henkjan29er schreef: ↑do 3 januari 2019, 21:13
Hele mooie bike die Mason!
Wat is jouw ervaring met de 1x11 op de weg t.o.v. De racer. En ben je ook de bergen in geweest met deze verhoudingen?
Thanks!
Soms merk ik een iets grotere stap tussen sommige verzetten dan ik gewend was met de racer. Daarop had ik 2x10 met 50-34 en 11-28. Maar het stoort mij niet.
Echte hooggebergte heb ik er nog niet mee bedwongen, maar wel genoeg goed pittige klimmetjes in de Vlaamse Ardennen, Limburg en Polen. Zowel on- als offroad. Het bereik is iets verschillend, 42x42 is iets lichter dan de 34x28 voorheen en ook met fullspeed afdalen is het verzet 42x10 iets lichter dan 50x11. Kortom, in de bergen heb ik juist iets meer over dan voorheen met de racer.
Job1 schreef: ↑do 3 januari 2019, 22:51
henkjan29er schreef: ↑do 3 januari 2019, 21:13[...]
Ik ben nog sterk aan t twijfelen of ik bij mijn nieuwe fiets voor een 1x of 2x zal gaan...
Als je twijfelt zou je ook eens kunnen spelen met deze website:
http://www.gear-calculator.com/. Er vanuitgaande dat je nu al een racefiets hebt, zou je eens 1x11 kunnen vergelijken met je huidige racefiets setup.
Ik rijd op mijn Mason nu met 42t voorblad en 11-40 cassette en ben er erg happy mee (zelf ook getwijfeld tussen 1x/2x11). Enige nadeel is dat boven de 60-65km/u je cadans een beetje erg hoog wordt, dus meetrappen in een lange afdaling in de Alpen wordt lastig. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n issue en de keren dat dat voorkomt zullen voor mij toch te verwaarlozen zijn. Naar boven ga je, mits je fatsoenlijk fit bent en geen overtollige kilo's mee hoeft te slepen, geen problemen krijgen. Ja, misschien op klimmen als de Zoncolan, maar dat soort bergen moet je ook gewoon vermijden
Ik verwacht in Augustus mee te doen met de Silk Road Mountain Race in Kirgizië en denk voor daar wel een 36t blad te steken, maar dat is vooral omdat ik dan extra bagage mee moet nemen en 1700km met 26000hm en 11 bergpassen boven de 3500m offroad moet bedwingen binnen hopelijk 12 dagen (waar begin ik in godsnaam aan....
). Dan vind ik het niet zo'n issue om niet fatsoenlijk boven de 50-55km/u meer te kunnen trappen. Normaal gesproken lijkt me een 42t voorblad dikke prima!
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Dat mee trappen gebeurt toch bijna nooit.
Voor een bikepacking trip geldt inderdaad dat een paar tandjes kleiner voorblad geen luxe is. De eerste klim tijdens mijn trip in Polen afgelopen voorjaar had ik 2 jaar eerder ook gedaan maar toen zonder bepakking op de carbon racer. Toen in 19 minuten, nu met bepakking in 26. OK, was ook wel een verschil in fitheid, maar moest al snel naar het lichtste verzet terwijl ik 2 jaar eerder makkelijk een tandje groter kon hebben.
Die race... Schitterend! Maar ook mega bruut. Niet alleen de afstand en hoogte, maar ook de omstandigheden. De beelden van afgelopen jaar logen er niet om. Petje af