Gravelracers: Het grote Gravel Topic.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 859
- Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
- Mijn mountainbike: Fatmodul SX01
Het zal de wereld niet veranderen maar lijkt een goed antwoord voor 1x11.
Los van gravelgebruik kon dit crankstel best wel eens populair worden onder racefietsers in de bergen. Minder ombouwen achter, 46 voor alles in NL, 31 als je echt gaat klimmen.
Los van gravelgebruik kon dit crankstel best wel eens populair worden onder racefietsers in de bergen. Minder ombouwen achter, 46 voor alles in NL, 31 als je echt gaat klimmen.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik zie geen schokkende verschillen met SRAM Rival 22, die heeft een 48-36 of 50-34 crankstel i.c.m. een 11-42 cassette.
Dus de innovatie is dan een groter verschil in de tandwielen voor?
Ik heb de SRAM 50-34, op de weg rijd ik veel op de 50 en bij klimmen even terug naar 34. En in het bos altijd op de 34.
Kom nooit tekort.
Grappig dat dit dan als antwoord of alternatief wordt gezien voor 1x11.
Eerst was er commentaar dat Shimano achterloopt omdat ze geen 1x11 gravel/weg hadden.
Nu gaan ze naar 2x11 met wat kleinere bladen en dat is dan een innovatie.
Dus de innovatie is dan een groter verschil in de tandwielen voor?
Ik heb de SRAM 50-34, op de weg rijd ik veel op de 50 en bij klimmen even terug naar 34. En in het bos altijd op de 34.
Kom nooit tekort.
Grappig dat dit dan als antwoord of alternatief wordt gezien voor 1x11.
Eerst was er commentaar dat Shimano achterloopt omdat ze geen 1x11 gravel/weg hadden.
Nu gaan ze naar 2x11 met wat kleinere bladen en dat is dan een innovatie.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5597
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Tja zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik rijd met Rival 1x11 met 40 voor en 11-36 (road cassette) achter en kan me niets beters wensen.
Kom overal boven en kan met deze verhouding nog steeds redelijk wat snelheid maken.
Ik rijd met Rival 1x11 met 40 voor en 11-36 (road cassette) achter en kan me niets beters wensen.
Kom overal boven en kan met deze verhouding nog steeds redelijk wat snelheid maken.
Volgens mij heeft niemand beweerd dat het om iets innovatiefs gaat. Ik zie vooral mensen die het prettig vinden dat wat met sram kon nu ook met shimano kan en dat je voor specifieke wensen niet meer elders hoeft te shoppen voor onderdelen (afwijkende crank b.v.). Ik heb zelf geen specifieke voorkeur voor shimano / sram, maar meer keuze en concurrentie lijkt me ook voor de consument een prima ontwikkeling.Jamis Diablo schreef: ↑vr 10 mei 2019, 14:42 Ik zie geen schokkende verschillen met SRAM Rival 22, die heeft een 48-36 of 50-34 crankstel i.c.m. een 11-42 cassette.
Dus de innovatie is dan een groter verschil in de tandwielen voor?
Ik heb de SRAM 50-34, op de weg rijd ik veel op de 50 en bij klimmen even terug naar 34. En in het bos altijd op de 34.
Kom nooit tekort.
Grappig dat dit dan als antwoord of alternatief wordt gezien voor 1x11.
Eerst was er commentaar dat Shimano achterloopt omdat ze geen 1x11 gravel/weg hadden.
Nu gaan ze naar 2x11 met wat kleinere bladen en dat is dan een innovatie.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Niets "schokkends" , maar bij Shimano kun je nu "clutch" met dubbel combineren en bij Sram alleen met 1x setup vlgs mij (?)
Voorlopig vind ik Sram 1x11 best lekker werken op mijn gravelbike, maar ik zie het nut van zo'n wide-range dubbel met clutch derrie ook wel in.
Voorlopig vind ik Sram 1x11 best lekker werken op mijn gravelbike, maar ik zie het nut van zo'n wide-range dubbel met clutch derrie ook wel in.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 11:17
Weer eens een nieuw jasje voor m'n Singular Swift!
Dit keer in gravel/dropbar/monstercross-outfit.
Rohloff met Cinq shift:r road shiffters op TRP-hylex schijfremmen, wat erg goed werkt.
Ritchey Venturemax stuur. Aan de ergonomische 'bobbels' moet ik wennen.
Vorige week zondag 5 mei de 212 km route in de Gravel Series gereden. Ter voorbereiding (de voorspellingen waren slecht) de gravel-bandjes vervangen door Vittoria Mezcals.
Wat een avontuur! 13,5 uur onderweg geweest. Begonnen met -3 graden. Natte sneeuw, hagel, regen maar ook zon. Prachtige route door Hoge Venen en de Eifel.
Fiets heeft zich goed gehouden. Rijder iets minder....
Dit keer in gravel/dropbar/monstercross-outfit.
Rohloff met Cinq shift:r road shiffters op TRP-hylex schijfremmen, wat erg goed werkt.
Ritchey Venturemax stuur. Aan de ergonomische 'bobbels' moet ik wennen.
Vorige week zondag 5 mei de 212 km route in de Gravel Series gereden. Ter voorbereiding (de voorspellingen waren slecht) de gravel-bandjes vervangen door Vittoria Mezcals.
Wat een avontuur! 13,5 uur onderweg geweest. Begonnen met -3 graden. Natte sneeuw, hagel, regen maar ook zon. Prachtige route door Hoge Venen en de Eifel.
Fiets heeft zich goed gehouden. Rijder iets minder....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Blijft een supermooie en veelzijdige fiets, zo'n Swift
200-plus kmrs serieuze gravel doe ik je niet maarzo na
200-plus kmrs serieuze gravel doe ik je niet maarzo na
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 11:17
Had er nog nooit van gehoord...
Dank voor de link!
Dank voor de link!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Toevalstreffer. Ik had net hun blog gevonden met stukje 700c vs 650b wielen.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Mooie ombouw, blijft een erg mooie fiets met lekker kleurtje.
Zit je niet heel erg gestrekt?
Ik heb zelf ook een keer een MTB omgebouwd naar dropbar, maar die had origineel een 120mm stuurpen en ging ik terug naar 60.
Dat ging wel redelijk.
Bij deze lijkt het of je de originele stuurpen hebt laten zitten en dan ~5cm meer naar voren zit?
Zit je niet heel erg gestrekt?
Ik heb zelf ook een keer een MTB omgebouwd naar dropbar, maar die had origineel een 120mm stuurpen en ging ik terug naar 60.
Dat ging wel redelijk.
Bij deze lijkt het of je de originele stuurpen hebt laten zitten en dan ~5cm meer naar voren zit?
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Ik zag er in eerste instantie ook de meerwaarde niet van, maar gisteren in gesprek bij mijn bijbaan bij Bike4travel kwamen we tot de conclusie dat dit de perfecte (en enige..) groep is voor vakantiefietsers met een dropbar en derailleur (dus geen Rohloff of Pinion) 1x11 is voor de meesten te beperkt en de weggroepen hebben allemaal te grote bladen voor. Enige jammere is dan weer dat je vastzit aan flatmount remmen, maar daar pakken we dan wel mechanische schijfremmen voorJamis Diablo schreef: ↑vr 10 mei 2019, 14:42 Nu gaan ze naar 2x11 met wat kleinere bladen en dat is dan een innovatie.
- barttore
- Mountainbike Junk
- Berichten: 274
- Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
- Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje
Leuke Swift ! Knappe prestatie !
Kan je met de Cinq shifters ook meer versnellingen in 1x schakelen ?
Ik ben voor de Rohbox gegaan.
Kan je met de Cinq shifters ook meer versnellingen in 1x schakelen ?
Ik ben voor de Rohbox gegaan.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 11:17
In reactie:
- Inderdaad, voor een beetje een normale houding moest ik terug van een stuurpen van 13 cm naar 7,5 cm.
- Met de Cinq kan ik max 2 versnellingen per keer schakelen. Ik heb voor Cinq gekozen omdat de kabeltonnetjes in de schakelbox zitten i.p.v. in de remgreep. Dat maakt het mogelijk om ook wat gemakkelijk over te stappen op Singlespeed: met inbusjes achter op de rem/schakelhandel kabel los maken en de hele kabelboel kan van de fiets.
- Nb. Was afgelopen zondag toch wel erg blij met het bereik van de Rohloff.
- Inderdaad, voor een beetje een normale houding moest ik terug van een stuurpen van 13 cm naar 7,5 cm.
- Met de Cinq kan ik max 2 versnellingen per keer schakelen. Ik heb voor Cinq gekozen omdat de kabeltonnetjes in de schakelbox zitten i.p.v. in de remgreep. Dat maakt het mogelijk om ook wat gemakkelijk over te stappen op Singlespeed: met inbusjes achter op de rem/schakelhandel kabel los maken en de hele kabelboel kan van de fiets.
- Nb. Was afgelopen zondag toch wel erg blij met het bereik van de Rohloff.