Neuron, Spectral, Fuel EX, Occam, Habit of Stumpjumper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!

Moderators: Wicked DJ, jf

Plaats reactie
Mrr
Mountainbiker
Mountainbiker

do 21 maart 2019, 14:23

Na enkele leuke CC hardtails is het echt tijd voor wat anders. Mede omdat de afdaling de leukste beloning is én omdat ik serieuze rugproblemen heb (2hernias, maar ik hou ze op hun plek) wil ik naar full suspension, en tegelijk om de snelheid erin te houden naar 29. Ik mik op een 2,5 a 3K dat lijkt me toch al een aardig budget..

Voorlopig is dit m'n lijstje:

Canyon Neuron (of zelfs spectral?) Geen Lux, das mooi maar mij te saai.
Trek Fuel EX, maar ik vermoed te stug? Tenzij Wim De Vos me een mooie deal kan regelen :D
Orbea Occam
Canny Habit, lijkt mij wel een onderschatte fiets dezer dagen
Specy Stumpjumer, weinig bang for the buck

Ik negeer de BMC Speedfox want dat BMC logo is me te duur. Verder wel een heel mooi ding..

Hoofdzakelijk (spijtig genoeg) gaat hij ingezet worden voor rondjes over Vlaamse toertochten en Bloso routes, 2de plaats komen de prachtige ardennenritten. Klimmen ben ik nooit een held in geweest, dalen des te meer. Springen en drops zijn een prachtig extraatje maar alles boven pakweg een meter vind ik niet nodig en rij ik braaf rond (van zo'n hernias wordt je vanzelf rustiger).

Welke bike over- of onderschat ik? Welke vergeet ik op m'n lijstje?
Makkelijk
Extreme Biker
Extreme Biker

do 21 maart 2019, 14:35

Spectral in 29? Die maken ze al een tijdje niet meer :D

Occam TR H30 is een mooi afgemonteerde trailfully. Remmen meteen naar XT M8000 laten zetten zou ik zeggen.

Als ik zo naar de Neuron's kijk vind ik het persoonlijk jammer dat ze geen AL met hoogwaardigere afmontage dan de 7.0 leveren... wil je graag carbon dan is de 8.0 mooi binnen je budget maar qua afmontage is de 9.0 toch wel duidelijk een aardige upgrade voor 700 euro.

Stuntjumper (ST) is ondanks de niet al te beste prijs-afmontage-verhouding een geweldige bike, het is een goed frame. Hij is wel aan de zware kant en de ST voelt als een fiets met veel meer veerweg dan hij daadwerkelijk heeft.
Fietskes: Work in progress, Orbea Loki & Pinnacle Arkose
Flow&Co
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 21 maart 2019, 15:28

Als je de BMC te duur vind zal je een SC Tallboy ook wel te duur vinden denk ik?
Cube stereo 150, misschien ff too much
YT Jeffsy, misschien ook iets too much

Giant Trance?
Bokmaaa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 21 maart 2019, 15:40

Trek Fuel te stug? Die snap ik niet. Onlangs heb ik nog complimenten gekregen over mn vering van een stumpjumper-rijder. Ik zou hem iedereen aanraden die een fijne complete fiets wil om zowel 'normale' trails op te rijden als af en toe wat ruiger werk.
Snelle Buffer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 21 maart 2019, 20:02

Bokmaaa schreef:
do 21 maart 2019, 15:40
Trek Fuel te stug? Die snap ik niet. Onlangs heb ik nog complimenten gekregen over mn vering van een stumpjumper-rijder. Ik zou hem iedereen aanraden die een fijne complete fiets wil om zowel 'normale' trails op te rijden als af en toe wat ruiger werk.
+1 , hier een fuel ex9 berijder , stug zou ik het zeer zeker niet noemen , en dan rij ik met de dempers "dicht"...
Mrr
Mountainbiker
Mountainbiker

vr 22 maart 2019, 16:43

Ik weet ook maar wat youtube en andere online reviews vertellen en vaak is het moeilijk door de bomen nog het bos te zien..

Alles met 150 is (denk ik) wat veel van het goede? Ik zou liefst meteen naar enduro gaan maar daar heb ik in dit platte land nix aan.

In dit soort bikes mag je niet te veel zeuren over gewicht, maar én minder afgemonteerd én meer gewicht lijken me de Stumpjumper (overigens wel heel mooi he) te schrappen..

Dan gaat het voorlopig:
1) Neuron
2) Occam
3) Fuel

Ik denk niet dat ik nog wat fout kan doen :) Toch blijft de Habbit me intrigeren.. mogelijk omdat Cannondale zo'n kinderdroomfiets was..

Merci alvast voor de raad!!!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

vr 22 maart 2019, 18:25

Als klimmen niet je ding is, als de afdaling je beloning is ('ik heb last van hetzelfde' :winkie: ), overweg dan evt juist een fully die ook lekker vlot klimt, want dalen zul je op iedere fiets waarschijnlijk toch wel doen als een tierelier :wink: ? Ik denk dat alles >150mm inderdaad teveel van het goede wordt.
En als je BMC een 'duur logo' vindt, dat geldt ook voor Cannondale...

Je hebt een mooie top 3 gemaakt.
Van de Occam heb je een 130mm TR en 150mm versie, dan zou ik dus voor die eerste gaan.

Al precies vergeleken welke afmontage je krijgt voor het geld bij elke van de 3 bikes?
Afgelopen maand zijn er oa in de Duitse Bike/Mountainbike wat leuke groepstesten verschenen waarin deze categorie bikes getest werden, leuk leesvoer ter orientatie.
Rob91
Mtb fanaat
Mtb fanaat

zo 24 maart 2019, 17:42

Hoi Forumleden!

Jullie kennen mij misschien van het oriënteren van een nieuwe fiets, maar fietsen lukte mentaal even niet. Ik heb inmiddels al een paar keer gefietst en ging aardig goed!
Inmiddels zijn ook alle 2019 modellen op de markt (bekend). En ik ben nog steeds opzoek naar een allround Fully voor een Nederland en tot en met de Alpen.

Ook ik kijk nog inmiddels naar (in dezelfde prijsklassen als de TS 2,5k a 3k ongeveer) de Orbea Occam tr, Cannondale Habit, Trek Fuel EX, Merida One Twenty, Canyon Neuron. Ik vind het jammer dat de YT Jeffsy CF Comp maar een 1x11 heeft, is dat makkelijk naar 1x12 om te bouwen zonder te veel kosten? Ook hebben veel fietsen helaas die Fox Rhythm en dat zou toch beetje een zwakkere vork zijn (niet alleen omdat Lars het zei, maar leest het ook in revieuws.)
Ook balen dat de Santa Cruz Hightower alleen bij die dure Carbon begint en geen goedkopere Alu’s hebben. En ik wil denk toch wel echt 29” wielen.

Mensen die wel eens kijken op YouTube naar BKXC. Dat is eigenlijk een beetje wat ik op een gegeven moment wil rijden, misschien niet het al te extreme.

Ik vind die Merida One Twenty wel een hele mooie fiets en lees er veel goeds over. Ook de Occam TR, waarvan ik het jammer vind dat hij achter ook maar 120mm is. Ik weet ook niet of voor die 10mm wat uitmaakt achter. Ik ben trouwens ongeveer 176cm lang en gewicht rond 68 tot 75 kilo. (schommelt soms een beetje :oops:) Weet iemand nog opties wat op de 140mm voor en achter lijkt net als de Jeffsy of anders toch gewoon 130 fietsen. Liefst heb ik ook Sram vanaf GX (in combi met NX mag in principe ook) zelfde voor Shimano SLX en XT.
Ik houd dit topic goed in de gaten! :-q
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

zo 24 maart 2019, 23:31

Rob91 schreef:
zo 24 maart 2019, 17:42
Hoi Forumleden!

Jullie kennen mij misschien van het oriënteren van een nieuwe fiets, maar fietsen lukte mentaal even niet. Ik heb inmiddels al een paar keer gefietst en ging aardig goed!
Inmiddels zijn ook alle 2019 modellen op de markt (bekend). En ik ben nog steeds opzoek naar een allround Fully voor een Nederland en tot en met de Alpen.

Ook ik kijk nog inmiddels naar (in dezelfde prijsklassen als de TS 2,5k a 3k ongeveer) de Orbea Occam tr, Cannondale Habit, Trek Fuel EX, Merida One Twenty, Canyon Neuron. Ik vind het jammer dat de YT Jeffsy CF Comp maar een 1x11 heeft, is dat makkelijk naar 1x12 om te bouwen zonder te veel kosten? Ook hebben veel fietsen helaas die Fox Rhythm en dat zou toch beetje een zwakkere vork zijn (niet alleen omdat Lars het zei, maar leest het ook in revieuws.)
Ook balen dat de Santa Cruz Hightower alleen bij die dure Carbon begint en geen goedkopere Alu’s hebben. En ik wil denk toch wel echt 29” wielen.

Mensen die wel eens kijken op YouTube naar BKXC. Dat is eigenlijk een beetje wat ik op een gegeven moment wil rijden, misschien niet het al te extreme.

Ik vind die Merida One Twenty wel een hele mooie fiets en lees er veel goeds over. Ook de Occam TR, waarvan ik het jammer vind dat hij achter ook maar 120mm is. Ik weet ook niet of voor die 10mm wat uitmaakt achter. Ik ben trouwens ongeveer 176cm lang en gewicht rond 68 tot 75 kilo. (schommelt soms een beetje :oops:) Weet iemand nog opties wat op de 140mm voor en achter lijkt net als de Jeffsy of anders toch gewoon 130 fietsen. Liefst heb ik ook Sram vanaf GX (in combi met NX mag in principe ook) zelfde voor Shimano SLX en XT.
Ik houd dit topic goed in de gaten! :-q
Ik denk dat je dit beter in je eigen topic kan plaatsen want dat is A overzichtelijker imv eerder gegeven info en B geen topic hijack :wink:
Mach 4
Primal

-Life begins at the end of your comfort zone-
Plaats reactie