Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Grappig...

Je kwalificeert jezelf eerst als sort off bandengoeroe en kan volgens jouw zelf bruikbare tips aan ons geven.

Later in je post schrijf je dat jezelf de verkeerde bandjes hebt gemonteerd...

LOL.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

hallobrecht schreef: vr 14 juni 2019, 21:44 Voor die banden wil ik advies vragen hier: Voor mijn do-it all doel dacht ik aan Schwalbe G-ones of een Challenge dune pro. Van die laatste lees ik dat ze er moelijk om gaan. Hebben jullier ervaringen hiermee of een ander voorstel? (en ja: ik wil voor de looks echt een bruine wang)
Ik heb de G-Ones en die bevallen erg goed.
Rij zo'n 50% asfalt, 25% schelpen paden en 25% zandpaden.
Op asfalt rollen ze heel licht en off road genoeg grip.
Als je echt de MTB routes wilt rijden heb je meer grip nodig.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat laatste ben ik niet met je eens, mtb route Bergen op Zoom gaat gewoon lekker op mijn 40mm G ones, 2 rondjes Lage Vuursche ging lekker snel en zelfs stukken Bergschenhoek zijn te doen. In de regen zit je wel wat sneller aan de grenzen van de grip, maar droog rijden ze super. En verder gebruik ik ze veel voor woon werk en af en toe wielrenners opjagen. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hallobrecht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 12 juni 2019, 22:44

genoeg goede recenties gelezen, zojuist een paar G-one allrounds besteld. #kanniewachte
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

suravida schreef: za 15 juni 2019, 12:45 Dat laatste ben ik niet met je eens, mtb route Bergen op Zoom gaat gewoon lekker op mijn 40mm G ones, 2 rondjes Lage Vuursche ging lekker snel en zelfs stukken Bergschenhoek zijn te doen. In de regen zit je wel wat sneller aan de grenzen van de grip, maar droog rijden ze super. En verder gebruik ik ze veel voor woon werk en af en toe wielrenners opjagen. ;-)
Ik was het woord 'wellicht' vergeten.
De één vindt het prima, de ander wil meer grip.
Ik rij zelf niet zo hard en heb niet meer grip nodig dus voor mij is het prima.
Maar er zijn er ook genoeg die een Racing Ralph of vergelijkbaar hebben voor MTB routes.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Geralt schreef: za 15 juni 2019, 09:46 Grappig...

Je kwalificeert jezelf eerst als sort off bandengoeroe en kan volgens jouw zelf bruikbare tips aan ons geven.

Later in je post schrijf je dat jezelf de verkeerde bandjes hebt gemonteerd...

LOL.
Omdat ik hier dus van geleerd heb gaf ik zelf de tip niet banden te kopen voor die eene 10% van de rit😅 en de nano ligt er bij mij nog op omdat ik de gravelbike toch maar weg ga doen.. kan mn draai niet echt vinden ook met recht stuur helaas..
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een gravelbike naast mijn fully.

Waarom een gravelbike: Een stuk lichter dan de fully op de lokale conditie rondes, ik ben woonachtig in de Achterhoek, daarom veel onverhard ter beschikking,en veel tochten in de regio zijn ook geschikt voor cyclo/gravel rijders. Daarnaast heb ik weleens nachtelijke visioenen over meerdaagse tochten.

Nu heeft een lokale dealer twee potentiële fietsen in het assortiment, graag jullie meningen/ervaringen:

https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... =undefined

https://www.ridley-bikes.com/nl/product/x-trail-alloy/

Beide fietsen passen binnen het gestelden budget(1800-2000.)
Ik hoor graag of dit het aanschaffen waard is op basis van mijn situatie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of je terreinrijden leuk vind op een gravelracer of niet is een kwestie van smaak. Het kan iig wel ;-)

Persoonlijk zie ik er niet zoveel in, probeer iig voor jezelf in te schatten of het je ding is voor je een miskoop doet. In jouw geval zou het alternatief een lichte hardtail of volledig starre mtb kunnen zijn, da's toch net wat minder spartaans als een gravelracer. Als de bedoeling is om vooral terreinkm's te maken zou dat mijn voorkeur hebben (maar zoals gezegd: smaak), wil je ook regelmatig verhard rijden kan een gravelracer een mooi alternatief zijn.

Ik heb zelf wel een gravelracer, maar dat is vooral omdat die een stuk relaxter zitten als een pure racefiets. 95% van mijn km's op die fiets zijn verhard, en verder wat schelpenpaadjes en eenvoudige bospaden.

De afmontage van gravelracers in jouw voorgestelde prijssegment is vaak heel aardig, 105 met hydraulische schijfremmen is prima spul. Waar wel vaak wat op beknibbeld wordt zijn de wielen: basic naven (vaak Formula) en niet al te lichte velgen. Voldoen wel hoor, maar het is geen topspul. Iig zijn het de onderdelen die wat mij betreft bovenaan een eventuele upgrade-lijst staan.

Verder kun je letten op nokjes voor een drager als je meerdaagse tochten overweegt. Ik weet dat het mode is om alles "bikepacking-style" aan de fiets te knopen, maar nokjes kunnen imo toch wel een meerwaarde zijn voor tochten met bagage.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

hallobrecht schreef: vr 14 juni 2019, 21:44 Ja, was ook niet helemaal duidelijk, ik stelde die vraag vooral omdat ik juist alleen het stuur wilde. En guess what: die is nu naar me onderweg. Dank aan Maurice

En hier dan ook alvast een (slechte telefoon kwaliteit) foto: het is een Kona Rove Al, die al wat geupgrade is: voor 2 blaadjes, shimano 105 shifters en derailleurs, hydraulische schijven, DT Swiss assen, ander stuur...

Het wordt mijn do-it-all bike: de vakantiefiets die ik nog wilde kopen, de vervanger voor mijn racefiets en stadsfiets en ook de MTB. Eerlijk is eerlijk: mijn racefiets rondjes zijn vnml woon-werk, de tourtochten een sporadische amstel gold of zo, en eens per jaar een 1/4 e triathlon mijn mtb avonturen redelijk beperkt en vnml in NL. Oftewel: ik denk dat ik met wat aanpassingen alles kan doen met deze.

Dat stuur wordt dus weer een stuur met lichte flare, de remleiding naar achter wordt weer netjes weggewerkt (is te kort nu) en er komen andere banden op. Voor de looks wordt nog meer klassiek: bruin stuurlint en bruine wangen op de banden het liefst, wellicht nog een cambium zadel.

Afbeelding

Voor die banden wil ik advies vragen hier: Voor mijn do-it all doel dacht ik aan Schwalbe G-ones of een Challenge dune pro. Van die laatste lees ik dat ze er moelijk om gaan. Hebben jullier ervaringen hiermee of een ander voorstel? (en ja: ik wil voor de looks echt een bruine wang)
Jammer dat de vorige eigenaar er meer een racefiets van heeft gemaakt, gelukkig breng je hem weer terug naar zijn oorspronkelijke doelstelling :-q

Stuurlint/skinwalls zal m goed staan :winkie:
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

kermit schreef: ma 17 juni 2019, 09:32 Of je terreinrijden leuk vind op een gravelracer of niet is een kwestie van smaak. Het kan iig wel ;-)

Persoonlijk zie ik er niet zoveel in, probeer iig voor jezelf in te schatten of het je ding is voor je een miskoop doet. In jouw geval zou het alternatief een lichte hardtail of volledig starre mtb kunnen zijn, da's toch net wat minder spartaans als een gravelracer. Als de bedoeling is om vooral terreinkm's te maken zou dat mijn voorkeur hebben (maar zoals gezegd: smaak), wil je ook regelmatig verhard rijden kan een gravelracer een mooi alternatief zijn.

Ik heb zelf wel een gravelracer, maar dat is vooral omdat die een stuk relaxter zitten als een pure racefiets. 95% van mijn km's op die fiets zijn verhard, en verder wat schelpenpaadjes en eenvoudige bospaden.

De afmontage van gravelracers in jouw voorgestelde prijssegment is vaak heel aardig, 105 met hydraulische schijfremmen is prima spul. Waar wel vaak wat op beknibbeld wordt zijn de wielen: basic naven (vaak Formula) en niet al te lichte velgen. Voldoen wel hoor, maar het is geen topspul. Iig zijn het de onderdelen die wat mij betreft bovenaan een eventuele upgrade-lijst staan.

