Advies fully Scott Spark 950 of ....

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
jozefverweij
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 januari 2022, 22:22

Hallo allemaal,
Ik rij nu een jaar met veel plezier op mijn scott scale 965, Westenschouwen, Dorst, Nijmegen en Utrechtse heuvelrug.
Daarnaast maak ik ook veel kilometers op de weg en gravel.

Ivm meer comfort op de trails wil ik de overstap maken naar een fully, mijn budget is circa 4K.
Ik heb mijn oog laten valen op de spark 950 en die keuze is vooral op emotie gebaseerd :D

Aangezien ik zowel meer comfort op de trails en efficient over weg fietsen belangrijk vind is het twinlock (dempers vol, gelimiteerd en vast) systeem voor mij een must have.

Nou vind ik het wel prettig om naast de mening van de fietsenverkoper van jullie te horen of er nog alternatieven zijn die ik eens zou moeten bekijken.

Alvast bedankt voor de reacties
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

De enige andere full suspension met lockout (alleen locked en unlocked, geen halve stand zoals de spark) is de canyon lux voor zover ik weet. Ook beschikbaar in trailversie https://www.canyon.com/nl-nl/mountain- ... be=GY%2FBK.

Wel iets minder veerweg en minder slack dan de spark.
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Orbea heeft toch ook zo’n lock systeem?
Nou denk ik dat deze merken allemaal prima zijn (Scott, Canyon, Orbea) en draait het vooral om persoonlijke voorkeur en welke afmontage en wielen je wilt etc.
Sjoerd!
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 november 2007, 20:15

Ik heb pas de overstap gemaakt van een hardtail naar een Orbea Oiz h20. Qua gewicht wel wat zwaarder maar dit maakt het comfort en het afdalen meer dan goed. Zit tevens een deal lockout op vanaf het stuur.

Voor mij prima afmontage.
Just 4 Fun
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Ligt een beetje aan wat voor een comfort je zoekt en wat voor een type rijder je bent. Comfort kan namelijk in meer dingen zitten dan alleen achtervering. Met een scale en spark zit je in de xc/marathon hoek, dus diepe zit, steile balhoofd en daarmee “race” gericht.

Als je ook wat meer comfort zoekt in bijv een zithouding die wat meer rechtop is, dan zou ik ook eens in de trail categorie gaan zoeken. De lockout is in die categorie dan weer zeldzaam, die fietsen zijn dan ook niet echt gericht op hard/efficient naar boven fietsen.

ps ben zelf net overgestapt van een Spark op een trail en mis de twinloc nog geen moment :wink:
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

ThijsE schreef: za 29 januari 2022, 18:53 Ligt een beetje aan wat voor een comfort je zoekt en wat voor een type rijder je bent. Comfort kan namelijk in meer dingen zitten dan alleen achtervering. Met een scale en spark zit je in de xc/marathon hoek, dus diepe zit, steile balhoofd en daarmee “race” gericht.

Als je ook wat meer comfort zoekt in bijv een zithouding die wat meer rechtop is, dan zou ik ook eens in de trail categorie gaan zoeken. De lockout is in die categorie dan weer zeldzaam, die fietsen zijn dan ook niet echt gericht op hard/efficient naar boven fietsen.

ps ben zelf net overgestapt van een Spark op een trail en mis de twinloc nog geen moment :wink:
Nee.
De 2022 Spark 950 met 120/130mm a/v die hij aanhaalt is downcountry/trail...
Meer dan veel andere mainstream merken die een opgevoerde 100mm xc fiets als zodanig positioneren. Heeft bv ongeveer dezelfde head angle als jouw Jib, zonder het 'teveel' aan veerweg voor wat ts rijdt.
Voor ts zou zelfs een 2022 Spark RC ms nog wel beter passen, gezien gebruik vr gravel en weg en de relatief eenvoudige routes.
Advies geven is leuk, maar verdiep je dan wel ff in de vraagstelling en de betreffende bike ;-)
Jouw type bike is maar voor heel weinig mensen de ideale bike voor wat Oudhollandsch boscrossen
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Har77 schreef: za 29 januari 2022, 19:46
ThijsE schreef: za 29 januari 2022, 18:53 Ligt een beetje aan wat voor een comfort je zoekt en wat voor een type rijder je bent. Comfort kan namelijk in meer dingen zitten dan alleen achtervering. Met een scale en spark zit je in de xc/marathon hoek, dus diepe zit, steile balhoofd en daarmee “race” gericht.

Als je ook wat meer comfort zoekt in bijv een zithouding die wat meer rechtop is, dan zou ik ook eens in de trail categorie gaan zoeken. De lockout is in die categorie dan weer zeldzaam, die fietsen zijn dan ook niet echt gericht op hard/efficient naar boven fietsen.

ps ben zelf net overgestapt van een Spark op een trail en mis de twinloc nog geen moment :wink:
Nee.
De 2022 Spark 950 met 120/130mm a/v die hij aanhaalt is downcountry/trail...
Meer dan veel andere mainstream merken die een opgevoerde 100mm xc fiets als zodanig positioneren. Heeft bv ongeveer dezelfde head angle als jouw Jib, zonder het 'teveel' aan veerweg voor wat ts rijdt.
Voor ts zou zelfs een 2022 Spark RC ms nog wel beter passen, gezien gebruik vr gravel en weg en de relatief eenvoudige routes.
Advies geven is leuk, maar verdiep je dan wel ff in de vraagstelling en de betreffende bike ;-)
Jouw type bike is maar voor heel weinig mensen de ideale bike voor wat Oudhollandsch boscrossen
Je hebt idd een punt :-q De 950 is al trail gericht. Maar blijf nog wel benieuwd naar welk comfort er gezocht wordt of anders gevraagd wat voelt er nu oncomfortabel?
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

ThijsE schreef: za 29 januari 2022, 20:56
Har77 schreef: za 29 januari 2022, 19:46

Nee.
De 2022 Spark 950 met 120/130mm a/v die hij aanhaalt is downcountry/trail...
Meer dan veel andere mainstream merken die een opgevoerde 100mm xc fiets als zodanig positioneren. Heeft bv ongeveer dezelfde head angle als jouw Jib, zonder het 'teveel' aan veerweg voor wat ts rijdt.
Voor ts zou zelfs een 2022 Spark RC ms nog wel beter passen, gezien gebruik vr gravel en weg en de relatief eenvoudige routes.
Advies geven is leuk, maar verdiep je dan wel ff in de vraagstelling en de betreffende bike ;-)
Jouw type bike is maar voor heel weinig mensen de ideale bike voor wat Oudhollandsch boscrossen
Je hebt idd een punt :-q De 950 is al trail gericht. Maar blijf nog wel benieuwd naar welk comfort er gezocht wordt of anders gevraagd wat voelt er nu oncomfortabel?
Een Scale 965 is vrij hard alu frame met xc geo...dan is op een gemiddeld wortelpad je lijf net een zak rammelende botten... Dat zal het zijn gok ik
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
jozefverweij
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 januari 2022, 22:22

Hartelijk dank allemaal voor de reacties.
Het lijkt er op dat de Scott Spark 950 voorlopig nergens leverbaar is, ben benieuwd wat er bij mantel gebeurd want die hebben volgende week als levertermijn staan...

Wat ik met comfort bedoel is puur de klappen van de ondergrond dempen, een sportieve zit vind ik prima.
Begin na de reacties en andere topics die ik al eerder gelezen had over de echte meerwaarde van lockout wel te twijfelen of ik daar nou zo veel waarde aan moet hechten.

Als de spark leverbaar is denk ik dat ik daar niet verkeerd mee kan zitten. De RC comp zou misschien zelfs nog wel een betere versie zijn, maarja die vind ik weer minder mooi.

Orbea is ook een hele mooie fiets :-D
Plaats reactie