Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

fonske3 schreef: zo 19 januari 2020, 15:09 Vandaag mijn conti speed ride gaan testen.
Lopen als een speer en toch veel grip (wel redelijk droog in de bos).
Enkele single tracks gaan opzoeken om toch eens goed te kunnen testen.
Echt een goed bandje op 2,2 bar erin echt top 👍
Goed te horen.
Ik koop altijd onzinnig veel banden (en niet alleen banden :oops: ) ...om er steeds achter te komen dat het setje Conti AT en Speedride eigenlijk alles is wat je nodig hebt op een gravelbike.
Edit: als je net tikje lichter / sneller wil en iets meer road dan is de Conti CX speed 35 ook zo'n "onbekende" topper. Zelfde profiel als Speedride, maar smaller en iets lichtere opbouw.
fonske3
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 5 oktober 2012, 17:19
Mijn mountainbike: Kona unit Niner Sandman

🤔🤔🤔 Weeral om over na te denken, maar rijd liever wat breder, de speedrides meten op mijn cresten ook maar 38 mm.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Speedrides vallen inderdaad smal, bij mij ook 38.

Conti CX Speed 35 zit niet meer in het assortiment tegenwoordig, mocht iemand er willen, ik heb nog een setje werkloos liggen. Had ze eigenlijk voor mijn woon-werk fiets maar vind daar de Conti Ultrasport 32 wat fijner voor, en op de gravelbike de Speedrides.. Denk dat de Speed King CX ze moet vervangen, maar heb daar geen ervaring mee.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb nu 3 ritjes op mijn Grail AL 6.0 achter de rug, met 40 mm G-one Bites. Zo ongeveer alle ondergrond behalve zand al wel gehad denk ik. Asfalt, klinkers (schone en hele smerige), schelpenpaden in allerlei varianten, echte gravel (zuiderkwelweg a.k.a. "de hel van het noorden"), bosgrond, gras en ook het lokale parcours even gepakt. Vooral op gravel, schelpenpaden en de bospaadjes langs sloten etc. is een Gravelbike echt briljant. Die paden zou ik op 25mm racebandjes niet met zo'n grijns pakken, maar deze fiets kan ik echt wel op zijn donder geven. Al krijg ik er zelf ook wel goed van langs moet ik zeggen. De G-ones bevallen me super voor het soort rijden dat ik ermee wil doen, maar heb wel het idee dat er voor asfalt snellere opties zijn. Misschien dat ik daar in de zomer naar op zoek ga.

De 2e rit reed ik lek (toen heb ik de foto gemaakt), dus bij thuiskomst maar meteen tubeless gemaakt. De 3e rit kon ik dus zonder zorgen keihard door het bos beuken tot mijn slappe core het genoeg vond. Ik vermaak me prima op deze fiets.

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuke fiets, zeker voor die prijs :-q bevalt die GRX 10sp groep goed?
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

De GRX groep bevalt tot nu toe prima, moest wel een beetje finetunen, maar dat zal bij elke groep zijn. Clutch werkt goed genoeg, voorderailleur werkt ook prima. Weet niet of het op de weggroepen ook zit, maar de voorderailleur heeft 4 posities. Per blad kan je de derailleur een klein tikkie geven afhankelijk van je kettinglijn, dan loopt je ketting nooit aan. Leuke feature.
Het is vooral even wennen aan de STI's vs de mountainbike. Op een mtb-parcours ben je vaak met alles tegelijk bezig en dat vergt nog wat oefening.
Denk dat ik in de toekomst wel een iets hoogwaardigere cassette wil plaatsen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

floris500 schreef: ma 20 januari 2020, 11:56 Speedrides vallen inderdaad smal, bij mij ook 38.

Conti CX Speed 35 zit niet meer in het assortiment tegenwoordig, mocht iemand er willen, ik heb nog een setje werkloos liggen. Had ze eigenlijk voor mijn woon-werk fiets maar vind daar de Conti Ultrasport 32 wat fijner voor, en op de gravelbike de Speedrides.. Denk dat de Speed King CX ze moet vervangen, maar heb daar geen ervaring mee.
En ik ben ze al kwijt :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het is wat met die bandenfetisjisten van tegenwoordig.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Al ervaring met deze
Afbeelding

En dan achterop
Afbeelding

Lijkt er op dat mijn nieuwe bike nu toch echt komt. Die zal zowel het w-w verkeer gaan rijden als rondjes op gravelpaden en wat mij betreft zelfs de lokale MTBroutes. Dat laatste max. 1x per week.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

gisteren een 75km gravel tochtje gemaakt rond de Posbank/Deelerwoud. Topritje :-)
Prachtig die grijze wereld (dan springt oranje er mooi uit ) ...al was het wel f*kking koud...

Afbeelding
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mooie foto en mooie omgeving om met een gravelbike op pad te gaan! :D
GravelFrits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 januari 2020, 17:42
Mijn mountainbike: Rose pro cross gravel

Beste gravelracers!

Sinds een aantal maanden ben ik actief op de heuvelrug als gravelracer. Alleen heb ik niet veel mensen om me heen die hetzelfde doen.
Ik ben daarom opzoek gegaan naar een community die actief is op de gravel ( uit de regio Utrecht) Zelf kan ik niets vinden om bij aan te sluiten .

Kennen jullie een community? Is er meer interesse naar een gravelcommunity regio Utrecht? En zijn er wellicht mensen geïnteresseerd om te starten met 1?

Ik hoor jullie graag!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij moet je via de Proloog wel wat kunnen vinden? En anders zijn er dacht ik wel wat gravelinitiatieven die vertrekken vanuit Utrecht, bij bierbrouwerijen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
GravelFrits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 januari 2020, 17:42
Mijn mountainbike: Rose pro cross gravel

Kapitein Iglo schreef: ma 27 januari 2020, 10:27 Volgens mij moet je via de Proloog wel wat kunnen vinden? En anders zijn er dacht ik wel wat gravelinitiatieven die vertrekken vanuit Utrecht, bij bierbrouwerijen.
Bedankt, ik zal is contact leggen met ze!
Wat betreft brouwerijen, dat heb ik ook van horen en zeggen mee gekregen, Iets concreets heb ik nog niet gevonden! Wie zoekt zal vinden 👍
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou even bij de Repack bikeshop in de Bilt langsrijden, die doen daar veel mee en organiseren ook wel eens wat.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie