Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

De fatty heeft inderdaad een erg mooie prijs maar daar is alles ook naar natuurlijk.

Niet dat een surly nu zo geweldig is afgemonteerd want dat is standaard ook maar simpel deore.
Als je via Google naar de fatty afbeeldingen zoekt kom je toch wel het 1 en ander tegen.
Nadeel is wel dat veel mensen toch de fietsen zelf aanpassen en je dus niet echt een goede mening kunt krijgen over de standaard uitgeruste uitvoeringen.

Dit is bij alle merken het geval.


Om heel eerlijk te zijn vind ik een bijna 2000 euro kostende pugsley wel te duur voor wat je krijgt.
Bij de fatty is dat vind ik nog wat reëler.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@suravida thnx , die had ik nog niet ontdekt. Ik ga me eens verder inlezen.
@jl ik neig ook naar die fatty als rolling chassis of compleet. Voor rond 1200-1300€ heb je dan een leuke basic fatbike met 1x10. Daarbij heb je dan ook een 170mm achter en 135mm voornaaf en dat lijkt min of meer de standaard te worden (?). Ook een suspension corrected voorvork (470mm) en vrij licht aluframe is natuurlijk niet verkeerd, wil je ooit upgraden.
Ben er nog niet uit....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ben weer wat verder met info over de OnOne Fatty.
Ik zit met 185 ongeveer tussen een 18" en 20" in. Beide frames passen en op een vraag aan OnOne kreeg ik als antwoord:
If you are wanting to use the bike for more distance riding I would recommend the 20" frame, if you are doing shorter distance more technical riding the extra manoeuvrability of the 18" frame would be better.
Op dat gebied zijn het dus net "gewone" mtb's :wink:
Roling Chassis lijkt toch wel interessant: Problemsolver heeft een fatbike (100mm bb) direct-mount adapter die gewoon past op de Fatty (rond 40€) en daarmee kun je dus een 32-22 dubbel gebruiken voor met voorderrie.
Truvativ heeft 100mm isis bb's voor rond 40€ , je komt nog wel wat betaalbare isis dubbel of triple crankstellen tegen in 9sp. Zodoende kun je er betaalbaar 2x9 op zetten en dat lijkt toch wel een erg zinnige update tov de standaard 1x10 .....althans dat denk ik.
Verder lijkt de Fatty primair ontwikkeld te zijn als "trial" bike en minder als sneeuw/strand bike. Overigens blijken 100mm velgen en de grootste moonlander banden wel te passen in het frame.

Ik probeer mezelf nog steeds wijs te maken dat een fatbike onzin is....als je al een schuur vol fietsen hebt :-{
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

MonkeyRider schreef:....Ik probeer mezelf nog steeds wijs te maken dat een fatbike onzin is....als je al een schuur vol fietsen hebt :-{
Van rationaliteit wordt je niet blij, van een fatbike wel :-q .
En wat is hier het praktisch nut van?
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Nog een paar weekjes...en dan staat bij mij de Genesis Caribou in de schuur. Heb vorig jaar op de preversie mogen rijden en was al lekker. Deze fiets is standaard 1x10 met raceface cranks.
http://www.bikeradar.com/mtb/gallery/ar ... ok-36670/1
Kan niet wachten eigenlijk!
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

De Caribou staat nog niet eens op hun site :~ . Leuk ding trouwens, wit staat hem goed, gefeliciteerd.
En wat is hier het praktisch nut van?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Mooi hoor.

Maar in deze tijd van het jaar is het misschien nog wel mogelijk om ergens een overjarig 2013 te scoren.
(Als je geluk hebt).
Verder ging mijn twijfeling ook uit naar een On-One en dan niet eens het rollend chassis.
Maar Sram komt nu ook uit met een X5 bottem bracket wat ergens rond de 160 euro moet kosten.

Ik weet niet of Jelle daar aan kan/mag komen maar het is een verdomd intressant setje.
Tweedehands onderdelen zijn inderdaad schaars. Maar dat is ook niet zo gek met een handje vol Fatbike rijders.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Er zullen maar weinig LBSsen zijn die uberhaupt fatbikes op voorraad hebben staan. Ik heb serieus gezocht maar niet gevonden.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Paul Rush schreef:De Caribou staat nog niet eens op hun site :~ . Leuk ding trouwens, wit staat hem goed, gefeliciteerd.
Hier kwam ik er tegen
£1500 of frameset £400
http://shop.18bikes.co.uk/products.php? ... 0s442p1943" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

StalenRic schreef:Nog een paar weekjes...en dan staat bij mij de Genesis Caribou in de schuur. Heb vorig jaar op de preversie mogen rijden en was al lekker. Deze fiets is standaard 1x10 met raceface cranks.
http://www.bikeradar.com/mtb/gallery/ar ... ok-36670/1
Kan niet wachten eigenlijk!
Brute fiets :-q
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

CC-Rider schreef:Er zullen maar weinig LBSsen zijn die uberhaupt fatbikes op voorraad hebben staan. Ik heb serieus gezocht maar niet gevonden.
Cyclenation in Arnhem heeft een Surly Krampus op voorraad, maar ja, dat is 29+ hè :tong .
En wat is hier het praktisch nut van?
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Verder lijkt de Fatty primair ontwikkeld te zijn als "trial" bike en minder als sneeuw/strand bike. Overigens blijken 100mm velgen en de grootste moonlander banden wel te passen in het frame.


Dat had ik ook gelezen.
Maar dat komt toch vooral door de banden had ik begrepen.
Als je de dikkere of grovere banden op de fatty set is het ook al weer dichter bij elkaar.

Off road kon ik eigenlijk wel met 1x9 doen.

Qua maat zou ik persoonlijk 20 doen.
Het zijn al kleine lage frames dus die 20 is al geen heel groot ogend frame.
Ik zou ook zo'n tussen geval zijn.
Beide zou kunnen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zit nog enorm te twijfelen over die onone framemaat. Ik rijdt nog steeds het lekkerst en meest wendbaar op mijn Surly KM 18" en die heeft een eff tt van krap 60cm en 18" zadelbuis. De 18" Fatty heeft eenzelfde zitbuis en tt. (tt is zelfs iets langer, want ze meten bij onone anders).
Verder reken ik een buitenomtrek van 32" bij een 29er (28"plus2"banden) en zal een 26" fatty nog groter uitkomen (26"plus 3.5" banden) rond 33" dus zal het niet veel kleiner uitvallen (?)
Ik ben 185 met bbl 86, volgens mij heb ik met de 18" het meest speelse fietsje?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

@ Monkey, over On-One.

Waarschijnlijk wel. Maar wel met een flinke zadelpen.
Het schijnt wel te zijn dat ze een nogal schuine balhoofdhoek hebben door de vrij ver liggende voorvork.
En daardoor redelijk lui sturen. (Ik heb een paar verhalen gelezen op mtbr van mensen die er een
Kartonnen vork in hadden geplaatst met een wat steilere hoek). Voor hun doen was dat een verbetering
van het rijgedrag.

Maargoed, testen gaat hier dus niet. Had het al een gevraagd aan On-One maar ze gingen er niet aan
beginnen. ( Zelfs niet toen ik voorstelde om de bike permanent bij mij neer te zetten als testbike voor
iedereen die eens een rondje wou testen ;) hihi).
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Voor de luie bikers
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 0867012565" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie