Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

henkjan29er schreef: do 3 januari 2019, 21:13[...]

Ik ben nog sterk aan t twijfelen of ik bij mijn nieuwe fiets voor een 1x of 2x zal gaan...
Als je twijfelt zou je ook eens kunnen spelen met deze website: http://www.gear-calculator.com/. Er vanuitgaande dat je nu al een racefiets hebt, zou je eens 1x11 kunnen vergelijken met je huidige racefiets setup.

Ik rijd op mijn Mason nu met 42t voorblad en 11-40 cassette en ben er erg happy mee (zelf ook getwijfeld tussen 1x/2x11). Enige nadeel is dat boven de 60-65km/u je cadans een beetje erg hoog wordt, dus meetrappen in een lange afdaling in de Alpen wordt lastig. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n issue en de keren dat dat voorkomt zullen voor mij toch te verwaarlozen zijn. Naar boven ga je, mits je fatsoenlijk fit bent en geen overtollige kilo's mee hoeft te slepen, geen problemen krijgen. Ja, misschien op klimmen als de Zoncolan, maar dat soort bergen moet je ook gewoon vermijden :wink:

Ik verwacht in Augustus mee te doen met de Silk Road Mountain Race in Kirgizië en denk voor daar wel een 36t blad te steken, maar dat is vooral omdat ik dan extra bagage mee moet nemen en 1700km met 26000hm en 11 bergpassen boven de 3500m offroad moet bedwingen binnen hopelijk 12 dagen (waar begin ik in godsnaam aan.... :lol: ). Dan vind ik het niet zo'n issue om niet fatsoenlijk boven de 50-55km/u meer te kunnen trappen. Normaal gesproken lijkt me een 42t voorblad dikke prima!
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

henkjan29er schreef: do 3 januari 2019, 21:13 Hele mooie bike die Mason!

Wat is jouw ervaring met de 1x11 op de weg t.o.v. De racer. En ben je ook de bergen in geweest met deze verhoudingen?
Thanks!
Soms merk ik een iets grotere stap tussen sommige verzetten dan ik gewend was met de racer. Daarop had ik 2x10 met 50-34 en 11-28. Maar het stoort mij niet.
Echte hooggebergte heb ik er nog niet mee bedwongen, maar wel genoeg goed pittige klimmetjes in de Vlaamse Ardennen, Limburg en Polen. Zowel on- als offroad. Het bereik is iets verschillend, 42x42 is iets lichter dan de 34x28 voorheen en ook met fullspeed afdalen is het verzet 42x10 iets lichter dan 50x11. Kortom, in de bergen heb ik juist iets meer over dan voorheen met de racer.
Job1 schreef: do 3 januari 2019, 22:51
henkjan29er schreef: do 3 januari 2019, 21:13[...]

Ik ben nog sterk aan t twijfelen of ik bij mijn nieuwe fiets voor een 1x of 2x zal gaan...
Als je twijfelt zou je ook eens kunnen spelen met deze website: http://www.gear-calculator.com/. Er vanuitgaande dat je nu al een racefiets hebt, zou je eens 1x11 kunnen vergelijken met je huidige racefiets setup.

Ik rijd op mijn Mason nu met 42t voorblad en 11-40 cassette en ben er erg happy mee (zelf ook getwijfeld tussen 1x/2x11). Enige nadeel is dat boven de 60-65km/u je cadans een beetje erg hoog wordt, dus meetrappen in een lange afdaling in de Alpen wordt lastig. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n issue en de keren dat dat voorkomt zullen voor mij toch te verwaarlozen zijn. Naar boven ga je, mits je fatsoenlijk fit bent en geen overtollige kilo's mee hoeft te slepen, geen problemen krijgen. Ja, misschien op klimmen als de Zoncolan, maar dat soort bergen moet je ook gewoon vermijden :wink:

Ik verwacht in Augustus mee te doen met de Silk Road Mountain Race in Kirgizië en denk voor daar wel een 36t blad te steken, maar dat is vooral omdat ik dan extra bagage mee moet nemen en 1700km met 26000hm en 11 bergpassen boven de 3500m offroad moet bedwingen binnen hopelijk 12 dagen (waar begin ik in godsnaam aan.... :lol: ). Dan vind ik het niet zo'n issue om niet fatsoenlijk boven de 50-55km/u meer te kunnen trappen. Normaal gesproken lijkt me een 42t voorblad dikke prima!
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Dat mee trappen gebeurt toch bijna nooit.
Voor een bikepacking trip geldt inderdaad dat een paar tandjes kleiner voorblad geen luxe is. De eerste klim tijdens mijn trip in Polen afgelopen voorjaar had ik 2 jaar eerder ook gedaan maar toen zonder bepakking op de carbon racer. Toen in 19 minuten, nu met bepakking in 26. OK, was ook wel een verschil in fitheid, maar moest al snel naar het lichtste verzet terwijl ik 2 jaar eerder makkelijk een tandje groter kon hebben.

Die race... Schitterend! Maar ook mega bruut. Niet alleen de afstand en hoogte, maar ook de omstandigheden. De beelden van afgelopen jaar logen er niet om. Petje af :-q
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
henkjan29er
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 22:55
Mijn mountainbike: Trek Stache

Dank voor jullie uitgebreide reacties!
Toch weer twee positieve ervaringen over de 1x. Ik rijd nu op een merida cyclocrosser met een dubbel voor. Ben voornemens een orbea terra gravel/ cyclocross aan te schaffen. Zal dit weekend eens met de gear tool gaan spelen maar denk dat ik er stiekem wel al over uit ben.

Zo’n bike packing trip is vast een fantastische ervaring. Zelf nog nooit gedaan maar wie weet in de toekomst..
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Nadat de Merida Silex 6000 niet doorging omdat ik te lang had gewacht, is het uiteindelijk een Silex 400 geworden... :lol: :lol:

Het is het donkerrode 2018 model in L. Helaas dus aluminium ipv carbon, maar daardoor ook een stuk goedkoper. Verder 2x11 105 Shimano (FSA 48/32 crank) ipv Apex 1 en de wielen/banden zijn niet tubeless ready... Dus er moet vrij snel een nieuwe wielset in :D

Op dit moment zitten de Hope RS4 + 20Five en de DT Swiss P1800 in de selectie. iemand ervaring met deze wielsets?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Shimano 105 ipv Apex zou ik niet erg vinden. Inmiddels is aan mijn fiets bijna alles aan de Apex-groep al vervangen (onder garantie).

Hope RS4 naven is niets mis mee, gewoon de goede kwaliteit van Hope die je gewend bent
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Freekenstein schreef: wo 9 januari 2019, 13:03 Shimano 105 ipv Apex zou ik niet erg vinden. Inmiddels is aan mijn fiets bijna alles aan de Apex-groep al vervangen (onder garantie).

Hope RS4 naven is niets mis mee, gewoon de goede kwaliteit van Hope die je gewend bent
Wat kan er nou mis gaan met Apex...? Gewoon domme pech?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Calipers begonnen te lekken, piston in de hendel lekte, derailleur heeft teveel speling op de scharnierpunten.

Volgens de technische man van SRAM die bij mijn LBS was toen mijn fiets daar ook stond, is het allemaal te goedkoop gemaakt, waardoor dit kan voorkomen. Zelfde geldt voor de NX-groep
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Freekenstein schreef: wo 9 januari 2019, 13:37 Calipers begonnen te lekken, piston in de hendel lekte, derailleur heeft teveel speling op de scharnierpunten.

Volgens de technische man van SRAM die bij mijn LBS was toen mijn fiets daar ook stond, is het allemaal te goedkoop gemaakt, waardoor dit kan voorkomen. Zelfde geldt voor de NX-groep
Ah, vooral de hydrauliek dus - maar ik zal de derailleur in de gaten blijven houden. Hoe snel trad het bij jou op?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Begon bij 3500 km. Ik rij met die fiets in alle omstandigheden, en op (bijna) alle ondergronden.

Derailleur gaat vervangen worden door een Rival
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Oh, dan heb ik nog even te gaan. Zit op zo'n 1000 nu denk ik.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

1x setup had mijn voorkeur gehad, vind het gewoon fijn fietsen en ik kom van de mtb, dus ik stoor me niet echt aan de grotere sprongen. 105 is verder uiteraard prima en schakelt heerlijk. Ik ben de afgelopen weken op de Canyon Inflite met 105 van mijn vriendin naar het werk gefietst en vond het lekker schakelen en fietsen. Stiekem past een 2x ook gewoon beter bij het gebruik van de fiets :tong

Ik hoor van anderen dat de Apex niet kapot te krijgen is, dus misschien heb jij echt pech gehad.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bij 1x zit je met Sram toch echt beter als Shimano. Vooral hun clutch derrie voorkomt klapperen.
Ik zou zelf voor 2x kiezen als je voornamelijk op de weg en vlak rijdt, maar 1x is zeker fijner offroad (ben ik intussen achter)
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Ik ben ook heel benieuwd naar de 105 op de vaste MTB routes hier. Ik ben tot nu alleen met Apex/Force 1 offroad geweest. Ik kan eventueel nog naar de Ultegra RX derrie upgraden voor een betere clutch.
henkjan29er
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 22:55
Mijn mountainbike: Trek Stache

Zow kogel is door de kerk, vandaag nieuwe bike met Rival 1x11 besteld.

Bedankt voor de adviezen en reacties!
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Ik ga een giant revolt gravelbike kopen,en is het mogelijk met een extra wielset te gebruiken als racefiets ?
heeft iemand daar ervaring mee ,of dat fijn rijd, vind 2 fietsen kopen te duur.
Laatst gewijzigd door pinda1974 op vr 11 januari 2019, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie