Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Ik heb sinds dit weekend mijn topstone 105 binnen
mooie foto maar van de fiets is niet heel veel te zien. Decathlon? :lol:
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

supermoos2907 schreef: ma 15 april 2019, 15:01 Heeft er hier iemand ervaring met 650b "RoadPlus", zoals de WTB Horizon t.o.v. "normale" 700C banden? Ik heb geen enkel vergelijkingsmateriaal, want zit meestal op de MTB.

Ik heb een aantal ritten gemaakt op de RoadPlus variant met wat mannen op de weg en dat gaat best aardig. Vraag me enkel af of het de moeite loont om te investeren in een setje slicks op 700C - minder flexibel qua inzetbaarheid, maar wellicht sneller op de weg?

Of gewoon 650b RoadPlus aanhouden, maar investeren in een betere set wielen voor die specifieke fiets, in plaats van de stock WTB Asym i23 met Formula naven..

Of misschien stoppen met zeiken en gewoon gaan fietsen. 8)
Geen ervaring, maar meeste reviews geven aan dat je "niet veel" inlevert in snelheid . Als je max op de weg wilt presteren zou ik eerder investeren in een 700C wielset erbij. Met een dure set 650B wielen zal het niet sneller worden....of gewoon harder trappen? :winkie:
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

dale c schreef: di 16 april 2019, 07:28
Ik heb sinds dit weekend mijn topstone 105 binnen
mooie foto maar van de fiets is niet heel veel te zien. Decathlon? :lol:
Cannondale :wink:
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
B@rry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 11:13
Mijn mountainbike: Scott Genius 930 (2013)
Contacteer:

kermit schreef: vr 12 april 2019, 17:11 Bedankt!
Het ging door mijn hoofd dat ik nog zonder clutch derrie rij op de Genesis. Aan de andere kant heb ik -met mijn gebruik- ook geen last van een aflopende ketting of geklapper...
Dus hoe nodig heb ik die clutch :D
Misschien bij twijfel een kettinggeleider monteren aan de voorkant? Is goedkoper dan een nieuwe derrie, en die kun je dan later vervangen bij slijtage.
Be nice :-q
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

@ Kermit
Sram rival shifters. 10 speed long cage en met een hubje kun je zelfs 46 tanden aan.

Hier kun je er meer over lezen:
https://www.mountainbike.nl/specials/gr ... hitchhiker

Het staat gewoon in een special beschreven hier.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Vandaag kwam ik de GPX van de Dirty Boar tegen. 170km door België en Duitsland.

Iemand bekend met deze route? Zo ja, is deze buiten het event om overal legaal te rijden? En, wie voelt er wat voor om deze met meerdere te gaan rijden?

GPX: https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... -boar-2017 of https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... dirty-boar
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Lijkt me erg gaaf om te doen, enkel 170 km op 1 dag trap ik niet weg (nu sowieso niet) :winkie:
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Ik heb deze ook maar eens op mijn lijstje gezet. misschien voor 2020 ofzo.

Wil dit jaar zien om de strade bianche achterhoek te doen.

https://www.stradebiancheachterhoek.com/n-a/
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

170 ga ik ook niet redden denk ik :-{

Ik had dit topic ooit opgestart voor interessante gravel rides en routes. Misschien handig?

viewtopic.php?f=18&t=140624
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

floris500 schreef: wo 24 april 2019, 09:11 Lijkt me erg gaaf om te doen, enkel 170 km op 1 dag trap ik niet weg (nu sowieso niet) :winkie:
Lengte is uiteraard discutabel. Het gebied spreekt mij vooral aan voor de gravelbike, een keer op verkenning gaan voel ik wel wat voor.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

R&DY schreef: wo 24 april 2019, 09:18 Ik heb deze ook maar eens op mijn lijstje gezet. misschien voor 2020 ofzo.

Wil dit jaar zien om de strade bianche achterhoek te doen.

https://www.stradebiancheachterhoek.com/n-a/
Ik heb de eerste editie gereden, maar er is weinig 'wit' aan, meet 'zwart'. Als je het mij vraagt was het een veredelde veldtourtocht.

Ik hoop dat ze er voor zorgen dat ze de naam Strade Bianche meer eer aandoen.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

The Flying V schreef: di 23 april 2019, 17:31 Vandaag kwam ik de GPX van de Dirty Boar tegen. 170km door België en Duitsland.

Iemand bekend met deze route? Zo ja, is deze buiten het event om overal legaal te rijden? En, wie voelt er wat voor om deze met meerdere te gaan rijden?

GPX: https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... -boar-2017 of https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... dirty-boar
Toevallig deze rit een paar weken geleden gereden. Zaterdag overnacht in Roetgen en van daaruit de volgende ochtend om 9:00 gestart, nog ergens koffie en gebak gedaan, in de middag ergens wat gegeten en om 17:30 terug. Vond het het beste punt om de route te starten. Laatste gedeelte is dan wat meer easy fietspaden (Vennbahnradweg) als je al wat km’s/hm’s hebt gehad. Wij kwamen op ong. 2300hm’s.
Vond het een mooie rit met aardig wat variatie in landschap en terrein. Veel schotter met in laatste gedeelte een leuke singletrack. Zeker een aanrader wat mij betreft.
Ik heb ‘m op een koga beachracer gereden met 2.25 G-One allround. Voor mij de beste graveleur/anyroad, zeker met deze breedte. Voor mij geen smallere versie. Van mul zand, bij ons aan de kust tot wortels en grove schotter. Ram echt overal overheen met deze combi.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

debe schreef: wo 24 april 2019, 23:56 Toevallig deze rit een paar weken geleden gereden. Zaterdag overnacht in Roetgen en van daaruit de volgende ochtend om 9:00 gestart, nog ergens koffie en gebak gedaan, in de middag ergens wat gegeten en om 17:30 terug. Vond het het beste punt om de route te starten. Laatste gedeelte is dan wat meer easy fietspaden (Vennbahnradweg) als je al wat km’s/hm’s hebt gehad. Wij kwamen op ong. 2300hm’s.
Vond het een mooie rit met aardig wat variatie in landschap en terrein. Veel schotter met in laatste gedeelte een leuke singletrack. Zeker een aanrader wat mij betreft.
Ik heb ‘m op een koga beachracer gereden met 2.25 G-One allround. Voor mij de beste graveleur/anyroad, zeker met deze breedte. Voor mij geen smallere versie. Van mul zand, bij ons aan de kust tot wortels en grove schotter. Ram echt overal overheen met deze combi.
Thanks voor de info!

Is deze route een beetje goed alleen te rijden in verband met veiligheid en dergelijke?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

The Flying V schreef: do 25 april 2019, 07:32
Thanks voor de info!

Is deze route een beetje goed alleen te rijden in verband met veiligheid en dergelijke?
Absoluut!
Geen tricky stuff en alles goed te rijden op wat voor gravelbike dan ook muv 1 wortelpad glooiend naar beneden (ff opletten maar niet link).
Neem wel genoeg eten en drinken mee. Je rijdt muv 1 dorpje voornamelijk door bos en over heide.
Wil 'm zeker nog wel 's doen!
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Als mijn gravelracer klaar is heb ik wel interesse om deze rit te rijden. :-q
Plaats reactie