Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vraagje, wat rijden de mensen met 2.8 banden hier zoal voor drukken?

Op mijn nieuwe (e-)mtb liggen Maxxis Minion DHR's 2.8 op velgen met 37mm binnenbreedte.
De fiets weegt 23kg, ik weeg 70kg en dan nog wat gear dus totaal rijklaar gewicht rond de 97kg?

Ik heb pas een paar ritjes gemaakt, de banden staan ongeveer op 1bar/15psi en dat lijkt heel aardig te voelen, nog met binnenbanden. Wel alleen nog de erg mulle Loonse en Drunense duinen en de iets minder mulle routes van Nijmegen gereden. Ik ben ook wel benieuwd naar het gedrag (van banden en fiets) op routes als Amerongen en in september mag-ie een week mee de Alpen in, dus dan komen er ook rotsen en keien voor de wielen :)

Uiteraard ga ik nog wel wat experimenteren, maar ik ben toch benieuwd naar wat een beetje gangbaar is voor dit soort rubber.

Ik was van plan de achterband voor iets beter rollend spul te vervangen, omdat elk puntje waarmee je wat minder ondersteuning nodig hebt de actieradius vergroot (en actieradius is een spannend item met de huidige generatie e-mtb's, iig als je de nodige hoogtemeters doet).
Een Rekon 2.8 ligt daarom al klaar. Maar gezien het vermogen wat je soms op steile klims kunt leveren en het gewicht dat je moet afremmen met dit soort bikes is de Minion misschien toch de betere keus? (in de bergen dan toch).
Hoewel ik die Rekon er nu ook weer niet als een semi-slick vind uitzien, zit nog best wat nop op.

Als ik de "definitieve" keus voor de achterband gemaakt heb ga ik de boel tubeless maken, maar ik verwacht niet echt dat ik dan lagere drukken ga rijden. Ik hou doorgaans niet van extreem zachte banden. Ter indicatie, op mijn gewone fietsen heb ik 2.35 banden op ongeveer 1.5 en 1.7 bar staan, dat is op velgen van 28mm breed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

"they're taking over the world!"

Ik rijd met 3.0 en 45mm inw en 130kg (kuch) totaalgewicht meestal met 1.2 achter, en 1.0 bar voor. Rocket Ron's. Met een iets stuggere band en lager gewicht lijkt die 1 bar prima.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Fiets van 12kg? Zelf 72 en wat spul, dus zal op een totaal van iets van 88kg uitkomen. 2.8 Rocket Ron op 40mm velgen en rij nu met 0,9 en 1,1 bar ofzo. Volgens mij kan dat nog iets lager.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik rij ongeveer dezelfde druk als merijn met +/- 120 kg :roll:
Just do Ti, or did i die?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan lijk ik met die 1bar dus aardig in de richting te zitten :)
Het voelde ook goed op de ritjes die ik tot nu toe gemaakt heb, zal binnenkort eens een keer ietsje zakken om te kijken hoe dat voelt. Maar veel lager zal het -zeker in de bergen- niet worden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

http://forums.mtbr.com/attachments/26-2 ... 220741.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Handig om mee te beginnen , is wel gebaseerd op rijdersgewicht
Met een E-bike +10 kg?
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Hier een +HT rijder, in totaal +/- 100kg setje, velgen zijn 40mm intern.
Rijd de banden, 2.8 breed, met apex zijwangen, met biba, 1.15 bar voor en 1.25 bar achter, basis set up.
Heb nu op achterwiel een foam velg beschermer gemonteerd voor eventuele alpen trip, tijdens laatste trip een slechte landing en daardoor een flat en deuk in velg.
M'n oude + banden met alleen snake skin rijd ik met ongeveer 1.25 / 1.45, die slaan eerder door met mijn rijstijl :-D
Have fun
Gebruikersavatar
Jojo52
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 december 2011, 11:57
Mijn mountainbike: Specialized fuse expert

3.0 banden , totaal gewicht circa 100kg. Nu met mul zand 0,9 bar voor (geveerd) en 0.8 achter.
D'oh!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Toch alweer een tijdje stil hier, terwijl plusrijden echt wel leuk is.... Misschien dat de mensen vooral fietsen en niet lullen.

Nu vroeg ik mij af, vinden jullie 2.6 ook tot de plus tire groep behoren of vinden vooral de bandenfabrikanten dat??

Ik ben van mening, en dan vooral voor 27,5 wielen dat 2.6 geen plusbanden zijn maar meer een compromisbandje...In mijn beleving als je een 27.5x2.6 naast een 29x2.25 zet is het verschil in diameter en dus ook hoogte behoorlijk terwijl dat bij 2.8 en 3.0 meer overeenkomstig is. Omdat het een forum is en ik mij dood verveel door de wondroos vond ik het dus intressant om jullie mening eens te peilen :D
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Eigenlijk kan de titel wel aangepast worden. Niemand heeft een Frankenfatstein meer. En 2,6 is een maatje meer, maar geen plus. Plus vind ik 3.0
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

CC-Rider schreef: zo 14 oktober 2018, 15:02 Plus vind ik 3.0
Precies, dat is plus. Daar begon het mee.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hoppa, gelijk afkaderen die niche :tong
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Dan heb ik mijzelf buiten spel gezet :roll:

Ik rij momenteel op 2.8 bandjes, maar vind ze wel echt plus aanvoelen. Maar je moet inderdaad ergens een grens trekken :winkie:
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik stel voor dat we ze als uitzondering toestaan mits ze op velgen van meer dan 35mm breed liggen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Dan hoor ik er gelukkig nog bij :winkie: :winkie: :winkie: :tong
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie