@Patrick, ik heb TRP Spyre remmen, die werken met alle race-brifters en -remhendels (ik schakel met Sram). De Spyres en Avid BB7 worden denk ik het meest gebruikt, zijn ook goede remmen (maar nooit zo goed als hydro....). TRP heeft ook nog hydraulische remmen die met een kabel bediend worden, maar daar zag ik weinig voordeel in. Google op TRP HY/RD.
Hou er rekening mee dat je altijd remmen voor de kabeltrek van race remhendels (= mtb cantilevers) neemt, en niet de versie voor v-brake remhendels. Iig de Avids zijn er in mtb en road uitvoering.
Voor betaalbare brifters kun je RCZ (nieuwsbrief met kortingcodes) en CNC Bikeshop in de gaten houden. Soms komt er wat voorbij, maar meestal niet als je ernaar op zoek bent
Heb je nu ook de remhendels verlengd?
De ombouw naar een dropbar is snel relatief prijzig, ik heb het met twee mtb's gedaan. Bij een heb ik het meteen goed aangepakt, dat was een prijzige actie omdat ik ook meteen naar 11-speed wilde en dat past niet op een mtb freewheelbody... Dus tel maar op: rem-schakelhendels, achterderailleur, remcalipers, wielset, cassette, ketting. Dropbar, stuurpen, crank, voorderailleur had ik nog.
Voor de andere fiets wilde ik niet veel uitgeven, daar was ik klaar met een goedkoop racestuurtje, 9-speed barend-shifter en race remhendels met kabeltrek voor v-brakes. Het scheelde veel geld dat die fiets v-brakes had
Project "duur":
Project "cheap" (vouw-mtb):
Gravelracers: Het grote Gravel Topic.
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Setje Tektro R200A remgrepen kost je €15,- en die zijn toch prima? Als het goedkoop moet zou ik het schakelen gewoon op een andere manier oplossen.kermit schreef: ↑za 16 maart 2019, 23:50 Hou er rekening mee dat je altijd remmen voor de kabeltrek van race remhendels (= mtb cantilevers) neemt, en niet de versie voor v-brake remhendels. Iig de Avids zijn er in mtb en road uitvoering.
Voor betaalbare brifters kun je RCZ (nieuwsbrief met kortingcodes) en CNC Bikeshop in de gaten houden. Soms komt er wat voorbij, maar meestal niet als je ernaar op zoek bent
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
De TRP Hy/RD heb ik gehad op een gravelracer ,zijn wel erg fijne remmetjes en idd met de conventieele rem kabel bedient , olie reservoir zit op de remklauw . Deze met de 160mm schijven gecombineerd werkt prima .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
ik ben gaan googlen naar tektro en heb inderdaad gezien dat de RL340 (short pull) met BB7 road en RL520 (long Pull) met BB7 MTB inderdaad prima betaalbaar zijn!
Bedankt voor de tips.
Verder sbestaat er ook de Versa 8 alfine brifter maar de reviews zijn op zijn minst wisselend.... wel de mooiste oplossing.
Bedankt voor de tips.
Verder sbestaat er ook de Versa 8 alfine brifter maar de reviews zijn op zijn minst wisselend.... wel de mooiste oplossing.
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De hendels zijn inderdaad goedkoop, die Tektro's heb ik voor mijn omgebouwde vouw-mtb gebruikt (bij CNC gekocht). Maar aan alleen remhendels heeft Patrick niet veel, zonder calipers En dan komen er al meteen zoveel kosten bij dat je goedkoper uit bent met de oplossing zoals hij die nu heeft.klaast schreef: ↑zo 17 maart 2019, 00:26Setje Tektro R200A remgrepen kost je €15,- en die zijn toch prima? Als het goedkoop moet zou ik het schakelen gewoon op een andere manier oplossen.kermit schreef: ↑za 16 maart 2019, 23:50 Hou er rekening mee dat je altijd remmen voor de kabeltrek van race remhendels (= mtb cantilevers) neemt, en niet de versie voor v-brake remhendels. Iig de Avids zijn er in mtb en road uitvoering.
Voor betaalbare brifters kun je RCZ (nieuwsbrief met kortingcodes) en CNC Bikeshop in de gaten houden. Soms komt er wat voorbij, maar meestal niet als je ernaar op zoek bent
Ik gebruik die vouw-mtb niet in het terrein, maar ik merk wel dat zo'n barend-shifter verre van optimaal is als je er het terrein mee in zou gaan. Tenzij je continu in de drops rijdt moet je telkens het stuur loslaten om te schakelen. Het werkt wel goed, maar in vergelijking met de ergonomie van moderne brifters is dat echt terug naar de prehistorie
Die Sram Rival dingen schakelen echt supergoed, beter nog dan de 10-speed Campa Chorus die ik op mijn racefiets had.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Oplossing = 30 euroJamis Diablo schreef: ↑za 16 maart 2019, 16:43 ....
Maar als ik Google, zie ik dat er ook drop bars zijn met 22.2 diameter, dus kan je MTB shifters en remmen monteren.
https://purecycles.eu/products/pure-fix-drop-bars
De oplossing die Patrick nu heeft is sowieso de goedkoopste. Maar omdat hij aangeeft een dropbar mede vanwege de looks te willen is dat m.i. geen optie. En omdat hij zelf ook aangeeft dat dit is om het uit te proberen ging ik ervan uit dat we het over een eventuele definitieve oplossing hadden. En die gaat wel geld kosten ja.
Vraag is wat de meest realistische oplossing is. Brifters die compatibel zijn met zijn hydraulische remklauwen en de Alfine naaf zou natuurlijk het mooist zijn. Maar ik heb niet het idee dat dat bestaat. Brifters voor Alfine en mechanische remmen bestaan, maar ik ken daar eigenlijk alleen slechte verhalen over. Schakelen zul je dus ws met een aparte shifter moeten doen.
Voor de remmen heb je dan nog de keuze tussen goedkope remgrepen en een setje mechanische remmen of hydraulische brifters met de huidige remklauwen. Ik gok dat mechanisch dan goedkoper is, maar uiteindelijk is dat ook een keuze.
Vraag is wat de meest realistische oplossing is. Brifters die compatibel zijn met zijn hydraulische remklauwen en de Alfine naaf zou natuurlijk het mooist zijn. Maar ik heb niet het idee dat dat bestaat. Brifters voor Alfine en mechanische remmen bestaan, maar ik ken daar eigenlijk alleen slechte verhalen over. Schakelen zul je dus ws met een aparte shifter moeten doen.
Voor de remmen heb je dan nog de keuze tussen goedkope remgrepen en een setje mechanische remmen of hydraulische brifters met de huidige remklauwen. Ik gok dat mechanisch dan goedkoper is, maar uiteindelijk is dat ook een keuze.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 273
- Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Heeft het zin om hier tubeless te gaan? Of rijden we daarvoor ook net met teveel druk? Wat meer Anti lek is natuurlijk altijd wel handig.. maar lage druk rijden en meer grip bedoel ik eigenlijk?
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Staat netjes, en goed te weten dat de banden passen Heb je nog veel over?sjuutje1969 schreef: ↑zo 17 maart 2019, 22:16 Hét resultaat van mijn rove met de nieuwe "Frieke wielen" en banden van WTB (45 mm). De banden zijn tubeless gemonteerd. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit rijd..# wachten op goed weer.
Is het frame niet een maatje te groot voor je trouwens als je zadel zo laag staat?
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
@Mauke, misschien offroad wel, maar als je -zoals ik- meestal verhard rijdt zie ik er weinig heil in.
Gewoon ouderwets een binnenbandje mee voor het geval dat...
@Sjuutje, staat je zadel niet erg laag?
Of anders gezegd, als het zo goed staat, heb je dan niet een nogal grote framemaat gekozen? (edit, Floris was me voor).
Gewoon ouderwets een binnenbandje mee voor het geval dat...
@Sjuutje, staat je zadel niet erg laag?
Of anders gezegd, als het zo goed staat, heb je dan niet een nogal grote framemaat gekozen? (edit, Floris was me voor).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 273
- Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL
Mijn fiets te groot?
Neeeehhhh, ik ben zelf iets te klein...
Zonder gekheid, fiets is inderdaad iets te groot maar kleiner bestaat niet....
Neeeehhhh, ik ben zelf iets te klein...
Zonder gekheid, fiets is inderdaad iets te groot maar kleiner bestaat niet....
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 273
- Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL
@ Floris,
Ik heb tussen de voorvork nog meer dan genoeg ruimte, achter past het ook nog goed maar is er wel minder ruimte dan voor.
Overigens staat het zadel precies goed, ik ga altijd naar een goede bikefitter die mij netjes op de fiets zet.
Ik heb tussen de voorvork nog meer dan genoeg ruimte, achter past het ook nog goed maar is er wel minder ruimte dan voor.
Overigens staat het zadel precies goed, ik ga altijd naar een goede bikefitter die mij netjes op de fiets zet.