e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, mooie bikes :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Laatst op een Mondraker ebike mogen rijden.
Eerder had ik al eens op een Levo gereden, maar dat is al even terug en teveel uit mijn geheugen om goed te kunnen vergelijken.

Gaan alle ebikes een bepaald wattage leveren op het moment dat hij registreert dat je trapt ?
In mijn herrinering ging de Levo er wat slimmer mee om. (Die geeft meer watts als ie ziet dat je even extra kracht geeft)

Ook vond ik het lastig om de belasting er met schakelen af te halen.
Hoe doen jullie dat ? Gewoon even "plussen" veel eerder schakelen dan je analoog doet of wat meer onder belasting ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De verschillende motorfabrikanten hebben volgens mij allemaal wel hun eigen interpretatie van een progressieve modus. Bij Bosch is dat de EMTB mode, bij Shimano de Trail. Geen ervaring zelf met de andere systemen maar die van Bosch werkt voor mijn gevoel erg fijn. Sommigen kun je ook nog zelf configureren via een app.

Qua schakelen was het voor mij een kleine omschakeling om echt zonder belasting dat te doen. Ik probeer zoveel mogelijk om ook zo te schakelen zoals ik het analoog deed maar in de praktijk komt het er bij op neer dat ik minder kransjes gebruik. En dat vooral in vlak Nederland.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In die modus levert hij dus niet 1 vermogen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij leveren de meeste e-mtb's een vast percentage ondersteuning in een bepaalde stand, in eco bijvoorbeeld 30% bovenop wat je zelf levert, 60% in een standje hoger etc. Soms aan te passen in de bijbehorende app.
De Bosch e-mtb stand varieert dat percentage naargelang je op de pedalen duwt, dus zet je veel druk krijg je (procentueel) meer ondersteuning dan wanneer je losjes wat voor je uit peddelt.

Hoe een fiets / de ondersteuning aanvoelt is deels van de motor afhankelijk, maar ook voor een belangrijk deel van de software en die kan per fietsmerk verschillen. Ik dacht dat Bosch de boel behoorlijk dichtgetimmerd heeft, hun systeem mag alleen met eigen componenten gebruikt worden. Maar Shimano staat bijvoorbeeld ook accu's van derden toe, elke accu met meer dan 630Wh is geen eigen Shimano accu (Darfon vaak meen ik).

Brose (de motor die Specialized gebruikt) staat heel veel eigen inbreng toe, en de software op de Levo's is dan ook een Specialized verhaal. Ik heb zelf nog niet op een Levo gereden maar van wat ik lees en hoor schijnen ze dat motorkarakter inderdaad goed voor elkaar te hebben.
Een ander fietsmerk met een Brose motor kan dus heel anders aanvoelen dan een Levo.

Iets wat bijvoorbeeld kan verschillen is de overrun als je stopt met trappen. Oudere e-mbt's stopten op dat moment ook abrupt de ondersteuning, wat niet prettig rijdt. De meeste moderne e-mtb's laten de motor nog een tel door ondersteunen nadat je de pedalen stil houdt, dat geeft een gelijkmatiger afbouwen van de ondersteuning en helpt je ook op technische klims om over een kei of wortel te komen.

Het rijkarakter is eigenlijk belangrijker dan het koppel dat een motor levert, je hebt weinig aan een supersterke turbo/boost stand als dat vermogen niet goed doseerbaar is. En doseren doe je met je pedalen aangezien er geen gashendel op zit ;-)
Dat was waar ik in het begin het meest aan moest wennen, technisch klimmen. Bochten gingen al snel prima, maar met trappen de ondersteuning zo doseren dat je een technisch klimmetje op komt vroeg iets langer om echt goed mee om te leren gaan.

Schakelen: ik haal de hele kracht van de pedalen als ik schakel. Hoe hoger de ondersteuning-stand, hoe belangrijker dat is. Schakelen terwijl je op de pedalen staat in turbo/boost is echt killing voor je drivetrain :o
(bij Bosch heet de hoogste stand turbo, bij Shimano boost).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Helder verhaal :-q
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Helder !

Ik kan zelf prima 200 watt trappen over een langere periode. Als je het tempo van een gewone fiets aan houdt levert een ebike in eco vaak dan nog vrij veel.
Range is voor mij erg belangrijk, dus is het een pluspunt als ie niet meer levert dan nodig is.
Nu ga ik zelf minder leveren dan, wat onnodig verbruik geeft.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Weet niet of je al concrete plannen hebt, maar de Levo SL die ik sinds kort heb levert in vergelijking met een "full size" e-mtb duidelijk minder ondersteuning. Daardoor is hij ook heel zuinig met de stroom.
En door het lagere gewicht fietst hij ook wat makkelijker zonder ondersteuning dan een full-e.

Qua rijervaring zit hij dichterbij een analoge bike dan een full-e. Vooral in eco ben je behoorlijk aan het trappen als je een beetje tempo wilt. Trail geeft net wat meer hulp en voor die paar momenten dat je pittiger ondersteuning wilt kun je naar turbo.
Met de app kun je per stand instellen welk percentage ondersteuning je wilt, maar ook hoe hij naar dat percentage opbouwt. Wil je meteen bij de eerste trap de volle ondersteuning (van die stand) of moet hij daar geleidelijker naartoe opbouwen ("support" noemt Specialized dat).

De motor is een andere dan de Brose in de "grote" Levo's. Ontwikkeld door Specialized en Mahle, heel compact en maar 1.9kg (+/- een kg minder dan de grote motoren).

Ik reed al vier jaar op een fiets met Shimano 8000 motor en ik moest wel wennen aan de mindere ondersteuning, maar als je van een analoge bike op een Levo SL stapt speelt dat natuurlijk niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Emtb mode bij Bosch switch hij tussen de ranges tour en turbo. Je kan dus relaxed rijden met weinig ondersteuning in emtb mode maar wanneer je dus plots veel vraagt gaat hij "turbo" in gang zetten.
Bosch gen 4 heeft ook een tour plus modus waarmee je meer zelf moet doen met een andere ondersteuning
https://www.bosch-ebike.com/be/nieuws/tour
paultje72
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 oktober 2013, 14:21

Ik heb een Giant E-bike met een Ridecontrol App en een Ridedash display.

Nu bestaat er een mogelijkheid om te navigeren via het display, met de App.
Dit kan door de bestemming in te geven.
Maar is het ook mogelijk in de Ridecontrol App een route te maken / laden door bv een GPX file, of meerdere tussenpunten aan te geven?

De beschrijving is vrij summier, ik hoor graag wat er allemaal mogelijk is.

Gr

Paul
Laatst gewijzigd door baron062 op vr 20 mei 2022, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Mod edit: even je bericht verplaatst naar een wat meer eigen hoekje
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ken het Giant ding niet, maar als je in de Giant app een "vreemde" gpx kunt laden, dan ben je een heel eind. Want er zijn veel appjes en progjes waarmee je een gpx kunt maken.
En je kunt gpx'en downloaden van Wikiloc etc.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Vraagje voor de fully rijders hier.

Hoe rijd een fully op de weg?
Ik ben zelf aan het overwegen om een e-fully aan te schaffen omdat ik soms toch naar wat meer comfort opzoek ben.
Maar ik moet vaak grotere delen over de weg doen om tot een bepaalde bestemming te geraken.
Hoe werkt dat juist met die shocks( heb daar totaal geen verstand van)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Vooral veel comfort ook op de weg.. ik stoor me er totaal niet aan, maar heb dat nooit gedaan met een fully op de nederlandse routes ook niet. Heb mn fiets een jaar lang zonder problemen ook voor woon werk gebruikt.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

sandercl schreef: ma 6 juni 2022, 09:55 Vraagje voor de fully rijders hier.

Hoe rijd een fully op de weg?
Ik ben zelf aan het overwegen om een e-fully aan te schaffen omdat ik soms toch naar wat meer comfort opzoek ben.
Maar ik moet vaak grotere delen over de weg doen om tot een bepaalde bestemming te geraken.
Hoe werkt dat juist met die shocks( heb daar totaal geen verstand van)
Daarin zal een E-fully niet anders zijn dan een normale fully/ hardtail.
Als je een soepele vering hebt (zowel voor als achter) en van het links-rechts stampwerk bent kan hij op je trapcadans gaan deinen, kun je een soepel molentje draaien dan zal je daar echter niets van merken.
Bij een stug ingestelde vering zal dit deinen aanzienlijk minder zijn.

Op vele van mijn fietsen zit een lockout van de vering, maar ik kan het er net zo goed van afhalen want ik maak er nooit gebruik van omdat ik eigenlijk altijd dat soepele molentje rij.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Allright,

Heb een emtb op oog met een RockShox, Deluxe Select Plus, Air.
Is dit een deftige shock? ( heb hier 0 vertand van en is ook mijn eerste fully)
Plaats reactie