Verder kun je letten op nokjes voor een drager als je meerdaagse tochten overweegt. Ik weet dat het mode is om alles "bikepacking-style" aan de fiets te knopen, maar nokjes kunnen imo toch wel een meerwaarde zijn voor tochten met bagage.
Dank voor je antwoord!

In mijn optiek lijkt een gravelracer veelzijdiger, smallere bandjes mogelijk(desnoods met een tweede wielset) en veel aantrekkelijker voor gebruik op de weg. Naar schatting 70% op de weg en 30 offroad. Maar een goede hardtail is zeker het overwegen waard!

Thanks
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Bij die verhouding zou ik zeker voor een gravelbike gaan :-q

Overigens is die opgegeven max bandbreedte van de Ridley wel karig, 36 mm :~ Dat zou voor mij al een deal-breaker zijn
Laatst gewijzigd door floris500 op ma 17 juni 2019, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Je zou ook een cube nuroad kunnen overwegen die is in de basis wat goedkoper, en dan meteen een mooie extra wielset erbij kopen.

Past ook nog wel in het budget denk ik.

Succes met de keuze stress.


Fadje104 schreef: ma 17 juni 2019, 07:51 Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een gravelbike naast mijn fully.

Waarom een gravelbike: Een stuk lichter dan de fully op de lokale conditie rondes, ik ben woonachtig in de Achterhoek, daarom veel onverhard ter beschikking,en veel tochten in de regio zijn ook geschikt voor cyclo/gravel rijders. Daarnaast heb ik weleens nachtelijke visioenen over meerdaagse tochten.

Nu heeft een lokale dealer twee potentiële fietsen in het assortiment, graag jullie meningen/ervaringen:

https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... =undefined

https://www.ridley-bikes.com/nl/product/x-trail-alloy/

Beide fietsen passen binnen het gestelden budget(1800-2000.)
Ik hoor graag of dit het aanschaffen waard is op basis van mijn situatie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

floris500 schreef: ma 17 juni 2019, 11:33 Bij die verhouding zou ik zeker voor een gravelbike gaan :-q

Overigens is die opgegeven max bandbreedte van de Ridley wel karig, 36 mm :~ Dat zou voor mij al een deal-breaker zijn
+ 1, zowel voor de maximale bandenmaat als voor de keuze gravelracer ;-)
Op straat vind ik een dropbar-fiets echt wel fijner rijden als een fiets met mtb-stuur en als het grootste deel van je km's verhard zijn is een gravelracer dan een mooie keus.

Er loopt ook nog een topic over bredere 650b wielsets in een gravelracer, ALS je twee wielsets zou overwegen is dat misschien een optie. Een 650b setje met 2.0 bandjes voor de terreinritten en gewoon 700c met 38~40mm bandjes voor de weg.
Maar dat is alweer duurder natuurlijk, ingeval van één wielset zou ik gewoon de 700c aanhouden en hooguit bandjes wisselen. Hoewel een Schwalbe G-one allround ook op straat heel behoorlijk rolt, als je niet volle bak mee hoeft te knallen met een groepje racers kun je die gewoon laten zitten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kan dat laatste beamen. Gisteren een ritje met van alles wat gedaan, van de bossen op de UHR tot de fruitboomgaarden ten zuiden ervan. Gravel, bosgrond, asfalt. Dat laatste verreweg het meeste en met de WTB riddlers was een gemiddelde van 28 op 64km geen moeite. Bandjes op 3bar en accepteren dat je geen volwaardige raceband hebt. Maar dat taludje af kan dan weer wel :tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Morgen maggie weer op pad.
En gezien ik te lui ben om banden te wisselen laat ik de wtb's lekker erop liggen.

Qua keuzestress ben ik zeer gecharmeerd van de Topstone Sora. Vooral qua hoeken etc.
Beetje vergelijkbaar met de Trek checkpoint AL.
Heb je nog budget over voor andere wielen. (waar ik voor de gravel ook naar aan het kijken ben.) Fullcrum 7 oid. Goed genoeg voor mij en niet te duur ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie