Bestaande upgraden of wachten en later nieuw

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Hi allen, ik ben herintreder in ATB-land. Sinds een week of 9 weer fanatiek bezig met 2x per week rijden en het zit flink in de lift. Ik rijd nu voornamelijk offroad (Veluwe, Utrechtse Heuvelrug) en heb voorliefde voor hard naar beneden en lange zanderige stukken met hoogteverschil op een neer. Ik rijd nu zo'n 40km met 23 gemiddeld en daar zit nog ruimte zat in voor verbetering.

Waarom ik het vertel is het volgende.

Ik heb in 2009 een Sensa Catena special V-brake gekocht en twijfel nu of ik wat mindere zaken ga upgraden of dat ik even wacht en in december een nieuwe fiets koop van max 2.000 (denk Scott Scale 940, F29 2 Cannondale, Koga X-29 Team, Stumpjumper Comp 29). Eigenlijk heb ik geen zin om er 2 ruggen tegenaan te smijten maar vraag mij af of de Catena een goede basis is:

- 7005 double butted frame (china vermoed ik)
- matige lak
- wielset oke maar niet denderend
- Dart 2 rockshox
- Deore rondom, XT achter
- Ritchey afmontering
- banden prima (nobby nick racing ralph)

De vork is echt niet opgewassen tegen wat ik er mee wil. Dat zou een upgrade worden. Verder heb ik als 'klacht' (de fiets was 500 euro dus ach klagen...) dat de fiets nogal stijf en stuiterend gedrag vertoond.

Een beetje open vraag dus en ik ben gewoon op zoek naar input om een keus te maken. Ik denk dat ik appels (Sensa) met peren (de genoemde fietsen) vergelijk en dat het een hele lastige vraag is. Overigens is het voor een termijn van 2 jaar, daarna kan ik alsnog overstappen natuurlijk. Maar ik wil dus voor zo min mogelijk geld zo goed mogelijk rijden en als de Catena daar een basis voor is... prima!
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ik denk dat je net zo goed een nieuwe kan kopen, voordat je deze zover geupgrade hebt dat hij gelijkwaardig is aan een 2013 model van rond de 2000e ben je waarschijnlijk meer geld kwijt.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heb je die bike destijds nieuw aangeschaft?

Even afgezien van de emotionele waarde die je wellicht aan je bike hebt is een kostenplaatje hiervoor opstellen niet heel ingewikkeld.
Als je voor een vrij grote operatie staat zoals jij schetst moet je het eigenlijk toch wel goed doen.
Het is een heel ander verhaal wanneer je upgrade met het doel om weer jaren vooruit te kunnen of wanneer je dat doet om nog een jaartje met je huidige door te kunnen.

Natuurlijk is Deore niveau op veel punten ook goed en (veel) goedkoper maar dat bedoel je denk ik niet?
Wat kosten over de duim; beetje XT-SLX niveau en bij goed upgraden praat je in eerste instantie over nieuw:
- vork € 400,-
- aandrijf- en schakelgroep € 400,-
- wielset € 250,-
- remmen / schijven € 200,-
- stuur, headset, ketting en nog wat meuk € 150,-
Totaal € 1400,-
Daar kun je de dagwaarde van je huidige fiets nog vanaf trekken.
Als je heel gek op die Sensa bent is het een overweging waard, persoonlijk zou ik het niet doen.
Wel bij een nieuw frame.

Tussenoplossing zou kunnen zijn dat je gaat voor een goeie, meestal prima weer verkoopbare vork en de rest Deore niveau onderdelen (nogmaals, tegenwoordig heel goed spul).
- vork € 400,-
- schakel- en aandrijfgroep € 200,-
- wielen € 200,-??
- remmen / schijven € 150,-
- stuur, headset en nog wat meuk € 100,-
Kom je in de buurt van € 1000,-

Of je mikt op goeie gebruikte onderdelen (die zijn er zat, beetje geduld hebben, dat wel) en intussen daarnaast inderdaad doorspaart voor een nieuwe.

Veel wegen die naar Rome leiden, wel goed opletten welke weg je inslaat.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Dank voor de reacties. Ik doel inderdaad op een tussenoplossing. Dus even een jaar (of twee) verder met deze fiets.

Ik ben nog lang niet op goed nivo vind ik om een 2000 euro kostende fiets te nemen, dat is een beetje wat ik in mijn hoofd heb zitten. Dus waar ik zelf aan denk is om slechts de voorvork aan te passen. V-brakes vind ik prima, en als ik de onderdelen zie heb ik er nu (qua onderdelen) onder zitten wat ik zie zitten op 700-800 euro kostende nieuwe fietsen.

