Hallo!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe MTB. Ik ben 3 jaar geleden begonnen met mountainbiken en heb toen een tweedehands oud model Giant xtc 2 gekocht (26"). Omdat ik toch iets nieuws wil ben ik de laatste tijd druk aan het rondkijken en heb ook veel op dit forum gelezen.
Ik wil gaan voor een Canyon fiets, maar twijfel tussen de Grand Canyon AL SLX 7.9 of 8.9. Ik vraag me namelijk af of de extra kosten (400 euro) van de luxere onderdelen van de 8.9 ook voor mij het geld waard zijn. Ik fiets iedere zondagochtend in Dorst / Vrachelseheide / Chaam of LDD. Steeds routes van totaal zo'n 40 tot 60 km.
Daarnaast fiets ik regelmatig toertochten.
In de zomer fiets ik ook nog een keer in de avond.
Grootste verschil tussen de 7.9 en 8.9 zit respectievelijk in de volgende onderdelen:
Vork: Fox 32 Float 29 CTD Evolution tov Fox 32 Float 29 FIT Factory Terralogic
Wielset: Mavic Crossride tov DT Swiss X 1700 Spline Two
Achterderailleur: beide XT Shadow S
Verder afmontage: SLX tov XT
Remmen: SLX tov Formula C1
tandwielen: 22/30/40 tov 24/38
Is de 8.9 overkill voor mijn gebruik?
Grand Canyon AL SLX 7.9 of 8.9
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Als je puur naar de prijs van de onderdelen kijkt is het die €400 zeker waard.
Moet wel opmerken dat de Terralogic een behoorlijk ander soort vork is als de andere of bijvoorbeeld een Reba/sid.
Hier een review van deze vork.
http://www.singletracks.com/blog/mtb-ge ... rk-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarnaast krijgen de formula c1 remmen nu ook niet de beste reviews.
De wielset is wel een hele duidelijke verbetering.
Uiteindelijk denk ik als je gewoon lekker wilt fietsen en toeren dat de 7.9 voldoende is.
Als je het maximale er uit wilt halen dan ga je voor de 8.9
Succes met je keuze.
Moet wel opmerken dat de Terralogic een behoorlijk ander soort vork is als de andere of bijvoorbeeld een Reba/sid.
Hier een review van deze vork.
http://www.singletracks.com/blog/mtb-ge ... rk-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarnaast krijgen de formula c1 remmen nu ook niet de beste reviews.
De wielset is wel een hele duidelijke verbetering.
Uiteindelijk denk ik als je gewoon lekker wilt fietsen en toeren dat de 7.9 voldoende is.
Als je het maximale er uit wilt halen dan ga je voor de 8.9
Succes met je keuze.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 754
- Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6
Tinus76 schreef: Is de 8.9 overkill voor mijn gebruik?
afgaande op het gepland gebruik van jou is de 8.9 inderdaad overkill.
Ik heb zelf een 7.9 van vorig jaar en hiermee kan ik zeer goed uit de voeten op de parcoursen in Nederland.
Het is natuurlijk maar net hoe gek je het wilt maken..
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 4
- Lid geworden op: vr 1 mei 2015, 17:59
- Mijn mountainbike: Canyon CF sl 2014, rose dr z 2015
Ik zal juist bij voldoende budget zeker voor de 8.9 kiezen. Alleen al voor de vork zou ik voor de 8.9 gaan (instap evolution-->Top fit terralogic). Elke euro dubbel waard. Wereld van verschil.
Xt shifter zal het grootste verschil maken, verder slx tov xt vrijwel identiek. Scheelt hooguit wat grammen.
Jammer van de C1.. Is het budgetmodel van formula. Piepen enorm bij een beetje modder en grijpen direct.. Monteren ze die op het duurdere model Eventueel vervangen voor een setje deore m615. Helemaal prima en niet duur
Xt shifter zal het grootste verschil maken, verder slx tov xt vrijwel identiek. Scheelt hooguit wat grammen.
Jammer van de C1.. Is het budgetmodel van formula. Piepen enorm bij een beetje modder en grijpen direct.. Monteren ze die op het duurdere model Eventueel vervangen voor een setje deore m615. Helemaal prima en niet duur
- Squadra78
- Mountainbike Junk
- Berichten: 248
- Lid geworden op: ma 2 januari 2012, 13:28
- Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Heb dit jaar zelf ook voor deze keuze gestaan en heb uiteindelijk toch voor de goedkopere 7.9 gekozen, mede door het prijsverschil en de SLX remmen.
Voor het genoemde gebruik is deze fiets prima. Redelijk licht vergelijkbaar met de concurrentie en de CrossRide wielen lopen prima. Ook de afmontage is gewoon goed.
Voor het genoemde gebruik is deze fiets prima. Redelijk licht vergelijkbaar met de concurrentie en de CrossRide wielen lopen prima. Ook de afmontage is gewoon goed.
29ers rule!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Met die €400,- wat je "over" houdt, ben je al een eind op weg naar een mooi en sterk handgespaakte wielset.
En een XT shiftersetje kost iets van €70,-
En een XT shiftersetje kost iets van €70,-
“Old, not obsolete”
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 22
- Lid geworden op: wo 7 augustus 2013, 08:31
- Mijn mountainbike: Gaint XTC 2
Ik was al redelijk ver met de besluitvorming, maar had nog even een zetje in de goede richting nodig .Michel__ schreef:Dat heb je snel besloten! Gefeliciteerd.
Vanochtend advies vragen en vanavond al bestellen
Wanneer wordt hij geleverd?
Canyon heeft nog geen leverdatum gegeven, maar hij zou op voorraad zijn.
Dat is ook wel leuk inderdaad...het upgraden en tunen. Maar eerst maar eens met de huidige afmontage rondrijden. De stap van een 10 jaar oude 26" naar 29" zal me al wel even bezig houden.Marco79 schreef:Met die €400,- wat je "over" houdt, ben je al een eind op weg naar een mooi en sterk handgespaakte wielset.
En een XT shiftersetje kost iets van €70,-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Die van mijn zwager is ook mee geweest op een Transalp. Met lekbestendige wat bredere 2.35 noppenbanden (NoNi's) en SLX remmen upgrade met grotere schijven, want het is grote zware jongen, maatje XL (komt binnenkort te koop overigens, hij wil nu een Nerve). Fiets voldeed uitstekend.
Mooie keus, veel plezier ermee, proficiat!
Mooie keus, veel plezier ermee, proficiat!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.