Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Fadje104 schreef: wo 3 juli 2019, 14:26
Gravelmarc schreef: wo 3 juli 2019, 13:35 Gisteren tijdens een ritje een bocht gemist en de berm in, alwaar een greppel lag en ik er vol op reed en een koprol maakte in het gras.
lichamelijk gelukkig niks.

Voorvork helaas niet ongeschonden eruit gekomen.
Verbaas me eerlijk gezegd wel, dat carbon zo snel breekt. :o

Ai, gelukkig heb je zelf niks!

Dat de vork zo snel breekt verbaasd mij ook! De breuk lijkt ook precies op het zwakste punt te zijn de knik voor de offset.
Miss een productiefout?
het gekke was dat ik de laatste tijd de thru axle steeds harder moest aandraaien om het wiel vastgezet te krijgen. bij hard remmen voelde ik het wiel soms bewegen tussen de voorpoten. alsof er speling op de naaf zat. maar was duidelijk dat de klemming van het wiel niet strak genoeg was.
ook met het wiel eruit halen en weer terug erin doen leek de "inbouwbreedte" te groot. alsof de naaf breder had moeten zijn. of dat de voorpoten al naar buiten kwamen.
in ieder geval heb ik de thru axle behoorlijk hard moeten aandraaien, en dat zelfs de dag ervoor nog gedaan. Mogelijk stond hier door ook extra spanning op dat deel vd vork.
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Carbon is erg sterk, maar kan soms erg slecht tegen extreme krachten en dan vooral piekbelasting op bepaalde plaatsen.
Kijk maar naar:
https://www.youtube.com/watch?v=ctUl6kEDnzQ

Maar ook alu of staal kennen duidelijk hun grenzen.
Vergis je niet hoeveel kracht er op komt als je op snelheid rijdt en je komt tot stilstand in een greppel of muurtje of wat dan ook...
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Fadje104 schreef: wo 3 juli 2019, 14:26 Ai, gelukkig heb je zelf niks!

Dat de vork zo snel breekt verbaasd mij ook! De breuk lijkt ook precies op het zwakste punt te zijn de knik voor de offset.
Miss een productiefout?
Of het heeft misschien iets met zijn onderschrift te maken :wink:
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

borre mtb schreef: wo 3 juli 2019, 16:06
Fadje104 schreef: wo 3 juli 2019, 14:26 Ai, gelukkig heb je zelf niks!

Dat de vork zo snel breekt verbaasd mij ook! De breuk lijkt ook precies op het zwakste punt te zijn de knik voor de offset.
Miss een productiefout?
Of het heeft misschien iets met zijn onderschrift te maken :wink:
Zijn nieuwe onderschrift wordt ook:

Abuse it like a renthal!
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Whaha prachtig :winkie:
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

De afgelopen tijd zit ik mij steeds meer te verdiepen in een gravelbike. Bij een aantal fietsenmakers die ik heb bezocht kwamen zij telkens met die tip. Ik ben namelijk op zoek naar een heel relaxed zittende drop bar bike (houding van een mountainbike) waarmee ik zowel over de weg als over de bospaden kan fietsen. Ik wil graag zo relaxed mogelijk zitten, omdat ik bang ben dat ik anders last krijg van mijn knieen. Die maken namelijk een wegdraaiende beweging waarneer ik in een aero houding zit. Mijn MTB frame heeft een geometrie met reach van 421 mm en stack 612 mm. Vervolgens heb ik daar een 60 mm stem op zitten en een flat bar. deze fiets maat M
Nu ben ik op zoek naar een gravelbike die dit kan evenaren. Kunnen jullie tips geven welke fiets een goede mogelijkheid zou zijn? :-q
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Niet persé een tip qua fiets, maar wel waar je misschien iets met je wegdraaiende knieën kan doen, namelijk een bikefit. Voor mijn racefietsschoenen had ik hetzelfde probleem, in een minimale vorm. Met corrigerende plaatjes onder de schoen heb ik dat weten op te lossen....

Vervolgens kocht ik een gravelbike, waar ik met mijn mtb-schoenen op rij, zonder die plaatjes... :-?
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

De Merida Silex is bij mijn weten de gravelfiets met de meest mtb-achtige geometrie.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De Giant Any Road is specifiek ontwikkeld voor een meer recht op houding.
Passen tot 42mm banden in.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Freekenstein schreef: do 4 juli 2019, 22:32 Niet persé een tip qua fiets, maar wel waar je misschien iets met je wegdraaiende knieën kan doen, namelijk een bikefit. Voor mijn racefietsschoenen had ik hetzelfde probleem, in een minimale vorm. Met corrigerende plaatjes onder de schoen heb ik dat weten op te lossen....

Vervolgens kocht ik een gravelbike, waar ik met mijn mtb-schoenen op rij, zonder die plaatjes... :-?
Bedankt voor de tip!
Ik heb al 2 bikefit's gedaan en door beide was ik uiteindelijk geblesseerd. Een bikefit gaat uit van een goede situatie die in de boekjes staat. In mijn geval zit er een buikje in de weg en gaan ze het proberen op te lossen met plaatjes. Daardoor werd het alleen maar erger.

@jamis en @klaast, bedankt voor jullie tips. Die twee bikes ga ik bekijken.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Op mijn gravelbike zit stuur bovenkant zo'n 1.5 - 3 cm onder het zadel in de meest relaxte zit. Wil je nog hoger dan kun je je afvragen of je niet beter op een mtb kunt blijven rijden(?) Te hoog voor stuurt niet fijn op een gravelbike.

Verwar niet een relaxte geo (lange chainstay, vlakke stuurhoek en extra stabiel rijden) met relaxte zit ( kortere zitlengte, hoger stuur). Dat heeft in principe niets met elkaar te maken. Ik zit vrij comfortabel (niet te diep en lang) op een erg vlot sturende speelse fiets.

Maatje M zal wel ongeveer goed zijn als je M mtb hebt, let dan vooral op je stack/voldoende lang balhoofd. Zet in winkel de zadelhoogte gelijk aan je mtb en kijk hoe hoog je stuur komt (rolmaatje va vloer) . Kom je bijna even hoog of 1-2cm lager dan proefrit maken. Stuurpen lengte kun je tzt aanpassen, maar korter als 8cm zou ik niet gaan.

Lekker zitten en sturen kun je eigenlijk alleen op lange proefrit uitproberen. Er zijn tricks om je stuur verder te verhogen (dropbar met 1-2cm rize, steilere stuurpen) maar die zou ik achter de hand houden voor als je langere of ruigere tochten gaat maken.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Dat te hoog niet lekker stuurt op een gravelfiets is natuurlijk wel afhankelijk van de geometrie. Als je die om zeep helpt door allerlei aanpassingen dan zal dat idd gevolgen hebben. Maar er zij ook gravelfietsen die zodanig ontworpen zijn dat je al een stuk rechter op zit. Dat zal vast een andere beleving geven, maar stuurt prima (naar verluid).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met enkele spacers en een lichte rise in de (7cm) stuurpen komt de bovenkant van mijn stuur ongeveer op zadelhoogte. Ik zit relatief hoog voor mijn lengte.
Genesis Fugio, op deze foto heel lichtjes "voorover gekanteld". Ik denk dat ik in de toekomst de remgrepen nog wel een keer een tikje verder omhoog zet, maar pas als ik het stuurlint wissel.

Afbeelding

Het stuur duidelijk boven zadelniveau zal niet snel lukken zonder extreme kunstgrepen waarbij je je inderdaad kunt afvragen of de stuureigenschappen daarmee niet negatief beinvloedt worden.
Denk ik ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Afgelopen vrijdag heb ik gefietst op een aantal fietsen. Daaruit kwam de Kona Rove ST als beste naar voren. Morgen zal ik het nog gaan proberen op een Rondo Ruut ST, maar ik denk dat die teveel een racefiets houding gaat hebben.
De Kona Rove ST is in mijn maat niet meer te bestellen naar het blijkt. Ik heb een 54 nodig. Weet iemand meer?
Ik heb wel gekeken naar de merida/giant. Ik vind die fietsen niet zo mooi :-{

In onderstaande afbeeldingen even een vreemde eend in de bijt. Het gaat om de mountainbike waar ik nu mee rijd. Hier is ook duidelijk in te zien dat het zadel boven mijn stuur uitkomt. Daar had ik zelf een ander idee over, maar heb ik nu weer geleerd dat het helemaal niet zo is. Het verschil is denk ik 3 cm. In deze foto staat de fiets vrij scheef...
Afbeelding
kermit schreef: ma 8 juli 2019, 18:28 Afbeelding
Prachtige fiets!!!! Maar Genesis lijkt ook slecht leverbaar te zijn. Ik kan 1 dealer vinden in Nederland.
Ik heb een geometrie vergelijking waar ik naar kijk. Vooral de stack van de rondo is met 3cm veel lager.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb de Genesis (het frame) op de --beredeneerde- gok besteld, bij de enige shop die ik kon vinden die dit overjarige model in mijn maat nog had (wilde graag deze kleur). Ik wist mijn maten voor een conventionele racefiets en van daaruit heb ik gekeken naar wat comfortabelers.

Maar bij mij gaat het meestal zo dat ik eerst warmloop voor een fiets/frame, en dan ga kijken of het aan mijn eisen voldoet qua geo en technische eigenschappen :-)

Als je rond een 54cm uitkomt kan het zijn dat je dezelfde maat als ik zou moeten hebben bij Genesis. Je mag best een keer komen passen (Tilburg).

Is Erveha de Genesis dealer? Daar heb ik ooit een Cotic frame gekocht, prima zaak(je). De eigenaar was ook een tijdje actief op het forum (Stalenric).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie