Gravelracers: Het grote Gravel Topic.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik zie persoonlijk alleen voordelen van 1x setup ivm bagger/sneeuw en gooi er bij wat beter weer toch liever een dubbel op. Ik vind het nog steeds handiger voor een klim het voorblad om te gooien ipv tig stapjes achter.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Trek aan de gravel met de nieuwe Checkpoint https://www.bicycling.com/bikes-gear/tr ... ike-review" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
Alleen de carbon modellen met isospeed decouplerMonkeyRider schreef:Trek aan de gravel met de nieuwe Checkpoint https://www.bicycling.com/bikes-gear/tr ... ike-review" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 392
- Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
- Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
- Contacteer:
Zie eerlijk gezegd de meerwaarde van die Checkpoint ook niet zo... Heb even naar de Trek Domane gekeken, waar die decoupler wél achter zit bij de aluminium modellen (carbon geloof ik voor en achter).... Maar zie misschien een aantal dingen over het hoofd....Opperhoofd schreef:Alleen de carbon modellen met isospeed decouplerMonkeyRider schreef:Trek aan de gravel met de nieuwe Checkpoint https://www.bicycling.com/bikes-gear/tr ... ike-review" onclick="window.open(this.href);return false;
De benen willen soms wat anders dan de baas.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 279
- Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14
Ja tyre clearence. Domane kan max een 35mm G-one hebben. De checkpoint max 45mmretep52 schreef:
Zie eerlijk gezegd de meerwaarde van die Checkpoint ook niet zo... Heb even naar de Trek Domane gekeken, waar die decoupler wél achter zit bij de aluminium modellen (carbon geloof ik voor en achter).... Maar zie misschien een aantal dingen over het hoofd....
Prijs valt me ook tegen vd. Checkpoint als je beide bekijkt.
Ride like you stole it
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Meerwaarde zou zitten in 45mm banden en andere geometrie tov domane (langere wielbasis). Zin van isospeed zou minder zijn bij 35mm plus banden. Rijtest was nogal lovend over stuurgedrag. De ALR 4 met hydro Tiagra vind ik niet echt duur, er word vast tzt nogal wat korting gegeven. Minder vind ik de pressfit bb.retep52 schreef:Zie eerlijk gezegd de meerwaarde van die Checkpoint ook niet zo... Heb even naar de Trek Domane gekeken, waar die decoupler wél achter zit bij de aluminium modellen (carbon geloof ik voor en achter).... Maar zie misschien een aantal dingen over het hoofd....Opperhoofd schreef: Alleen de carbon modellen met isospeed decoupler
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
Daarom hebben ze de Trek Procaliber, de MTB met isospeed decoupler. En uit ervaring (ik heb de 9.7) kan ik wel zeggen dat het lekker is op een hardtail met 29x2.2" banden.MonkeyRider schreef:Meerwaarde zou zitten in 45mm banden en andere geometrie tov domane (langere wielbasis). Zin van isospeed zou minder zijn bij 35mm plus banden. Rijtest was nogal lovend over stuurgedrag. De ALR 4 met hydro Tiagra vind ik niet echt duur, er word vast tzt nogal wat korting gegeven. Minder vind ik de pressfit bb.
Voor gravelracers ben ik van mening dat dergelijke oplossing zeer effectief is. Nou is dat natuurlijk per persoon verschillend, maar ik denk dat de meerderheid er voordeel van heeft. Een soortgelijke oplossing als de isospeed is een Ergon CF3 zadelpen.
Ik snap niet dat Trek zo'n isospeed niet in alle modellen van hun gravelracer zet. Het enige argument wat ik kan bedenken is commercieel.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik heb een Domane ALR4 (non disk) met isospeed, heerlijk fietsje voor nette prijs! Ik begrijp ook niet waarom de alu gravelbike deze niet heeft en bv de alu proCaliber wel. Je "gelooft" in isospeed of niet zou ik denken. Het zal wel met kosten/marge te maken hebben en misschien wil Trek de gravel-boot niet missen door overhaast een 2019 model uit te brengen?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
- Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017
Even een technisch vraagje vwb m'n gravelracer (of moet dat in een ander topic): er zit (zijdelings) speling op de bracket van mijn kona rove; de GXP lagers zijn natuurlijk zo te vervangen. maar er zit zit een behoorlijke ruimte tussen de crank (drive-side) en het externe lager. Ik heb het al een keer eruit gehaald ivm aanbrengen van roestwerend spul, maar kan me niet herinneren dat er tussen de crank en lager nog ringen zaten. Ik lees wel over 'curvy' washers maar dat die alleen voor bb30 worden gebruikt en voor mtb. op de rove (2015) zit een BSA bracket. Kan iemand me helpen met advies/ervaringen?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 279
- Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14
Er hoeft geen spacer tussen in jou geval.
Je zegt de crank eens eerder los te hebben gehad, waarom? Ook ivm speling? Beweegt niet gewoon je gehele crank zijdelings?
Wat je kunt doen is de crank nogmaals vast zetten, “vaster dan vast” de gxp heeft wat toleranties waardoor het soms nodig is strakker aan te trekken, is het dan weg is het ok.
Anders nieuwe bracket erin.
Je zegt de crank eens eerder los te hebben gehad, waarom? Ook ivm speling? Beweegt niet gewoon je gehele crank zijdelings?
Wat je kunt doen is de crank nogmaals vast zetten, “vaster dan vast” de gxp heeft wat toleranties waardoor het soms nodig is strakker aan te trekken, is het dan weg is het ok.
Anders nieuwe bracket erin.
Ride like you stole it
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
- Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017
bedankt voor je snelle reactie. Als ik het hele crankstel (links en rechts) vastpak dan voel ik speling ten op zichte van het frame, niet van de onderlinge helften maar zal nog eens extra checken. Ik had de bracket lagers eruit gehaald ivm aanbrengen van roestwerende behandeling van het hele frame, niet perse vanwege eventuele speling.
Het is dus alleen de dustcaps er in schuiven en dan de rechtercrank en dat is het dan (oh en nog de linker crank) en stevig aandraaien.
Ik had het idee dat die curvy washers er voor bedoeld waren om de dustcap van de drive side in het lager te blijven duwen, maar dit is niet nodig dus? Niet zo zeer voor het opvullen van de ruimte tussen crank en lager.
Als ik even terugreken zou er nu iets van 2jaar, 40 weken/jr, 150 km/wk iets van 10000 km mee zijn gefietst, misschien is het dan op. Hoewel in mijn herinnering de aloude JIS bracketslagers het langer volhielden.
Het is dus alleen de dustcaps er in schuiven en dan de rechtercrank en dat is het dan (oh en nog de linker crank) en stevig aandraaien.
Ik had het idee dat die curvy washers er voor bedoeld waren om de dustcap van de drive side in het lager te blijven duwen, maar dit is niet nodig dus? Niet zo zeer voor het opvullen van de ruimte tussen crank en lager.
Als ik even terugreken zou er nu iets van 2jaar, 40 weken/jr, 150 km/wk iets van 10000 km mee zijn gefietst, misschien is het dan op. Hoewel in mijn herinnering de aloude JIS bracketslagers het langer volhielden.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 243
- Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
- Mijn mountainbike: Rotterdam
- Contacteer:
Mijn carbon racefiets heeft sinds vorige week een opvolger gekregen: de Mason Bokeh. Een aluminium gravel racer. Deze ga ik afwisselend rijden met een 28” en 27,5” wielset.
Hieronder de 28” setup. Met Mavic Ksyrium Pro Allroad wielset en 28mm bandjes. In de zomer met racepedalen.
En hieronder de setup met 27,5” Mavic Crossmax SL wielen en WTB Byway banden in z’n natuurlijke omgeving.
Afmontage met Deda Superzero stuur en stuurpen, Sram Force 1x schakelgroep (10-42 cassettes) en remmen, Hope schijven, Mason carbon zadelpen en SQlab zadel. In elkaar gezet door en bij Koers.cc.
De On One Lurcher blijft mijn keuze voor het meer technische werk.
Hieronder de 28” setup. Met Mavic Ksyrium Pro Allroad wielset en 28mm bandjes. In de zomer met racepedalen.
En hieronder de setup met 27,5” Mavic Crossmax SL wielen en WTB Byway banden in z’n natuurlijke omgeving.
Afmontage met Deda Superzero stuur en stuurpen, Sram Force 1x schakelgroep (10-42 cassettes) en remmen, Hope schijven, Mason carbon zadelpen en SQlab zadel. In elkaar gezet door en bij Koers.cc.
De On One Lurcher blijft mijn keuze voor het meer technische werk.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 243
- Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
- Mijn mountainbike: Rotterdam
- Contacteer:
Dank! Ik ben ook erg blij met het eindresultaat
Met de 28" wielen is het eigenlijk net een gewone racer. Mijn oude carbon racer voelde wel iets lichter aan, maar het scheelt ook bijna 1,5 kilo.
Ik heb er pas 2 keer mee gereden, maar inderdaad, hij wil welfloris500 schreef:Erg mooie fiets! Gaat als de brandweer kan ik me voorstellen
Met de 28" wielen is het eigenlijk net een gewone racer. Mijn oude carbon racer voelde wel iets lichter aan, maar het scheelt ook bijna 1,5 kilo.
De setup met deze banden verraste mij enorm. Positief gezien! Op asfalt voelde het amper zwaarder dan het eerdere ritje met de gladde 28mm banden. En de noppen aan de zijkant raken het wegoppervlak niet, althans niet rechtuit. Dit is goed te zien wanneer je na een stukje gravel met stoffige banden het asfalt oprijdt. Na enkele omwentelingen is alleen het middelste loopvlak zwart en de rest blijft stoffig.Robertdj schreef:Heel fraai! Bevallen die banden een beetje? Hoe zit het met de rolweerstand op asfalt?
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava