Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
nietsche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 21:07
Mijn mountainbike: The Tusker, Bionicon Reed

Cono-Carbon schreef: Met regelmaat krijg ik verbaasde en balende reacties over het tempo wat hierop te fietsen is.
Groet Marco
Ik blijf het verbazingwekkend vinden hoe negatief sommigen op fatbikes en andere niet in de mode zijnde wielafmetingen reageren.
Ik maakte onlangs in een mtb "clubje" de opmerking dat ik me waarschijnlijk een 26 inch fully frame wilde aanschaffen, ik kreeg reacties alsof ik ze persoonlijk beledigd had.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

jaloezie
Bird Aeris 9 blurple
Timmerleon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: zo 19 november 2006, 21:05
Mijn mountainbike: Bucksaw carbon, fatboy carbon

Hi,

ik heb al eens eerder een post geplaatst over mijn Salsa Beargrease xx1, ik ga nu over naar een Fatboy carbon frame en ben op zoek naar Jumbo Jims 4.0 liteskin. Weet iemand ze te koop ergens of wil ze eventueel zelf verkopen. doel is om een zo licht mogelijke fatbike te bouwen :)

groet,

Leon
bucksaw xtr di2, scalpel SI Carbon 2017, Aeroad disc
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

nietsche schreef:
Cono-Carbon schreef: Met regelmaat krijg ik verbaasde en balende reacties over het tempo wat hierop te fietsen is.
Groet Marco
Ik blijf het verbazingwekkend vinden hoe negatief sommigen op fatbikes en andere niet in de mode zijnde wielafmetingen reageren.
Ik maakte onlangs in een mtb "clubje" de opmerking dat ik me waarschijnlijk een 26 inch fully frame wilde aanschaffen, ik kreeg reacties alsof ik ze persoonlijk beledigd had.
Ach... wat een boer niet kent dat vreet ie niet.
Zolang ze het niet aan den lijve ondervinden, rij ze maar eens een keer zoek op hun snelle 29ers.
Recentelijk werd ik in een klim ingehaald door een paar knakkers in een strak pakkie op zo'n "snelle" 29er, in de afdaling erna hadden ze een leuk gaatje geslagen, maar dat reed ik met de Fat-fully al weer grotendeels dicht, om in het bochtige gooi en smijt stukje erna ze helemaal op te jagen, hoe dichter ik achter ze kwam hoe meer ze achterom zaten te kijken :lol: .
Daarna hoorde ik ze nog napraten, ze waren verrast dat zo'n zwaar geval nog zo snel en wendbaar was....

Ik bedoel maar...

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Timmerleon schreef:Hi,

ik heb al eens eerder een post geplaatst over mijn Salsa Beargrease xx1, ik ga nu over naar een Fatboy carbon frame en ben op zoek naar Jumbo Jims 4.0 liteskin. Weet iemand ze te koop ergens of wil ze eventueel zelf verkopen. doel is om een zo licht mogelijke fatbike te bouwen :)

groet,

Leon
Is dat Specialized frame een stuk lichter dan?
Het is wel een prachtig frame :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Advies gevraagd, ik rij nu alweer zo'n twee jaar op mn trouwe Mukluk met 4.0" banden en nu mijn skinny fully zo goed als verkocht is ben ik aan het oriënteren voor een "dikkere" fiets met starre voorvork. Nu is de keuze tussen een
Scott Big Jon met schwalbe JJ 4.8.
Trek Farley 5 Bontrager 4.7
Fatboy SE met 4.6 Groundcontrol
Fuji Wendigo 1.3 met Bulldozer 4.7
De bedoeling is dat de Mukluk met geveerde vork blijft voor het betere ragwerk en de nieuwe voor strand/zand, Modder en sneeuw(vooral buiten NL :wink: )

Edit:er komt geen Bluto in en blijft star. Voorvorkolie en temperaturen van -10 en lager gaan toch niet lekker samen
Laatst gewijzigd door EL Maroq op wo 14 oktober 2015, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erikdenv
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 maart 2007, 21:16

EL Maroq schreef:Advies gevraagd, ik rij nu alweer zo'n twee jaar op mn trouwe Mukluk met 4.0" banden en nu mijn skinny fully zo goed als verkocht is ben ik aan het oriënteren voor een "dikkere" fiets met starre voorvork. Nu is de keuze tussen een
Scott Big Jon met schwalbe JJ 4.8.
Trek Farley 5 Bontrager 4.7
Fatboy SE met 4.6 Groundcontrol
Fuji Wendigo 1.3 met Bulldozer 4.7
De bedoeling is dat de Mukluk met geveerde vork blijft voor het betere ragwerk en de nieuwe voor strand/zand, Modder en sneeuw(vooral buiten NL :wink: )
Hoi, ik heb de Farley 5.
Het is een prima fiets. De afmontage is redelijk maar niet echt bijzonder, de Avid DB1 remmen vallen me erg mee.
De adviesprijs is 1800 Euro maar ik heb er 1500 Euro voor betaald, bij veel Trek-dealers krijg je korting.

De voornaaf is 135 mm breed, wil je alsnog een Bluto dan past het wiel daar niet in omdat de Bluto 150 mm is.
Ik heb de grips vervangen door ESI-grips, de originele waren erg dun.
De Bontrager banden zijn goed op mul zand maar hebben kleine noppen, in de modder heb je niet veel aan.

Er passen ook 27,5 inch wielen in. Er zit een systeem in waardoor je het achterwiel naar voren en naar achteren kunt schuiven. Dit om verschillende maten banden en wielen mogelijk te maken.
Je kunt dit systeem ook als kettingspanner gebruiken als je de fiets als singlespeed wilt gebruiken.

Het zadel is wat dik en zacht, niet zo fijn als de Phenom van mijn Epic of de Selle Italia Flite op mijn racefiets. (persoonlijk natuurlijk)

Ik vind het voor 1500 Euro een goede koop en ik vind de combi zwart/oranje mooi en dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Die banden zijn wel erg breed en maken het sturen wat zwaarder, Ik denk dat ik er 4.0 inch onder ga zetten.
Verder heb ik onwijs veel plezier met het ding maar dat geldt denk ik voor elke Fatbike. :-)
Orbea OIZ M30, Orbea Terra M30, Trek Emonda SL6, Trek X700
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik heb ook een Trek Farley 5

Ik heb er een Brooks B135 zadel op zitten.
Op een fatbike hoort een fat zadel haha :)

Afbeelding

Afbeelding
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Dennis1987 schreef:Ik heb ook een Trek Farley 5

Ik heb er een Brooks B135 zadel op zitten.
Op een fatbike hoort een fat zadel haha :)

Afbeelding

Afbeelding
Zo'n Brooks misstaat hem niet, nu nog een paar grips van Brooks :-q .

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

erikdenv schreef:
EL Maroq schreef:Advies gevraagd, ik rij nu alweer zo'n twee jaar op mn trouwe Mukluk met 4.0" banden en nu mijn skinny fully zo goed als verkocht is ben ik aan het oriënteren voor een "dikkere" fiets met starre voorvork. Nu is de keuze tussen een
Scott Big Jon met schwalbe JJ 4.8.
Trek Farley 5 Bontrager 4.7
Fatboy SE met 4.6 Groundcontrol
Fuji Wendigo 1.3 met Bulldozer 4.7
De bedoeling is dat de Mukluk met geveerde vork blijft voor het betere ragwerk en de nieuwe voor strand/zand, Modder en sneeuw(vooral buiten NL :wink: )
Hoi, ik heb de Farley 5.
Het is een prima fiets. De afmontage is redelijk maar niet echt bijzonder, de Avid DB1 remmen vallen me erg mee.
De adviesprijs is 1800 Euro maar ik heb er 1500 Euro voor betaald, bij veel Trek-dealers krijg je korting.

De voornaaf is 135 mm breed, wil je alsnog een Bluto dan past het wiel daar niet in omdat de Bluto 150 mm is.
Ik heb de grips vervangen door ESI-grips, de originele waren erg dun.
De Bontrager banden zijn goed op mul zand maar hebben kleine noppen, in de modder heb je niet veel aan.

Er passen ook 27,5 inch wielen in. Er zit een systeem in waardoor je het achterwiel naar voren en naar achteren kunt schuiven. Dit om verschillende maten banden en wielen mogelijk te maken.
Je kunt dit systeem ook als kettingspanner gebruiken als je de fiets als singlespeed wilt gebruiken.

Het zadel is wat dik en zacht, niet zo fijn als de Phenom van mijn Epic of de Selle Italia Flite op mijn racefiets. (persoonlijk natuurlijk)

Ik vind het voor 1500 Euro een goede koop en ik vind de combi zwart/oranje mooi en dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Die banden zijn wel erg breed en maken het sturen wat zwaarder, Ik denk dat ik er 4.0 inch onder ga zetten.
Verder heb ik onwijs veel plezier met het ding maar dat geldt denk ik voor elke Fatbike. :-)
Tnx
1500 is idd een mooie prijs voor deze fiets en de Sliding dropouts icm de mogelijkheid om 5.0" banden kwijt te kunnen spreken mij ook erg aan.
Een Bluto wil ik niet 1 omdat ik het niet nodig vindt voor wat ik ermee van plan ben en 2 omdat ik ze spuuglelijk vind maar goed dat is smaak. Ben meer fan van de upsidedown vorken als de Saso en german answer :winkie:
Voor de remmerij maak ik mij ook niet druk aangezien er toch BB7 mechanische opkomen.
Blijft alleen nog dat oranje (en niet alleen van de fiets :lol: )over als enorm minpunt
Gebruikersavatar
erikdenv
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 maart 2007, 21:16

Vandaag op de Bikemotion heb ik gesproken met iemand van Schwalbe, De Jumbo Jims in de maat 4 inch die ze produceren gaan praktisch allemaal naar de fietsfabrikanten als eerste montage. Men verwacht in maart normaal te kunnen leveren aan de detailhandel.
De man gaf aan dat Schwalbe denkt dat de Fatbike hype snel over is waardoor ze ook niet extra gaan investeren in meer productiecapaciteit.
Ik zag fietsen van Cube staan met Jumbo Jims in de breedte 4,4 inch, apart.

De groothandel Rutteman gaf aan dat de Vittoria Bomboloni van 4 inch breed inmiddels leverbaar is. De prijs zou rond de 99 Euro komen.
Orbea OIZ M30, Orbea Terra M30, Trek Emonda SL6, Trek X700
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Het is ook een hype maar wel blijvend, alleen zal de afzetmarkt inderdaad een stuk kleiner zijn en blijven.
666yeti666
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 4 september 2015, 18:51

Gisteren met nat weer ondervonden dat Jumbo Jim 4.0 ook met 0.5 bar niet al teveel grip heeft op wortels tijdens een erg steile klim (of mijn verwachtingspatroon ligt te hoog...)

Is 45NRTH hier beter in ? Is de rubber compound wellicht zachter ??

gr
Bas
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Flow en dunderbeist, grip ohne ende, ook in de nattigheid, maar het houdt voor een fatbike band ook een keer op qua grip
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Of de Floater.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie