Welke MTB kiezen als eerste fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!

Moderators: Wicked DJ, jf

breeze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Epic Comp 2015

di 16 december 2014, 19:53

Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met mtb-en en dat is een goed besluit geweest!

Ik rijd nu op een Bulls King Cobra 29-er, Deore afgemonteerd en suntour voorvork (nieuw €900,-).

Na een jaar op deze fiets gereden te hebben werd ik bij een onderhoudsbeurt getrakteerd op een kostenraming van €550,-. Nieuw voorwiel, nieuwe voorvork en servicebeurt. Hier heb ik maar van af gezien en de vork laten reviseren en verder allen het broodnodige laten doen. Ik gebruik de fiets blijkbaar voor wat meer dan hij voor bedoeld is :oops:

Nu de vraag: Ik wil verder met mtb-en en rijd in Nederland veel op Schoorl en wat andere trails. Verder ga ik elk jaar 3 weken naar de Dolomieten op vakantie en rijdt ik daar veel.
Vooral zodat ik in Italie lekker kan fietsen wil ik het liefst een full suspension fiets. Nu ben ik me een beetje gaan verdiepen en heb ik het volgende gevonden wat naar mijn mening geschikt zou kunnen zijn.

Budget is het liefst zo min mogelijk (heb meer dure hobbies), maar tot max €2000,-

http://www.rose.nl/bike/rose-root-mille ... _info_tabs" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook kan ik een nieuwe Specialized Stumpjumper FSR comp 2013 x9 afgemonteerd overjarig kopen voor €2000,- (heeeel mooi!)(is dit een goede deal?)
http://www.specialized.com/us/en/bikes/ ... mp29#specs" onclick="window.open(this.href);return false;

Zouden jullie een fiets van dit kaliber aanraden of toch heel wat anders?

Ik ben 1.86 m en weeg 100 kilo
Laatst gewijzigd door breeze op wo 17 december 2014, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
May the wind always be at your back and the sun upon your face
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

di 16 december 2014, 20:57

De Dolomieten zijn vrij steil, met 100kg is een 24t blad is minder prettig dan een 22t blad .
Een 38t met een 22t werkt voor geen meter, 16 tanden verschil is echt teveel van het goede !
Zelf heb ik na 1 rondje Schoorl er weer een triple(met 22t) op laten monteren, fantastisch.

Een Specialized fsr stumpjumper rijd heerlijk, op die Rose variant heb ik nooit gereden.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve AL 8.0 + 2017 Scott Spark 700RC Pro

di 16 december 2014, 21:49

Ik vind het beiden mooie fietsen, maar de Specialized zou mijn voorkeur hebben.

Succes ermee :-q
breeze
Mtb fanaat
Mtb fanaat

di 16 december 2014, 22:10

bedankt voor de snelle reacties.

Lizzyplace_Ruud
dat van die tandwielen is een goede tip. Ik heb een drieblad voor gereden en dat bevalt me goed dus weet ook niet zo goed wat ik moet verwachten van de 2 bladen.

Is een 2013 model van de stumpjumper een goede deal voor €2000,-? moet ik dit direct doen of komen dit soort aanbiedingen vaker voor?
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nicolai G16 XL Black, Liteville 301XXL RAW
Contacteer:

di 16 december 2014, 22:19

Als je toch voor 29" wielen wil gaan en er ongeveer een beetje overal mee wilt rijden:
http://www.radon-bikes.de/bikes/mountai ... ide-29-80/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.canyon.com/nl/mountainbikes ... tml?b=3606" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind bij de Rose de keuze voor 120mm voorvork voor en 130 mm veerweg achter wel erg vreemd en onlogisch.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 16 december 2014, 22:52

Die Rose is wel een beetje andere fiets dan de Specialized. Zoek je een fiets voor het buitenland, dan is de SJ ideaal. De Rose is meer allround, iets sneller op de Nederlandse paden. De SJ is dan gemoedelijker, lekker lui doorstampen, de vering slokt alles op.

Ik zou de SJ nemen, gewoon een fantastische fiets. Alleen als je met vrienden ook gaat knallen in NL, dan is de Rose een betere keuze.

Voor € 2000,- is de SJ een heel mooie deal.
Datingexpert tussen rijder en fiets

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

wo 17 december 2014, 10:14

Dit is misschien wat voor jou?
http://dirty-pages.com/forum/viewtopic.php?t=62302" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb de zelfde en bevalt super. Rijdt er vooral mee in ZLimburg en ook de nodige tripjes naar t buitenland.
Wel een exclusief merk en fiets hier zijn er maar een aantal van ;)
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

wo 17 december 2014, 10:38

Je rijdt dus vooral in Nl, en op vakantie in de bergen.
Dan ging ik bv voor deze Canyon Nerve, met 29", is er ook met 27,5" overigens: https://www.canyon.com/nl/mountainbikes ... al-29.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Fox, SLX-XT, spline 1700 wielen, fijne triple 22-30-40, prima afmontage voor 2000,- en zeer goed getest. Snel in het vlakke, soms heuvelachtige, Nl, Benelux, toch speels, en reserve zat in de Dolomieten. Prima allrounder. De Spectral wordt overkill voor Nl. Of je moet bewust een dikke All Mountain willen voor echt zwaar terrein. Stel, je woonde in de Dolomieten en ging ieder jaar op vakantie naar de Hollandse kust, dan had het me een prima keus geleken.

Sie SJ, welke wielmaat heeft die?
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

wo 17 december 2014, 11:00

Je moet wel heel raar doen wil je na een jaar meteen een nieuw wiel en een nieuwe voorvork nodig hebben. Waarom moesten die worden vervangen?

Als je het echter als excuus voor een nieuwe bike wil gebruiken, mag dat natuurlijk ook;).
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Zondaar
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Staat naast mijn andere fiets..

wo 17 december 2014, 14:18

Lizzyplace_Ruud schreef:De Dolomieten zijn vrij steil, met 100kg is een 24t blad is minder prettig dan een 22t blad .
Een 38t met een 22t werkt voor geen meter, 16 tanden verschil is echt teveel van het goede !
Zelf heb ik na 1 rondje Schoorl er weer een triple(met 22t) op laten monteren, fantastisch.
De 22 mis ik persoonlijk niet, 22/24 is nu ook weer geen wereld van verschil. Het is met een dubbel ook even wennen dat je het hele bereik makkelijk gebruikt, bij een triple staat de ketting net iets schever. Voordeel van een triple op bv schoorl lijkt me eerder het middenblad, afgezien van een paar klimmentjes zou je daar praktisch het hele parcours mee kunnen rijden.
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

wo 17 december 2014, 14:41

Zondaar schreef:
Lizzyplace_Ruud schreef:De Dolomieten zijn vrij steil, met 100kg is een 24t blad is minder prettig dan een 22t blad .
De 22 mis ik persoonlijk niet, 22/24 is nu ook weer geen wereld van verschil. Het is met een dubbel ook even wennen dat je het hele bereik makkelijk gebruikt, bij een triple staat de ketting net iets schever. Voordeel van een triple op bv schoorl lijkt me eerder het middenblad, afgezien van een paar klimmentjes zou je daar praktisch het hele parcours mee kunnen rijden.
Klopt, op Schoorl rijd ik alles op het middenblad van de triple.
Voor lange/steile klimmen is een 22t een aanrader voor iemand van 100kg, zeker in de Dolomieten.
Het verschil van 16t(38-22t) is te groot, de ketting verzetten gaat erg moeizaam en bovendien is het lastig om "het ritme" vast te houden met zo'n groot verschil.
100kg meezeulen op een heuvel is wat anders dan 75kg, voor het fietsplezier vind ik een triple ideaal om een middenblad te hebben aangevuld met een 22t als het echt lastig is.
breeze
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 17 december 2014, 15:19

bedankt voor de tips, triple ga ik zeker laten monteren!

Ik was ook zeer verbaasd over de slijtage binnen een jaar. Heb wel een downhill gedaan in de Dolomieten over een geitenpaadje 8). Maar heb hem naar Kaptein in Amsterdam gebracht, toch een gerenommeerd bedrijf.

Van een aantal van jullie begrijp ik dat de stumpjumper 29-er misschien dus iets te veel allmountain is voor waar ik hem voor zou willen gebruiken. hier nog even een link naar de specs: http://www.specialized.com/us/en/bikes/ ... mp29#specs" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik deze fiets kies, zou dan tot gevolg hebben dat ik op uitgestrektere trails inlever op snelheid toch? Dit is met de lockout niet te voorkomen dus?

Die Canyon Nerve is qua specs iets minder toch? of zie ik dat verkeerd?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

wo 17 december 2014, 15:32

Vergelijkbaar qua klasse, Canyon alleen Shimano, en Speci SRAM afgemonteerd. In de SLX-XT vs X7-X9 vergelijking vind ik Shimano een ieniemini pre hebben. Maar geen reden om niet voor SRAM te kiezen!
De Speci Stumpjumper is weer de meer allmountain gerichte fiets, net als de Spectral bij Canyon. De tegenhanger van de Canyon Nerve is de Speci Camber. Nerve en Stumpjumper zijn dus qua inzetbereik niet geheel vergelijkbaar, maar beiden top!
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 17 december 2014, 17:53

En de Camber kan ik je van harte aanbevelen! Instapprijs 2199,00.
breeze
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 18 december 2014, 16:29

Na jullie tips en na hier nog wat lokale fm-ers bezocht te hebben ga ik me toch iets anders oriënteren denk ik.
Ondanks dat het een prachtige fiets is laat ik de Stumpjumper voor wat het is.

Ik ga meer meer richten op een wat meer allround fully, zoals de:
Specialized Epic comp
http://www.specialized.com/nl/en/bikes/ ... 9#geometry" onclick="window.open(this.href);return false;

Scott Spark 940
http://www.scott-sports.com/us/en/produ ... -940-Bike/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ghost AMR Lector 2977 / 2976
http://link.marktplaats.nl/m880036828" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoewel de Canyon Nerve goed aansluit bij mijn wensen wil ik liever zaken doen met een fietsenmaker ipv de fiets zelf te moeten monteren.

Ik kijk vooral naar de bovenste twee fietsen omdat je dan de mogelijkheid hebt met remote lockout de achtervork uit te schakelen, of automatisch via de brain.

Iemand hierin nog tips, of alternatieven om mijn keus te kunnen maken?
Plaats reactie