Hoe bepaal je een goede prijs?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mr_Ike schreef: wo 28 september 2022, 19:52 Dat is inderdaad dezelfde fiets :tong

En ik ga inderdaad toch maar even wat langer door op mn oude barrel en uitvinden wat ik dan WEL wil.

Bedankt voor de adviezen. Toch blijf ik wel een beetje met dezelfde vraag, hoe bepaal je ongeveer wat een fiets wel of niet zou moeten kosten? Is er een vuistregel of is het echt "onderbuikgevoel"?

Dat is afhankelijk van de staat van de beoogde bike , hoe diep je zakken zijn , en wat jij er voor wilt geven ....., heb je er geen verstand van , neem je iemand mee die het wel op "waarde " kan schatten .

Het is wat jezelf nogmaals wilt uitgeven , daarbij zijn criteria als 30% van de verkooppprijs of 50% van de verkoopprijs als discount , weer afhankelijk van de staat e.d , Verkrijgbaarheid van de type's en modellen , ect . Er is , in mijn ogen geen vuistregel , en ja onderbuik gevoel doet ook een hoop . Suc6 .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

orbeaoiz schreef: wo 28 september 2022, 10:11 Ik zag deze nog voorbijkomen https://www.mountainbike.nl/nieuws/2022 ... -125-al-60
Mr_Ike schreef: wo 28 september 2022, 19:52 Dat is inderdaad dezelfde fiets :tong
Dat lijkt me niet. De Spectral met korte veerweg is nieuw voor dit jaar.
En ik ga inderdaad toch maar even wat langer door op mn oude barrel en uitvinden wat ik dan WEL wil.
Dat is sowieso verstandig, weten wat je wel wilt :wink:

De Spectral, bijv. die van je collega is een lekkere fiets, maar niet dé fiets voor NL.
Ik gok dat het daarom niet dé fiets is voor jou.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 0&t=154902 is dit niks?
Ik heb zelf deze Heihei CR mét dropper een hele goede do it all fully, mijns inziens.
Vorig jaar de Sella ronda in de Dolomieten mee gefietst, tevens Teutoburgerwald regelmatig bezocht.
Ook in Almere indoormountainbike gefietst(ze hebben daar een drop van 1 meter) in Juni heb ik de Bartje200 uitgefietst op de Kona.
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

orbeaoiz schreef: di 27 september 2022, 12:00 Dan klinkt de Spectral wellicht niet echt als een goede keuze, redelijk overkill voor NL imho -- lees saai.
Ik rij met een spectral 29 cf7 uit 2021 en snap niet waarom het overkill of saai is voor NL. Sommige routes zijn idd heel plat en sowieso saai tenzij je houd van hard trappen, op de routes met wat meer features en hoogteverschil is het een hele leuke bike, ook in NL. Het voordeel is dat je met zo'n Spectral ook prima in het bikepark of enduro trails kan rijden.
Wat wel helpt is wat lichter rollende bandjes voor NL.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan met een Spectral overal rijden.
Met een knalharde knijterstijve XC fiets ook.
Als iedereen dan zegt dat die XC'ert in de Alpen of het bikepark minder handig is, snapt iedereen dat.
Maar als je van mening bent dat een Spectral in NL too much is, dan is dat vreemd :~
Er is gewoon een verschil tussen wat kan en wat de meeste mensen fijn vinden :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

frank82 schreef: do 29 september 2022, 12:44
orbeaoiz schreef: di 27 september 2022, 12:00 Dan klinkt de Spectral wellicht niet echt als een goede keuze, redelijk overkill voor NL imho -- lees saai.
Ik rij met een spectral 29 cf7 uit 2021 en snap niet waarom het overkill of saai is voor NL. Sommige routes zijn idd heel plat en sowieso saai tenzij je houd van hard trappen, op de routes met wat meer features en hoogteverschil is het een hele leuke bike, ook in NL. Het voordeel is dat je met zo'n Spectral ook prima in het bikepark of enduro trails kan rijden.
Wat wel helpt is wat lichter rollende bandjes voor NL.
Iedereen ervaart een bike en zijn geometrie ect , en het "inzet gebied" als anders , er is een "regel" die als doorsnee wordt gehanteerd,voor type bike en dito inzet gebied ..., that's it !

Wil niet zeggen dat jezelf een bike kan kopen , die niet aan de "regel " voldoet ,maar wel voor jou........
:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Ieder z'n wensen natuurlijk en het staat iedereen ook helemaal vrij om een bike naar keuze te kopen en te gebruiken waar die wil.. no judgement.
Mijn opmerking was meer bedoeld voor dit onderstaande stukje en om duidelijk te maken dat er echt een groot verschil zit in de Spectral en de 26" die nu gebruikt wordt. Voor TS is het inmiddels duidelijk dat een goede passende fiets wat meer tijd kost en dat een goede prijs voor een groot gedeelte subjectief is.
Mr_Ike schreef: di 27 september 2022, 11:17 Edit: Ik bedoel dus te zeggen, iets meer aan de enduro kant van de XC dan puur XC, "if that makes sense"....

De suggestie van Johan vind ik wel een goede, als je in de buurt woont zeker de moeite om eens langs te gaan. Prijs lijkt me goed.
Johangr schreef: do 29 september 2022, 11:37 https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 0&t=154902 is dit niks?
Ik heb zelf deze Heihei CR mét dropper een hele goede do it all fully, mijns inziens.
Vorig jaar de Sella ronda in de Dolomieten mee gefietst, tevens Teutoburgerwald regelmatig bezocht.
Ook in Almere indoormountainbike gefietst(ze hebben daar een drop van 1 meter) in Juni heb ik de Bartje200 uitgefietst op de Kona.
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Wordt er met buitenland ook bike parks bedoeld? In dat geval zou ik niet met minder dan 150mm veerweg daar willen fietsen.
Ik heb ook het woord enduro horen vallen en dan lijkt een down country bike mij ook niet echt optimaal.
Het is natuurijk allemaal persoonlijke smaak maar ik heb liever een fiets die knap naar beneden gaat met wat extra marge dan wat sneller zijn op vlak terrein of omhoog.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 29 september 2022, 11:04
orbeaoiz schreef: wo 28 september 2022, 10:11 Ik zag deze nog voorbijkomen https://www.mountainbike.nl/nieuws/2022 ... -125-al-60
Mr_Ike schreef: wo 28 september 2022, 19:52 Dat is inderdaad dezelfde fiets :tong
Dat lijkt me niet. De Spectral met korte veerweg is nieuw voor dit jaar.
Dat was als commentaar op Mario, dat hij de fiets aangeboden door mijn collega nu op MP had gezien. De Canyon Spectral 6 die daar te koop staat is die waar ik over zat de denken.
Johangr schreef: do 29 september 2022, 11:37 https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 0&t=154902 is dit niks?
Ik heb zelf deze Heihei CR mét dropper een hele goede do it all fully, mijns inziens.
Vorig jaar de Sella ronda in de Dolomieten mee gefietst, tevens Teutoburgerwald regelmatig bezocht.
Ook in Almere indoormountainbike gefietst(ze hebben daar een drop van 1 meter) in Juni heb ik de Bartje200 uitgefietst op de Kona.
Mooie fiets, maar niet in de buurt (woon in Eindhoven) en toch wel iets duurder als dat ik nu uit wil geven (€2450 was toch al wat aan de erg hoge kant)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, misverstand over de Spectrals.
Als je in Ehv woont is Canyon wel een voor de hand liggende keuze, ze hebben een service centrum in Ehv.

Als je een fiets voor uiteenlopende omstandigheden/disciplines wilt gebruiken moet je altijd een compromis sluiten.
Leg de nadruk op het reguliere gebruik (ZO-Brabant) en het compromis bij het af en toe gebruik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
djiedjie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 december 2021, 21:21

Wat is de reden dat je collega al zo relatief snel van zn bike af wil? Lijkt mij ook wel interessant in de overwegingen toch?
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

djiedjie schreef: zo 9 oktober 2022, 08:02 Wat is de reden dat je collega al zo relatief snel van zn bike af wil? Lijkt mij ook wel interessant in de overwegingen toch?
Is overgegaan naar de Dark-side. Heeft een E-mtb gekocht :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lees : Hij werd doodmoe op de Spectral en dacht dat het aan hem lag :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie