Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mauke schreef: ma 18 maart 2019, 11:51 Heeft het zin om hier tubeless te gaan? Of rijden we daarvoor ook net met teveel druk? Wat meer Anti lek is natuurlijk altijd wel handig.. maar lage druk rijden en meer grip bedoel ik eigenlijk?
Ik heb net een paar Goodyear connector banden tubeless gemonteerd om eens te kijken of het bevalt. Montage op DtSwiss tlr wielset was een eitje (met compressor), en ze zijn potdicht zelfs zonder latex. Ik heb er nog niet echt mee gereden, het is nu wel heel nat offroad hier.
Reden is dat ik offroad op slechtere hobbelstukken rond 2-2.5 bar reed en met die druk ( onder 3 bar?) merk je vlgs mij wel verschil in comfort en is een snakebite niet ondenkbaar.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja precies, maar in die richting gaat het wel zin hebben denk ik.. en zeker snakebites met zo weinig band.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef:Reden is dat ik offroad op slechtere hobbelstukken rond 2-2.5 bar reed en met die druk ( onder 3 bar?) merk je vlgs mij wel verschil in comfort en is een snakebite niet ondenkbaar.
Maar is dat op een rit met vrijwel alleen terrein, of rij je die drukken ook op straat?

Het is natuurlijk altijd kiezen als je veel verschillende ondergronden in een rit hebt, maar met max. 2.5 bar gaan de rijeigenschappen op verharde ondergrond wel erg achteruit imo.
Ben je stiekem toch niet op zoek naar mtb-comfort op een gravelracer, en eigenlijk langzaam toe aan het werken naar het voor jezelf verantwoorden van de aanschaf van een breed 650b setje? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

sjuutje1969 schreef: ma 18 maart 2019, 23:09 Mijn fiets te groot?
Neeeehhhh, ik ben zelf iets te klein...

Zonder gekheid, fiets is inderdaad iets te groot maar kleiner bestaat niet....
Ah ja dan wordt het lastig om een kleiner frame te nemen van de Rove :lol:
sjuutje1969 schreef: ma 18 maart 2019, 23:11 @ Floris,

Ik heb tussen de voorvork nog meer dan genoeg ruimte, achter past het ook nog goed maar is er wel minder ruimte dan voor.

Overigens staat het zadel precies goed, ik ga altijd naar een goede bikefitter die mij netjes op de fiets zet.
Ok top, goed om te weten :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: di 19 maart 2019, 11:05
MonkeyRider schreef:Reden is dat ik offroad op slechtere hobbelstukken rond 2-2.5 bar reed en met die druk ( onder 3 bar?) merk je vlgs mij wel verschil in comfort en is een snakebite niet ondenkbaar.
Maar is dat op een rit met vrijwel alleen terrein, of rij je die drukken ook op straat?

Het is natuurlijk altijd kiezen als je veel verschillende ondergronden in een rit hebt, maar met max. 2.5 bar gaan de rijeigenschappen op verharde ondergrond wel erg achteruit imo.
Ben je stiekem toch niet op zoek naar mtb-comfort op een gravelracer, en eigenlijk langzaam toe aan het werken naar het voor jezelf verantwoorden van de aanschaf van een breed 650b setje? ;-)
Ik rijd mijn gravelbike in de buurt zo veel mogelijk offroad (zand, bospaden) en dan met minimaal 2-2.5 v&a afgelopen periode als het nat en glad is. 2.5-3.0 normaal (bij 40mm nop banden op 22-23mm inw velgen) Daarmee gaat asfalt best lekker en het voelt in ieder geval stukken beter als op de mtb

Op de weg pak ik mijn racefiets met 28mm 4s banden en 3.5-4.0 bar v&a minimaal ( tot 4.0-4.5) voor asfalt, gladde klinkers en stukjes verhard bospad. Ook op de weg wordt het snel breder, ik heb nu een alu Zipp wielset tlr met 21mm inwendige breedte. Zit nog te twijfelen ook daar eens een set 28mm tubeless banden op te leggen.

Feitelijk gebruik ik mijn gravelbike meer als cyclocrosser met relaxtere zit (en dat is het feitelijk ook) en dat sluit wat mij betreft mooi aan bij mijn "endurance" racefiets enerzijds en "trail" gerichte nieuwe KM anderzijds.
Met een 650B plus wielset en 2.1" mtb racebanden en evt 2e 700C wielset en 32-35 mm semislicks krijg ik nog meer overlap en dat kan op vakantie met 1fiets mee nog wel eens handig zijn.....of gewoon fun om eens te proberen :winkie:

NB ik las laatst een interessant stukje waarbij het wereldwijde succes van gravelbikes toegeschreven werd aan het feit dat mountainbikes steeds "trail" (en downhill) gerichter worden en het "gemis" aan vlot sturende 26" / old school 29ers hiermee wordt ingevuld.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat laatste lijkt me een beetje vergezocht, er zijn toch nog genoeg "vlot sturende" xc-gerichte mtb's? Ik zie een gravelracer absoluut niet als een substituut voor een mtb, in elk geval niet als je paden rijdt die ook maar een beetje mtb-waardig zijn (ook voor NL begrippen). Ook al kan het best, een rondje LDD wordt er voor mij niet leuker op met een ongeveerde dropbar-fiets.

Ik denk dat de gravelracer meer een succes is omdat veel mensen eigenlijk helemaal niet op zoek zijn naar een vlijmscherpe en relatief oncomfortabele racefiets. De gravelracer is dan een comfortabeler en veelzijdiger alternatief waarmee je vrijwel even snel kunt zijn, maar waarmee je indien gewenst ook onverhard kunt of een tripje met (bikepacking-style) bagage kunt doen.

Zoals de trail-hardtail (LTHT) bij de mtb's een soort allrounder is is de gravelracer dat bij de dropbar fietsen. Voor beide categoriën geldt, bijna even snel als de pure snelheidsmachines, maar comfortabeler en veelzijdiger. En beide fietstypes sturen het fietsen naar een iets relaxtere fietsbeleving dan de pure competitiemachines. Nog steeds sportief, maar het fietsen mag ook alleen maar leuk zijn :wink:

Maar ik zie wel dat jij naar lage drukken neigt, ik rijd alles op wat hogere druk dan jij terwijl ik lichter ben.
Ik hou wel van een duidelijke feedback, het moet niet te vaag gaan voelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

kermit schreef: di 19 maart 2019, 15:59 Dat laatste lijkt me een beetje vergezocht, er zijn toch nog genoeg "vlot sturende" xc-gerichte mtb's? (...)
Ik denk dat de gravelracer meer een succes is omdat veel mensen eigenlijk helemaal niet op zoek zijn naar een vlijmscherpe en relatief oncomfortabele racefiets.
Zou het geen combinatie kunnen zijn? In het buitenland hebben minder mensen zo'n scherpe XC machine. Wel is er de behoefte om ook op makkelijker wegen te fietsen en dan blijkt de trailbike die ze hebben daar niet zo fijn voor. Dat schept ruimte voor een fiets waarmee je goed kunt doorfietsen op asfalt en ook daarbuiten. Verharde wegen schijnen in veel buitenlanden sowieso niet zo'n pretje te zijn voor fietsers.

En hier in NL? Tja, wij lopen natuurlijk gewoon de USA achterna :wink:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Precies, en ik denk dat het makkelijker is te verantwoorden voor vele mensen (en hun partners) om een gravelbike naast de trailbike te nemen ipv een XC racebak. Wat minder het "je hebt toch al zo'n fiets?" :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben intussen nog een uurtje offroad wezen fietsen, wat zandpaden in de buurt en stukjes mtb-route Vrachelen om eens te kijken wat de nieuwe Goodyear banden aankunnen. Tubeless dus en ik heb nog even wat zitten spelen met druk. Digitaal nagemeten: voor rond 2.0 bar en achter 2.8 bar voelt erg goed en comfortabel en grip zat offroad. Op asfalt rolt dat behoorlijk goed en strak genoeg in de bochten.

Afbeelding


Ik heb er in ieder geval veel fun mee :bier:
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Afbeelding

Mooie bike ook👌🏼
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: di 19 maart 2019, 19:48 Ik ben intussen nog een uurtje offroad wezen fietsen, wat zandpaden in de buurt en stukjes mtb-route Vrachelen om eens te kijken wat de nieuwe Goodyear banden aankunnen. Tubeless dus en ik heb nog even wat zitten spelen met druk. Digitaal nagemeten: voor rond 2.0 bar en achter 2.8 bar voelt erg goed en comfortabel en grip zat offroad. Op asfalt rolt dat behoorlijk goed en strak genoeg in de bochten.

Afbeelding


Ik heb er in ieder geval veel fun mee :bier:
En als je het vergelijkt met de Conti AT Rides? Anders / beter?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Beetje soepeler / comfortabeler. iets lichter in gewicht.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

MonkeyRider schreef: za 16 maart 2019, 21:28 Je kunt vlgs mij inderdaad shimano hydro road rem/schakel grepen gebruiken met mtb remmen. Wordt bv gedaan om postmount remmen te kunnen gebruiken ipv flatmount. Nadeel is weer dat je ze niet kunt gebruiken met mtb derries of alfine.
Functioneel remt jouw oplossing beter als mech discbrakes. Ik vind zelf originele bar-end shifters niet handig zitten voor vlot schakelen, dus gewoon lekker mee gaan rijden zou ik zeggen :winkie:

Dus als ik het goed begrijp kan ik de st-r785 dual controlhandles met mijn huidige Calipers gebruiken?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ik durf geen garantie te geven :wink: maar vlgs mij wel als je nu shimano remklauwen hebt (?)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik neem de kans. Ik hou wel van een experimentje :winkie:
Plaats reactie