in Rhenen woont zal je inderdaad wel het meest op UH routes te vinden zijn, anders zou ik zeggen dat je de keuze van een hardtail / fully niet alleen maar van die routes moet laten afhangen.
Zomaar overstappen om te kijken of het wat is zou ik ook afraden, op een fully heb je bijvoorbeeld een heel andere rijbeleving en snelheidsbeleving.

Zelf heb ik vanaf ±1988 tot 2012 (met een aantal jaren onderbreking) hardtail gereden, in de beginjaren staal-star.
Ook bij de oosterburen, Ardennen en een Alpentrip / Oostenrijk ging dat heel prima.
Na een nogal ingrijpende ervaring bij een bikeongeval van mijn zoon in najaar 2010 merkte ik dat ik duidelijk te voorzichtig was bij het biken, gevaarlijk onzeker bij technische passages en dus veel meer valpartijen wat ook niet goed is voor het zelfvertrouwen.
Daar kwam geen duidelijke verandering in en ben toen goed overwogen overgestapt naar een fully.
De fully geeft mij duidelijk meer vertrouwen en 'rust' bij het biken, de vering neemt een groot deel van de 'taken' over die je anders met je lichaam moet verwerken.
Dat betekent echter niet dat je op je fully te allen tijde passief als een zoutzak in je zadel kan blijven plakken, ook op een fuly moet je regelmatig uit het zadel aan het werk (ook de UH rondjes).

Zeggen dat ik beslist geen hardtail meer zou willen gaat wat mij betreft te ver, ben nog altijd een beetje hardtail dier maar heb anderzijds zeker geen spijt van de overstap.
Bovendien heb ik nog een paar hardtails staan die ik af en toe nog een keertje kietel.
Al die jaren hardtail is leuk geweest maar ik kan de uitdaging die bikers in een hardtail zien heel goed begrijpen.
Maar wat voor de één de uitdaging is kan voor de ander een last zijn...

Het gehobbel en dat beetje tobben in mul zand op de UH zou voor mij in elk geval geen reden zijn om een fully te kiezen.
Kortom, zoals hierboven door anderen ook al gezegd; het blijft persoonlijk, je zult het zelf moeten ervaren.
Beter is het dus om eerst eens te zoeken naar een mogelijkheid om een paar rondjes te testen op een fully, bijvoorbeeld op een bike van een vriend of bikemaatje.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Ook ik heb met mijn 130mm 650b fully op de Utrechtse heuvelrug gereden op de routes die je noemt en reed met een big smile rond. Zoals Jan Willem hierboven al zegt: het maakt het leven een beetje makkelijker, maar betekend niet dat je je als een zoutzak moet gedragen. Kortom bevalt me super!!!

Maaaaaar, ik heb ook een stalen starre 29-er hardtail (singlespeed welliswaar) en heb deze ook uitgelaten op de routes die je noemt en ik reed met een big smile rond. Ja, je moet wat harder werken, maar dat drukt voor mij de pret niet.

Dus wat heb je aan mijn opmerkingen? Eigenlijk niet veel. Maar ik wil er mee zeggen dat er geen verkeerde keuze is. Ga testen en proefrijden op beide type fietsen en kijk waar jij het blijst van wordt en wat bij je budget en wensen past. Je zou ook nog een plus bike (29+ of 27,5+) kunnen overwegen. Geeft ook weer wat extra comfort ten opzichte van een "normale" hardtail. Dus ga lekker rijden en testen en neem vooral een spiegel een een stift mee, dan kun je kijken na welke rit je smile het grootst was. Dan weet je welke fiets het best bij jou past.
"Righty tighty, lefty loosey."
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De hardtail is meer hardcore. Is licht, direct, accelereert snel, maar betekent harder werken en meer vermoeidheid als het echt technischer wordt. Dus wortelpassages, veel stenen, veel ribbels, dropjes zijn comfortabeler met de fully, en vanwege meer tractie en rust ook sneller en veiliger te rijden, doordat een fully meer controle geeft.
Waarbij moderne carbonnen 29"ers met flexende zadelpennen en goede geometrie weer relatief heel comfortabel kunnen zijn overigens.

Zelf rij ik in Zuid Limburg op een 29" lichte 100 mm XC fully, ideaal voor de 50km + tochten die we hier rijden, met leuke technischere trails en afdalingen. De helft bij ons rijdt op 29" fully's met 100(-120) mm veerweg, de andere helft, meer race georienteerde rijders, rijden hardtails. Die rijden ook relatief veel verhard als training, de fully rijders rijden eigenlijk altijd onverhard. Die hardtail rijders rijden met hogere gemiddelde snelheden rond, ook verhard dus, maar op trails en bergaf, of steil en technisch bergop, zijn de fully's in het voordeel. Die komen hoger zonder af te hoeven stappen, en zijn veel eerder met een hoop fun beneden.

Het is dus maar wat je zelf prettig vindt, wat bij je past, het kan allebei en is allebei goed. Kwestie van smaak.
Stel, het wordt een fully, dan is het wel fijn als hij een beetje licht is. Geldt ook voor een hardtail natuurlijk. Je budget bepaalt daarom mede je keuze. Voor 2000,- heb je al een top lichte hardtail. Maar een wat zwaardere relatief eenvoudiger afgemonteerde fully. Lichte fiets voelt lichtvoetiger, acceleeert wat vlotter (lichte wielset!!), draagt ook bij aan de fun als je houdt van een snel gevoel op een fiets.

Dus... gewoon eens gaan proefrijden en dan kijken wat je het beste bevalt, zou ik zeggen. Wat is je budget eigenlijk?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Alles wat er over te zeggen is, is nu al zo'n beetje gezegd. Dus +1 voor bovenstaande. We kunnen bij wijze van spreken al een berichtje aan de moderateur sturen om het topic te sluiten.

Aan TS nog het advies vooral te gaan proefrijden. Er zijn net een paar opstap-testdagen in Kwint geweest. Daar ben je nét te laat voor.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
OpdeWageningseberg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 9 januari 2009, 21:30
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 7.9 2016

bert l. schreef: Aan TS nog het advies vooral te gaan proefrijden. Er zijn net een paar opstap-testdagen in Kwint geweest. Daar ben je nét te laat voor.
Ik zag ze staan tijdens een hardlooprondje. Helaas toen de rest van de dag al druk met andere afspraken.
OpdeWageningseberg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 9 januari 2009, 21:30
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 7.9 2016

Allemaal dank voor de reacties. Een fully testen lijkt me op basis van jullie reacties toch wel de beste optie.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ben zelf aan het orienteren voor een andere bike. Heb zelf een een starre hardtail en een fullie ("Canyon Nerve"deze gebruik ik hoofdzakelijk in Spanje, en voor de langere (50+) tochten in Groesbeek en Zuid Limburg). Ben een vervanger aan het zoeken voor de hardtail. Wil eigenlijk een race-fullie aanschaffen, maar sluit een hardtail niet geheel uit. Heb mij dan ook opgegeven voor een testdag van Bikefreak. As zaterdag mag ik dan wat bikes testen...hopelijk maakt dat voor mij de keuze ietsjes makkelijker :winkie: :winkie: :winkie:
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Hardtail vs Fully is een eeuwige discussie en vrijwel iedereen heeft er vroeg of laat mee te maken. Technische verschillen zijn hierboven al duidelijk omschreven. Persoonlijke voorkeur en beleving idem. Wat ik eraan toe wil voegen is de prijs (en eventueel toekomstig onderhoud).
Ik heb zelf afgelopen jaar toch weer een hardtail gekocht na weel wikken en wegen.
Eigenlijk vind ik een fully die gelijk afgemonteerd is als een hardtail altijd beter (zie ook de Worldcup rijders). Alleen is er dan een fors prijsverschil. Een vergelijk met een gelijk geprijsde fully of hardail wordt het heel anders.

Doorslaggevend was dat je voor mijn budget een erg goede hardtail koopt met top afmontage en lichte wielen. De fullys voor dat budget waren het (voor mij) net niet.

Bijkomende overweging vond ik nog dat bij een fully het ontwerp en mate van innovatie/ontwikkeling erg sterk bepaald hoe goed deze is. Hierdoor zijn de topfully's van de a-merken echt wedstrijdwaardig maar de instappers en/of de b-merken eigenlijk niet. Bij een hardtail heb je met een laag budget al snel een aardig fietsje waar je bij een fully met een laag budget eigenlijk niks fatsoenlijks koopt.

En wat je keus betreft: Een Canyon Nerve is een erg goede fiets, hoor je niks dan goeds over.
En oh ja, op de routes in Utrecht wil je met een hardtail nog wel eens wat grondcontact verliezen op de hobbels..
Laatst gewijzigd door XC-Mike op di 24 mei 2016, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

XC-Mike schreef:Bijkomende overweging vond ik nog dat bij een fully het ontwerp en mate van innovatie/ontwikkeling erg sterk bepaald hoe goed deze is. Hierdoor zijn de topfully's van de a-merken echt wedstrijdwaardig maar de instappers en/of de b-merken eigenlijk niet. Bij een hardtail heb je met een laag budget al snel een aardig fietsje waar je bij een fully met een laag budget eigenlijk niks fatsoenlijks koopt.
Dan ben ik ff benieuwd naar wat een fully wedstrijdwaardig maakt???

En ik heb bij de vraag van TS niet gelezen dat hij een "wedstrijdwaardige" fiets zoekt.
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

The Drutz schreef: Dan ben ik ff benieuwd naar wat een fully wedstrijdwaardig maakt???

En ik heb bij de vraag van TS niet gelezen dat hij een "wedstrijdwaardige" fiets zoekt.
Nee klopt, heb je helemaal gelijk in. daar vraag hij niet om. :-q

Wedstrijdwaardig voor mij is weinig aandrijfinvloed, 100mm veerweg, volledig carbon (incl achterbrug), minimaal 1x11 XO1 of XT, lichte wielen, snelle acceleratie, juiste geometrie etc.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

+1.
... En dan idealiter, zeg, pak en beet, voor max 11,5kg. Een Race/marathonfully.
Moet het nog lichter, nog wedstrijdgerichter, dan schiet de prijs exponentieel de hoogte in, afhankelijk van het merk (de Amerikanen zijn peperduur, een Canyon is dan erg goed geprijst bijvoorbeeld).
Lichte goed afgemonteerde hardtails zijn dan vriendelijker geprijst, bij dezelfde afmontageniveau's.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JaBbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 160
Lid geworden op: di 20 maart 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Kan meer dan ik aankan

OpdeWageningseberg schreef:Na bijna 7 jaar trouwe dienst is mijn oude Haibike 26' Hardtail aan vervanging toe. Na mijn verhuizing naar Rhenen ben ik de laatste paar jaar veel te vinden op de nieuwe routes van Rhenen, Amerongen en Leersum. Dit zijn erg leuke rondjes. Echter het gestuiter van de niet vlakker ondergrond zorgt toch wel voor zo nu en dan wat last van mijn rug. Daarom nu ook de vraag koop ik een Fully 29' of een Hardtail 29'. Ik weet het op dit moment niet zo.

Voornaamste kandidaat Fully is de Canyon Nerve 7.9. Voornaamste kandidaat Hardtail is de Droessiger HTA 29 3. Ik vind het erg moeilijk: Wie heeft er ervaringen van overstappen van Hardtail naar Fully, en wie rijdt er ook met een Fully op de Utrechtse Heuvelrug?

Met vriendelijke groet,

Piet

Piet,
ik loop tegen hetzelfde probleem, echter waar jij last van je rug krijgt heb ik problemen met m'n kont wanneer ik een paar rondjes UH doe.
Wat ik nu nog aan 't uittesten ben is of die Thudbuster (2e handsje hier via 't forum) soelaas gaat bieden. Is 't overwegen waard en is in elk geval goedkoper dat een nieuwe bike aanschaffen.

succes met alle adviezen...

Jan
Plaats reactie