Beginnende mountaibiker icm Bulls Copperhead 3 2016

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Tieske026
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 januari 2016, 17:26
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (27.5) 2016

Goedendag,

Ik ben nieuw hier en zie leuke discussies voorbij komen...
Na paar keer gemountainbiked te hebben de ideale vervanger gevonden voor de sportschool.
Om toch de conditie op peil te houden en lekker de natuur in te trekken hebben mijn vader en ik na enige speuracties en een bepaald budget gekozen voor de Bulls Copperhead 3 (27.5) 2016.
Deze zijn besteld en komen eind februari binnen.
We twijfelen nog over de pedalen, gaan we eerst met standaard pedalen fietsen..?
Ook zie ik regelmatig bikes met extra verticale grepen op de uiteindes van het stuur..

Wat zijn de do's en dont's betreft deze opties..?
Wat raden jullie aan..?

Gr Thijs
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Welkom! Leuke bike, heb zelf de 2015. Bevalt me enorm goed!
Kliks/clicks! Je zou maar van je pedaal afglijden en met je schenen langs je trapper gaan ;-) en met je zaakje op de stang :-( Deze raad ik dus aan.
De bar ends had ik op mijn vorige mtb, maar ik mis ze nu niet... Lijkt me geen don't hoor!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De Bulls copperhead 3 is een hele mooie fiets. Hier gaan jullie vast en zeker veel plezier aan beleven.

Tja, pedalen, het is een hele persoonlijke keuze. De een wil niets anders dan flats en de andere wil alleen spd.
Heb zelf een paar shimano m530 spd trail pedalen met Scott trail schoenen.
Daarnaast een paar redelijk goedkope flats maar wel met verwisselbare pinnen.
Op wat ruw terrein en met spelen ga ik juist voor de flats, vind ik prettiger.
Op normaal terrein en asfalt gebruik ik de spd pedalen.

De Bulls heeft standaard een paar wellgo pedalen (volgens de website), het zijn flats maar denk niet dat ze veel grip gaan geven. Die zou ik dus wel vervangen.
Met flats kun je nog wel sportschoenen gebruiken. Bij spd zul je toch ook extra schoenen moeten aanschaffen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Hier een topic over welke pedalen:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=125130" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Mooie fiets.
Pedalen?
Proberen.. de een wil click en de ander juist lekker plat.
'Be like water my friend'
Tieske026
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 januari 2016, 17:26
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (27.5) 2016

Denk dat ik voor de Shimano PDS PD-M530 ga..
Lees er goede dingen over..
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

jernij schreef:Kliks/clicks! Je zou maar van je pedaal afglijden en met je schenen langs je trapper gaan ;-) en met je zaakje op de stang :-( Deze raad ik dus aan.
Je zal maar aan je pedaal vast blijven zitten en vallen... :roll:

Waarmee je rijdt, is uiteindelijk een persoonlijke voorkeur op basis van de weegfactoren die je toekent aan de voor- en nadelen. Edoch bieden flats voordelen voor het leren van basistechnieken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Je bent beginner, als je nog regelmatig een voetje aan de grond nodig hebt dan zou ik nu nog geen clicks doen.
Dan ga je geheid een x naar vallen. Als je fiets techniek wel aardig is zou ik op clicks overstappen
One life, ride it!
Tieske026
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 januari 2016, 17:26
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (27.5) 2016

Er zitten standaard wellgo pedalen bij, dus ga eerst daar wel een paar keer op fietsen en dan net wat Mark zegt
Dan overstappen op de clicks
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Let wel dat de goedkope wellgo pedalen niet vergelijkbaar (met name in grip) zijn met een goed paar flats.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Mooie fietsen om mee te beginnen.
Voor wat betreft de keuze van pedalen zijn er veel factoren die bepalen. Ligt ook aan het gebruik. Voor XC en race kan ik als verstokt flat pedal rijder de keuze voor klikpedalen wel begrijpen.
Maar als het een beetje technischer wordt of met zeer steile klimmetjes dan wil je snel een voetje kunnen bijzetten. Heb er hier in zuid-limburg al genoeg zien omkiepen omdat ze niet of te laat uitklikten.

Het verhaal van de schoenen geldt voor zowel klik als flat pedalen. Voor beide types heb je geschikt schoeisel nodig. Voordeel van flats is echter dat je ook met gymschoenen of skateschoenen kunt rijden. Volle potentieel bereik je pas met goeie schoenen specifiek voor flats.

Bar ends (die verticale dingen) is zeer persoonlijk maar zeker ook afhankelijk van stuur breedte. Huidige trend is brede sturen en dan zit het met barends mijns inziens niet echt lekker. Op mijn eerste fiets zaten ze ook (600mm breed stuur), maar hebben het niet lang volgehouden. Op smalle single tracks met struiken blijf je sneller haken. Daarna overgestapt op 720mm riser. Veel betere houding en meer controle. Op mijn huidige fully zelfs 800mm carbon riser. Maar smaken verschillen dus vooral eerst proberen met standaard setup en uitvinden wat je mist.
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Een prachtbike om mee te beginnen, veel waar voor je geld.
Ik raad SPD pedalen aan, dat werd mij destijs als beginner ook aangeraden en wil ik niet meer zonder.
Je kan veel beter jouw kracht kwijt en je rijd veel stabieler omdat de voeten vast blijven zitten, uitklikken is heel gemakkelijk maar vereist een korte gewenning.
Tieske026
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 januari 2016, 17:26
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (27.5) 2016

Na wat gedoe bij een fietsenverkoper mijn geld terug gekregen omdat deze fiets toch niet geleverd kon worden.
Vandaag de fietsen opnieuw besteld bij Mantel en deze kunnen AS dinsdag worden oogehaald..!
Eindelijk..!!! Het mooie weer komt er aan dus was wel eens tijd.
Heb wel de shimano 530 clicks erbij maar ga toch eerst een paar keer de bossen in met gewone pedalen..

Bedankt voor de reacties

Gr Thijs
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Thijs; Als je toch eerst met flats/normale pedalen wil rijden, ga dan op zoek naar een goedkoop maar goed setje flats. Progravity.nl heeft een setje staan voor iets van €28,-
De standaard pedalen op je Bulls zijn vlees nog vis. Ze bieden geen steun, geen grip maar zijn fantastisch als rasp langs je benen wanneer je van de pedalen schiet.

Wanneer je op den duur overstapt op de SPD pedalen, dan raad ik je aan om de veerspanning erg laag te zetten en eerst met het handje aan de muur leert uitklikken. Geheid dat je anders ruzie krijgt met vrouwe zwaartekracht. :lol:
“Old, not obsolete”
Tieske026
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 januari 2016, 17:26
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (27.5) 2016

Vandaag ons eerste ritje gemaakt.
Montferland was onze eerste uitdaging.
soms even afzien tijdens het klimmen maar toch alle klimmende stukken gehaald.
halverwege nog overwogen om de helft te fietsen maar toch gekozen voor het volledige parcours wat niet veel langer had moeten duren haha.
Voor de eerste keer was het eigenlijk vooral voor mn pa net te ver.
Wel een leuke dag gehad en 29 kilometer in 2,5 uur afgelegd (Voor sommigen hier een lachertje) maar wij hadden onze handen er vol aan.

Op naar de volgende rit en het opbouwen van ervaring en conditie..!
Plaats reactie