Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Alsof die Sonder Camino is gemaakt voor de paden hier. Gisteren besloot ik dat het tijd werd voor een wat langere rit, en ik had nog een mooie opgeslagen op de PC, over de UHR via Wageningen en Ede naar de Ginkelse Heide en via Grebbelinie weer terug naar Austerlitz. De planner van de Fietsersbond schotelt je echt de leukste paadjes voor, als je tenminste niet voor de racefietsoptie kiest maar ook over onverhard laat routeren.

Ik vertrok om half negen, rond het vriespunt nog. Herten springen je om de oren op de Maarnse Grindweg, en de enige anderen die ik zie zijn MTBers die uitzwermen over de UHR. Na de afslag Kwintelooijen wordt het onbekend terrein voor mij - en gelukkig ook wat vlakker, want ik kom in open veld, met wind tegen. Gelukkig ben ik nog niet op de terugweg. Via de Wageningen University en wat schitterende gravelpaden (en helaas ook steeds meer betonplaten) kom ik uiteindelijk na iets van 56km op de Ginkelse Heide, tijd voor een stop van 10 minuutjes voor een reepje en ontbijtkoek, en even lopen om de tenen op te warmen. Handschoenen zijn dan helaas al veel te warm.
Via verschillende mooie kleine paadjes langs de Grebbelinie (je komt níemand tegen) rij ik uiteindelijk via Scherpenzeel weer naar bekend terrein - nog één nare klim rest me, dan nog net geen 100km gereden. Boven de 20 lukt daar niet meer, maar eenmaal over de Woudenbergseweg ruik ik stal, en na 105 km rij ik Austerlitz weer in. Toch nog een aardig gemiddelde voor mijn doen - maar daar ging het niet om. Schitterende route, schitterend weer en super gereden op een prima fiets. Dat gravelen is zo gek nog niet!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Hallo allemaal, ik heb met veel plezier alle berichten in deze rubriek gelezen.
Het gravel rijden of racen waar jullie het hier over hebben fascineert mij ook steeds meer en daarom ben ik mij gaan oriënteren op de markt van de gravel fietsen.
Er zijn echt mooie fietsen te koop zowel wat betreft het uiterlijk als de technische specs..

Nu heeft Giant een nieuw model voor de gravel de Revolt uitgebracht, heeft iemand deze al gezien of aan de tand gevoeld? Het lijkt mij een hele mooie fiets, alleen jammer dat ze alleen de "0" en de "2" hier voeren en de "1" hier niet leverbaar is.
Dus het topmodel en het instapmodel zijn hier leverbaar maar het tussenmodel niet, altijd jammer als die je het meeste aanspreekt, omdat je thuis ook het één en ander moet uitleggen €€€€.

Ik ga me komende maand maar eens verdiepen in de gavel fietsen en wil van mijn eindejaars bonus een fiets aanschaffen dus ik heb nog even de tijd om een keuze te maken.

Groeten Ramon
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ziet eruit als een leuke fiets, met name de "1", inderdaad. Als het goed is heeft die SRAM Apex1, en hoewel eenvoudig, is dat prima schakelend spul. Denk echter niet dat je met de "2" verkeerd zult gaan - maar waarom precies een Giant? Ik zag ook mooie Cannondale's langskomen, laatst, om maar wat te noemen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Een van de dingen is dat de Giant revolt ruimte voor 45 mm banden in 29" heeft en dat spreekt mij wel aan.
Ook de carbon velgen zijn wel gaaf natuurlijk, en het oranje frame alleen niet oranje in de '0' versie.

Ramon
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ramon2 schreef: ma 5 november 2018, 14:48 Een van de dingen is dat de Giant revolt ruimte voor 45 mm banden in 29" heeft en dat spreekt mij wel aan.
Ook de carbon velgen zijn wel gaaf natuurlijk, en het oranje frame alleen niet oranje in de '0' versie.

Ramon
Voor mij moet een gravelracer vooral overtuigen door eenvoud en robuustheid. Interne kabelgeleiding, hydraulische remmen, pressfit BB - voor mij hoeft het allemaal niet. Wat dat betreft is het niet anders dan een MTB.
Ik laat me niet gauw verleiden door zaken als carbon frame of velgen. Maar dat ben ik - voor mijn gebruik is een bandbreedte van 40mm meer dan zat, er zit nu iets van 37-38mm op en daar kom ik overal prima mee weg.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ok bedankt voor je reactie.
Ik ga er nog ff over denken en rond kijken wat er allemaal aan gravel bikes op de markt is en kijken of ermee kan rijden en/of tests en ervaringen kan vinden.

Als iemand nog tips heeft, dan graag natuurlijk.

Ramon
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Als je niet perse 1x wilt of hydraulische remmen wilt, zie ik niet wat er mis is met de 2 eigenlijk! In tegenstelling tot Kapitein houd ik wel van wat dikkere banden in mijn gravelbike, maar dat ligt er een beetje aan wat je er mee doet denk ik.

Aan de hand van dat laatste moet je ook goed bepalen welke/wat voor soort gravelbike je wilt. Ze zijn lang niet allemaal hetzelfde qua gevoel/geo. Wat ben je van plan er mee te gaan doen? Zoek je meer racy of meer tour etc?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Begrijp me goed, ik zie ook niet iets wat er met die twee mis zou zijn! Het zou alleen niet míjn keuze zijn. Ik heb met de mijne inmiddels al wat stukjes MTB route gepakt en dat gaat dus gewoon. Niet zo lekker als op een MTB, maar daar heb ik dus ook een MTB voor :). Voor de mix van gravel, bospaden, kasseitjes en asfalt kom ik met 37-40mm prima uit de voeten. De achtervork kan waarschijnlijk nog wel een stuk meer aan, de voorvork wordt dan al gauw te krap.

De overige eisen die ik stel maken het onderhoud dat ik nagenoeg allemaal zelf doe, een stuk makkelijker. En: de prijs was er ook naar - onder de €900,-...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Maakt toch ook niet uit, het gaat toch om zijn keuze :winkie: Mijn reactie was ook eigenlijk gewoon op zijn post, niet op die van jou.

Qua bandbreedte blijft het gewoon een kwestie van wat je ermee wilt doen, 40 kom je prima mee weg bij het meeste ja.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

floris500 schreef: di 6 november 2018, 11:06 Maakt toch ook niet uit, het gaat toch om zijn keuze :winkie: Mijn reactie was ook eigenlijk gewoon op zijn post, niet op die van jou.

Qua bandbreedte blijft het gewoon een kwestie van wat je ermee wilt doen, 40 kom je prima mee weg bij het meeste ja.
Hear hear :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Heren,

bedankt voor de reacties tot nu toe.
Voor mij is belangrijk dat ik brede banden kan monteren, tot 45mm zou wel heel fijn zijn.
Bagage mogelijkheden, bijvoorbeeld een bagage rekje, kan monteren i.v.m. met eventuele trekking of meerdaagse ritten.
Dubbel blad voor dus 2 x 11 versnellingen.
De looks van de bike is ook fijn als dat klopt.

Bij de Giant twijfel ik of er een rekje gemonteerd kan worden als ik de zo foto's bekijk.
Vandaag de checkpoint van Trek bekeken ziet er erg goed uit en voldoet aan de 3 bovenstaande eisen maar de kleur van de SL5 moet ik even aan wennen. Waarom zo onopvallend grijs?
Ook een Wilier bekeken de Jaroon die me aanstond heeft een enkel blad voor, dus 1 x 11.

Nog zat te kiezen en ik kom er vast wel uit en ook nog wel meer fietsen tegen die ik kan overwegen.

Allerbelangrijkste is dat hij goed zit en rijdt natuurlijk.

Groeten Ramon
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Het is natuurlijk persoonlijk, maar die 1x kan je vast aan wennen. Ik zou niet weer terugwillen naar een voorderrie in ieder geval.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ramon2 schreef: di 6 november 2018, 15:58 Heren,

bedankt voor de reacties tot nu toe.
Voor mij is belangrijk dat ik brede banden kan monteren, tot 45mm zou wel heel fijn zijn.
Bagage mogelijkheden, bijvoorbeeld een bagage rekje, kan monteren i.v.m. met eventuele trekking of meerdaagse ritten.
Dubbel blad voor dus 2 x 11 versnellingen.
De looks van de bike is ook fijn als dat klopt.

Bij de Giant twijfel ik of er een rekje gemonteerd kan worden als ik de zo foto's bekijk.
Vandaag de checkpoint van Trek bekeken ziet er erg goed uit en voldoet aan de 3 bovenstaande eisen maar de kleur van de SL5 moet ik even aan wennen. Waarom zo onopvallend grijs?
Ook een Wilier bekeken de Jaroon die me aanstond heeft een enkel blad voor, dus 1 x 11.

Nog zat te kiezen en ik kom er vast wel uit en ook nog wel meer fietsen tegen die ik kan overwegen.

Allerbelangrijkste is dat hij goed zit en rijdt natuurlijk.

Groeten Ramon
Check anders eens de Nukeproof Digger. Of, ook een mooie, de Cannondale Topstone. Of, dare I say, de verschillende variaties van Alpkit/Sonder Bikes.

Ik ben het overigens wel eens met Bokmaaaaaaaaaa, maaaaaaaar ik weet nog niet hoe snel ik tegen de beperkingen van de 40-42 ga aanlopen als ik echt de heuvels in zou gaan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Kijk ook eens bij Kona, misschien is de Rove NRB DL of Libre wel iets (beide 650b)? Sutra LTD (700c) ook erg mooie fiets vind ik persoonlijk, wel 1x11. Cotic Escapade ook leuk, weet enkel niet 100% zeker of ze nou ook volledige fietsen leveren buiten de UK (ben ook totaal niet bevooroordeeld over deze merken) :winkie: :bier: Er zijn nog wel tig prachtige bikes, maar er komt verder even niks boven drijven.

Welk budget moeten we eigenlijk aan denken? 2000?
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Bedankt weer, ik ga naar die fietsen kijken.

Ramon
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Plaats reactie