Dat laatste lijkt me een beetje vergezocht, er zijn toch nog genoeg "vlot sturende" xc-gerichte mtb's? Ik zie een gravelracer absoluut niet als een substituut voor een mtb, in elk geval niet als je paden rijdt die ook maar een beetje mtb-waardig zijn (ook voor NL begrippen). Ook al kan het best, een rondje LDD wordt er voor mij niet leuker op met een ongeveerde dropbar-fiets.
Ik denk dat de gravelracer meer een succes is omdat veel mensen eigenlijk helemaal niet op zoek zijn naar een vlijmscherpe en relatief oncomfortabele racefiets. De gravelracer is dan een comfortabeler en veelzijdiger alternatief waarmee je vrijwel even snel kunt zijn, maar waarmee je indien gewenst ook onverhard kunt of een tripje met (bikepacking-style) bagage kunt doen.
Zoals de trail-hardtail (LTHT) bij de mtb's een soort allrounder is is de gravelracer dat bij de dropbar fietsen. Voor beide categoriën geldt, bijna even snel als de pure snelheidsmachines, maar comfortabeler en veelzijdiger. En beide fietstypes sturen het fietsen naar een iets relaxtere fietsbeleving dan de pure competitiemachines. Nog steeds sportief, maar het fietsen mag ook alleen maar leuk zijn
Maar ik zie wel dat jij naar lage drukken neigt, ik rijd alles op wat hogere druk dan jij terwijl ik lichter ben.
Ik hou wel van een duidelijke feedback, het moet niet te vaag gaan voelen.