Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Tijd voor een cursus dan? :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

suravida schreef: di 10 december 2019, 16:28 Tijd voor een cursus dan? :winkie:
:-q
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Nog eens wat van mijn kant uit.

Afgelopen zondag de modderige toertocht van Cranendonck gereden. Het was iets minder modderig dan verwacht maar toch.
Deze keer op de Isaac Hadron. Daar liggen normaliter 38 mm Challenge gravelgrinder banden op maar die heb ik voor deze tijd van
het jaar vervangen door een setje WTB Nano 40 mm. En dat ging super. Bijkomend voordeel van de Hadron is dat de SKS spatborden ook passen. niks geen geklapper of gerammeld tijdens de 59 km van de toertocht. En ik bleef lekker schoon :-q

Afbeelding

De aandrijflijn was wel een beetje verstopt onder de slijk.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Grr lukt mij niet foto te plaatsen van mijn gravelbike vanaf mijn telefoon.
Wie weet hoe zal het hier vast niet mogen vragen maar doe het toch kom er niet uit
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Pinkbike.com account aanmaken en uploaden maar 😋
Same shit, different day :winkie:
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Gaat mij niet lukken ben noob in dat soort dingen haha
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

url=https://www.linkpicture.com/view.php?im ... 1892331849]Afbeelding[/url

Dit was op mijn bikepacking weekje in het mooie Drenthe slapen deed ik bij vrienden op de fiets.
Dit is mijn eerste fiets met een krom stuur, verder heb ik ook een mtb en een e bike voor het woon werk verkeer
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

pinda1974 schreef: wo 18 december 2019, 23:20 url=https://www.linkpicture.com/view.php?im ... 1892331849]Afbeelding[/url

Dit was op mijn bikepacking weekje in het mooie Drenthe slapen deed ik bij vrienden op de fiets.
Dit is mijn eerste fiets met een krom stuur, verder heb ik ook een mtb en een e bike voor het woon werk verkeer

Lekker kleurtje!

Wat voor banden heb je erop liggen? Interessant profiel voor de winter😊

Best wel wat bagage voor een weekje, neem aan zonder tent omdat je bij vrienden sliep?
Ben wel benieuwd naar het gewicht volgepakt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Pat. schreef: di 17 december 2019, 13:41 Nog eens wat van mijn kant uit.

Afgelopen zondag de modderige toertocht van Cranendonck gereden. Het was iets minder modderig dan verwacht maar toch.
Deze keer op de Isaac Hadron. Daar liggen normaliter 38 mm Challenge gravelgrinder banden op maar die heb ik voor deze tijd van
het jaar vervangen door een setje WTB Nano 40 mm. En dat ging super. Bijkomend voordeel van de Hadron is dat de SKS spatborden ook passen. niks geen geklapper of gerammeld tijdens de 59 km van de toertocht. En ik bleef lekker schoon :-q

Afbeelding

De aandrijflijn was wel een beetje verstopt onder de slijk.
Prima setjes spatborden he? Ik heb ze sindskort ook, zijn ideaal. Heb jij ze onder de bevestigingspunten nog van bescherming voorzien?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Fadje104 schreef: do 19 december 2019, 07:54
pinda1974 schreef: wo 18 december 2019, 23:20 url=https://www.linkpicture.com/view.php?im ... 1892331849]Afbeelding[/url

Dit was op mijn bikepacking weekje in het mooie Drenthe slapen deed ik bij vrienden op de fiets.
Dit is mijn eerste fiets met een krom stuur, verder heb ik ook een mtb en een e bike voor het woon werk verkeer

Lekker kleurtje!

Wat voor banden heb je erop liggen? Interessant profiel voor de winter😊

Best wel wat bagage voor een weekje, neem aan zonder tent omdat je bij vrienden sliep?
Ben wel benieuwd naar het gewicht volgepakt.
Zitten nu nog standaard banden op van giant 40 mm die rij ik eerst op dan komen er wat dunnere op, ik had niet zoveel bij mij hoor kwa bepacking de fietstassen waren eigenlijk voortassen dus vrij klein past niet veel in.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Nues frame, van road/gravel commuter (Soma Double Cross DC) naar meer een bike met wat meer MTB profiel (dikkere banden en alu). Ik wil deze fiets gebruiken voor de langere ritten met mtb routes er tussendoor.

Ik had het frame al hoog op mijn lijst staan, hij was echter uitverkocht als frame. Tijdje terug stond het frame ineens in de uitverkoop op chainreaction... Tsja, dan is de keuze makkelijk.

NS Rag+ alu frame, carbon vork en 1x10 sram aandrijving. Spyre remmen, WTB Nine line 2.0 / Riddler 45mm, Hope 20Five wielen en een Ritchey Venturemax stuur. Volgens NS passen er 45mm bandjes in, echter er past een 2.0 aan de voorkant :-q

Afbeelding

Afbeelding
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 19 december 2019, 08:09
Pat. schreef: di 17 december 2019, 13:41
Afgelopen zondag de modderige toertocht van Cranendonck gereden. Het was iets minder modderig dan verwacht maar toch.
Bijkomend voordeel van de Hadron is dat de SKS spatborden ook passen. niks geen geklapper of gerammeld tijdens de 59 km van de toertocht. En ik bleef lekker schoon :-q
Prima setjes spatborden he? Ik heb ze sindskort ook, zijn ideaal. Heb jij ze onder de bevestigingspunten nog van bescherming voorzien?
Nee, dat heb ik niet gedaan. Maar ik ben benieuwd naar wat de lak doet zonder beschermingstape. Ik laat de spatborden ook zitten. Dus niet continue demonteren/monteren.
Bij veel wisselen zou ik wel tape gebruiken idd.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Mag mij vanaf vandaag ook de gelukkige eigenaar van een "gravelracer" noemen. :D

Hij was 11 jaar geleden geboren als 26" Hardtail, maar nu ontpopt tot Gravelracer.

Het stuur is vervangen door een wielren stuur dat ik nog had liggen en de stuurstang vervangen van 110mm naar 35mm om weer met mijn reach uit te komen.

Voor de shifters is er een setje Shimano Tiagra ST-4720 (2x10) op gegaan.
Deze werkt prima met de huidige 9speed deraileur/casette.
Aan de voorkant heb ik het kleinste tandwiel er af gehaald en de deraileur zo afgesteld dat hij met de 2 speed shifter werkt.
Ook heb ik de originele remklauwen gebruikt, mis nog wel wat remkracht, maar dat kunnen ook de blokken nog zijn.

De vork heb ik bewust niet vervangen.
Na een testrondje met de vork geblokkeerd (lockout) was de eerste gedachte al snel "waarom dit als het ook anders kan".
Wel heb ik de vork iets meer druk gegeven waardoor hij wat stugger is.

Voor de wielen is er een setje DT Swiss E1800 Spline in gegaan met Schwalbe G-One Speed TLE (tubeless).
Bedoeling was deze alleen voor >90% asfalt en wat zand/gravel weggetjes te gebruiken.
Maar na een testrondje vandaag kwam ik er achter dat je best een heel eind kan gaan met die dingen.
Zelfs het Col du Kragge mtb parcours hier in Bergen op Zoom was geen probleem.
Al was het wel met enige voorzichtigheid afdalen.
Alleen op wortels, los zand en modder krijgen ze het moeilijk.
Kan als ik echt wil gaan raggen met deze fiets er altijd zo een set van mijn 26" MTB wielen inzetten.

Vind het erg leuk rijden, zeker op stukken waar hij het wat moeilijker heeft.
Vraagt veel concentratie en beheersing op stukken waar je op de 29er zonder na te denken doorheen ploegt.

En dan de fotos...

Voor de operatie:

Afbeelding

En na:

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In mijn zoektocht naar een gravelracer blijf ik enkel van die gedrongen kleine racefietsjes tegen komen. Long en slack is duidelijk nog erg ver weg in dit wereldje.

Ontkom bijna niet aan een ht met als nadeel het ontbreken van nokjes voor achterdrager en vindt maar eens een betaalbare carbonnen vork met nokjes.
Plaats reactie