Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Patrick, ik heb TRP Spyre remmen, die werken met alle race-brifters en -remhendels (ik schakel met Sram). De Spyres en Avid BB7 worden denk ik het meest gebruikt, zijn ook goede remmen (maar nooit zo goed als hydro....). TRP heeft ook nog hydraulische remmen die met een kabel bediend worden, maar daar zag ik weinig voordeel in. Google op TRP HY/RD.

Hou er rekening mee dat je altijd remmen voor de kabeltrek van race remhendels (= mtb cantilevers) neemt, en niet de versie voor v-brake remhendels. Iig de Avids zijn er in mtb en road uitvoering.

Voor betaalbare brifters kun je RCZ (nieuwsbrief met kortingcodes) en CNC Bikeshop in de gaten houden. Soms komt er wat voorbij, maar meestal niet als je ernaar op zoek bent ;-)

Heb je nu ook de remhendels verlengd?
De ombouw naar een dropbar is snel relatief prijzig, ik heb het met twee mtb's gedaan. Bij een heb ik het meteen goed aangepakt, dat was een prijzige actie omdat ik ook meteen naar 11-speed wilde en dat past niet op een mtb freewheelbody... Dus tel maar op: rem-schakelhendels, achterderailleur, remcalipers, wielset, cassette, ketting. Dropbar, stuurpen, crank, voorderailleur had ik nog.

Voor de andere fiets wilde ik niet veel uitgeven, daar was ik klaar met een goedkoop racestuurtje, 9-speed barend-shifter en race remhendels met kabeltrek voor v-brakes. Het scheelde veel geld dat die fiets v-brakes had :D

Project "duur":
Afbeelding

Project "cheap" (vouw-mtb):
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

kermit schreef: za 16 maart 2019, 23:50 Hou er rekening mee dat je altijd remmen voor de kabeltrek van race remhendels (= mtb cantilevers) neemt, en niet de versie voor v-brake remhendels. Iig de Avids zijn er in mtb en road uitvoering.

Voor betaalbare brifters kun je RCZ (nieuwsbrief met kortingcodes) en CNC Bikeshop in de gaten houden. Soms komt er wat voorbij, maar meestal niet als je ernaar op zoek bent ;-)
Setje Tektro R200A remgrepen kost je €15,- en die zijn toch prima? Als het goedkoop moet zou ik het schakelen gewoon op een andere manier oplossen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: za 16 maart 2019, 23:50 ..... (maar nooit zo goed als hydro....). TRP heeft ook nog hydraulische remmen die met een kabel bediend worden, maar daar zag ik weinig voordeel in. Google op TRP HY/RD.
De TRP Hy/RD heb ik gehad op een gravelracer ,zijn wel erg fijne remmetjes en idd met de conventieele rem kabel bedient , olie reservoir zit op de remklauw . Deze met de 160mm schijven gecombineerd werkt prima .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

ik ben gaan googlen naar tektro en heb inderdaad gezien dat de RL340 (short pull) met BB7 road en RL520 (long Pull) met BB7 MTB inderdaad prima betaalbaar zijn!
Bedankt voor de tips.

Verder sbestaat er ook de Versa 8 alfine brifter maar de reviews zijn op zijn minst wisselend.... wel de mooiste oplossing. :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

klaast schreef: zo 17 maart 2019, 00:26
kermit schreef: za 16 maart 2019, 23:50 Hou er rekening mee dat je altijd remmen voor de kabeltrek van race remhendels (= mtb cantilevers) neemt, en niet de versie voor v-brake remhendels. Iig de Avids zijn er in mtb en road uitvoering.

Voor betaalbare brifters kun je RCZ (nieuwsbrief met kortingcodes) en CNC Bikeshop in de gaten houden. Soms komt er wat voorbij, maar meestal niet als je ernaar op zoek bent ;-)
Setje Tektro R200A remgrepen kost je €15,- en die zijn toch prima? Als het goedkoop moet zou ik het schakelen gewoon op een andere manier oplossen.
De hendels zijn inderdaad goedkoop, die Tektro's heb ik voor mijn omgebouwde vouw-mtb gebruikt (bij CNC gekocht). Maar aan alleen remhendels heeft Patrick niet veel, zonder calipers ;-) En dan komen er al meteen zoveel kosten bij dat je goedkoper uit bent met de oplossing zoals hij die nu heeft.

Ik gebruik die vouw-mtb niet in het terrein, maar ik merk wel dat zo'n barend-shifter verre van optimaal is als je er het terrein mee in zou gaan. Tenzij je continu in de drops rijdt moet je telkens het stuur loslaten om te schakelen. Het werkt wel goed, maar in vergelijking met de ergonomie van moderne brifters is dat echt terug naar de prehistorie :D
Die Sram Rival dingen schakelen echt supergoed, beter nog dan de 10-speed Campa Chorus die ik op mijn racefiets had.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: za 16 maart 2019, 16:43 ....
Maar als ik Google, zie ik dat er ook drop bars zijn met 22.2 diameter, dus kan je MTB shifters en remmen monteren.
https://purecycles.eu/products/pure-fix-drop-bars
Oplossing = 30 euro :-q
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nee dat is niet te drop bar die ik voor ogen heb :D

Het moet een Compact model worden met Flare!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

De oplossing die Patrick nu heeft is sowieso de goedkoopste. Maar omdat hij aangeeft een dropbar mede vanwege de looks te willen is dat m.i. geen optie. En omdat hij zelf ook aangeeft dat dit is om het uit te proberen ging ik ervan uit dat we het over een eventuele definitieve oplossing hadden. En die gaat wel geld kosten ja.

Vraag is wat de meest realistische oplossing is. Brifters die compatibel zijn met zijn hydraulische remklauwen en de Alfine naaf zou natuurlijk het mooist zijn. Maar ik heb niet het idee dat dat bestaat. Brifters voor Alfine en mechanische remmen bestaan, maar ik ken daar eigenlijk alleen slechte verhalen over. Schakelen zul je dus ws met een aparte shifter moeten doen.

Voor de remmen heb je dan nog de keuze tussen goedkope remgrepen en een setje mechanische remmen of hydraulische brifters met de huidige remklauwen. Ik gok dat mechanisch dan goedkoper is, maar uiteindelijk is dat ook een keuze.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Hét resultaat van mijn rove met de nieuwe "Frieke wielen" en banden van WTB (45 mm). De banden zijn tubeless gemonteerd. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit rijd..# wachten op goed weer.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Witte fietsen blijven toch de mooiste fietsen.

Prachtig met Walls ook ook!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Heeft het zin om hier tubeless te gaan? Of rijden we daarvoor ook net met teveel druk? Wat meer Anti lek is natuurlijk altijd wel handig.. maar lage druk rijden en meer grip bedoel ik eigenlijk?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

sjuutje1969 schreef: zo 17 maart 2019, 22:16 Hét resultaat van mijn rove met de nieuwe "Frieke wielen" en banden van WTB (45 mm). De banden zijn tubeless gemonteerd. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit rijd..# wachten op goed weer.

Afbeelding
Staat netjes, en goed te weten dat de banden passen :-q Heb je nog veel over?
Is het frame niet een maatje te groot voor je trouwens als je zadel zo laag staat?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Mauke, misschien offroad wel, maar als je -zoals ik- meestal verhard rijdt zie ik er weinig heil in.
Gewoon ouderwets een binnenbandje mee voor het geval dat... :)

@Sjuutje, staat je zadel niet erg laag?
Of anders gezegd, als het zo goed staat, heb je dan niet een nogal grote framemaat gekozen? (edit, Floris was me voor).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Mijn fiets te groot?
Neeeehhhh, ik ben zelf iets te klein...

Zonder gekheid, fiets is inderdaad iets te groot maar kleiner bestaat niet....
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

@ Floris,

Ik heb tussen de voorvork nog meer dan genoeg ruimte, achter past het ook nog goed maar is er wel minder ruimte dan voor.

Overigens staat het zadel precies goed, ik ga altijd naar een goede bikefitter die mij netjes op de fiets zet.
Plaats reactie