Ik zit met ongeloof de reactie van Sensa te lezen. Wat moet ik hier mee?
Van mijn nieuwe Sensa Merano fiets ontstonden kleine lakscheurtjes in het frame. Deze werden snel groter en het werden er steeds meer, dus toch maar even terug naar m'n fietsenmaker. Geen probleem, claimen we bij Sensa en dan krijg je een nieuw frame. Gebeurt wel eens vaker. Maar dit keer is dat waarschijnlijk anders, want de garantie op mijn nieuwe fiets wordt afgewezen! Ongeloof.
Het is mijn eigen schuld, want ik heb mijn zadelklem te vast gedraaid en het zadel staat 2 cm te hoog ingesteld. Terwijl het 21" frame door Sensa en ook de fietsenmaker is geadviseerd voor mijn lengte van 1,92m. Dan is de zadelpen toch gewoon te kort?
https://carousel.dropbox.com/photos/cc/fuGEi8Qo1k6l5cU
Ik ben volledig te goede trouw en ik heb alles precies volgens de richtlijnen van Sensa ingesteld. De fietsenmaker stond er ook een beetje bij te kijken, maar moest die kosten natuurlijk doorberekenen. De ombouw wilde hij wel gratis doen.
Toch vind ik het oneerlijk van Sensa. Wat moet ik nu doen, als ik mijn rechtsbijstandverzekering loslaat op de verkoper, dan is hij de sjaak. Terwijl Sensa gewoon onder de garantie uit komt. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Graag jullie reactie.
Scheur in frame, geen garantie. En nu?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 245
- Lid geworden op: wo 30 januari 2013, 14:25
- Mijn mountainbike: Bulls
Lijkt mij toch een garantie gevalletje voor de LBS. Daar heb je de fiets toch gekocht???
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=119829" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 9
- Lid geworden op: vr 9 augustus 2013, 21:33
Gewoon via de lbs spelen. Moet hij het maar weer met sensa opknappen. En als rechtsbijstand daar voor nodig is, gewoon doen.
Hoe lang geleden is de fiets aangeschaft? Als het minder dan 6 maanden is, gaat de wet er automatisch van uit dat het defect bij aankoop al aanwezig was en is het aan de verkoper (de fietsenmaker in dit geval) om het tegendeel te bewijzen.
De fietsenmaker moet eigenlijk sowieso op basis van goede service meteen al een nieuw frame (en langere zadelpen!) aanbieden, maar doet hij dat niet, dan kun je je op bovenstaande beroepen.
Zie ook:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... ietermijn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: voor de duidelijkheid, je hebt met de fietsenmaker te maken (daar heb je de koop mee gesloten), niet met Sensa. Hoe de fietsenmaker het oplost met Sensa is zijn probleem.
De fietsenmaker moet eigenlijk sowieso op basis van goede service meteen al een nieuw frame (en langere zadelpen!) aanbieden, maar doet hij dat niet, dan kun je je op bovenstaande beroepen.
Zie ook:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... ietermijn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: voor de duidelijkheid, je hebt met de fietsenmaker te maken (daar heb je de koop mee gesloten), niet met Sensa. Hoe de fietsenmaker het oplost met Sensa is zijn probleem.
- nielsvo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
- Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL
Dat is waarschijnlijk te kort door de bocht. Sensa zal een standaard lengte zadelpen meeleveren die binnen een bepaalde marge geschikt is voor de beoogde lengte van de berijder van een bepaalde framemaat. Mogelijk dat jij net buiten die marges valt (lange benen?).Ron Sensa schreef:Het is mijn eigen schuld, want ik heb mijn zadelklem te vast gedraaid en het zadel staat 2 cm te hoog ingesteld. Terwijl het 21" frame door Sensa en ook de fietsenmaker is geadviseerd voor mijn lengte van 1,92m. Dan is de zadelpen toch gewoon te kort?
Dat de standaard zadelpen te kort blijkt te zijn en dus onvoldoende ver in het frame stak had de verkoper dan ook moeten constateren toen hij je deze fiets adviseerde lijkt mij. Ik neem aan dat je de fiets hebt gepast bij aankoop? Hij had je op dat moment moeten adviseren een langere zadelpen te monteren om scheuren van het frame te voorkomen.
Tenzij je de zadelpen na aankoop zelf nog 2 cm hoger dan de minimale insert hebt gezet en de zadelpenklem te strak hebt aangedraaid?
Waarom komen ze dan met de conclusie dat de zadelpen er 2cm te kort in zit en de zadelpenklem te strak is aangedraaid?Ron Sensa schreef: Ik ben volledig te goede trouw en ik heb alles precies volgens de richtlijnen van Sensa ingesteld.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
- Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)
Voor de duidelijkheid : in het Nederlandse recht gaat er niets automatisch, dat is echt een heel grote fout die veel "Google-juristen" maken.nielsvk schreef:Hoe lang geleden is de fiets aangeschaft? Als het minder dan 6 maanden is, gaat de wet er automatisch van uit dat het defect bij aankoop al aanwezig was en is het aan de verkoper (de fietsenmaker in dit geval) om het tegendeel te bewijzen.
De fietsenmaker moet eigenlijk sowieso op basis van goede service meteen al een nieuw frame (en langere zadelpen!) aanbieden, maar doet hij dat niet, dan kun je je op bovenstaande beroepen.
Zie ook:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... ietermijn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: voor de duidelijkheid, je hebt met de fietsenmaker te maken (daar heb je de koop mee gesloten), niet met Sensa. Hoe de fietsenmaker het oplost met Sensa is zijn probleem.
Je kan je niet beroepen op een artikel van een consumenten blaadje. Uiteindelijk gelden er de echte artikelen uit het wetboek icm bewezen feiten.
Nu ook op een gravelbike...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Binnen de 6 maanden dient de verkoper het te bewijzen dat de koper het product niet op juiste wijze heeft gebruikt.
Dat doen/proberen ze dan ook door te zeggen dat het zadel te hoog stond en te vast.
Als de verkoper dit zo heeft aangemeten/gedaan valt de koper niets te verwijten en dient de verkoper dit op te lossen.
Dat doen/proberen ze dan ook door te zeggen dat het zadel te hoog stond en te vast.
Als de verkoper dit zo heeft aangemeten/gedaan valt de koper niets te verwijten en dient de verkoper dit op te lossen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Je heb zoieso niets te maken met Sensa, garantie moet jij claimen bij de verkoper. Hij moet jou garantie verlenen. Hoe hij weer aan zijn geld komt moet hij zelf uitzoeken.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1253
- Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
- Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit
Garantie betekend dat het product voldoet aan de gestelde verwachtingen.Het is mijn eigen schuld, want ik heb mijn zadelklem te vast gedraaid en het zadel staat 2 cm te hoog ingesteld.
Als je 1 de zadelpen te vast draait en 2 de zadelpen te kort in het frame schuift, en je 3 aangeeft dat je je bewust bent van de fouten 1 en 2 kan je niet aangeven dat het product niet aan de verwachtingen voldoet.
Probeer met je LBS (en die met Sensa) een coulancedeal te sluiten. Vaak kan je voor een gereduceerde prijs een nieuw frame verkrijgen. Als je lbs je ook matst met het goedkoop omzetten van de onderdelen kom je er imho goed van af.
zie crash replacement onder: http://www.sensabikes.com/maintenance" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Stond de zadelpen 2 CM boven de max aangegeven stand?
Hoe strak heb jij de zadelpen aangedraait, en wat geeft Sensa zelf aan?
Hoe strak heb jij de zadelpen aangedraait, en wat geeft Sensa zelf aan?
Het artikel van dat consumentenblaadje vat in heldere taal samen waar die wetsartikelen in de praktijk op neer komen. Het is een goed startpunt voor de vraagsteller om zich verder te informeren. Ik heb er zelf in ieder geval veel aan gehad bij het afhandelen van een garantiegeval.LosseSchroef schreef:Voor de duidelijkheid : in het Nederlandse recht gaat er niets automatisch, dat is echt een heel grote fout die veel "Google-juristen" maken.nielsvk schreef:Hoe lang geleden is de fiets aangeschaft? Als het minder dan 6 maanden is, gaat de wet er automatisch van uit dat het defect bij aankoop al aanwezig was en is het aan de verkoper (de fietsenmaker in dit geval) om het tegendeel te bewijzen.
De fietsenmaker moet eigenlijk sowieso op basis van goede service meteen al een nieuw frame (en langere zadelpen!) aanbieden, maar doet hij dat niet, dan kun je je op bovenstaande beroepen.
Zie ook:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... ietermijn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: voor de duidelijkheid, je hebt met de fietsenmaker te maken (daar heb je de koop mee gesloten), niet met Sensa. Hoe de fietsenmaker het oplost met Sensa is zijn probleem.
Je kan je niet beroepen op een artikel van een consumenten blaadje. Uiteindelijk gelden er de echte artikelen uit het wetboek icm bewezen feiten.
P.S. Lees ook eens dit artikel over samenstellingen in een taalblaadje.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: za 21 oktober 2006, 11:42
- Mijn mountainbike: Neuron CF
- Contacteer:
Als zadelpen inderdaad te strak stond (moment normaal gezien op klem en anders handleiding) en zadelpen boven max dan is garantie terecht afgewezen. Zoek het maar na in de kleine lettertjes (verkeerde montage altijd uitgesloten van garantie). Er staat niet voor niets een max op een pen.ollie schreef:Garantie betekend dat het product voldoet aan de gestelde verwachtingen.Het is mijn eigen schuld, want ik heb mijn zadelklem te vast gedraaid en het zadel staat 2 cm te hoog ingesteld.
Als je 1 de zadelpen te vast draait en 2 de zadelpen te kort in het frame schuift, en je 3 aangeeft dat je je bewust bent van de fouten 1 en 2 kan je niet aangeven dat het product niet aan de verwachtingen voldoet.
Probeer met je LBS (en die met Sensa) een coulancedeal te sluiten. Vaak kan je voor een gereduceerde prijs een nieuw frame verkrijgen. Als je lbs je ook matst met het goedkoop omzetten van de onderdelen kom je er imho goed van af.
zie crash replacement onder: http://www.sensabikes.com/maintenance" onclick="window.open(this.href);return false;
Enigé die je aansprakelijk kan stellen is degene die dit gemonteerd heeft.. Dus of de bike shop of jezelf. Sensa heeft hier in principe verder geen blaam in.
Denk dat dit het goed samenvat.maartenv schreef:Enigé die je aansprakelijk kan stellen is degene die dit gemonteerd heeft.. Dus of de bike shop of jezelf. Sensa heeft hier in principe verder geen blaam in.
Je hebt de keuze je FM aan te klagen, want die heeft je opgemeten en met een te korte pen weggestuurd.
Of je probeert zoals eerder geopperd onder coulance iets voor elkaar te krijgen. Daar is Sensa meestal wel erg netjes. Dus meteen een groter zien te pakken!
Succes!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"