Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik ben helemaal voor betere looks, maar de looks van deze oplossing? Op z'n best 'bijzonder'... Ik zou dan voor een setje mechanische remmen gaan met Tektro remgrepen en een thumbshifter voor de Alfinenaaf.

En qua zitpositie denk ik dat je die heel aardig kunt benaderen met een recht stuur, barende en andere stuurpen / spacers. Mis je alleen de diepe zit in de drops. How vaak je die gebruikt is nogal persoonlijk.

Maar goed, ik vind zelf experimenteren ook leuk dus ik snap het van de andere kant ook wel 😉
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Snap ik , als ik er 2 honderd tegenaan gooi ziet het er netter uit. Maar functioneel veranderd er niks.
Als dit bevalt ga ik misschien over op mechanische schijfremmen, maar voorlopig wil ik eerst eens kijken of de dropbar een blijvertje is!

Ps. foto's zijn onderweg!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb net de shifter naar het einde van de barend geplaatst zodat ik beter aan het stuur kan trekken, er komt op deze manier wat meer ruimte vrij. Stuurlint is eigenlijk te kort om mooi te wikkelen, en van erg goedkope kwaliteit... deze wordt nog vervangen door een andere. Iemand tips?

De positie lijkt goed met de kortere stuurpen. Nu wachten op iets beter weer en dan kan ik er weer op uit!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Stuurlint wikkel je normaal gesproken niet door tot aan de stuurpen. Wellicht is het dan wel lang genoeg? En onderaan vastzetten met een dop. Niet met tape.

Als ik naar de 1e foto kijk vraag ik me af of je met je handen op de barends goed bij de remmen kunt. In de drops lijkt prima te gaan.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ow 😂. Je moet hem niet door wikkelen Ik ben echt een noob wat dat betreft!

Vanaf de bar-ends is het inderdaad ook niet heel makkelijk maar het is een work in progress.

Ik ga zo Stuur maar een keer opnieuw wikkelen denk ik
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik vind het wel een redelijk geniale oplossing :-q ik zou misschien aan een bar-end shifter bovenin het buisje denken ? Is wel de vraag of dat met Alfine kan en het kost weer geld.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja barend shifter werkt hetzelfde als een normale.
Ik heb ook een tijdje gereden met MTB remgrepen op een drop bar, had de grepen een beetje uit gebogen en gevijld en toen pasten ze wel.
Vond het niet ideaal, omdat de grepen erg ver van het stuur af zaten.
Maar als ik Google, zie ik dat er ook drop bars zijn met 22.2 diameter, dus kan je MTB shifters en remmen monteren.
https://purecycles.eu/products/pure-fix-drop-bars
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nee als het bevalt komen er echte dropbar shifters, al dan niet met mechanische remmen.

Net een testrondje gedaan en de shifter zat redelijk in de weg. Dit samen met jullie adviezen hebben mij ertoe gezet er een aparte beugel voor maken... en heb hem terug gezet op de plek waar hij op de flatbar ook zat.
Daarnaast heb ik de bar ends 2 cm ingekort en de dingen die om de hydraulische leidingen zat verwijdert. Deze zaten er om er een mooi bichte in te ''dwingen'' zonder dat ze knakten, en dat is gelukt!

Afbeelding
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik moet toch ook zeggen dat je het leuk gevonden hebt! Vind het ook nog niet heel lelijk en eerder een beetje appart😁 zat toch ff 2x te kijken wat er nou niet helemaal op het plaatje hoorde. Voor mij is de gravelbike ook een praktische bike en heel mooi hoeft hij niet te zijn😅.. heb er ook zo'n driehoek frame tas inhangen met reserve spul een bidon houder zodat ik lekker zonder rugzak op pad kan.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: za 16 maart 2019, 16:19 Is wel de vraag of dat met Alfine kan en het kost weer geld.
Er was een Pinnacle Arkose met alfine 8 en bar-end shifter. Dus het kan.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik heb geen ervaringen met hydraulische remmen bij dropbars (race spul) maar als je nou bv shimano dropbar shifters pakt en je koppelt dat aan bestaande mtb klauwen zal het dan werken? Met andere woorden is het compatible met elkaar. Dan zou je enkel de shifters moeten kopen. Verwacht zelf van niet maar wie weet kan iemand daar antwoord op geven.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik heb ergens gelezen dat de olieverplaatsing van de road brifters het hetzelfde is als van de mbt hendels.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je kunt vlgs mij inderdaad shimano hydro road rem/schakel grepen gebruiken met mtb remmen. Wordt bv gedaan om postmount remmen te kunnen gebruiken ipv flatmount. Nadeel is weer dat je ze niet kunt gebruiken met mtb derries of alfine.
Functioneel remt jouw oplossing beter als mech discbrakes. Ik vind zelf originele bar-end shifters niet handig zitten voor vlot schakelen, dus gewoon lekker mee gaan rijden zou ik zeggen :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb de postmount racecalipers (r785) naast een set XT's gehouden en die waren technisch identiek. Volgens mij zijn ze dus allemaal prima door elkaar te gebruiken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

goed om te weten :-q
Plaats reactie