Voor de Bosch gen 4 met smart systeem rijders.(als je het nog niet weet.) er is een nieuwe mode Automode verkrijgbaar. Moet wel bij een dealer via software gedaan worden.
Hier een linkje naar Youtube die het heeft laten doen.
Aangepast.
e-mtb's!
- HenkMuilwijk
- All rounder
- Berichten: 145
- Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
- Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX
Laatst gewijzigd door HenkMuilwijk op zo 4 december 2022, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn fietsje mag vies worden.
- daliz
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
- Mijn mountainbike: Levo / CD F29
Toch nog een vraag aan de kenners. Ik was eigenlijk zover dat ik de Levo Alloy zou aanschaffen met de 500 watt accu. Na wat leeswerk merk ik dat toch wel wat bezwaren zijn qua capaciteit en dat de 700 watt toch echt veel beter zou zijn qua range. Maar dan zou ik voor de Levo comp moeten gaan, en dan hebben we het over 7000 en dat wordt me te gek. (Die Levo alloy vond ik al top of the range….Dice Oldskool schreef: ↑do 1 december 2022, 02:39Lijkt mij dat jij met jouw verleden toch wel doorgewinterd bent in het kopen van een mtb. In principe is het kopen van een emtb niets anders. Je hebt je al ingelezen dus neem ik aan dat je ook al wel de soms kleine verschillen tussen de diverse motoren weet. Veel plezier met kopen, ga je geen spijt van krijgen.
Dus:
Vraag 1: klopt het dat de 500 watt net te weinig is wanneer je 70+km rondjes wil maken?
Vraag 2: ik heb een zo goed als nieuwe, echter gebruikte, focus jam2 van een jaar oud gezien. Kost de helft van de Levo comp. Wat is daar jullie mening over?
Bedankt alvast
"You can't always get what you want ............"
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
- daliz
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
- Mijn mountainbike: Levo / CD F29
Maar dan zou een 500 watt echt ontoereikend zijn voor een beetje rit. Ik rijd nu routes 50-60 km maar wil elektrisch nog wel iets uitbreiden qua lengte. Hoeveel km is haalbaar? En hoe doen jullie dat dan? Een oplader mee en evt. “en route” ergens bijladen?
"You can't always get what you want ............"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2498
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Afhankelijk de mate van ondersteuning en je " de hoogte" ingaat , plus de lengte maakt 500Wah redelijk klein ...., dan is bijladen , kopje koffie /thee/bier/fris ect wat je wilt drinken voor een uurtje of 2 en dan weer gaan .
Ben niet overtuigd , regel liever zelf de mate van ondersteuning en hoe lang ...HenkMuilwijk schreef: ↑zo 4 december 2022, 13:29 Voor de Bosch gen 4 met smart systeem rijders.(als je het nog niet weet.) er is een nieuwe mode Automode verkrijgbaar. Moet wel bij een dealer via software gedaan worden.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- daliz
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
- Mijn mountainbike: Levo / CD F29
2 uur wachten zie ik mezelf niet doenSnelle Buffer schreef: ↑zo 4 december 2022, 19:05
Afhankelijk de mate van ondersteuning en je " de hoogte" ingaat , plus de lengte maakt 500Wah redelijk klein ...., dan is bijladen , kopje koffie /thee/bier/fris ect wat je wilt drinken voor een uurtje of 2 en dan weer gaan .
Is de Focus met 625 accu een betere optie of maakt dat dan niet zo gek veel uit?
"You can't always get what you want ............"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2498
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Je kan ook nog nog een range extender kopen of een tweede accu , nadeel is wel meer kg's , de framemaat en gewicht rijder speelt ook een rol ...., de theoretische waarde's die worden opgegeven qua bereik zijn geen garantie .. Nogmaals te veel factoren die bepalen het bereik , 500Wah accu lijkt dan beperkt voor jouw doel ......(maar meer gebaseerd op de ervaringen vanuit mijn zijde ) .
De twee uur is ook weer afhankelijk van het vermogen van de lader , 2A laadt langzamer dan 4A, en de mate hoe ver de accu leeg is en je nog wilt rijden ....
De twee uur is ook weer afhankelijk van het vermogen van de lader , 2A laadt langzamer dan 4A, en de mate hoe ver de accu leeg is en je nog wilt rijden ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, 500Wh is weinig, 625Wh is beter en 700Wh is vrijwel zorgeloos qua range.
Maar er zit nog een addertje onder het gras.
Een kleinere accu heeft namelijk ook een hogere inwendige weerstand dan zn grotere broertje.
De accu wordt daardoor warmer tijdens gebruik (vergelijkbaar gebruik!).
Die warmte is verloren energie, die niet op je achterwiel terecht komt.
Dus behalve dat een kleinere accu minder energie bevat, heeft die ook meer moeite om die energie daadwerkelijk te leveren.
Dus van 500Wh naar 700Wh is 40% extra capaciteit, maar door de lagere verliezen in de grotere accu kan het gerust zo zijn dat je 50% meer energie op het achterwiel krijgt, dus 50% meer range (bij vergelijkbaar gebruik!).
Laden onderweg is een utopie.
Je hebt een voor jouw systeem geschikte snellader nodig en een stopcontact.
De meeste fietsen worden geleverd met een standaard (langzame) lader.
Dus de snellader moet je vaak extra aanschaffen.
Dan moet je m zelf meenemen en dan moet je nog een stopcontact vinden, waar je op prettige manier (koffie met een terras of kachel) kunt wachten tot je accu weer voldoende is bijgeladen.
Maar er zit nog een addertje onder het gras.
Een kleinere accu heeft namelijk ook een hogere inwendige weerstand dan zn grotere broertje.
De accu wordt daardoor warmer tijdens gebruik (vergelijkbaar gebruik!).
Die warmte is verloren energie, die niet op je achterwiel terecht komt.
Dus behalve dat een kleinere accu minder energie bevat, heeft die ook meer moeite om die energie daadwerkelijk te leveren.
Dus van 500Wh naar 700Wh is 40% extra capaciteit, maar door de lagere verliezen in de grotere accu kan het gerust zo zijn dat je 50% meer energie op het achterwiel krijgt, dus 50% meer range (bij vergelijkbaar gebruik!).
Laden onderweg is een utopie.
Je hebt een voor jouw systeem geschikte snellader nodig en een stopcontact.
De meeste fietsen worden geleverd met een standaard (langzame) lader.
Dus de snellader moet je vaak extra aanschaffen.
Dan moet je m zelf meenemen en dan moet je nog een stopcontact vinden, waar je op prettige manier (koffie met een terras of kachel) kunt wachten tot je accu weer voldoende is bijgeladen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- daliz
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
- Mijn mountainbike: Levo / CD F29
Ok, bedankt. Morgen nog maar eens naar de specialized dealer gaan en kijken wat er mogelijk is. Anders toch de Focus als serieuze optie gaan beschouwen. Sorry voor de vele vragen maar is ook serieus veel geld
"You can't always get what you want ............"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Persoonlijk denk ik dat Specialized Trek en Cannondale kompleet van de pot zijn gerukt, prijstechnisch dan.
Focus en Ghost doen het beter.
Onlangs naar een tweewieler beurs geweest (hier España), gecombineerd motoren en fietsen.
Voor de prijs van een e-mtb, die aan onze eisen voldoet, koop je dus ook een hele leuke all-road of off road motorfiets van de bekende merken. Dan kom je er met een fiets maar bekaaid vanaf...
Het lijkt wel "wat de gek ervoor geeft" in e-mtb land.
Ook zie ik bij ons in de groep dat de Bosch gen4 motoren het beste klimmen en zuinig met hun accu omgaan.
Spec. en Shimano slurpen wat meer.
Shimano schijnt na de garantie niet meer gerepareerd te kunnen worden, dus alleen compleet vervangen (duur).
Er rijdt een Giant mee met een Yamaha(?), die doet het ook goed.
Focus en Ghost doen het beter.
Onlangs naar een tweewieler beurs geweest (hier España), gecombineerd motoren en fietsen.
Voor de prijs van een e-mtb, die aan onze eisen voldoet, koop je dus ook een hele leuke all-road of off road motorfiets van de bekende merken. Dan kom je er met een fiets maar bekaaid vanaf...
Het lijkt wel "wat de gek ervoor geeft" in e-mtb land.
Ook zie ik bij ons in de groep dat de Bosch gen4 motoren het beste klimmen en zuinig met hun accu omgaan.
Spec. en Shimano slurpen wat meer.
Shimano schijnt na de garantie niet meer gerepareerd te kunnen worden, dus alleen compleet vervangen (duur).
Er rijdt een Giant mee met een Yamaha(?), die doet het ook goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Vergeet vooral Radon niet. Veel waar voor je geld.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, die ook
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Je kan altijd een 2e batterij meenemen. Afhankelijk van wat je nodig heb een 500 met opzetstuk ( 3 kg) of een 625 zonder (3.5kg). Ik draag de mijne op de rug in een rugzak en op de duur wen je aan het gewicht.daliz schreef: ↑zo 4 december 2022, 18:23Toch nog een vraag aan de kenners. Ik was eigenlijk zover dat ik de Levo Alloy zou aanschaffen met de 500 watt accu. Na wat leeswerk merk ik dat toch wel wat bezwaren zijn qua capaciteit en dat de 700 watt toch echt veel beter zou zijn qua range. Maar dan zou ik voor de Levo comp moeten gaan, en dan hebben we het over 7000 en dat wordt me te gek. (Die Levo alloy vond ik al top of the range….Dice Oldskool schreef: ↑do 1 december 2022, 02:39
Lijkt mij dat jij met jouw verleden toch wel doorgewinterd bent in het kopen van een mtb. In principe is het kopen van een emtb niets anders. Je hebt je al ingelezen dus neem ik aan dat je ook al wel de soms kleine verschillen tussen de diverse motoren weet. Veel plezier met kopen, ga je geen spijt van krijgen.
Dus:
Vraag 1: klopt het dat de 500 watt net te weinig is wanneer je 70+km rondjes wil maken?
Vraag 2: ik heb een zo goed als nieuwe, echter gebruikte, focus jam2 van een jaar oud gezien. Kost de helft van de Levo comp. Wat is daar jullie mening over?
Bedankt alvast
Alleen ga je dat bij specialized niet kunnen doen en moet je werken met range extenders aan je frame
Ik zelf rij meestal met 2 625wh batterijen wat mij meer dan genoeg range geeft (130km met 1400 hm). Ik rij deze ook zelden op ondanks dat ik ook nog eens 10 % per batterij verlies door de lichtfunctie
En die nieuwe is heel mooi. Bijkomend voordeel is dat in Den Bosch een service centrum zit welke door een oud forumlid wordt gerund. Dus bij problemen hoef je je bike niet terug te sturen. Radon Render 8.0 625 voor 4499 en de Deft 8.0 met 750 voor 5199. Nou dan wist ik het wel.
Specialized en Cannondale zijn qua afmontage idd maf. Ik ben hier blij met mijn Cube's. Een 750 Watt welke genoeg power heeft om tochten van 100 km (2200 hm+) te rijden. En de (tweedehand) 625 hardtail trekt na met gemak 60+ tochten in Zuid Limburg.
Mondrakers zijn bij Bike Discount flink in de aanbieding met 1500 euro korting. Die zien er ook heel goed uit.
Keuzes keuzes.
Hier staat de fully in de winterstalling. Nu de wintertochten op de CYC aan het maken. Even de waterdichtheid aan het testen
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl