Wat zijn de smalste wegbandjes dat op deze fiets kunnen?
http://www.cycles-lapierre.fr/gamme/201 ... sshill-500" onclick="window.open(this.href);return false;
Op een gravel staat vooraan meestal 32/48?, maar kan gewoon geruild worden voor 36/52? Of is daar meer "verbouwing" voor nodig?
Ik ben een wegrijder, maar ik kijk naar de gravelracers om:
- er gewoon veel meer keuze in in ALU fietsen (lichte afkeer van carbon)
- Hij zo veel weg heeft van een echte racefiets
Ik ben gewoon de addertjes onder het gras ah zoeken waarom ik eventueel geen gravel zou kopen en toch gaan voor een echt racefiets.
Dit is weer zo'n mooie fiets waarop ik me wel mee zie rijden met de fietsclub:
http://www.cycles-lapierre.fr/gamme/201 ... sshill-500" onclick="window.open(this.href);return false;
Het feit dat je er iets hoger (endurace, relaxed) op zit spreekt me ook aan vanwille eerdere lage rugklachten. Mijn enige vrees is dat meer moeite ga hebben om de groep te volgen, een echte racer bolt waarschijnlijk veeeeeel soepeler op vaste weg...
Gravelracers: Het grote Gravel Topic.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Met een vergelijkbare zit en race- banden zou een sportieve lichte gravelracer op de weg niet veel moeten inleveren volgens mij, zeker als je vergelijkt met endurance racers. Uitgesproken off-road gerichte fietsen (er zit nogal wat verschil in geometrie) sturen wel luier en fietsen met schijfremmen zijn wat zwaarder.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03
Gravelracer met racebanden kun je het tempo volgen..niet zetten. Gravelracer (correct me of 'm wrong) heeft ook andere verzetten. Voordeel Gravelracer: elk paadje dat je links of rechts zit kun je pakken;-)
Een racerfietser is beter op de weg, maar kan niet in het bos. Een MTB is sneller op een single-track, maar is weer langzamer op de weg. Ik denk dat de meeste mensen in NL meer aan een Gravelracer dan een MTB hebben voor de meeste weggetjes in hun directe omgeving.
Een racerfietser is beter op de weg, maar kan niet in het bos. Een MTB is sneller op een single-track, maar is weer langzamer op de weg. Ik denk dat de meeste mensen in NL meer aan een Gravelracer dan een MTB hebben voor de meeste weggetjes in hun directe omgeving.
-
- All rounder
- Berichten: 53
- Lid geworden op: ma 15 augustus 2016, 21:55
Wat voor remhendel/schakelmechanisme gebruiken jullie eigenlijk op deze gravelracers?
Ik heb nu een keer hydraulisch gehad en ik kan niet meer terug naar mechanisch
Ik heb nu een keer hydraulisch gehad en ik kan niet meer terug naar mechanisch
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er
GT Karakoram 29er
-
- Extreme Biker
- Berichten: 832
- Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
- Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)
Andere bandjes in de Stoater gedaan.
WTB Riddler 45C...past net, maar het houdt niet over (achter)
Rijdt wel super
WTB Riddler 45C...past net, maar het houdt niet over (achter)
Rijdt wel super
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"
For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03
Blijft een mooie opgeruimde fiets om te zien @dalec
Wat een mooie gravelracer, wow. Ik snap je.johan d schreef:Wat zijn de smalste wegbandjes dat op deze fiets kunnen?
http://www.cycles-lapierre.fr/gamme/201 ... sshill-500" onclick="window.open(this.href);return false;
Op een gravel staat vooraan meestal 32/48?, maar kan gewoon geruild worden voor 36/52? Of is daar meer "verbouwing" voor nodig?
Ik ben gewoon de addertjes onder het gras ah zoeken waarom ik eventueel geen gravel zou kopen en toch gaan voor een echt racefiets.
Ik zou met die 19mm velgen voor 28mm wegbanden gaan en tubeless rijden. Dat gaat mooi rond vallen en is niet veel zwaarder dan 25. Schwalbe One bijvoorbeeld.
Het is niet altijd te zeggen of 36/52 kan vanwege de seatstays, maar als ik een paar plaatjes van die fiets bekijk zou ik me geen zorgen maken daarover.
De addertjes wisselen per gravelracer. De hardcore gravelracers gemaakt door MTB merken zijn langer en daardoor lomper en minder wendbaar op hoge snelheid. Veel fietsmerken verbouwen echter CX fietsen tot gravelracers en die zijn juist zeer compact gebouwd maar weer wat hoger. Vrijwel allemaal zijn ze relatief zwaar. Zolang je geen sprinter bent of de KOM op de Ventoux wil halen zou ik me er totaal geen zorgen om maken.
In het vlakke Nederland kun je ook prima het tempo zetten met een gravelracer. Het grootste snelheidsverschil out of the box zit hem echt in de banden. 28mm racebanden er onder en gaan. In die maat doen ze het ook prima op gravelpaden, zeker tubeless.
Waar woke is, is vuur
-
- All rounder
- Berichten: 53
- Lid geworden op: ma 15 augustus 2016, 21:55
Al een tijdje volg ik dit topic en zit ik te kijken naar een geschikt frame, nieuw of 2ehands maar niet te duur. Nog tips? Van wat ik lees ben ik op zoek naar een trek 700 serie of specialized crossroads als het goedkoop moet maar dat is zonder discmounts.
Lijkt me een geweldig eerste project om zo'n bike op te bouwen
Lijkt me een geweldig eerste project om zo'n bike op te bouwen
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er
GT Karakoram 29er
-
- Pro Biker
- Berichten: 1195
- Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
- Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer
Dit is een leuk frame:
https://www.mangobikes.com/shop/parts/f ... -frameset/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb deze als basis voor een gravelfiets voor mijn vrouw gebruikt... ik had het geluk een 'clearance' frame te kunnen kopen met lichte lakschade voor 200 EUR.
https://www.mangobikes.com/shop/parts/f ... -frameset/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb deze als basis voor een gravelfiets voor mijn vrouw gebruikt... ik had het geluk een 'clearance' frame te kunnen kopen met lichte lakschade voor 200 EUR.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gravel Slate... not for gravel...
https://www.youtube.com/watch?v=0-TH6-7HrF8" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=0-TH6-7HrF8" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03
@ verzetje wat voor een binnenbanden rij je dan mee in die Riddlers? En wat is je interne velgbreedte?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 832
- Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
- Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)
@vliegende ton
velocity aileron rims,
"OPTIMAL TIRE WIDTH: 25mm - 47mm"
normale biba's van schwalbe
velocity aileron rims,
"OPTIMAL TIRE WIDTH: 25mm - 47mm"
normale biba's van schwalbe
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"
For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Nieuws van Kona met een uitbreiding van de Rove lijn
Ben benieuwd naar de prijzen!
Gravel, rando, commuting, or bikepacking, what you’ve done with the Rove line has truly established its niche at Kona. This year’s Rove lineup sees an expansion with a brand new, lighter weight frame designed around the new wave of high volume tires, as well as a new Reynolds 853 dream machine. The Rove enables you to expand your horizons and asks you to get just that little bit further out there.
The Rove LTD is the pinnacle of our expanded Rove lineup. Top-notch Reynolds 853 tubing, clearance for high volume 650b tires, and our new full carbon thru-axle fork set the stage for a no-holds-barred build that verges on custom. Whether you’ve got long distance gravel events in your sights, or just enjoy the feel of steel and big tires, this is one bike that won’t leave you wanting more
bron: Kona nieuwsbriefConsider a simple question: what does a modern road bike look like? If you ask us, it would be quick on the pavement but completely capable of putting in time on a variety of surfaces. Thru-axles, hydraulic brakes, and room for big tires. The Rove NRB is a distinctly Kona take on the modern all-day road bike.
Ben benieuwd naar de prijzen!