Ah ja, het blijft een oneerlijke vergelijking. Ik denk niet dat ik me een buil kan vallen als ik er een tweedehands SID RLT onder hang, of Reba.

Is er nog wat over het frame te zeggen? Ik ben daar totaal niet in onderlegd... 7005 alu is volgens mij wel in orde, double butted is de lasmethode en de geometrie bevalt mij persoonlijk wel van deze fiets. Heeft die Sensa van mij een crappy frame, of een middelmatige of misschien een best behoorlijke?
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Oh, en er zit dus al Deore rondom en XT achter op dus daar zie ik geen upgrade nodig.
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Axium schreef:ik denk dat je net zo goed een nieuwe kan kopen, voordat je deze zover geupgrade hebt dat hij gelijkwaardig is aan een 2013 model van rond de 2000e ben je waarschijnlijk meer geld kwijt.
Hij hoeft niet gelijkwaardig te zijn want dan kan ik idd beter een nieuwe kopen. Ik zoek dus meer een oplossing waarmee ik -voor beperkte investering- het nivo van de fiets op kan krikken en er een jaar of twee mee door kan jakkeren.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

theritz schreef:Hi allen, ik ben herintreder in ATB-land. Sinds een week of 9 weer fanatiek bezig met 2x per week rijden en het zit flink in de lift. Ik rijd nu voornamelijk offroad (Veluwe, Utrechtse Heuvelrug) en heb voorliefde voor hard naar beneden en lange zanderige stukken met hoogteverschil op een neer. Ik rijd nu zo'n 40km met 23 gemiddeld en daar zit nog ruimte zat in voor verbetering.

Waarom ik het vertel is het volgende.

Ik heb in 2009 een Sensa Catena special V-brake gekocht en twijfel nu of ik wat mindere zaken ga upgraden of dat ik even wacht en in december een nieuwe fiets koop van max 2.000 (denk Scott Scale 940, F29 2 Cannondale, Koga X-29 Team, Stumpjumper Comp 29). Eigenlijk heb ik geen zin om er 2 ruggen tegenaan te smijten maar vraag mij af of de Catena een goede basis is:

- 7005 double butted frame (china vermoed ik)
- matige lak
- wielset oke maar niet denderend
- Dart 2 rockshox
- Deore rondom, XT achter
- Ritchey afmontering
- banden prima (nobby nick racing ralph)

De vork is echt niet opgewassen tegen wat ik er mee wil. Dat zou een upgrade worden. Verder heb ik als 'klacht' (de fiets was 500 euro dus ach klagen...) dat de fiets nogal stijf en stuiterend gedrag vertoond.

Een beetje open vraag dus en ik ben gewoon op zoek naar input om een keus te maken. Ik denk dat ik appels (Sensa) met peren (de genoemde fietsen) vergelijk en dat het een hele lastige vraag is. Overigens is het voor een termijn van 2 jaar, daarna kan ik alsnog overstappen natuurlijk. Maar ik wil dus voor zo min mogelijk geld zo goed mogelijk rijden en als de Catena daar een basis voor is... prima!
ik zou zeggen gooi er een (liefst gebruikte maar niet misbruikte) Reba o.i.d. in en misschien een ander wielsetje.
voor zo'n vork ben je 150-200 kwijt http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 5&t=115425" onclick="window.open(this.href);return false; is maar een voorbeeld he, er zijn zat andere prima vorken. Er komen hier bij het te koop gedeelte vaak zat wielen langs. Ben je wel wat geld kwijt (laten we zeggen dat t meezit en je voor 150 een vork en 150 wielen koopt) maar is ook aan het eind deze fiets weer meer waard, en dan kan je weer lekker sparen voor iets diks als je daar tegen die tijd behoefte aan hebt.

En voor t stuiteren helpt een andere vork zeker! (Ben zelf ook van dart3 naar Reba gegaan, man wat een verschil) en mogelijk rijd je met te hoge bandenspanning.
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Mijn idee 8) :
Helemaal geen geld meer in je huidige fiets steken.
Je fietst er nu een week of 9 mee. Denk je dat je nog eens dezelfde periode verder kunt fietsen met je huidige bike? Dan zit je al bijna in december.
In de tussentijd zou je eens kunnen kijken voor een andere fiets. (altijd leuk trouwens, die voorpret :lol: )Je geeft zelf wat 29-ers als voorbeeld, heb je Canyon overwogen? Veel fiets voor je geld, en ook voor veel minder dan de €2000 die je evt. in december eventueel wilt uitgeven. Deze bijvoorbeeld:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... ab-reiter2" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3173" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijns inziens allebei mooie fietsen, goede afmontage (Reba/Fox, XT/SLX) en niet te zwaar met 11.5kg.

Mocht je na 2 jaar toe zijn aan een duurdere fiets, verkoop je deze gewoon weer. Ik denk dat de afschrijving niet veel meer zal zijn dan het bedrag dat je nu aan je Sensa wilt/moet gaan uitgeven.
Maar je hebt wel nu al het plezier van een nieuwe, moderne fiets... :-D

Toegegeven: ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken...
Lekker vies is niet bah...
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

@Kootje: thanks, dat is een interessante reactie. Ga ik naar kijken. Maar is Canyon gelijk aan die fietsen die ik liet zien? Lijkt me sterk?
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ik zou in december voor een nieuwe fiets gaan. Je wordt vanzelf oud, gun jezelf iets leuks van tijd tot tijd!
En wat is hier het praktisch nut van?
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

theritz schreef:@Kootje: thanks, dat is een interessante reactie. Ga ik naar kijken. Maar is Canyon gelijk aan die fietsen die ik liet zien? Lijkt me sterk?
De afmontage tussen de door jou genoemde fietsen en de Canyons uit mijn links is zeker vergelijkbaar, als ik ff vlug naar de specs kijk.
De prijzen van "jouw" fietsen zitten rond de €2000 (Cannondale zelfs 2200), de Canyons die ik noemde kosten €999 en €1299. (duurder kan bij Canyon natuurlijk ook, maar ik wilde de specs een beetje vergelijkbaar houden)
Canyon is nog niet zo lang een bekend merk als bijvoorbeeld Specialized of Cannondale, maar levert kwalitatief heel goede fietsen voor een schappelijke prijs, doen veel aan innovatie en ontwikkeling, en ook deelname aan bijv. de Tour de France levert veel naamsbekendheid op.
Canyon is alleen niet bij een LBS te krijgen, alleen maar online. Er zijn genoeg mensen die dat al gedaan hebben, vraag is natuurlijk of jij dat ook wilt...

FF voor de duidelijkheid: ik heb geen aandelen bij Canyon, heb zelfs niet eens een fiets van dat merk... (maar staat wel hoog op het lijstje voor als er hier een nieuwe bike komt :-D)
Lekker vies is niet bah...
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Geen winkel vind ik een beste nogo omdat ik van mijn Sensa de ervaring heb dat fietsenwinkels niet zo happig zijn om fietsen te onderhouden die zij niet verkocht hebben. En ik vind het wel fijn om, als dat nodig is, service te kunnen halen. Maar dat gezegd hebbende: of dat nou tientallen procenten prijsverschil rechtvaardigd...

@Paul Rush: ik ben al zo oud dat ik mijzelf heel vaak wat gun ;-)
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Mijn LBS ziet mij graag komen met mijn Steffini reetfiets en Canyon Nerve of wat voor fiets dan ook. T zijn allemaal boterhammen voor hem. Als jouw LBS er geen zin in heeft zou ik een ander uitzoeken.
Canyon kan ik overigens van harte aanbevelen. Veel fiets voor je centen als ik het vergelijk met andere merken scheelt het zo een paar honderd euro. Die houd ik nu apart voor een fatty :winkie:

Voor wat betreft jouw Sensa, hooguit een andere 2e hands of overjarige reba of evt reccon gold monteren en meer niet uitgeven. Geeft nu plezier voor een kleine investering en hou je meer over voor een opvolger.
Zelf 3 jaar met een dart3 voorvork gereden en v brakes en dat ging prima. Ook op Groesbeek veel plezier gehad met mijn toen nog 90+kg
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Eensch met El Maroq voor wat betreft de LBS. Als hij niet aan "vreemde" fietsen wil werken heeft ie blijkbaar genoeg beleg op zijn boterham. Tijd voor een andere LBS dan...

Ik doe al het onderhoud zelf aan mijn fietsen, dus voor mij persoonlijk zou een online merk geen belemmering zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het voor TS anders is.
Je krijgt bij Canyon een mooie afmontage voor een heel goede prijs, verschilt soms enkele honderden euro's met sommige andere merken. Je zou een deel van deze besparing ook kunnen reserveren voor als je een keer naar de LBS moet voor wat kleins.
Lekker vies is niet bah...
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Oke, dank weer voor de duidelijke antwoorden. Je hebt ook gelijk met die LBS...geld verdienen is geld verdienen en arrogantie koop ik weer niks voor :-)

Canyon ga ik zeker overwegen, zien er top uit. En inmiddels zou ik denk ik ook alleen de vork upgraden aan de Sensa als ik dat al doe...

Dank!
Plaats reactie