Canyon Lux Trail maat dilemma

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
timitos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 1 oktober 2022, 13:35

Na lang meelezen eindelijk eens een account aangemaakt. Ik heb namelijk een dilemma over de maat van de Canyon Trail CF (7).

Ik geloof dat ik niet de enige ben die twijfelt over de geschikte Canyon maat, ik heb de nodige research gedaan, maar omdat het hier om een fiets van ruim 4k gaat heb ik zogezegd wel wat koud water vrees! Anders gezegd: bang om de verkeerde maat te bestellen.

Ik stap voor het eerst over van een hard tail (Orbea Alma H50 2019) naar een Fully.

Volgens de site van Canyon zouden zowel een M als een L passen. De M is dan wat speelser en de L wat stabieler. Dat klinkt als prima marketingtekst maar helpt mij niet om te kiezen.

Wat wel (een beetje) helpt is deze hele handig vergelijkingstool (Orbea Alma L versus Canyon Lux M): https://99spokes.com/en-EU/compare?bike ... *z.MD|w.29.
Of de Alma L versus de Lux CF L: https://99spokes.com/en-EU/compare?bike ... *z.LG|w.29

Op basis hiervan lijkt de M te passen, maar ik twijfel omdat ik relatief lange arme heb (ca 61 cm). Mijn huidige fiets heeft een stuurpen van 90mm. Als je naar de reach kijkt, dan komt de Alma met 435 + 90 = 525 mm versus de 460 + 60 = 520, dat lijkt dan weer verwaarloosbaar.

Of maak ik nu een denkfout door me (vooral) op de reach te focussen?

Hoe dan ook: advies is erg welkom!

(Nb mijn lengte is 183,5 en binnenbeenlengte is 89. De grens bij Canyon lijkt precies bij 183 cm te liggen (t/m is M, >183 = L.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor mij lijkt het op maat L.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij de ‘Trail’ afronden naar beneden, als je er precies tussen in zit. Lees de diverse reviews maar eens door, daar wordt altijd deze conclusie getrokken.
En… stel je zit toch fout… je kunt hem altijd <1 maand retour sturen :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Maar volgens mij lange benen dus ik zou zeggen een L.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb ook een bbl van 90 cm en rij op een Neuron XL. Niet 1-op-1 vergelijkbaar met een Lux Trail maar een M lijkt mij zeker te klein.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

kan niet meer schreef: za 1 oktober 2022, 21:45 Maar volgens mij lange benen dus ik zou zeggen een L.
Lange benen=kort bovenlijf. Dan juist een maatje kleiner overwegen ivm reach.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Ivm met lange reach heb ik een L aangeschaft waar advies een XL is. Daar heb ik echt geen spijt van!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

38x10 schreef: zo 2 oktober 2022, 09:36
kan niet meer schreef: za 1 oktober 2022, 21:45 Maar volgens mij lange benen dus ik zou zeggen een L.
Lange benen=kort bovenlijf. Dan juist een maatje kleiner overwegen ivm reach.
+1

Misschien is een bikefitting VOORDAT er aangeschaft wordt een goed idee! Zegt niet alles,, maar dan heb je wat meer houvast.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Kun je meestal oplossen met zadelstand en eventueel een kortere stem.
Vind zo'n idioot lang uitstekende zadelpen er niet uitzien maar misschien gaat dat in de praktijk meevallen.
"This species has amused itself to death"
timitos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 1 oktober 2022, 13:35

Bedankt voor alle reacties! Zoals verwacht ook hier een gemengd beeld. :-D

Ik heb geen kort bovenlijf voor zover ik weet en ook geen bovengemiddeld lange benen. De Trail heeft idd een langere bovenbuis & reach.

Ik sprak nog een kennis van me: hij heeft in Koblenz bij Canyon een XL en een L geprobeerd (hij veel net 1 a 2 cm in de XL categorie vwb lengte). Na beide fietsen geprobeerd te hebben is hij toch voor een L gegaan en daar heeft hij geen spijt van.

Zeker gezien het vele draaien en en keren op de Utrechtse heuvelrugroutes denk ik dat ik het er dan toch op waag en voor de M ga om zo wat wendbaarder te zijn. Worst case moet hij inderdaad terug...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

38x10 schreef: zo 2 oktober 2022, 09:36
kan niet meer schreef: za 1 oktober 2022, 21:45 Maar volgens mij lange benen dus ik zou zeggen een L.
Lange benen=kort bovenlijf. Dan juist een maatje kleiner overwegen ivm reach.
Maar hij schrijft ook
maar ik twijfel omdat ik relatief lange arme heb (ca 61 cm).
Mijn maten zijn vergelijkbaar en ik heb altijd L.
Ik heb me ooit laten overhalen tot een maat M, en dat zat altijd "te kort". Niet echt slecht, maar toch ook net niet goed.
Nu weer een L (long and slack) en dat is prima. (We hebben het dan over frames van hetzelfde merk, maar geen Canyon)
De M blijkt wel perfect voor mw TSTM, dus die is uiteindelijk ook goed tot zn recht gekomen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

Ik heb zelf voor een jaartje de L gereden. (1.85 met 86 binnenbeen)
Pas later op een andere fiets merkt ik pas hoe gerekt (reach) voor mij was dus denk je keuze gezien korter bovenlichaam ten opzichte van je been maat een slimme vertrek keuze is.

Dit terwijl op andere fietsen zowel canyon en andere merken de L altijd goed zat qua opzet. De trail variant is gewoon erg ruim.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Proefrijden dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
timitos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 1 oktober 2022, 13:35

Een update voor eventuele geinteresseerden. De M is binnen! Afgelopen weekend besteld en gisteren geleverd. Op het eerste gezicht lijkt de maat heel goed, ook met m'n oude fiets ernaast. De trapas staat wel iets hoger van de grond, dus nog even vogelen met de zadelhoogte. De reach voelt in ieder geval goed.

Fiets kwam ook perfect uit de doos, geen schade of krassen (ik had wat horrorverhalen gelezen). Helaas werkt alleen de dropper post niet. Hij kon eerst wel ingedrukt worden maar kwam niet uit zichzelf omhoog (je moest echt een beetje aan het zadel trekken). Inmiddels gaat hij ook niet meer omlaag. Dat wordt dus contact opnemen met Canyon. Ik heb die dropper natuurlijk niet direct nodig in NL, maar uiteraard moet het product wel gewoon functioneren. Het is ook geen goedkoop onderdeel zag ik. FOX Transfer SL Performance Elite.

Nb ik heb zelf ook al wat dingen geprobeerd: de zadelklem niet te strak, schoonmaken (niet van toepassing, nog niet mee buiten geweest), invetten (ook niet van toepassing want dat had Canyon er al op gedaan). Het mechanisme zelf werkt ook gewoon, het palletje wordt naar beneden getrokken als je de hendel indrukt, maar vervolgens gebeurt er niets.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gefeliciteerd.
Bummer van je dropper.
Sommige droppers kunnen er trouwens niet tegen als je ze omhoog trekt, dus misschien heb je het probleem erger gemaakt.
De trapas staat wel iets hoger van de grond, dus nog even vogelen met de zadelhoogte.
Het zadel stel je af ten opzichte van de trappers, dus de hoogte van de trapas (bottom bracket) doet er niet toe.
Alleen bij kinderfietsen stel je de zadelhoogte af tov. de grond :wink:
Een FS is altijd iets hoger dan zn HT broertje omdat de vering iets inzakt als je op de fiets zit (sag).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie